Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:50

Het lijkt me wel, aangezien ze niet te genezen zijn en drager van het virus zijn..
Zie niet hoe je kunt voorkomen dat zo'n beest niet met insecten in aanraking gaat komen.

Er is dus geen andere optie denk ik..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:58

Ik weet dat nog zo zeker niet hoor. Als er veel geld mee gemoeid is kan er veel.

Wij zitten in een 10 km schutkring van besmette haard met vogelgriep. Die schutkring gaat echt ver maar als je op de kaart kijkt is er ineens een flink gat in om dan weer een eindje verder te lopen. Blijkt dat er in dat vrije gat een slachterij ligt voor pluimvee. Normaal had die er ook in moeten liggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:09

Dat zag ik met de grenzen bij Bad Bentheim ook al, best wel grillig en soms ook best dicht bij de bron.

Ik heb het hier bij de MKZ crisis gezien, daar trokken ze de grens om Paleis Het Loo heen, terwijl daar ook tamme evenhoevigen zijn.
Er speelt beslist politiek mee bij het vaststellen van zo'n grens.

Het lijkt mij niet dat ze bekende paarden zullen sparen als er besmetting is aangetoond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:14

Moeraskoorts is weer wat anders dan West Nijl Virus toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:22

petraaken schreef:
Ik weet dat nog zo zeker niet hoor. Als er veel geld mee gemoeid is kan er veel.

Als er veel geld mee gemoeid is, komt het paard ook in aanraking met paarden waar veel geld mee gemoeid is. Geloof me: niemand zit er op te wachten dat iemand met een drager de grote concoursen afgaat. Dan breekt echt de pleuris los. Om over dr schadeclaims maar niet te spreken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:52

Ik snap eigenlijk niet waarom ze afgemaakt moeten worden. Ze blijven besmettelijk, ja, maar het is geen hele heftige ziekte heb ik het idee. De meeste paarden zouden na verloop van tijd geen ziekte verschijnselen meer vertonen? Is het dan niet beter om het net zoals bij de griep van mensen, gewoon te laten gaan. Zodat uiteindelijk ieder paard drager is, maar zeer weinig paarden daadwerkelijk ziek? Nu zijn het 2 afgemaakte paarden, wat als het zich verspreid?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:54

Yvank_ schreef:
Hoe kan mijn paard besmet worden met moeraskoorts?
Bijna alle paarden met infectieuze anemie worden besmet door steekvliegen. Grote steekvliegen (dus niet mugjes) steken een besmet paard. Als ze bloed opzuigen van het paard blijft er een klein beetje bloed met daarin het virus aan zijn monddelen zitten. Als de steekvlieg nu binnen korte tijd weer een volgend paard steekt breng hij via zijn monddelen het virus bij het nieuwe paard binnen. Het virus kan ook overgebracht worden door dierenartsen via besmette naalden. Nederlandse dierenartsen gebruiken voor uw paard altijd een nieuwe, steriele naald waardoor dit risico niet aanwezig is.
Het virus vermenigvuldigd zich niet in de steekvliegen. De vlieg moet daarom binnen korte tijd het besmette en het niet besmette paard steken om het virus over te brengen, anders droogt het bloed aan de monddelen op en gaat het virus dood. De kans dat een paard infectieuze anemie oploopt is daardoor afhankelijk van hoe dichtbij er besmette paarden zijn en hoeveel stekende vliegen er aanwezig zijn.
Ook “gewone” poepvliegen kunnen het virus overbrengen, maar ze zijn er niet zo efficiënt in als paardenvliegen

nee, Nederlandse dierenartsen gebruiken geen nieuwe naald voor elk paard.Op een vorige stal waar ik met een paard in pension stond kwam een veearts voor alle paarden voor de jaarlijkse enting. Ik was bij mijn paard en zag dat hij voor alle paarden dezelfde naald gebruikte. En toe mijn paard aan de beurt was liet hij die eerst nog op de grond vallen ook- ik dacht,die zal nu wel een nieuwe pakken, maar nee hoor! Ik was zo verbouwereerd dat ik niets durfde te zeggen! Mijn paard heeft er overigens niets aan over gehouden......

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:56

Nou dat is dan toch een waardeloze DA. Mijn DA gebruikt niet eens twee keer dezelfde naald voor hetzelfde paard.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:00

Oh bah, dat is niet zo ver weg. En dan ook nog verspreiding door muggen enzovoort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:02

Nies_ schreef:
Nou dat is dan toch een waardeloze DA. Mijn DA gebruikt niet eens twee keer dezelfde naald voor hetzelfde paard.

Inderdaad.
Hier voor alle paarden en inderdaad handeling altijd een nieuwe naald. En zo hoort het ook.
Een dierenarts die de hele stal afgaat zou ik niet hoeven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:15

Ook de mijne gebruikt bij mij toch iedere keer een andere naald.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:17

Babootje schreef:

:j

Tegen West Nijl virus is er wel een vaccin. Niet dat het een goedkoop vaccin is maar er is er een. Ik snap alleen niet waren er tegen Moeraskoort ook geen vaccin kan gemaakt worden of mag gegeven worden (als China een vaccin heeft waarom Europa of de VS ook niet?)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:32

petraaken schreef:
Babootje schreef:

:j

Tegen West Nijl virus is er wel een vaccin. Niet dat het een goedkoop vaccin is maar er is er een. Ik snap alleen niet waren er tegen Moeraskoort ook geen vaccin kan gemaakt worden of mag gegeven worden (als China een vaccin heeft waarom Europa of de VS ook niet?)

Dat is vaak omdat het met de beschikbare diagnostiek bij die vaccins niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen een gevaccineerd en een besmet paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:24

Wel of niet enten heeft inderdaad met bovenstaande te maken, beter gezegd met geld. Er zijn landen die geen vee invoeren die antistoffen tegen bepaalde ziektes hebben. Volgens mij was er ook met een koeienziekte zoiets, dieren werden niet geent want dan wilde de grootste koper het spul niet meer hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:38

Amerika test hierop via de (voor veel eigenaren beruchte) coggins testen, maar omdat slechts een klein deel van de paarden verplicht getest wordt, is er altijd een groep dieren drager die niet geidentificeerd is. Er zijn dus ook daar om deze reden vraagtekens bij het afmaken van dragers.

Rhino heeft net zo'n soort probleem, ook hier zijn veel paarden drager en als de infectiedruk te hoog wordt met uitbraak tot gevolg is het ook ellende, toch worden hiervoor geen dragers actief opgespoord en afgemaakt.

Vraag is dus of het wel nuttig is om deze ziekte op deze manier te bestrijden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:46

Tamary, jij weet het beter te verwoorden. Precies mijn mening. Dragers lekker laten lopen. En zo snel mogelijk een vaccin maken. Het is toch niet te voorkomen dat dit zich verspreid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:02

mvdende schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom ze afgemaakt moeten worden. Ze blijven besmettelijk, ja, maar het is geen hele heftige ziekte heb ik het idee. De meeste paarden zouden na verloop van tijd geen ziekte verschijnselen meer vertonen? Is het dan niet beter om het net zoals bij de griep van mensen, gewoon te laten gaan. Zodat uiteindelijk ieder paard drager is, maar zeer weinig paarden daadwerkelijk ziek? Nu zijn het 2 afgemaakte paarden, wat als het zich verspreid?

Geen ernstige ziekte zou ik het niet durven noemen. Bij accute besmettingen sterft het paard binnen 2-4 weken en merries kunnen hun veulen verliezen.
Maar het is wat dat betreft voor mij vergelijkbaar aan de neurologische en aborterende verse van Rhino.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:15

petraaken schreef:
Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.

Iedereen in Duitsland moet zijn dieren aanmelden, ook particulieren. Hier betaal je ook voor, €2,50 per paard met een minimum van €10 per jaar. Krijg je te maken met een epidemie en moet je paard afgemaakt worden krijg je een vergoeding van ik meen €2500 per paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:31

oomens schreef:
Dat is vaak omdat het met de beschikbare diagnostiek bij die vaccins niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen een gevaccineerd en een besmet paard.

Een enting moet toch in het paspoort genoteerd worden?

En verder....alles dus verplicht enten.

Maar misschien denk ik te simpel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:34

En wat, als je inderdaad enkele paarden hebt, die besmet zijn maar niet ziek en je gaat niet akkoord met afmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:36

Sizzle schreef:
mvdende schreef:

Geen ernstige ziekte zou ik het niet durven noemen. Bij accute besmettingen sterft het paard binnen 2-4 weken en merries kunnen hun veulen verliezen.
Maar het is wat dat betreft voor mij vergelijkbaar aan de neurologische en aborterende verse van Rhino.

Maar Rhino dragers maken we ook niet af.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:38

bruintje123 schreef:
Nies_ schreef:

Inderdaad.
Hier voor alle paarden en inderdaad handeling altijd een nieuwe naald. En zo hoort het ook.
Een dierenarts die de hele stal afgaat zou ik niet hoeven.

Wij gebruiken zelfs een aparte naald voor het opzuigen en dan een nieuwe voor het echte prikken. Je wil een zo scherp mogelijke naald want dat is minder vervelend en je wil hem 100% schoon hebben. Als je het potje aanprikt is hij al iets botter en mogelijk vies.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:49

NatasjavE schreef:
oomens schreef:

Een enting moet toch in het paspoort genoteerd worden?

En verder....alles dus verplicht enten.

Maar misschien denk ik te simpel.

En dan heeft je hele paardenbestand dus antistoffen die ook zouden kunnen wijzen op besmetting (dat onderscheid is namelijk niet (goed) te maken). Betekent dat je niet meer kunt exporteren of vervoeren naar landen die nog vrij zijn van deze ziekte. Betekent dat de hele internationale handel en sport op hun gat liggen, en dat is wel even een forsere kostenpost dan enkele paarden afmaken, zelf als daar een dure 'topper' tussen zou zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:54

zigranta schreef:
petraaken schreef:
Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.

Iedereen in Duitsland moet zijn dieren aanmelden, ook particulieren. Hier betaal je ook voor, €2,50 per paard met een minimum van €10 per jaar. Krijg je te maken met een epidemie en moet je paard afgemaakt worden krijg je een vergoeding van ik meen €2500 per paard.

De vergoeding krijgen paardenhouders niet is mij verteld door mijn stalbaas, enkel veehouders. Daarom zijn veel stallen al vaker in protest gegaan omdat het betalen zonder tegenprestatie is.
Ik betaal dat inderdaad ook voor mijn veulen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:17

oomens schreef:
En dan heeft je hele paardenbestand dus antistoffen die ook zouden kunnen wijzen op besmetting (dat onderscheid is namelijk niet (goed) te maken). Betekent dat je niet meer kunt exporteren of vervoeren naar landen die nog vrij zijn van deze ziekte. Betekent dat de hele internationale handel en sport op hun gat liggen, en dat is wel even een forsere kostenpost dan enkele paarden afmaken, zelf als daar een dure 'topper' tussen zou zitten.

Ja ok. Maar ik doelde eigenlijk...wereldwijd verplicht enten.

Ieder paard dat wel positief test maar geen stempel in het paspoort heeft staan dus afmaken.

Die ene topper interesseert mij namelijk minder dan mijn eigen paard.

Maar goed....ik denk waarschijnlijk te simpel.