Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
petraaken schreef:Ik weet dat nog zo zeker niet hoor. Als er veel geld mee gemoeid is kan er veel.
Yvank_ schreef:Hoe kan mijn paard besmet worden met moeraskoorts?
Bijna alle paarden met infectieuze anemie worden besmet door steekvliegen. Grote steekvliegen (dus niet mugjes) steken een besmet paard. Als ze bloed opzuigen van het paard blijft er een klein beetje bloed met daarin het virus aan zijn monddelen zitten. Als de steekvlieg nu binnen korte tijd weer een volgend paard steekt breng hij via zijn monddelen het virus bij het nieuwe paard binnen. Het virus kan ook overgebracht worden door dierenartsen via besmette naalden. Nederlandse dierenartsen gebruiken voor uw paard altijd een nieuwe, steriele naald waardoor dit risico niet aanwezig is.
Het virus vermenigvuldigd zich niet in de steekvliegen. De vlieg moet daarom binnen korte tijd het besmette en het niet besmette paard steken om het virus over te brengen, anders droogt het bloed aan de monddelen op en gaat het virus dood. De kans dat een paard infectieuze anemie oploopt is daardoor afhankelijk van hoe dichtbij er besmette paarden zijn en hoeveel stekende vliegen er aanwezig zijn.
Ook “gewone” poepvliegen kunnen het virus overbrengen, maar ze zijn er niet zo efficiënt in als paardenvliegen
Babootje schreef:Moeraskoorts is weer wat anders dan West Nijl Virus toch?
petraaken schreef:Babootje schreef:Moeraskoorts is weer wat anders dan West Nijl Virus toch?
![]()
Tegen West Nijl virus is er wel een vaccin. Niet dat het een goedkoop vaccin is maar er is er een. Ik snap alleen niet waren er tegen Moeraskoort ook geen vaccin kan gemaakt worden of mag gegeven worden (als China een vaccin heeft waarom Europa of de VS ook niet?)
mvdende schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom ze afgemaakt moeten worden. Ze blijven besmettelijk, ja, maar het is geen hele heftige ziekte heb ik het idee. De meeste paarden zouden na verloop van tijd geen ziekte verschijnselen meer vertonen? Is het dan niet beter om het net zoals bij de griep van mensen, gewoon te laten gaan. Zodat uiteindelijk ieder paard drager is, maar zeer weinig paarden daadwerkelijk ziek? Nu zijn het 2 afgemaakte paarden, wat als het zich verspreid?
petraaken schreef:Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.
Sizzle schreef:mvdende schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom ze afgemaakt moeten worden. Ze blijven besmettelijk, ja, maar het is geen hele heftige ziekte heb ik het idee. De meeste paarden zouden na verloop van tijd geen ziekte verschijnselen meer vertonen? Is het dan niet beter om het net zoals bij de griep van mensen, gewoon te laten gaan. Zodat uiteindelijk ieder paard drager is, maar zeer weinig paarden daadwerkelijk ziek? Nu zijn het 2 afgemaakte paarden, wat als het zich verspreid?
Geen ernstige ziekte zou ik het niet durven noemen. Bij accute besmettingen sterft het paard binnen 2-4 weken en merries kunnen hun veulen verliezen.
Maar het is wat dat betreft voor mij vergelijkbaar aan de neurologische en aborterende verse van Rhino.
bruintje123 schreef:Nies_ schreef:Nou dat is dan toch een waardeloze DA. Mijn DA gebruikt niet eens twee keer dezelfde naald voor hetzelfde paard.
Inderdaad.
Hier voor alle paarden en inderdaad handeling altijd een nieuwe naald. En zo hoort het ook.
Een dierenarts die de hele stal afgaat zou ik niet hoeven.
NatasjavE schreef:oomens schreef:Dat is vaak omdat het met de beschikbare diagnostiek bij die vaccins niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen een gevaccineerd en een besmet paard.
Een enting moet toch in het paspoort genoteerd worden?
En verder....alles dus verplicht enten.
Maar misschien denk ik te simpel.
zigranta schreef:petraaken schreef:Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.
Iedereen in Duitsland moet zijn dieren aanmelden, ook particulieren. Hier betaal je ook voor, €2,50 per paard met een minimum van €10 per jaar. Krijg je te maken met een epidemie en moet je paard afgemaakt worden krijg je een vergoeding van ik meen €2500 per paard.
oomens schreef:En dan heeft je hele paardenbestand dus antistoffen die ook zouden kunnen wijzen op besmetting (dat onderscheid is namelijk niet (goed) te maken). Betekent dat je niet meer kunt exporteren of vervoeren naar landen die nog vrij zijn van deze ziekte. Betekent dat de hele internationale handel en sport op hun gat liggen, en dat is wel even een forsere kostenpost dan enkele paarden afmaken, zelf als daar een dure 'topper' tussen zou zitten.