GroenLinks: "Paarden water aanbieden op Zuidlaardermarkt"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:13

water is een basisbehoefte..ik mag hopen dat die dieren gewoon de hele dag de mogelijkheid hebben om te kunnen drinken. Idd echt een achterlijke opmerking regtur..

idefix4

Re: GroenLinks: "Paarden water aanbieden op Zuidlaardermarkt"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:20

Ik ben voorstander. Het is een makkelijke manier om anoniem van je paard af te komen. Een dierenbeul laat hem omkomen op een te krap weitje. Als paspoortconsulent kom ik op dat vlak ook nog erg regelmatig misstanden tegen. Meestal gelukkig al opgekocht door een handelaar die het dier te eten geeft, paspoort en zorg. En idd zie ik in Hedel ook altijd mogelijkheden om te voeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:26

Iris82 schreef:
Maar krijgen ze nou water of niet? Of hebben slachtpaarden geen water nodig omdat ze het toch niet overleven?

Doet me denken aan de koeienmarkt in Leeuwarden. Ben daar ooit met mn zatte harses terecht gekomen omdat we terugkwamen van het stappen. Stond een koe te bibberen op 3 poten met uiers tot op de grond. Ja, die was voor de slacht dus die hoefde niet meer afgemolken te worden. :r

Nou dat wordt tegenwoordig dus wel elke keer gedaan. Kom er regelmatig..

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:11

Vind persoonlijk dat de hemeenre best zelf voor water en hooi mag zorgen. De markten trekken veel tourisme wat goed is voor hun economie dus dit kan er best vanaf!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:29

Maar er zijn ook gewoon wetten vastgelegd hierover... Dit staat in de Wet Dieren

-Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigen waarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.
3 Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:
a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.
Bron: Wet dieren.

En dit staat er over voedsel en water op markten in de Gids Goede Praktijken - Sectorraad Paarden
 Er is beschikking over voldoende vers drinkwater en de paarden moeten de gelegenheid
hebben te drinken.
 Alle paarden hebben de beschikking over ruwvoer van
http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... -1.0-1.pdf

Dus wat mij betreft; ze kunnen zeggen wat ze willen, maar het is gewoon verboden om een paard weg te houden van voedsel en water. De Wet Dieren is nog steeds van toepassing, en ik neem aan de Gids Goede Praktijken ook.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:14

Ik heb het voornamelijk over hooi voeren op de markt, water krijgen ze altijd van ons zelf en niet van kinderen/onbekende.

Ik legde alleen uit dat hooi voeren twee verschillende kanten kan opgaan. Helaas is het eenmaal een toeristische plek en vinden ouders alles oké. Dot resulteerde in hoop ongelukken wat eigelijk niet hoefde.

Als iedereen die niks aan de achterkant van een paard te zoeken heeft maar aan de voorkant van de hoofden blijven dan zal er een stuk rust meer zijn . Ipv dat alles door elkaar heen rent, loopt, kinderwagens doorduwen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:10

Deijs schreef:
_San87_ schreef:
Ik neem aan dat eigenaren hun paarden van drinken voorzien :?.

Ja leek mij ook, maar blijkbaar is dat teveel moeite(?!)

Vind het maar een raar bericht.

Fout handelaars trucje : paard geen water geven, ze gaan aan mensen handen likken (schattig, dus verkoopt goed) en ze blijven braaf (verkoopt ook goed). Er wordt/werd in sommige artikelen over paarden kopen specifiek voor gewaarschuwd.

Andermans dieren voeren is vragen om problemen, soms direct, soms pas (veel) later. Zorg over besmetting met virus, etc. is ook heel begrijpelijk aangezien er van zoveel verschillende plekken dieren bij elkaar komen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:40

Kentaro schreef:
Ik denk dat ze daarmee doelt op de reactie van spaansepony!

aah ok, die had ik even gemist :)