Zwaar Warmbloed met uitsterven bedreigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:27

Geen idee hoe groot het IHW is (dat zal idd niet groot zijn) maar wat mij bekend is wordt het grp stamboek momenteel vooral groter. Er is ook een grote vraag naar fijne gebruiksdieren of die (later) geschikt zijn voor de fokkerij.
Ik rij zelf een Groninger (weliswaar iets luxe uitgevallen) en vind dit fantastisch. Koel in het hoofd en een alleskunner. Merrie krijgt ieder jaar veulens die (als ze nog op marktplaats oid komen) dezelfde dag of de volgende dag al verkocht zijn. Vraag genoeg, maar doordat er niet veel (fok) merrie's zijn relatief weinig aanbod.

Ben het overigens met Yarrah eens dat het gewenste type nog wel eens afhankelijk is van welke keuringscommissie er is :o

Mungbean

Re: Zwaar Warmbloed met uitsterven bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:30

IHW is een verzamelbak stamboek met veel matige of onbeschikbare danwel niet traceerbare hengsten.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:45

Is niet de reacties die ik krijg. Ik heb al best vaak een aanbod op mijn gelderse gehad.Krijg bijna alleen maar leuke reacties.
Bijna iedereen herkent haar als Gelderse. Ze heeft dan ook echt de bouw van een klassieke gelderse. Laatst nog een vrouw die inderdaad als eerst op haar neer keek en dan meer vanwege haar best wel heftige aftekeningen en ja daar moet je maar net van houden. Toen ik haar reed was in eens om. "Wat is ze leuk onder het zadel!"" Wat kan ze leuk springen"en ze was jaloers op me dat ik zonder problemen mee naar buiten kon, zonder dat ze een slome bok is, want lopen wil ze altijd.
Ook hoor ik tegenwoordig van juist jonge mensen dat ze een gelderse of gronininger willen.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 06-06-17 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:46

Sizzle schreef:
IHW is een verzamelbak stamboek met veel matige of onbeschikbare danwel niet traceerbare hengsten.

Of dode hengsten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:54

Een goede Gelderse is ook gewoon prachtig, maar ik ben toch pessimistisch.
Je krijgt er nou eenmaal niet de prijs voor die het verdiend.
De echte goeie uiteraard wel, maar een gewone niet speciaal opvallende gelderse is commercieel gezien een 'recreatiepaard'.
De gelderse met echt gelderse opdruk zal populair blijven, maar kruis zo'n dier met de nieuwe generatie hengsten en je hebt een paard dat niet specifiek als hoedanig meer herkenbaar is.

JDR: dood is ook onbeschikbaar toch :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:58

Ik ben wel gecharmeerd van een goeie Gelderse of Groninger. Op dit moment is er nog geen maar ooit als ik oud ben komt er wel één. Fijne gangen om op te zitten en mooi in het tuig. Ik hoop dat ik er dan nog 1 kan vinden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:22

Ik vind het heel erg zonde dat het Nederlands landvarken (nog 50 exemplaren), de Noord-Hollandse witborsteend (20) en het paardenras Zwaar Warmbloed (136) en andere dier rassen dreigen uit te sterven. Gisteren op TV zag ik nog kippenrassen, geiten en anderen diersoorten waarvoor dit geldt.
Ik vind het jammer vanuit cultuur historisch, landschappelijk en vaak ook praktisch oogpunt.

Praktisch:
Een hobbyboer legde gisteren uit dat zijn varkens gewoon hun biggen buiten kunnen krijgen zonder risico dat de moeder de biggen dood drukt. Voor vele varkens die productie dieren zijn in de veehouderij, blijkt dat niet meer te kunnen.
Iemand anders liet zien dat hij samenwerkt met organisaties van landschap beheer om een bepaald oud Nederlands schapenras in aantallen terug te krijgen daar dit het enige ras is dat de Amerikaanse Kers eet. Zeer belangrijk voor het behoud van bepaalde gebieden met hun typische landschappen.

Landschappelijk:
In Nederland, ontdek ik meer en meer naar mate ik langer in Frankrijk woon, is weinig oog voor behoud van (vul maar in) ....... bijvoorbeeld allerlei verschillende koeien rassen. Het gaat in Nederland vooral om dat wat het dier productief opbrengt. Die koe die het meeste melk biedt of het meeste vlees, die zie je overal. Zo ook met kippen etc. Dus als de koeien al buiten staan is het een groot zwart- wit gebeuren dat te zien is.
Hoe anders hier in Frankrijk waar men ontzettend zuinig is op allerlei verschillende dier soorten horende bij de verschillende regio's. Zo veel verschillende prachtige koeienrassen zie ik alleen al als ik een uur lang naar het Zuiden rijd.

Cultuur historisch:
Ieder land heeft zijn eigen oorspronkelijke diersoorten. Ik vind het belangrijk om daar zuinig op te zijn. Zo is er op dit moment op BVN een prachtig cultuur programma gepresenteerd door de ex directeur van het Rijksmuseum Wim Pijbes. Opvallend is dat hij in een aantal uitzendingen al paar keer boerderijen met bedreigde diersoorten heeft bezocht waarin hij de vergelijking trekt met mooie schilderijen die ook geen praktische functies hebben maar waar je wel als land zuinig hoort te zijn daar het bij je cultureel erfgoed hoort. Zijn boodschap is, investeer in diversiteit en ben zuinig op al die verschillende soorten. Ik ben het helemaal met hem eens.
Als wij hier op vakantie gaan, zie je in bijna elke streek andere koeiensoorten buiten staan. Zo prachtig die verschillen. Ook de kippensoorten die je hier ziet, zijn wezenlijk verschillend en dat geldt vaak per regio. Mensen in de Corège bijvoorbeeld zijn trots op hun prachtige blonde koeien (en terecht!) zoals ze hier weer trots zijn op hun Haute Vienne koeien.

Over het zwaar warmbloed schrijf ik nu niets omdat daar al hele goede dingen over gezegd zijn door mijn voorgangers, waar ik me bij aan sluit. Ik hoop dat dit mooie fijne ras behouden blijft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:49

Hoe wil je nou met 20 eenden nog wat gaan redden? Die populatie is letterlijk en figuurlijk niet meer op te krikken zonder dat je allerlei rare afwijkingen gaat krijgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:49

Ben het helemaal met pien_2010 eens, maar wil er nog iets aan toevoegen. Oude rassen zijn vooral ook belangrijk ivm de genetische variatie. Als je bijvoorbeeld alleen nog maar kruisingen zou hebben van bijvoorbeeld Groninger paarden en Engelse volbloeden en geen volbloeden of Groninger paarden meer in hun oorspronkelijke vorm, dan kun je ook alleen verder fokken met die kruisingen, je kunt nooit terugvallen op een van de oorspronkelijke rassen, om bijvoorbeeld meer zwaarte toe te voegen; of inteelt te verminderen. Je kunt ook nooit een heel nieuwe combinatie bedenken, maar blijft met de kruisingen en hun voor- en nadelen zitten.

Maar, Groninger paarden zijn fantastisch. Werkwillig, slim, heel moedig, kalm, sterk, veelzijdig en de mijne was ook nog eens ontzettend vrolijk en had geweldige gangen. Helaas is hij er niet meer. Een foto van mijn Groninger.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:25

Mooie aanvulling Hevonen waar ik het alleen maar helemaal mee eens kan zijn en wat een prachtig paard!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:33

Gaan de veulens van Groninger echt zo makkelijk qua verkoop? Ik wil voor mijzelf meer een dressuurgericht paard fokken met mijn Groninger merrie. Maar een x een Groninger fokken is ook wel leuk. Alleen zou ik dat veulen dan weer niet zelf willen houden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:31

Ik denk dat de veulen-kopers die alleen en eenzijdig interesse hebben in kwpn-veulens, vrijwel geen veulen willen hebben uit een Groninger merrie.
Ik denk ook dat er wel vraag is naar Groninger veulens uit Groninger merries. Die groep liefhebbers is niet zo groot maar je hebt uiteindelijk ook maar 1 koper nodig natuurlijk.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:37

Ik denk dat steeds meer mensen erachter komen wat een fijne dieren zwaar warmbloeden zijn. Het lastige wat dat betreft is dat eigenaren van bijvoorbeeld Groningers hun dieren niet kwijt willen. Ze zijn te leuk.
Ik ben dolblij met mijn Groninger ruin (uit een klassiek Gelderse merrie). Fijn bewegen, goed karakter, leuk om tegenaan te moeten kijken ( :D ).

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:44

wwillemijn schreef:
Gaan de veulens van Groninger echt zo makkelijk qua verkoop? Ik wil voor mijzelf meer een dressuurgericht paard fokken met mijn Groninger merrie. Maar een x een Groninger fokken is ook wel leuk. Alleen zou ik dat veulen dan weer niet zelf willen houden.

Persoonlijk zeg ik, doe een Groninger hengst bij je merrie voor de verkoop, wil je het veulen zelf houden, ga dan voor je eigen dressuurkeuze.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:47

Maaike schreef:
Ik denk dat steeds meer mensen erachter komen wat een fijne dieren zwaar warmbloeden zijn. Het lastige wat dat betreft is dat eigenaren van bijvoorbeeld Groningers hun dieren niet kwijt willen. Ze zijn te leuk.
Ik ben dolblij met mijn Groninger ruin (uit een klassiek Gelderse merrie). Fijn bewegen, goed karakter, leuk om tegenaan te moeten kijken ( :D ).

Ik heb ooit een merrie gereden (groninger) die zo verschrikkelijk koel "in de kop" was, terwijl ze zó uit de wei getrokken was, zadel erop, ze wist nog nauwelijks wat "halt" betekende, en begreep de teugelhulpen nog niet helemaal, normaal gesproken zou ik nóóit zomaar op een vreemd paard gaan zitten dat de basis zo slecht kent, maar ze deed het braaf, geen paniek als er iets nieuw voor haar was... geweldig dier. Voelde me gewoon veilig op dat paard, terwijl ze zo groen als gras was...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:00

pien_2010 schreef:
Ik vind het heel erg zonde dat het Nederlands landvarken (nog 50 exemplaren), de Noord-Hollandse witborsteend (20) en het paardenras Zwaar Warmbloed (136) en andere dier rassen dreigen uit te sterven. Gisteren op TV zag ik nog kippenrassen, geiten en anderen diersoorten waarvoor dit geldt.
Ik vind het jammer vanuit cultuur historisch, landschappelijk en vaak ook praktisch oogpunt.

Praktisch:
Een hobbyboer legde gisteren uit dat zijn varkens gewoon hun biggen buiten kunnen krijgen zonder risico dat de moeder de biggen dood drukt. Voor vele varkens die productie dieren zijn in de veehouderij, blijkt dat niet meer te kunnen.
Iemand anders liet zien dat hij samenwerkt met organisaties van landschap beheer om een bepaald oud Nederlands schapenras in aantallen terug te krijgen daar dit het enige ras is dat de Amerikaanse Kers eet. Zeer belangrijk voor het behoud van bepaalde gebieden met hun typische landschappen.

Landschappelijk:
In Nederland, ontdek ik meer en meer naar mate ik langer in Frankrijk woon, is weinig oog voor behoud van (vul maar in) ....... bijvoorbeeld allerlei verschillende koeien rassen. Het gaat in Nederland vooral om dat wat het dier productief opbrengt. Die koe die het meeste melk biedt of het meeste vlees, die zie je overal. Zo ook met kippen etc. Dus als de koeien al buiten staan is het een groot zwart- wit gebeuren dat te zien is.
Hoe anders hier in Frankrijk waar men ontzettend zuinig is op allerlei verschillende dier soorten horende bij de verschillende regio's. Zo veel verschillende prachtige koeienrassen zie ik alleen al als ik een uur lang naar het Zuiden rijd.

Cultuur historisch:
Ieder land heeft zijn eigen oorspronkelijke diersoorten. Ik vind het belangrijk om daar zuinig op te zijn. Zo is er op dit moment op BVN een prachtig cultuur programma gepresenteerd door de ex directeur van het Rijksmuseum Wim Pijbes. Opvallend is dat hij in een aantal uitzendingen al paar keer boerderijen met bedreigde diersoorten heeft bezocht waarin hij de vergelijking trekt met mooie schilderijen die ook geen praktische functies hebben maar waar je wel als land zuinig hoort te zijn daar het bij je cultureel erfgoed hoort. Zijn boodschap is, investeer in diversiteit en ben zuinig op al die verschillende soorten. Ik ben het helemaal met hem eens.
Als wij hier op vakantie gaan, zie je in bijna elke streek andere koeiensoorten buiten staan. Zo prachtig die verschillen. Ook de kippensoorten die je hier ziet, zijn wezenlijk verschillend en dat geldt vaak per regio. Mensen in de Corège bijvoorbeeld zijn trots op hun prachtige blonde koeien (en terecht!) zoals ze hier weer trots zijn op hun Haute Vienne koeien.

Over het zwaar warmbloed schrijf ik nu niets omdat daar al hele goede dingen over gezegd zijn door mijn voorgangers, waar ik me bij aan sluit. Ik hoop dat dit mooie fijne ras behouden blijft!

Ik begrijp best wat je bedoelt, maar neem nu het Nederlands landvarken.
Daar vind ik het bovenstaande niet op van toepassing als ik lees dat het geen inheems ras is, maar een kruisingsproduct van 2 uitheemse landvarkens: 5/8 deel Deens landvarken en 3/8 deel Duits landvarken.

Daarnaast komen bij mij, naast allerlei gevoelens van nostalgie toch ook gevoelens boven van kijk naar de historie. De evolutie. Dieren komen en gaan. Wie zijn wij..... En op welke gronden?

Dingen veranderen. Onder invloed van natuurlijke selectie en/of onder invloed van de practische selectiecriteria van de mens. Het recht van de sterksten of de populairsten. Of wat dan ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:06

Je kunt dit soort rassen niet kunstmatig "redden". Zeker als populaties al zó klein zijn. Het valt of staat met de balangstelling zulke dieren te hebben en te fokken. Is die niet/nauwelijks aanwezig dan houdt het simpelweg op. Zoals ik eerder schreef, het zijn maar rassen.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet jammer is dat ze verdwijnen. Ik ben blij dat ze hier in IJsland strenge regels hebben war betreft vee import. Dit heeft gezorgd voor behoud van bv het prinitieve type schaap hier, en die vind ik persoonlijk veel leuker dan de productierassen van het vaste land.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:28

Veel van de oude rassen zijn een stuk beter bestand tegen ziektes, etc. Onze productierassen hebben op dit punt fors ingeleverd om aan de groeiende vraag en drang/noodzaak van kostenbesparing te voldoen.

Voor hobbyisten en andere kleine aantallen, zijn deze rassen vaak juist veel interessanter doordat ze minder kopzorgen geven. Of anders gezegd : ze zijn een stuk meer idiotproof en bestand tegen foutjes van beginnende veehouders die een paar kijkbeestjes.

Genetische basis verbreden met een kleine groep ongerelateerde dieren kan wel degelijk : http://www.shetlandschapen.nl/teksten/M ... dlines.pdf je bent alleen wel even bezig en alles moet meezitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:27

Kuggur schreef:
Je kunt dit soort rassen niet kunstmatig "redden". Zeker als populaties al zó klein zijn. Het valt of staat met de balangstelling zulke dieren te hebben en te fokken. Is die niet/nauwelijks aanwezig dan houdt het simpelweg op.

Als het enkel om die aantallen van populatie zou gaan heb je gelijk. Alleen is het zo, dat Landbouwschool Wageningen deze ontwikkeling al lang geleden zag aankomen en dus voorzorgmaatregelen heeft getroffen door van goede lijnen materiaal opgeslagen te hebben van allerlei soorten dieren (koeien, schapen, varkens, kippen etc. etc). Zo lieten ze zien op BVN, dat een mevrouw met behulp van Wageningen een kippenras terug aan het fokken is vanuit enkele kippen van een speciaal Nederlands ras waarvan er nog enkele in Duitsland rond liepen. Door iedere keer van de sperma bank ander sperma te insemineren kwam de diversiteit in erfelijke lijnen weer terug.

tamary schreef:
Veel van de oude rassen zijn een stuk beter bestand tegen ziektes, etc. Onze productierassen hebben op dit punt fors ingeleverd om aan de groeiende vraag en drang/noodzaak van kostenbesparing te voldoen.

Voor hobbyisten en andere kleine aantallen, zijn deze rassen vaak juist veel interessanter doordat ze minder kopzorgen geven. Of anders gezegd : ze zijn een stuk meer idiotproof en bestand tegen foutjes van beginnende veehouders die een paar kijkbeestjes.
Klopt Tamary, lieten ze ook zien in die uitzending.

Boras, inhoudelijk standpunt of het Nederlands landvarken wel of niet behouden moet blijven gezien wat jij schetst heb ik niet zo. Wel is het zo dat vele rassen van oudsher voortkomen uit andere soorten zoals ook bijvoorbeeld KWPN. Dus weet niet of dit een echt argument zou zijn.

Boras schreef:
Dingen veranderen. Onder invloed van natuurlijke selectie en/of onder invloed van de practische selectiecriteria van de mens. Het recht van de sterksten of de populairsten. Of wat dan ook.
Maar als er een dermate verschraling van soorten optreedt in het enorme rappe tempo van dit moment dan heeft dat ook iets alarmerend.

Zo is jaren geleden met succes de noodklok geluid voor reigers, ooievaar e.a. vogelsoorten. Voor veel jongeren is het ondenkbaar dat ik pas mijn eerste reiger zag op mijn 25 ste, omdat hun aantallen weer toenam dankzij vogel liefhebbers die daarvoor gingen. Mijn eerste ooievaar in het wild zag ik nog veel later en die aantallen nemen ook weer toe.
Idem dito met vis soorten in de Nederlandse rivieren die dankzij stringent beleid ook weer terug komen.

Nu is dus de noodklok geluid voor boerderij dieren die met uitsterven bedreigd wordt in een te rap tempo. Vaak hebben mensen dat niet eens in de gaten of pas als het te laat is.
Ik vind dat dus een goede zaak en ik vind het terecht als boeren terug moeten met aantallen koeien, dat die boeren die bedreigde koeien soorten op hun erf hebben van die maatregel uitgesloten worden. En zo zijn er nog wel meer maatregelen te bedenken waardoor het stimulerend is om met andere rassen weer aan de gang te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:31

@pien_2010 : Eens, komt nog eens bij dat er dus een geldpot beschikbaar is (mits die inderdaad uitgegeven word, anders is het foetsie). Verbazend eigenlijk dat zunnig Nederland dat laat liggen.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:37

Ben zo blij met mijn IHW-er merrie.
98% hoofdboeker. Papa Poolse Oldenburger (Test) Opa Deense Oldenburger (Casanova Boy)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:44

Je kunt sowieso best een kleine populatie weer groot krijgen ( waarom denk ik ineens aan de Verenigde Staten :+ ).
Je ziet dit bij diersoorten die bijvoorbeeld een afgelegen eiland bereiken, en een populatie ontstaat op een heel smalle genetische basis. In de natuur is een snelle generatie overturn een voorwaarde, en het is een pijnlijk proces. In geval van gedomesticeerde dieren kun je je afvragen of dit ethisch verantwoord is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:55

Ik heb dit natuurlijk ook gevolgd en ik vind het een goede zaak om deze rassen te behouden. Er werden hier al belangrijke redenen aangedragen waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Ik heb zoals veel hier op Bokt wel zullen weten 2 jaar geleden mijn eerste eigen Groninger gefokt en dat was ook een hele bewuste keuze. Ik ben zo blij met het resultaat en sinds ik me meer in dit ras heb verdiept, is het me steeds duidelijker geworden dat ik me graag wil inzetten voor het behoud ervan. Ik ben ervan overtuigd dat deze dieren heel wat mensen erg blij zouden kunnen maken als vriendelijk, allround gebruikspaard en dat er echt wel een toekomst in zit, vooral gezien de huidige moderne fokkerij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:57

Ik denk persoonlijk dat er ook veel te star omgegaan wordt met begrippen als "ras" en vooral "zuiver"...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:15

Kuggur, ik begrijp niet de betekenis van wat je zegt met
Citaat:
In de natuur is een snelle generatie overturn een voorwaarde, en het is een pijnlijk proces.
Dus begrijp ook niet waarom je vragen kunt stellen over ethisch verantwoord.

Zou je me dit uit willen leggen?

Kuggur schreef:
.In de natuur is een snelle generatie overturn een voorwaarde, en het is een pijnlijk proces. In geval van gedomesticeerde dieren kun je je afvragen of dit ethisch verantwoord is.

Murosch, mijn klassieke instructrice is altijd vol lof over de rassen zoals Groninger, Gelders paard e.a daar ze KWPN vaak veel te heet gefokt vindt en voor te veel mensen te moeilijk hanteerbaar.
Dus het is goed denkbaar dat de middenmoot die gewoon graag fijn wil rijden zonder de top te willen bereiken, uiteindelijk meer en meer in de toekomst voor die zware warmbloed rassen gaan kiezen. Is speculatie hé, zeg niet dat het gaat gebeuren. Maar het zou wel fijn zijn als die rassen er dan nog zijn.
Dus jouw blijdschap met je Groninger paard begrijp ik heel goed. Misschien heb je wel een vooruitziende blik en kun je die paarden in de toekomst goed verkopen.