Askja schreef:'Regels zijn regels' zegt iemand hierboven.
Volgens die regels mag je dus tijdens de proef niet met 1 hand rijden. Of dat nu is om te belonen, een vlieg weg te meppen of een kriebel van je neus te vegen. Teugels in 1 hand is diskwalificatie.
Met twee handen af en toe bij wijze van 'ophouding' een flinke snok aan de stang en trens geven mag wel, dat levert hooguit puntenaftrek op. Laten ze het eens omdraaien: teugels even in 1 hand betekent puntenaftrek, met twee handen terugwerken/ snok geven: diskwalificatie. Regels zijn regels, maar ze dienen m.i. wel ten dienste te staan van het doel: bevorderen van eerlijk, fijn en harmonieus paardrijden (waarbij je je kunt afvragen of dit in de hedendaagse dressuursport wel het doel is).
Een bemerking en puntenaftrek zou in het geval van Tucker meer op zijn plaats zijn geweest. Op zich lijkt het mij wel een stukje egoprofilering om je paard zo omstandig op deze wijze te belonen, het leidt ook af, maar het stoort het paard minder dan een snok.
Kijk, ik snap heus wel waar de ophef over is
En ik ben het er mee eens dat er vanuit dierenwelzijn kritischer gekeken moet worden naar de wijze van rijden, zeker in de topsport. Tenenkrommend waar soms mega scores voor gegeven worden en wat als 'voorbeeld' gezien zou moeten worden.
Overigens vind ik dat klopje op de kont totaal niet harmonieus.
Maar nogmaals, ik hou niet van dat zwart/witte goed/fout.