[VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd na belonen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:22

Maar hoe streng moet je als jury zijn voor een vriendelijke actie?

Ik heb eens een daas van de kont geslagen, oke wel tussen 2 onderdelen door, maar ben niet uitgesloten.
Paard liep al 2 onderdelen te zwaaien met de staart en was niet erg geconcentreerd daardoor. Dus het weg halen was ook in mijn voordeel. Ook voor het welzijn van het paard.

Maar dat bleek dan dus niet te mogen? Nooit geweten :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:30

MariekeS_ schreef:
Wendy schreef:
@mooney: uit het bericht maak ik niet op dat belonen op de achterhand niet mag, maar dat belonen tijdens de proef überhaupt niet is toegestaan. Want beide handen moeten de teugels vasthouden. dus strikt gezien had hij ook gediskwalificeerd moeten worden als hij het anders had gedaan.

Nee hoor: je kan ook belonen met een kriebel of klopje op de hals met de teugel in je hand.

Want belonen met een klopje is inderdaad heel logisch voor een paard :roll:
Maar goed, mijn punt is duidelijk. Straffen mag (zo lang we dat maar niet wreed vinden), maar belonen mag alleen als je beide teugels maar vast houdt.
Dus stel dat je je paard een kriebel geeft en even de beide teugels in 1 hand hebt, dan heeft men liever dat je daarvoor je hand met teugel gebruikt :? ongeacht of je daardoor verkeerde signalen overbrengt op het bit?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:32

bruintje123 schreef:
Maar hoe streng moet je als jury zijn voor een vriendelijke actie?

Ik heb eens een daas van de kont geslagen, oke wel tussen 2 onderdelen door, maar ben niet uitgesloten.
Paard liep al 2 onderdelen te zwaaien met de staart en was niet erg geconcentreerd daardoor. Dus het weg halen was ook in mijn voordeel. Ook voor het welzijn van het paard.

Maar dat bleek dan dus niet te mogen? Nooit geweten :)

Ik weet niet of de KNHS reglementen dit ook zo erin hebben staan? Dit gaat om om FEI reglementen.

Tja dat is altijd lastig.
Misschien als het bij het 1e klopje op de hals gebleven was hadden ze het door de vingers gezien.
Misschien als het tussen 2 onderdelen in was.
Maar 3 'overtredingen' ín een oefening...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:35

Wendy schreef:
MariekeS_ schreef:

Nee hoor: je kan ook belonen met een kriebel of klopje op de hals met de teugel in je hand.

Maar goed, mijn punt is duidelijk. Straffen mag (zo lang we dat maar niet wreed vinden), maar belonen mag alleen als je beide teugels maar vast houdt.

Ach kom op zeg... :') Een klopje op z'n kont is wel logisch? :roll:

Maar, je punt is zeker duidelijk ;)
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 06-06-17 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:35

Dit staat er bij knhs
Citaat:
Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee
handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange
teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één
hand nemen. Dit geldt alleen voor zover de proef na het afgroeten als
beëindigd wordt beschouwd.

Niets over uitsluiten. Ook niet over punt aftrek.
Dat dan weer vreemd is, want bij de meeste dingen hangen weer consequenties aan vast, hier zijn die niet beschreven/duidelijk.

Maar inderdaad Fei is anders.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-06-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:42

Beetje raar wel...

Ik geef mijn paard ook weleens eens klopje achter het zadel. Al zal ik dat tijdens een dressuurproef niet zo snel doen omdat je wel gaat verzitten om dat te doen, terwijl je gemakkelijk even kunt kriebelen op de hals.

Volgens mij heb ik trouwens ooit wel een of andere Spanjaard tijdens een groot dressuur evenement (WEG of OS oid) zien zwaaien tijdens de wissels, en die werd ook niet gediskwalificeerd.

Ik snap trouwens wel dat regels regels zijn, ik snap alleen niet dat deze regel er is.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:43

Dit is wel een mooie aanleiding om het er over te hebben denk ik. Ik snap de regel van de verplichting om je teugels in twee handen te houden en regels zijn er om nageleefd te worden. Het zou ook wat zijn; je kan niet alles toestaan en toch zou je kunnen gaan nadenken over het waarom van de regel en of je wellicht een uitzondering op de regel kan toepassen.

Zo vind ik het eigenlijk ook heel raar dat stemgebruik verboden is terwijl het doel van de dressuur is je paard met minimaal zichtbare hulpen de oefeningen te laten doen. Hoe klein wil je het hebben als je op een klikje je paard kan laten aangalopperen.

@Ilse: waarschijnlijk deed die Spanjaard het in de kür. Dan mag het namelijk wel. Gebeurd wel vaker. Kyra Kirkland reed vaak een serie of pirouette met 1 hand.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:47

Ilse_123 schreef:
Beetje raar wel...

Ik geef mijn paard ook weleens eens klopje achter het zadel. Al zal ik dat tijdens een dressuurproef niet zo snel doen omdat je wel gaat verzitten om dat te doen, terwijl je gemakkelijk even kunt kriebelen op de hals.

Volgens mij heb ik trouwens ooit wel een of andere Spanjaard tijdens een groot dressuur evenement (WEG of OS oid) zien zwaaien tijdens de wissels, en die werd ook niet gediskwalificeerd.

Ik snap trouwens wel dat regels regels zijn, ik snap alleen niet dat deze regel er is.

Waarschijnlijk was dat in de kür? Daar is het wel toegestaan de teugels in een hand te nemen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:51

Ooh ja geloof dat het inderdaad in de kur was. Waarom mag het dan wel en in een gewone proef niet? Of is dat een hele stomme vraag? :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:55

'Regels zijn regels' zegt iemand hierboven.
Volgens die regels mag je dus tijdens de proef niet met 1 hand rijden. Of dat nu is om te belonen, een vlieg weg te meppen of een kriebel van je neus te vegen. Teugels in 1 hand is diskwalificatie.
Met twee handen af en toe bij wijze van 'ophouding' een flinke snok aan de stang en trens geven mag wel, dat levert hooguit puntenaftrek op. Laten ze het eens omdraaien: teugels even in 1 hand betekent puntenaftrek, met twee handen terugwerken/ snok geven: diskwalificatie. Regels zijn regels, maar ze dienen m.i. wel ten dienste te staan van het doel: bevorderen van eerlijk, fijn en harmonieus paardrijden (waarbij je je kunt afvragen of dit in de hedendaagse dressuursport wel het doel is).
Een bemerking en puntenaftrek zou in het geval van Tucker meer op zijn plaats zijn geweest. Op zich lijkt het mij wel een stukje egoprofilering om je paard zo omstandig op deze wijze te belonen, het leidt ook af, maar het stoort het paard minder dan een snok.

Bij die Spanjaard en Kyrklund ging het inderdaad om de kür. De laatste reed de wissels met de teugels in 1 hand.
Dat het in de kür wel mag, geeft aan dat het dus vooral een regel is die voortkomt uit conventie, 'het hoort niet'. En het blijft natuurlijk een conventionele sport, dressuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:08

Wendy schreef:
Dus stel dat je je paard een kriebel geeft en even de beide teugels in 1 hand hebt, dan heeft men liever dat je daarvoor je hand met teugel gebruikt :? ongeacht of je daardoor verkeerde signalen overbrengt op het bit?

Even logisch als een klopje op de achterhand gok ik. :?
Nu brengt hij een verkeerd signaal met zijn houding en zit door (want zijn gewicht verplaatst.) Zodra je beweegt op dat dier geef je een signaal. Dus ja, beter gewoon teugel in de hand houden en kriebelen. Daarvoor hoeft het signaal niet eens te veranderen want als het goed is, zit je hand met teugel toch al vrij dicht in de buurt van de hals. En de teugel losser laten hoort geen probleem te zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:28

Askja schreef:
'Regels zijn regels' zegt iemand hierboven.
Volgens die regels mag je dus tijdens de proef niet met 1 hand rijden. Of dat nu is om te belonen, een vlieg weg te meppen of een kriebel van je neus te vegen. Teugels in 1 hand is diskwalificatie.
Met twee handen af en toe bij wijze van 'ophouding' een flinke snok aan de stang en trens geven mag wel, dat levert hooguit puntenaftrek op. Laten ze het eens omdraaien: teugels even in 1 hand betekent puntenaftrek, met twee handen terugwerken/ snok geven: diskwalificatie. Regels zijn regels, maar ze dienen m.i. wel ten dienste te staan van het doel: bevorderen van eerlijk, fijn en harmonieus paardrijden (waarbij je je kunt afvragen of dit in de hedendaagse dressuursport wel het doel is).
Een bemerking en puntenaftrek zou in het geval van Tucker meer op zijn plaats zijn geweest. Op zich lijkt het mij wel een stukje egoprofilering om je paard zo omstandig op deze wijze te belonen, het leidt ook af, maar het stoort het paard minder dan een snok.

Kijk, ik snap heus wel waar de ophef over is ;)
En ik ben het er mee eens dat er vanuit dierenwelzijn kritischer gekeken moet worden naar de wijze van rijden, zeker in de topsport. Tenenkrommend waar soms mega scores voor gegeven worden en wat als 'voorbeeld' gezien zou moeten worden.

Overigens vind ik dat klopje op de kont totaal niet harmonieus.

Maar nogmaals, ik hou niet van dat zwart/witte goed/fout.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:47

Roodvos schreef:
De titel is natuurlijk fout en suggestief, en velen trappen er ook met 2 voeten in. De correcte titel had moeten zijn: Tristan Tucker uitgesloten voor rijden met de teugels in 1 hand.

Omdat dat niet past in de titel heb ik deze aangepast naar 'na belonen' ipv 'wegens belonen' en het even wat meer toegelicht in de tekst :j

Lauren186

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd na belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:21

Bij deze iets wat ik me al tijden afvroeg: Als je bij een reguliere KNHS/FNRS wedstrijd na het afgroeten de teugels lang gooit en beloont, is dat dan fout? Want er staat toch aan het einde van de proef iets in de trand van "voorwaarts in stap de rijbaan verlaten"? Technisch gezien is de proef dan nog niet afgelopen :o

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is, tijdje uit de paardensport geweest, maar vroeg me dit al lang af :D

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:23

Askja schreef:
Regels zijn regels, maar ze dienen m.i. wel ten dienste te staan van het doel: bevorderen van eerlijk, fijn en harmonieus paardrijden (waarbij je je kunt afvragen of dit in de hedendaagse dressuursport wel het doel is).

Eens! en dus zou je je vraagtekens bij de regels moeten zetten. Het kan niet andersom: omdat de regels niet deugen, moet je ze niet naleven. Dat kan ook weer niet :Y).

@Lauren: je hebt een punt :)*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:02

Mooi :D

Goeie marketing ook trouwens :+

Inderdaad. Regels zijn regels. En die regels van de dressuurcompetitie hebben vrij weinig te maken met paardvriendelijkheid, doet me denken aan een ander mooi voorbeeld:

https://epona.tv/blog/2016/july/house-of-cards

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:20

Ik snap eigenlijk een aantal regels uit dressuur niet. Zoals dat je met stang en trens moet rijden op bepaald niveau, en bitloos mag dan weer niet vanaf M2 (dacht ik) Dat je geen stem hulpen mag gebruiken, maar sporen geen probleem!

Heel spijtig eigenlijk. Zou het anders een prachtsport vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:25

Van oudsher begrijp ik die regels wel.
Alleen nu wordt er niet ingegrepen als er zoveel geplukt word. Daar gaat het fout. Niet perse bij de optoming.

Van oudsher was het doel om te laten zien dat je in harmonie de gevraagde proef kon laten zien.
Een zo zachte hand dat elk paard nageeflijk gereden kon worden op trens en later stang en trens.
En dat sporen alleen gebruikt werden voor verfijning van de hulpen bij een stille been ligging.
Daarom was het in het B en L ook niet verplicht.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:27

Roodvosje beschrijft het duidelijk...

En s&t is in vele landen (nationaal) niet meer verplicht ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:27

Na de beloning op de kont maakt het paard ineens enorme taktfouten, dus blijkbaar vond het paard het ook niet zo'n geweldig idee :+
Dikwalificatie is wel erg overdreven.
Met die taktstoringen had hij sowieso lage punten gekregen neem ik aan, geef nog een minpunt en je hebt je punt als jury ook duidelijk gemaakt.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:29

FatCat schreef:
Ik snap eigenlijk een aantal regels uit dressuur niet. Zoals dat je met stang en trens moet rijden op bepaald niveau, en bitloos mag dan weer niet vanaf M2 (dacht ik) Dat je geen stem hulpen mag gebruiken, maar sporen geen probleem!

Heel spijtig eigenlijk. Zou het anders een prachtsport vinden.

Je mag tm gp gewoon met trens rijden. Je bent dus niet helemaal goed op de hoogte. Geeft niets! Volgens mij zijn sporen ook niet meer verplicht, maar dat moet ik even nakijken.

Klopje op z'n kont mag gewoon niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:35

Je moet de teugels in 2 handen houden. In 1 hand houden is dus verboden en daarop volgt diskwalificatie

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:36

Amanda schreef:
Roodvos schreef:
De titel is natuurlijk fout en suggestief, en velen trappen er ook met 2 voeten in. De correcte titel had moeten zijn: Tristan Tucker uitgesloten voor rijden met de teugels in 1 hand.

Omdat dat niet past in de titel heb ik deze aangepast naar 'na belonen' ipv 'wegens belonen' en het even wat meer toegelicht in de tekst :j

Hé, wat goed Amanda +:)+ ! Was helemaal niet mijn intentie, maar super dat je er wat mee gedaan hebt :j .

Lauren186 schreef:
Bij deze iets wat ik me al tijden afvroeg: Als je bij een reguliere KNHS/FNRS wedstrijd na het afgroeten de teugels lang gooit en beloont, is dat dan fout? Want er staat toch aan het einde van de proef iets in de trand van "voorwaarts in stap de rijbaan verlaten"? Technisch gezien is de proef dan nog niet afgelopen :o

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is, tijdje uit de paardensport geweest, maar vroeg me dit al lang af :D

Ja, dat mag bij de KNHS. Zie het citaat in de post van Bruintje een stukje boven je.

Het in stap de rijbaan verlaten wordt tegenwoordig ook geen cijfer meer voor gegeven. Na het afgroeten is de proef officieel afgesloten. "Vroeger" had je inderdaad bij de lagere klasses na het groeten nog "CHEA in vrije stap de rijbaan verlaten". Dan moest je idd wel de teugels in beide handen houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:36

Ik begrijp ook heel goed dat het niet mag want het is heel makkelijk aan te leren dat hand naar achter, of zelf teugel loslaten een fikse klap met de zweep betekend.
In proeven waar je geen zweep mag gebruiken laat zich dit eenvoudig misbruiken.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:12

Afbeelding