Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:11

Ibbel schreef:
Nee, technisch gezien klopt het verhaal. Maar paard liep wel los naar de stallen (en tijdens die renpartij schijnt hij z'n schouder gebroken te hebben) omdat-ie in de wedstrijd was gevallen. Dus indirect was die schouder natuurlijk gewoon het resultaat van die wedstrijd.
En ik vraag me af hoe ze ooit hebben kunnen constateren dat niet de val maar de renpartij die breuk heeft gegeven...

Omdat het paard niet gevallen is in de wedstrijd maar de ruiter eraf viel. Waarbij ik de redenering dat er geen gewonde paarden zijn IMO nog steeds niet klopt, maar het is dus wel genuanceerder die hier wordt gesuggereerd.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:48

Lielle schreef:
Ibbel schreef:
Nee, technisch gezien klopt het verhaal. Maar paard liep wel los naar de stallen (en tijdens die renpartij schijnt hij z'n schouder gebroken te hebben) omdat-ie in de wedstrijd was gevallen. Dus indirect was die schouder natuurlijk gewoon het resultaat van die wedstrijd.
En ik vraag me af hoe ze ooit hebben kunnen constateren dat niet de val maar de renpartij die breuk heeft gegeven...

Omdat het paard niet gevallen is in de wedstrijd maar de ruiter eraf viel. Waarbij ik de redenering dat er geen gewonde paarden zijn IMO nog steeds niet klopt, maar het is dus wel genuanceerder die hier wordt gesuggereerd.

Klopt, ruiter viel, paard rende terug naar de stallen en bij de stallen is het paard uitgegleden waarbij hij z'n schouder brak. Althans, dat is wat ik heb gelezen. Als het paard bij die stallen niet was gevallen was hij ongedeerd gebleven. http://www.horses.nl/sport/shanghai-joe ... lapen-val/

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:57

Het lijkt inderdaad zo op het filmpje dat is geplaatst. Paard gaat er volle bak vandoor, maar heeft geen smak gemaakt. Zijn ruiter bleef alleen niet zitten.

Ik verbaas me wel over hoeveel grote smakken er gemaakt worden zeg. Ik weet dat risico en grote vallen bij de cross horen, maar ik dacht dat paarden over de kop een uitzondering was. Dat dat die ene ruiter die net teveel risico of een ongelukkige sprong maakte overkomt.
Vooral al die paarden die op die dikke boomstam blijven hangen... Daar zou je als ruiter toch een goede inschatting van moeten kunnen maken?

Small note: ik snap ook dat zo'n race niet makkelijk is, en ik doe het deze ruiters ook zeker niet na.

geerke

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:14

Ach...gebeurt ook regelmatig in de wei toch???Verbieden die dierenmishandeling...alle takken van paardensport

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:31

Ik heb net 5 minuten naar die eerste foto gestaard. Als je dan ook nog door je gedachte laat flitsen dat dit paard op deze manier aan zijn einde moet komen (vol angst, paniek en pijn) alleen omdat wij zo graag paardensport willen beoefenen, dan durf ik wel eens mijmeren over of het dit wel allemaal waard is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:32

Gini schreef:
Ik heb net 5 minuten naar die eerste foto gestaard. Als je dan ook nog door je gedachte laat flitsen dat dit paard op deze manier aan zijn einde moet komen (vol angst, paniek en pijn) alleen omdat wij zo graag paardensport willen beoefenen, dan durf ik wel eens mijmeren over of het dit wel allemaal waard is.

De schimmel mankeert niks en is niet aan zijn einde gekomen. Dat is een heel ander paard en is nu al 5x uitgelegd. Het zijn twee op zichzelf staande gebeurtenissen tijdens de wedstrijd.

geerke schreef:
Ach...gebeurt ook regelmatig in de wei toch???Verbieden die dierenmishandeling...alle takken van paardensport

Je kunt een hoop zeggen maar die van mij vliegen niet over de kop in de wei hoor.. weet niet wat voor paarden je dan hebt. Want heb er zo een nooit gehad. Hooguit een x een schuiver maar zelfs dat is zeldzaam. Misschien scheelt het dat ze iedere dag de hele dag buiten staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:34

geerke schreef:

Ja? Vertel eens, hoeveel paarden heb je laten inslapen vanwege een spontane koprol in de wei?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:38

suikermeisje schreef:
Gini schreef:

De schimmel mankeert niks en is niet aan zijn einde gekomen. Dat is een heel ander paard en is nu al 5x uitgelegd. Het zijn twee op zichzelf staande gebeurtenissen tijdens de wedstrijd.

Je moet het maar kunnen bijhouden. Nog even en we kunnen gaan turven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:40

Gini schreef:
suikermeisje schreef:

Je moet het maar kunnen bijhouden. Nog even en we kunnen gaan turven.

Ten eerste kun je prima NL schrijven dus verwacht ik ook dat je het kan lezen.

Ten tweede als je vijf minuten naar een foto kan staren had je ook het verhaal er wel even bij kunnen lezen. Zijn geen 30 pagina's die je door hoeft te nemen.

Gini

Re: Koprol van paard en ruiter op Badminton vastgelegd op foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:42

Ik was even verward door alle ongelukken, dat bedoelde ik.
Bedankt, suikermeisje, om mij hier rustig en duidelijk zonder negatieve ondertoon op te wijzen! +:)+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:44

Gini schreef:
Bedankt, suikermeisje, om mij hier rustig en duidelijk zonder negatieve ondertoon op te wijzen! +:)+

Iets met wie de bal kaatst..

Dank voor je aardige bedankje zonder enige sarcasme. Applausje voor jezelf. Wil je nu een sticker?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:45

Wat een heftige foto's! Heb ook even ingezoomed op het publiek, het afgrijzen is er vanaf te lezen! De eerste foto allemaal open monden wat per foto langzaam veranderd in mensen die hun handen voor het gezicht houden of wegdraaien. Bijzonder.
Hopelijk is alles goed met paard en ruiter.

Vraag me af of paarden na zo'n klap/trauma gewoon nog succesvol door blijven springen (na herstel, dus in latere wedstrijden)?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:45

suikermeisje schreef:
Gini schreef:

Iets met wie de bal kaatst..

Dank voor je aardige bedankje zonder enige sarcasme. Applausje voor jezelf. Wil je nu een sticker?

Waar heb ik de bal gekaatst?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:14

geerke schreef:

Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn post.

Dit is niet wat ik bedoel. Ik vind deze tak van de paardensport niet gevaarlijk, hooguit een bepaald fanatisme waardoor risico's minder goed worden ingeschat vind ik gevaarlijk voor ruiter en paard. Maar ik realiseer me dat dat bij elke sport aanwezig kan zijn en dat dat een beetje erbij hoort. (Ook buiten de paardensport maken atleten hun lichaam kapot voor de sport)

Ik had gewoon verwacht dat ruiters op dit hoge niveau de risico's goed zouden kunnen inschatten. Daardoor had ik minder valpartijen verwacht (want als je weet dat je paard en jij dit niet kunnen, besteed je meer tijd aan het voorbereiden van sprongen, of je doet niet mee).

Dat is het enige. Verder vind ik het een prachtige sport voor waaghalzen :P blijf ik gewoon veilig in de dressuurring, terwijl ik van de mooie beelden op tv geniet.

Edit:@ Mariet dit is het filmpje waaraan ik refereer inderdaad. Ik denk dat een heel ervaren eventer deze cross misschien wel overleeft, maar het is wel een moeilijke die niet iedereen kan hebben. Als je dat van jezelf weet zou ik kiezen om mijzelf en mijn paard heel te houden.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 14-05-17 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:15

Misschien lees ik niet goed, maar sommigen hebben het over een filmpje. Waar kan ik die vinden?

Ik ging wel even op youtube zoeken en daar vond ik dit:
https://www.youtube.com/watch?v=bjsKTUKPq2k

Natuurlijk allemaal precies wat er mis ging, maar dit ziet er ook wel onnodig moeilijk en gevaarlijk uit, daar zou ik mijn paard voor geen goud door sturen, hoe goed en ervaren ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:26

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Ja? Vertel eens, hoeveel paarden heb je laten inslapen vanwege een spontane koprol in de wei?

Vorig jaar eentje door een uitglijder op de straat nadat paard geschrokken was van wilde zwijnen. De schuld van Marianne Thieme want door haar wordt er niet zoveel meer gejaagd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:45

Mariett schreef:
Misschien lees ik niet goed, maar sommigen hebben het over een filmpje. Waar kan ik die vinden?

Ik ging wel even op youtube zoeken en daar vond ik dit:
https://www.youtube.com/watch?v=bjsKTUKPq2k

Natuurlijk allemaal precies wat er mis ging, maar dit ziet er ook wel onnodig moeilijk en gevaarlijk uit, daar zou ik mijn paard voor geen goud door sturen, hoe goed en ervaren ook.

Ik had ergens een linkje geplaatst.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:56

Jammer dat de woordvoerder niet op een eerlijke manier de communicatie aanging en heeft gezegd wat er werkelijk is gebeurd. Sterkte voor het paard, de ruiter en iedereen die het dier lief had.

Bij het filmpje met het witte paard heb ik het "gevoel" dat er rijtechnisch heel wat dingen zijn misgelopen en dat het dier en/of ruiter niet op het juiste niveau meededen. Kan dit kloppen? Ik ben een leek m.b.t deze sport.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:37

Kuggur schreef:
geerke schreef:

Dit was sarcastisch bedoelt voordat een hele pagina zogenaamde paardenliefhebbers dit ging schrijven

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:24

suikermeisje schreef:
Geloof er niks van dat zoiets bij een renpartij gebeurd en niet bij de val.. lijkt me stug.

Ik denk dat de airjacket bij de val belangrijk is geweest om meer schade te voorkomen. Anders lag z'n rug mooi aan puin.
https://youtu.be/bjsKTUKPq2k
Rond 7:45 is beter te zien wat er gebeurd.

Hebt paard rond 06:05 lijkt ook doodmoe te zijn? Ben ik de enige die dit ziet. Die is gewoon zwaar uitgeput.

Badminton is een zware wedstrijd. Zelfs voor een getraind paard en ruiter op dat niveau.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:34

Volgens mij is deze wedstrijd vragen om problemen? Je ziet ruim van te voren dat die paarden niet goed uitkomen voor de hindernissen. Het lijkt erop dat die ruiters niet capabel genoeg zijn voor dit parcours.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:46

Ik ben geen piepert maar wat een hoop stuurfouten en niet passende afstanden. Echt veel valpartijen. Maak dan de wedstrijd simpeler of doe iets aan de stuurkunsten. Ik vind dit filmpje net van bronko billy niveau we zien wel hoe het uitkomt en of we aan de overkant komen. Ik ben totaal niet anti cross maar hier schrik ik wel van. Paarden doen hun uiterste best.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:07

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:15

Guinevere schreef:
bontejames schreef:
Hebt paard rond 06:05 lijkt ook doodmoe te zijn? Ben ik de enige die dit ziet. Die is gewoon zwaar uitgeput.

Klopt. Daar heeft ze ook een gele kaart voor gekregen: http://www.horseandhound.co.uk/news/elisa-wallace-yellow-card-badminton-cross-country-619921

Mij was dat ook opgevallen. Die val zou zelfs gebeurd zijn bij een hindernis van 60cm. Echt bizar.. vind die niveau niet meer sportief naar de dieren ondanks dat ik een groot liefhebber ben van de eventingsport.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:19

Nikass schreef:
Volgens mij is deze wedstrijd vragen om problemen? Je ziet ruim van te voren dat die paarden niet goed uitkomen voor de hindernissen. Het lijkt erop dat die ruiters niet capabel genoeg zijn voor dit parcours.

Dit is de absolute wereldtop, dus niet capabel is niet van toepassing. Wel een serie van inschattingsfouten of domme pech. Er zijn wel regelmatig nieuwkomers die de zwaarte van Badminton onderschatten en daarmee over de grenzen gaan van het kunnen van hun paard. Gelukkig wordt daar steeds vaker bij ingegrepen (zie Elisa Wallace's gele kaart).

O.a. Tim Lips heeft vanwege de bouw van de cross afgezien van deelname. Hij vond het dit jaar ouderwets gebouwd, wat meestal betekent dat het enorm zwaar staat. Volgens Oliver Townend is dit de zwaarste Badminton die hij ooit heeft gezien, en die draait ook al aardig wat jaartjes mee. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Dat moet je liggen. Ik denk dat daar ook wat inschattingsfouten zijn gemaakt.

Edit: overigens zou je de ritten van namen als Ingrid Klimke en Michael Jung bijvoorbeeld eens kunnen bekijken. Foutloze en mooie ritten. Die zijn er ook, dat moet niet vergeten worden :)!

Ingrid Klimke:
https://www.youtube.com/watch?v=WnaBrUMoQvM&t=149s

Andrew Nicholson
https://www.youtube.com/watch?v=JIcSCvAEphg