KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: KWPN: aanpassing reglementen voor Lusitano en PRE merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:37

Ik snap niet helemaal waarom KWPN dit zou willen. De fokkerij van KWPN zal er niet mee vooruit worden geholpen. Het huishoudboekje van KWPN wellicht wel. Misschien dat dat erachter zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:34

Plus nog potentiele afwijkingen die nog niet in kaart gebracht zijn.
Ik ken verdacht veel import pre's met HKO.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:55

Ik snap dit ook niet helemaal nee...
Overigens denk ik dat pre of psl fokkers hier zelf ook weinig gebruik van gaan maken...psl fokkers zijn zeer zeer trots op het ras en van wat ik meegemaakt heb willen ze zo veel mogelijk binnen het ras en oude pure bloedlijnen voortzetten...pre fokkers ken ik niet maar dit lijkt me ergens niet heel veel anders eerlijk gezegt...ik denk dus niet dat zowel pre als psl fokkers dit zelf ook echt zouden willen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:12

En terecht..wat fok je dan eigenlijk?

Volgens mij is het alleen interessant als je echt met een goede {en gezonde} psl of pre merrie dekt om het bloed zo vast te leggen in je verdere foklijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:53

Getup schreef:
Wilde t net zeggen Sizzle....ze fokken het ouderwetsere type er uit, er komen veel van die hoogbenige poppetjes met kleine ponykoppies....maar laten we er pre en lusitano op zetten. Uhuh.

Mijn D tje kreeg oorspronkelijk n reg B vanwege haar belgische ( sBs) moeder :') . Werd uiteindelijk veranderd en nu heeft ze n reg. A. Maar kruizen met lusitano/pre geen probleem :+

Als een pilot...niet zomaar ongelimiteerd dekken. Dat hebben ze ook gedaan met de American Saddlebred en de grote maat Hackney. De 1 lukte niet en de ander wel.
Ik vind het juist mooi dat ze open voor staan.
En ik heb er ook al een heel aantal echt goede van gezien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:53

kim_1990 schreef:
Ik snap dit ook niet helemaal nee...
Overigens denk ik dat pre of psl fokkers hier zelf ook weinig gebruik van gaan maken...psl fokkers zijn zeer zeer trots op het ras en van wat ik meegemaakt heb willen ze zo veel mogelijk binnen het ras en oude pure bloedlijnen voortzetten...pre fokkers ken ik niet maar dit lijkt me ergens niet heel veel anders eerlijk gezegt...ik denk dus niet dat zowel pre als psl fokkers dit zelf ook echt zouden willen...

Het is op verzoek van pre/psl fokkers ingevoerd...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:29

Ow, maar dit is helemaal niets nieuws.
Er zijn al wel een aantal bekende fokkers mee bezig.
In Frankrijk heb je de mega-fokkerij van Massa bijvoorbeeld.
http://www.elevagemassa.com/en/our-horses/
Oorspronkelijk een bekende PSL-fokker maar hij heeft al jaren een programma lopen waarbij hij Lusitano's kruist met veelal Duitse warmbloed-dressuurpaarden.
En zonder hele dikke portemonnee moet je er geen veulen gaan kopen.
(Dit is oa. ook de fokker van Robinson de la Font die uitkwam voor Frankrijk op de WEG en het EK. Dus dit is nou niet bepaald een fokker die niet weet waar hij mee bezig is. ;) )

Ik denk dat veel mensen ook wel een heel verkeerd beeld hebben van de huidige PSL en PRE-fokkerij.
Er worden bij die stamboeken evengoed toppaarden gefokt die mee kunnen op het hoogste niveau.
Niks popperig, klein of kort aan hoor. ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:37

Die hebben mooie paarden Indd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:54

Zulke paarden via een fokker met zeer goed materiaal is niet bepaald het zelfde als gewoon maar aan alle kwpnxpre kruisingen automatisch een regA geven in mijn ogen.
Ikverwacht dan meer van die merries waarvan men op bokt al niet snapt waarom er een veulen van moet komen die met een half gare import lusitano met een mooi kleurtje gedekt gaat worden en daarmee allerlij nog onbekende problemen mee kan gaan nemen maar wel gewon meteen regA is.

Of heb ik het bericht niet goed berepen?
Gaat het alleen om voorgeselecteerde lijnen?

Edit: het gaat dus blijkbaar enkel om PRE of Lusitano merries met een KWPN hengst. Dan is bovengenoemd scenario gelukkug niet aan de orde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:02

Het zou me niet verbazen als iemand als Massa iets te maken heeft met deze beslissing van het KWPN.
Hij heeft een hele grote fokkerij met alleen maar top-merries En zijn paarden presteren op het hoogste niveau in de sport.
En aan zijn site te zien, zit hij momenteel met een heel aantal F1 kruisingsproducten, veelal tussen een Luso-merrie en Duits/Nederlandse hengst. Vermoed, dat hij deze beslissing wel leuk vindt. Geeft hem wel wat extra mogelijkheden in zijn verdere fokprogramma. ;)

(Om een idee te geven wie die mens precies is. Dit is zijn "andere" site over zijn stulpje en wijngaarden ;)
http://www.chateau-fontdubroc.com/en/home/
Zulke mensen zullen ze bij het KWPN wel graag als vriendje hebben toch?)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:14

Wat ik mij nu wel afvraag, moeten de (PSL) merries voor het KWPN ook gekeurd zijn als fokmerrie of is een stamboek-papier genoeg?
Want anders geeft dat toch ook weer wat mogelijkheden aan fokkers die ongekeurde of afgekeurde merries hebben lopen? Een merrie die dan bijvoorbeeld afgekeurd is omdat ze niet rastypisch genoeg is, heeft dan wel mogelijkheden als warmbloed-fokmerrie. Potentieel best nog interessant?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:17

Luckystory schreef:
Wat ik mij nu wel afvraag, moeten de (PSL) merries voor het KWPN ook gekeurd zijn als fokmerrie of is een stamboek-papier genoeg?
Want anders geeft dat toch ook weer wat mogelijkheden aan fokkers die ongekeurde of afgekeurde merries hebben lopen? Een merrie die dan bijvoorbeeld afgekeurd is omdat ze niet rastypisch genoeg is, heeft dan wel mogelijkheden als warmbloed-fokmerrie. Potentieel best nog interessant?

De veulens krijgen sowieso een register A papier dus voor stamboekopname moeten ze eerst een IBOP of EPTM lopen. Weet niet of ze nog aanvullende voorwaarden gaan stellen vwb röntgenfoto's.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:33

Dat is toch het veulen zelf wat tzt een ibop oid zou moeten lopen om eventueel opgenomen te worden?

Wat Luckystory volgens mij bedoelt is dat de merries bij de APSL (bij de lusitano's weet ik het zeker bij de PRE niet) met twee goedgekeurde ouders opgenomen wordt in het veulenboek en eerst gekeurd moet worden voor het volwassenstamboek voor er officieel mee gefokt mag worden.

Er zijn dus ook lusitano's die wel volbloed zijn maar (nog) niet zijn opgenomen of goedgekeurd voor het volwassen stamboek. Voor die merrieeigenaren zou het extra interessant kunnen zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:57

Er zijn een aantal grote Portugese fokkers al een tijdje bezig met het fokken van een sportpaard uit PSL merries met een KWPN hengst of Duitse warmbloed. Niet zo zeer om de PSL mee te verbeteren of in plaats van hun PSL fokkerij, maar om te kijken of ze een heel goed sportpaard kunnen fokken er naast. Inmiddels hebben ze al een aantal jonge PSL X KWPN paarden waar ze mee aan de slag gaan onder het zadel.

Vorig najaar of winter is er een kleine delegatie naar Nederland en Duitsland geweest om o.a. het KWPN te bezoeken en te praten over hun visie.

Het zou maar zou kunnen dat deze beslissing een vervolg is van dit hele project.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:02

Ja Alik, dat is inderdaad wat ik bedoel.
Fokmerries moeten bij het APSL ook goedgekeurd worden, wil je APSL-papieren bij het veulen krijgen.
Maar dan kan het dus wel voorvallen dat je een mooie merrie hebt, die misschien als Lusitano niet enorm rastypisch is en daarom afgekeurd wordt. (Bijvoorbeeld hoofd niet convex genoeg of te lang gelijnd etc...)
Zo'n merrie zou dan bijvoorbeeld wel opties hebben binnen het KWPN. Niet oninteressant dus.

En zoals je al opmerkte, qua kleur kan je ook wel wat grappige dingen doen.
Ik kan dus blijkbaar opeens een crème, valk of palomino reg A KWPN'ertje fokken uit mijn valk stamboek PSL merrie. :P Ik zie de grap er wel van in. Kan ik opeens binnen 2 stamboeken fokken. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:07

Ik zie ook zeker kansen. Denk alleen dat je bij de merrie's de maat goed in de gaten moet houden.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:09

Ja he luckystory, ik vind het ook erg leuk allemaal :) Wel jammer dat ik niet weet of Guda het schimmelgen enkel of dubbel heeft :) de kleurtjes heeft ze in ieder geval wel :D

Ja Janderegelaa, die maat is wel een dingetje dan, daar zijn er beduidend minder van.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:18

Maat moet je waarschijnlijk ook meer over meerdere generaties bekijken?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:40

Ja wellicht, of grootfokkende hengsten gebruiken en niet te vergeten dat de barokken wel veel massa geven waardoor ze in ieder geval groter tonen maar of dat voldoende is voor de "oppervlakkige potentiele koper" ...

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:58

Jessix schreef:
Er zijn een aantal grote Portugese fokkers al een tijdje bezig met het fokken van een sportpaard uit PSL merries met een KWPN hengst of Duitse warmbloed. Niet zo zeer om de PSL mee te verbeteren of in plaats van hun PSL fokkerij, maar om te kijken of ze een heel goed sportpaard kunnen fokken er naast. Inmiddels hebben ze al een aantal jonge PSL X KWPN paarden waar ze mee aan de slag gaan onder het zadel.

Vorig najaar of winter is er een kleine delegatie naar Nederland en Duitsland geweest om o.a. het KWPN te bezoeken en te praten over hun visie.

Het zou maar zou kunnen dat deze beslissing een vervolg is van dit hele project.

Dit is interessant! Ik weet wel dat ze in Spanje het CDE (Spaans sportpaard) hebben. Daarvoor wordt ook Spaans gemixt met o.a. Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse paarden (KWPN, Engels volbloed, Selle Français, Holsteiner, Hannoveraan, Oldenburger). Inderdaad om een goed en leuk sportpaard te verkrijgen. Voor zover ik weet met name in de springrichting.

In dat opzicht is het best interessant om te kruisen, maar ik snap nog niet helemaal waarom dat bij het KWPN ingeschreven moet worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:21

Omdat Kwpn een sportpaarden stamboek en niet zo zeer ras gebonden? Zo leg je wel de lijnen vast en stel je regels op aan waar je sportpaard moet voldoen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:39

Lijkt me dat KWPN genoeg genen ter beschikking heeft zonder met PRE en PSL en wat dan ook het risico op strooien toe te laten tot de populatie. Shoppen bij de buren of in Polen/Rusland (trak) is foktechnisch veel interessanter voor het sportpaard. Maar of die reisjes ook zo leuk zijn, valt nog te bezien natuurlijk :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:57

Dees schreef:
Lijkt me dat KWPN genoeg genen ter beschikking heeft zonder met PRE en PSL en wat dan ook het risico op strooien toe te laten tot de populatie. Shoppen bij de buren of in Polen/Rusland (trak) is foktechnisch veel interessanter voor het sportpaard. Maar of die reisjes ook zo leuk zijn, valt nog te bezien natuurlijk :D

Heb je bijvoorbeeld die van Massa al eens bekeken?
Ik durf er bijna vergif op innemen dat we die de komende jaren gaan beginnen tegen komen op het hoogste niveau. Deels omdat het gewoon goede sportpaarden zijn, maar ook zeker omdat een dergelijke fokker ook de middelen en kennis heeft om ze tot dat niveau te trainen en uit te laten brengen.
En blijkbaar geldt dat ook nog voor andere fokkers.
Ik snap wel dat een sportpaarden-stamboek zoals het KWPN bereid is om mee op die kar te springen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:12

Ik wens KWPN daar dan veel succes mee :D
De provinciale keuringen zullen er absoluut wel leuker van worden!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:22

Sizzle schreef:
Lusitano's snap ik wel, dat zijn imo gewoon normale warmbloeden, maar PREs?
Daar zie ik de meerwaarde echt niet van, ik wacht te veel karakter conflicten waar beginnende ruiters nôg minder mee kunnen.

En dan die korte rugjes op toch al te korte rugjes van de moderne paarden....met een beetje pech de grote schouderpartij erbij en de speciale maatzadels zijn niet meer aan te slepen.

Kunnen ze meteen weer genoomwaarden overboord gooien want met zulk vreemd bloed valt daar in eerste instantie niets uit te berekenen.

Huhhh.. vaak zijn de psl paarden moeilijker dan de pre. Echter zijn beide rassen gemiddeld idd wat gevoelig voor veel Hollandse ruiters.

En de kwpn van tegenwoordig is vaak zo lang dat wat kortere paarden in de fokkerij niet verkeerd is. Evenals wat rompdiepte.

De oldenburger heeft een paar jaar geleden al een paar PRE'S toegevoegd aan hun bestand.
Alleen zijn dat natuurlijk niet de barbiepaarden of vergrote welsh pony's die men hier in Nederland veel heeft....

Ik denk alleen dat maar weinig zuivere PRE merries van hoge kwaliteit buiten het ras gedekt worden. Een hengst gaat wat makkelijker die geeft zat nakomelingen.