Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Getup schreef:Wilde t net zeggen Sizzle....ze fokken het ouderwetsere type er uit, er komen veel van die hoogbenige poppetjes met kleine ponykoppies....maar laten we er pre en lusitano op zetten. Uhuh.
Mijn D tje kreeg oorspronkelijk n reg B vanwege haar belgische ( sBs) moeder. Werd uiteindelijk veranderd en nu heeft ze n reg. A. Maar kruizen met lusitano/pre geen probleem
kim_1990 schreef:Ik snap dit ook niet helemaal nee...
Overigens denk ik dat pre of psl fokkers hier zelf ook weinig gebruik van gaan maken...psl fokkers zijn zeer zeer trots op het ras en van wat ik meegemaakt heb willen ze zo veel mogelijk binnen het ras en oude pure bloedlijnen voortzetten...pre fokkers ken ik niet maar dit lijkt me ergens niet heel veel anders eerlijk gezegt...ik denk dus niet dat zowel pre als psl fokkers dit zelf ook echt zouden willen...
)

Luckystory schreef:Wat ik mij nu wel afvraag, moeten de (PSL) merries voor het KWPN ook gekeurd zijn als fokmerrie of is een stamboek-papier genoeg?
Want anders geeft dat toch ook weer wat mogelijkheden aan fokkers die ongekeurde of afgekeurde merries hebben lopen? Een merrie die dan bijvoorbeeld afgekeurd is omdat ze niet rastypisch genoeg is, heeft dan wel mogelijkheden als warmbloed-fokmerrie. Potentieel best nog interessant?

Ik zie de grap er wel van in. Kan ik opeens binnen 2 stamboeken fokken.

Jessix schreef:Er zijn een aantal grote Portugese fokkers al een tijdje bezig met het fokken van een sportpaard uit PSL merries met een KWPN hengst of Duitse warmbloed. Niet zo zeer om de PSL mee te verbeteren of in plaats van hun PSL fokkerij, maar om te kijken of ze een heel goed sportpaard kunnen fokken er naast. Inmiddels hebben ze al een aantal jonge PSL X KWPN paarden waar ze mee aan de slag gaan onder het zadel.
Vorig najaar of winter is er een kleine delegatie naar Nederland en Duitsland geweest om o.a. het KWPN te bezoeken en te praten over hun visie.
Het zou maar zou kunnen dat deze beslissing een vervolg is van dit hele project.
Dees schreef:Lijkt me dat KWPN genoeg genen ter beschikking heeft zonder met PRE en PSL en wat dan ook het risico op strooien toe te laten tot de populatie. Shoppen bij de buren of in Polen/Rusland (trak) is foktechnisch veel interessanter voor het sportpaard. Maar of die reisjes ook zo leuk zijn, valt nog te bezien natuurlijk

Sizzle schreef:Lusitano's snap ik wel, dat zijn imo gewoon normale warmbloeden, maar PREs?
Daar zie ik de meerwaarde echt niet van, ik wacht te veel karakter conflicten waar beginnende ruiters nôg minder mee kunnen.
En dan die korte rugjes op toch al te korte rugjes van de moderne paarden....met een beetje pech de grote schouderpartij erbij en de speciale maatzadels zijn niet meer aan te slepen.
Kunnen ze meteen weer genoomwaarden overboord gooien want met zulk vreemd bloed valt daar in eerste instantie niets uit te berekenen.