Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:55

In het VK is het idd de gewoonte om bij het zien van een paard al een Cap te dragen ;-)... En daar zijn de paarden meestal nog een pak nuchterder dan de rille kwpn-ers van tegenwoordig. Het is gewoon een groot dier met veel kracht en je hebt maar één hoofd...
Maar de Engelse maatschappij is in het algemeen wel veel meer bezig met health and safety regulations...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:22

Prima als kinderen tijdens de omgang met een paard een cap dragen... ook al kun je met je gezonde verstand gebruiken al een boel domme ongelukken voorkomen, paarden kunnen toch voor hele rare situaties zorgen.
Daarbij reageren kinderen soms net zo onvoorspelbaar als paarden: ik heb meegemaakt dat een gewaarschuwd kind (dat had gehoord dat het niet achter een pony moest gaan staan want pony's kunnen trappen) heel schichtig langs de pony de stand uitliep, en juist door haar angstige gedrag recht achter de pony terechtkwam... (zo'n kind heeft gewoon geen overzicht over de situatie en de angst verergert dat).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 01:57

Opvoeden van zowel kinderen als paarden werkt veel beter....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 05:35

Nee Anne_gti, ik ben leerkracht en ga dus dagelijks met jonge kinderen om. Kinderen hebben het inzicht nog niet in gevaarlijke situaties en bewegen veel impulsiever. Ze denken vaak niet van tevoren na of iets gevaarlijk is. Je kunt ze 100 keer zeggen dat je niet achter een paard langs moet lopen, maar toch schieten ze dan even langs de achterkant als er bijvoorbeeld iets valt wat ze op moeten rapen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 05:48

Bij ons op de manege beginnen de kinderen met starterslessen, waarbij kind (èn ouder!) wordt begeleid. Kinderen halen onder begeleiding hun pony van stal, eerste 15-20min van de les staan de pony's opgesteld in de rijbak en leren ze poetsen en zadelen. Wat heb je nodig, hoe gedraag je je rondom je pony, in welke volgorde doe je alles enz.
Stromen ze door naar het volgende niveau dan wordt er wel een vol uur gereden en wordt er verwacht dat je zelf zorgt dat je op tijd klaar bent. Er loopt wel altijd hulp rond op stal maar de pony's worden in de box gepoetst en gezadeld. Waar het misschien wat donker is, er hangt een voerbak dus soms is het lastig manoeuvreren. Zo dicht bij een pony is gedrag soms juist moeilijker te lezen. Pony beweegt misschien naar voren, kind reageert niet snel genoeg: Mijn zoontje van 6 heeft dus altijd zijn cap op op stal.
Thuis bij onze eigen pony's, die 24/7 op de wei staan dan weer niet... (met rijden wel, tijdens het verzorgen niet)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:16

Hier is t heel gebruikelijk cap op te hebben naast t paard. Ook op keuringen moet een cap op. Vind het eigenlijk wel goed. Heb zelf mogen ervaren hoe belangrijk je hersenen zijn, helaas kan je die echt niet missen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:30

Supervixen schreef:
Nee Anne_gti, ik ben leerkracht en ga dus dagelijks met jonge kinderen om. Kinderen hebben het inzicht nog niet in gevaarlijke situaties en bewegen veel impulsiever. Ze denken vaak niet van tevoren na of iets gevaarlijk is. Je kunt ze 100 keer zeggen dat je niet achter een paard langs moet lopen, maar toch schieten ze dan even langs de achterkant als er bijvoorbeeld iets valt wat ze op moeten rapen.

Eens, en als ik de Penny brigade naar de manege zie fietsen, dragen de meesten al hun cap op de fiets naar de manege. *D Kunnen ze hem gewoon ophouden.

Sowieso zouden veel kids meer les moeten krijgen in de omgang met dieren. Veel kids groeien niet meer op met honden, katten of konijnen en hebben geen idee hoe een dier reageert. }:0
Ik neem wel eens lammetjes mee naar school voor educatie. Je wil niet weten hoeveel kids doodsbang zijn van een lammetje. Hysterisch gillen en van zich afslaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:54

Ik vind het heel dubbel.
Want ja, je hersens zijn heel belangrijk en met paarden om gaan is risicovol... Maar dat is toch heel het leven?
Zelfs op het schoolplein kunnen ze vallen en met hun hoofd op de stenen neerkomen....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:58

Kuggur schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Mogen kinderen straks nog wel buitenspelen zonder helm?
Ik vind het een beetje een vals gevoel van veiligheid.

Vind je dat je autogordels je óók een "vals gevoel van veiligheid"geven?

Dat vind ik weer iets heel anders net als rijden met cap. Maar als je kinderen bij wijze van spreken in bubbeltjesplastic ingepakt de straat op stuurt leren ze geen gevaar herkennen en als ze dat laatste niet leren geeft dat ook weer een verhoogd risico dat ze ooit iets ernstigs oplopen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:11

gekvanfleur schreef:
Een cap is een waardevol iets en met rijden draag ik hen altijd.
Op de grond niet, ondanks een schop tegen mijn hoofd van een (eigen en superlieve) paard tijdens het longeren. Gelukkig slechts een schamp, maar gek genoeg eigenlijk zal ik nooit een cap opdoen bij longeren.

Ik moest wel lachen om het 'opstootje' in de tekst. Ik zie dan op een of andere manier hooligangs voor mij. :+

Vaak is het het super lieve makke paard en dan worden andere risico's vergeten. Ongelukken hoeven niet door jou of paard te gebeuren maar door effecten in de omgeving...kan iets simpels zijn.

Ik heb helaas ook vele ongelukken gezien met longeren zonder zweep...zweep is niet alleen het aandrijven maar ook een manier om je paard van je weg te houden als ze gek gaan doen.

En verder ik heb mijn ongelukken ook allemaal naast en met de omgang van paarden gehad maar nooit hoofd gelukkig. Mijn dochters rijden ook maar gelukkig daar nooit wat ernstigs gehad naast veeeeel vallen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:28

Erg interessant en leidt hopelijk tot een stukje bewustwording dat het ook naast het paard belangrijk is om bescherming te dragen. Wat je ermee doet mag je uiteraard zelf weten.

Qua onderzoek trouwens nog wel eea op af te dingen maar goed das vaak zo :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:24

Ik vind het voor jonge kinderen helemaal geen gek idee.
De onervarenheid maar ook het mindere inzicht in situaties , maakt toch dat er meer risico is.

Voor tieners, groot genoeg om paard in de ogen te kijken en volwassenen , zou ik het niet verplichten.

Mijn man is hoefsmid, als er iemand dicht bij hoeven zit is hij het wel maar ik zie hem echt geen helm dragen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:22

Onali schreef:
mar_fay schreef:
Velen die nu al gewend zijn aan dagelijkse omgang zónder cap, zullen zich dat niet meer eigen maken. Maar als je dat ding altijd (verplicht) draagt, dan weet je uiteindelijk niet beter en zet je dat ding gewoon op. Daar is toch niets mis mee? Een goede cap is niet eens echt vervelend :)

Ik rijd al jaren niet meer, wandel, loop hard en fiets met mn pony's. Moet ik dan ook een cap dragen??

Ik zit (jaja zit op mn gat) naast mijn fjord in de paddock als hij ligt, ik wil ook nog wel eens in het weiland op de grond of evt kruk zitten als de kudde staat te grazen.

Mag dat dan ook niet meer, of moet ik dan mn cap op?

Bij kinderen vind ik het niet zo heel erg ondoordacht, maar kom op bij volwassenen mag je er vanuit gaan dat zij weten wat ze doen.
Ja een ongelukje zit in een kleine hoek, maar je kan ook thuis van de trap vallen.

Dit betuttelen gaat mij te ver.

Tuurlijk niet, dat bepaal je zelf :) In hetzelfde stukje als waar je mij uit geciteerd hebt, geef ik ook aan dat ik zelf lang niet altijd een cap op heb. Met rijden; altijd. Ernaast? Meestal niet. Ik ben echter wel van mening dat het niet verkeerd is om dit kinderen aan te leren. Ze zullen meer geneigd zijn om het als volwassene vol te houden en dat kan natuurlijk positief zijn. Als ze echter volwassen zijn of van de manege afgaan, hebben ze net zoveel recht als ieder ander om hun eigen beslissingen en (mogelijke) fouten te maken ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:54

CaPrIoLe`79 schreef:

geheel mee eens. Je mag je straks nergens meer stoten, en ook struikelen betekent dat je op je hoofd kunt vallen. Oei, en met skaten en ook schaatsen en fietsen wel die helm op. Maar ook met traplopen. En in je bed, er zou eens een schilderijtje naar beneden kunnen vallen. En natuurlijk kniebeschermers. En polsbeschermers, ook te paard, want je zou er maar op vallen.
Hoe hebben wij oud kunnen worden zonder traphekjes, helmpjes en bodyprotectors?
Verder is de kans op een whiplash met helm groter, want een helm is ook zwaar, zelfs als ie maar 250 gram weegt. Dat vergeten mensen ook. Er zitten ook wel degelijk nadelen aan.
Dus laat een kind een kind zijn en daarbij horen wat kleine risico's. Te paard met helm ok, maar ernaast is onzin. Leer een kind ook gevaar inschatten. Dat leer je niet door overal maar beschermes op te plakken en om te doen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:03

Kuggur schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Absoluut! Er zijn ook genoeg mensen gestorven net omdát ze hun gordel aanhadden. Zelf ook al een ongeval gehad, mijn schouder heeft sindsdien nooit meer hetzelfde gevoel net doordat ik de gordel omhad...

Waarom pakken we ze ineens niet in bubbeltjesplastiek in en houden ze eeuwig binnen want er zou eens wat kunnen gebeuren?
Dat is nu eenmaal het leven. Je kunt het niet voorspellen. Voor hetzelfde krijg je die klap in je nek of tegen je longen, daar beschermt de cap niet maar kan wel dodelijk zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:11

xLes schreef:
Kuggur schreef:

Absoluut! Er zijn ook genoeg mensen gestorven net omdát ze hun gordel aanhadden. Zelf ook al een ongeval gehad, mijn schouder heeft sindsdien nooit meer hetzelfde gevoel net doordat ik de gordel omhad...

Waarom pakken we ze ineens niet in bubbeltjesplastiek in en houden ze eeuwig binnen want er zou eens wat kunnen gebeuren?
Dat is nu eenmaal het leven. Je kunt het niet voorspellen. Voor hetzelfde krijg je die klap in je nek of tegen je longen, daar beschermt de cap niet maar kan wel dodelijk zijn.

En wat denk je wat er gebeurd was als je geen gordel om had gehad? ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:38

Ik zie regelmatig onveilige situaties maar als ik er wat van zeg wordt dat weggewuifd. Het gaat immers altijd goed tot het fout gaat...

Ik nam mijn kinderen soms ook mee naar potentieel risicovolle plaatsen maar dan zocht ik wel een veilige plek voor ze waar ze naartoe konden vluchten als ik zei "WEG"
Ze vlogen ook als dat gebeurde en bleven niet staan "waarom dan?"
Dat legde ik later wel uit als het gevaar geweken was.

Kinderen kunnen inderdaad niet alle risico's overzien maar ze moeten wel luisteren als ze weggestuurd worden. Vragen stellen kan later.

Simpel iets wat al een boel ellende kan voorkomen is altijd maar aan een kant van de pony staan als je met meer bent. Een beetje opgevoede pony springt niet naar je toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:52

sneeuwpop schreef:
Ik vind het heel dubbel.
Want ja, je hersens zijn heel belangrijk en met paarden om gaan is risicovol... Maar dat is toch heel het leven?
Zelfs op het schoolplein kunnen ze vallen en met hun hoofd op de stenen neerkomen....

Klopt wat je zegt maar indien een cap op rondom paarden verplicht gesteld zou worden voor iedereen tot een bepaalde leeftijd en je voorkomt daarmee maar 1 dode/zwaargewonde/ voor de rest van hun leven veroordeelt tot kasplantje , dan heeft het al nut. Ik ken ze, de ouders die al levenslang met paarden omgaan en waarvan één van hun eigen paarden het kind heeft geschopt. Eentje levenslang zwaar gehandicapt en twee kinderen dood. En dit waren mensen die heel veel ervaring hebben en zeer voorzichtig waren. Kinderen doen nu eenmaal dingen van uit spontaniteit en ik heb zelf één keer een schop op mijn dijbeen gehad, vol, liep tussen twee zeer brave pony's door. Altijd heel voorzichtig, met alles en toch gebeurt het. Ik heb geluk gehad dat het een pony en geen groot paard was, dan had ik dit niet meer getikt gezien de verwondingen op mijn been. Dus cap op bij kids zal niet alles voorkomen maar misschien wel ernstig hersenletsel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:01

Bij welke grens van risico zou je dan eigenlijk moeten beginnen met het dragen van een helm, is daar een richtlijn voor? Want een beschermingsmiddel beschermd natuurlijk vaak bij letsels bij een ongeval maar je draagt niet overal waar je heen gaat een harnas omdat je vaak niet zoveel risico loopt op een ongeval dat het de moeite waard lijkt? In dit onderzoek wordt alleen vergeleken hoeveel letsels bij ongelukken er op of naast een paard ontstaan en hoe dat zich verhoud tot elkaar. Maar wordt het veiligheidsrisico verder niet vergeleken met ander dagelijkse activiteiten oid. Hoe kom je dan tot de conclusie dat een helm dragen noodzakerlijker is bij een paard dan bijv in het verkeer?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:48

pinto_1 schreef:
xLes schreef:
[quote= "Kuggur"]

En wat denk je wat er gebeurd was als je geen gordel om had gehad? ;)[/quote]

Helemaal niks, klap was lang niet hard genoeg om me weg te slingeren. Genoeg doden bij een stevige klap die sterven aan de gevolgen van de gordel. Ik vind dat het vrije keuze moet zijn. Die bepampering van tegenwoordig... En gebrek aan opvoeding ook, als ons ma mij iets zei deed ik dat gewoon. Tegenwoordig kunnen de kinderen nog niet naar school fietsen want ze zouden eens overreden kunnen worden :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:13

Ik heb ook dagenlang last gehad van mijn schouder en hals en had rode striemen door een autogordel. Echt ondingen. Of dat ook reden was om er voortaan geen meer te dragen? Mwah. Aangezien ik op z'n kop hing toen de auto tot stilstand kwam heeft hij volgens mij wel nut gehad. :')

Ik vind het ook een prima idee om kinderen bij het betreden van een manege een cap op te doen. Ook met doodbrave pony's en goed opgeleide kinderen en voldoende toezicht kunnen er namelijk ongelukken gebeuren. En dan is ook het best opgevoede paard gewoon een heel erg groot projectiel. Een kind is bovendien veel sneller afgeleid dan volwassenen en minder goed in concentreren, risico's inschatten of in een split second de meest logische beslissing te nemen. Die hersentjes kunnen best wat bescherming gebruiken in de omgang met grote - altijd onvoorspelbare - dieren.

Bij de gedachte 'cap = onzin, paarden moeten gewoon goed opgevoed worden en de mensen die ermee omgaan ook, dan voorkom je gewoon alle ongelukken' moet ik altijd denken aan autostoeltjes voor kinderen: in plaats van dat je een 2jarige in een maxicosi bindt zou je ze gewoon moeten leren om op de plek te blijven zitten en de ouders moeten leren om netjes te rijden, dan krijgen ze ook nooit een ongeluk. 8-)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:13

Constant cap dragen vind ik beetje over the top.. Ja, er gebeuren ongelukken, maar 9/10 keer is dat de persoon zijn fout en niet het paard. Leer kinderen van dag 1 goed omgaan met paarden en dan voorkom je al veel problemen.

Een cap kan een nep 'veilig' gevoel geven waardoor je je juist meer gaat permitteren, want je hebt 'toch een cap aan' dus 'wat kan er mij overkomen?'

Voor de duidelijkheid - ik rijd ook met cap en ben er absoluut niet tegen. Maar je moet er je verstand bij houden en weten waarmee je bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:27

Jackytje schreef:
Constant cap dragen vind ik beetje over the top.. Ja, er gebeuren ongelukken, maar 9/10 keer is dat de persoon zijn fout en niet het paard.

Het zou toch mooi zijn als een kind/persoon alleen door een eigen stomme fout niet meteen om het leven komt.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel mensen van op de grond een cap dragen het gevoel krijgen dat ze zich meer kunnen permitteren? Volgens mij valt dat heel vies tegen. 8-)
Of fietsen paardenmeisjes die met cap op naar de manege fietsen ook duidelijk gevaarlijker dan paardenmeisjes zonder cap? :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:42

Nu ik moet je zeggen het is een hoofdzaak om je boordcomputer goed te beschermen!
de middelen zijn er voor dus waarom niet!

Het beste voorbeeld gaf mijn dochtertje met 3 jaar ik hoog zwanger en ze kwam met mijn bp aanzetten mamma jij ook ! ja gelijk heeft ze, als we willen dat kinderen het doen moeten we dat zelf ook doen.
( want waarom zou ons niets kunnen overkomen)

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:31

Op zich geen slecht idee. Op en rond de paarden een cap op. Zeker voor kinderen. Op een bouwplaats ben je ook verplicht een helm op te hebben ook op de plekken waar in geen velden of wegen wat te beleven is. Risico blijft of je zelf een keer niet oplet of iemand anders niet