Mei, verkeersveiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Mei, verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:33

Ik vind scooters juist donders irritant. Vooral die opgevoerde bladblazers :') MIIIIIIEEEEEEHHHHHHHH ofzoiets :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:40

Die grote groepen motoren zijn vaak helemaal geen probleem, paarden horen die al van ver aan komen en als ze gewoon langsrijden is er vaak niets aan de hand, oke heb het dan over de normale motorrijder uiteraard, die die precies hun Harley aan zetten naast je heb je ook of die je de berm in jagen met hun cross motor, maar de meesten die ik hier in de polder tegen kom rijden heel netjes zijn zelf ook aan het recreeren en gunnen dat een ander ook.

scooters of brommers die als soort dike bromvlieg tegen je been aan rijden zijn vele malen irritanter en de bestuurders vaak ook. (ander type dan de motorrijder).

Wel leuk idee, daar bij Enschede! Maar iets te ver weg en de mijne zijn gelukkig motor mak.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:11

Tsja, verkeer.

Mijn paard is gelukkig vrij mak in het verkeer.
Maar je maakt soms rare dingen mee.

De meeste tips zijn prima. Ik ken de formele regels ook prima.
En toch houd ik mij er niet altijd aan.

Rechts rijden bijvoorbeeld.
Ik rij met mijn menwagen "gewoon" op de rijbaan zoals autos ook doen.
Zéker niet uiterst rechts.

Dat lokt mijns inziens teveel riskante inhaalmanouvres uit.

Een enkele keer, als ik vér achter me iets op hoge snelheid hoor, en ik ben op een smal landweggetje, wil ik zelfs wel eens bewust wat meer middenop de weg gaan rijden.
Tot ik hoor dat het gas losgaat, dan ga ik wel naar rechts. Mits er veilig ruimte is voor passeren. Anders blijf ik middenop totdat die ruimte er wel is.

En fietspaden.
Ik weet prima dat het niet mag.
Toch kies ik er soms wel voor.
Bijvoorbeeld op een drukke provinciale weg waar hard gereden wordt.
Ik kies dan indien die er is voor het vrijliggende fietspad ernaast.
Om de simpele reden dat ik dat echt als veiliger ervaar, en ik bovendien minder ander verkeer in de weg zit met mijn "trage" aanspanning.

Onder het zadel "vlucht" ik een enkele keer ook wel eens de stoep op.
(afgelopen week toen ik onverwacht ineens een vrachtwagen achter mij had op een rotonde die - letterlijk- anderhalve meter ruimte tussen zijn neus en de kont van mijn paard wel voldoende vond... Drafje stoep op en hoofdschuddend verder...)

En onder het zadel ga ik al helemaal never nooit niet op een drukke provinciale weg rijden. Dan toch echt het fietspad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:37

Goed om te lezen dat je met een paard aan de hand ook een bestuurder bent, dat wist ik niet. En wat een bevestigende enquette!

En ik heb verder sch*** aan alle regels. Ik rijd daar waar ik me het veiligst voel met mijn paard, waar ik het minst een obstakel ben voor het snellere verkeer en als er een overijverige politieagent me komt bekeuren, so be it.

Ik heb een geel reflectievest aan en ik heb erop geschreven : "Afremmen svp. Jong paard". (in het Frans dan want ik woon in Frankrijk)

Daarbij rijd ik heel vaak waar mogelijk aan de LINKERkant van de weg. Dan rijd ik het verkeer tegemoet en kan ik de automobilisten beter aankijken en eventueel tot afremmen manen.

Ook neem ik soms heel asociaal mijn plek op de weg. Ik rijd motor en daarbij leer je bij de lessen dat je als motorrijder je plek op de weg moet opeisen. Dus als motorrijder rijd ik niet helemaal rechts op de rijstrook, maar in het midden of als we met meerdere motorrijders zijn "dakpansgewijs". Dus de voorste zoveel mogelijk links tegen de streep, de tweede in het midden, de derde weer op links, etc.
Dat doe ik met mijn paard dus ook. Ik eis mijn plek op de weg op. Ik ga sowieso op het midden, (bijna op links tegen de streep,) van de rijstrook rijden en als er auto's komen die afremmen dan pas ga ik naar de zijkant om ze erlangs te laten.

Ik woon in Frankrijk en daar zijn veel minder mensen te paard in het verkeer dan in NL, dus automobilisten weten echt niet wat ze moeten doen. Nu is mijn merrie gelukkig redelijk autovast, maar hoe groter hoe spannender. En ja motoren en snel nabij komende fietsers, mwah, dat vinden we niet grappig. Bij de (cross)motoren is het de herrie en bij de fietsers juist de stilte en de snelheid.

Wat ik vooral wél doe, is iedereen die wel rekening met ons houdt vooral bedanken. Met knikken, lachen en duim op!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 03:45

Je kunt je óók gaan afvragen of een archaisch, langzaam en inherent gevaarlijk (de standaard bokt uitlating in dit verband "het blijft een vluchtdier") vervoermiddel als een paard nog thuis hoort in het moderne verkeer. Zeker omdat het gebruiksdoel in dat verkeer alleen recreatie is; niet echt een hoge prioriteit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 06:28

Kuggur schreef:
Je kunt je óók gaan afvragen of een archaisch, langzaam en inherent gevaarlijk (de standaard bokt uitlating in dit verband "het blijft een vluchtdier") vervoermiddel als een paard nog thuis hoort in het moderne verkeer. Zeker omdat het gebruiksdoel in dat verkeer alleen recreatie is; niet echt een hoge prioriteit.

Dat zou je dan ook van fietsers kunnen zeggen. Of van voetgangers.
Er zijn al plaatsen waar dat zo is : op de autosnelweg.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:22

Monique1963 schreef:
Goed om te lezen dat je met een paard aan de hand ook een bestuurder bent, dat wist ik niet. En wat een bevestigende enquette! [/b]

Die uitslag van die enquête vond ik ook heel verrassend, had ik nooit gedacht. En inderdaad, horen paarden nog wel tussen het huidige verkeer? Waarschijnlijk niet, maar we zullen het er toch mee moeten doen vrees ik. Zelf men ik en ga elk moment van de dag het verkeer in en pak mijn ruimte op de weg, als ik er een hard aan hoor komen van achter pak ik meer ruimte tot er snelheid uit gaat bij de auto. Alleen elektrische auto's is wel een dingetje voor mijn pony's.
Misschien nog een tip voor menners, links op de kar een oranje zwaailamp werkt uitstekend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:40

Goeie tip van die zwaailamp! Tractors moeten dat tenslotte ook hebben en die zijn ook langzaam verkeer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:05

Sclimpre schreef:
Kuggur schreef:

Nee, dat kun je niet. Zowel fietsers als voetgangers slaan niet op hol als een overdruk ventiel van een vrachtwagen naast ze in werking treedt.
Ook zijn deze weggebruikers niet uitsluitend recreatief onderweg.
En ze jammeren niet dat de hele wereld zich aan ze moet aanpassen.
En dat zijn maar een paar van vele redenen waarom die vergelijking mank gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:38

Chasey schreef:
.
Kijk dan, hier ga je toch niet tussen rijden met je paarD? En ik moet hier wel langs, want anders kom ik niet in het bos. :+
[ Video ]

..

Chasey van jouw filmpje heb ik echt genoten en o jé wat is dit filmpje herkenbaar van toen we nog in NL woonden. Ook jouw paard is zo cool (nick met zijn roze oornetje :+ ) en jij zelf bent ook heel relaxed. :j
Wij moesten ook vaak een weg over die echt enorm druk was (net als jouw weg) en dan kwam van rechts ook nog allemaal vrachtwagens van het industrie terrein af. Onze paardjes stonden dan super alert aan de hulpen, dood stil en als het gaatje dan kwam, dan zeiden we prrrrrrrrrrr en dan spoten ze vanuit stilstand in uitgestrekte draf naar de overkant. Een voetganger die dit ooit zag en er naar stond te kijken vertelde ons toen we aan de overkant kwamen, dat hij 10 jaar ouder was geworden in die minuut dat hij naar ons had staan kijken. Onze paardjes waren boefjes en soms echt wel stout, maar nooit met oversteken van die weg. Ze wisten het gewoon dat ze net als wij 100% alert moesten zijn en 100% moesten luisteren daar dit verkeersinzicht echt voor mensen is en niet voor paardjes en ze gewoon precies moesten doen wat we zeiden. En dat deden ze dus ook altijd voor 100%.

Een ander dankbaar gevoel dat bij me opkwam was dat ik wel ongelooflijk blij ben dat we hier zo rustig kunnen rijden en in zo'n rustige omgeving wonen. Wat een verschrikkelijk kabaal Chasey. Maar je hebt een leuk en leerzaam filmpje geplaatst want zo doe je dat dus.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:52

@Kruggur

Fietsers en voetgangers kunnen wel degelijk schrikken en een verkeerde beweging maken met een ongeluk als gevolg. Jonge kinderen en oudere mensen hebben hier een groter risico, de eerste groep omdat ze nogal impulsief zijn en weinig ervaring hebben, de oudere mensen omdat hun reacties soms minder snel zijn.

Het onderscheid tussen recreatief verkeer en 'ander' verkeer slaat nergens op. Dan zou iemand die met de auto onderweg is naar zijn werk meer rechten hebben dan iemand die op vakantie vertrekt? Een fietser ondeweg naar het werk mag dan meer dan iemand die voor zijn plezier of zijn gezondheid een rondje gaat fietsen? De kinderen van school halen en dan naar de speeltuin: recreatief of niet? Wie gaat bepalen of iemand onderweg is om iets nuttigs te doen of niet?

Ik denk dat geen enkel ruiter of menner boos gaat zijn als zijn paard schrikt van het geluid van een ventiel in een vrachtwagen. Wel als iemand zonder afstand te laten veel te snel inhaalt.
Wat ook het vervoermiddel is, als er geen wederzijds respect is loopt het fout in het verkeer. Dat beperkt zich echt niet alleen tot paarden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:13

Iemand die rustig langs rijdt, en dan toevallig net met een uitlaat die knettert of zoiets, dat kan gebeuren.
Of een motorrijder die rustig inhaalt, en net ervoorbij het gas open trekt. Niet per se handig, iets verderop is prettiger. Maar daar zit beslist geen kwaadwil bij.

Kom ook "grapjassen" tegen die het leuk vinden om de boel op te naaien.
Puberende fietsers die vlak achter de kont van mijn paard hangen, en dan allerlei herrie maken, in hun handen klappen etc.

Jongvolwassenen als je net onder een viaduct doorgaat en dan een rotje onder het viaduct gooien.

Automobilist die werkelijk als een idioot met hoge snelheid inhaalt, en met spiegel mijn stijgbeugels raakt.

Vrachtauto die op rotonde erg weinig afstand houdt. (lees neus vrachtwagen op ong. een meter van de kont van mijn paard)

Honden die als een gek uitvallen en rond de benen van mijn paard lopen te happen, met een eigenaar die dat niet probeert af te kappen maar die er om staat te lachen.

Dat soort situaties vind ik wel echt naar.

Mensen die uit onwetendheid wat onhandig doen kan ik prima hebben.
Mensen die uit pure desinteresse gevaarlijke en irritante situaties laten voortduren, of die zelfs bewust gaan lopen kloten vind ik echt naar.

Gelukkig is mijn paard qua verkeer nogal een droge.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:12

pien_2010, Dankje, wat leuk dat je het filmpje leuk vindt :D
Oornetje gebruikte ik toen ik Nick pas had. Hij was zeer gefocusses op geluid. En was niet gewend om alleen naar buiten te gaan. Dat moest hij echt nog leren. En met dat oornetjes ging net wat meer de scherpe kantjes eraf. Het netje is nu absoluut niet meer nodig. :) Ik heb Nick nog geen jaar. Maar hij is echt enorm gegroeid al in zelfvertrouwen, omdat ik hem duidelijkheid geef. En omdat ik zelf verkeer negeer. Natuurlijk niet echt, maar ik bedoel dat ik er geen aandacht aan schenk.

Bij zo'n kruising moeten de paarden ook gewoon doodstil kunnen blijven staan. Anders is het levensgevaarlijk voor iedereen.

Ja een kabaal is hier inderdaad. We zitten midden tussen de hoofdwegen. Maargoed, daar hebben we voor gekozen, anders was er geen mogelijkheid om paardne aan huis te hebben. En als je er zelf al een tijdje woond dan hoor je dat ook niet meer. Pas als je er op gaat letten.

Ik heb wel meer filmpjes op mijn youtube kanaal. Ook schriktrainingen ed. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:06

Kuggur schreef:
Sclimpre schreef:

Nee, dat kun je niet. Zowel fietsers als voetgangers slaan niet op hol als een overdruk ventiel van een vrachtwagen naast ze in werking treedt.
Ook zijn deze weggebruikers niet uitsluitend recreatief onderweg.
En ze jammeren niet dat de hele wereld zich aan ze moet aanpassen.
En dat zijn maar een paar van vele redenen waarom die vergelijking mank gaat.

Alleen is recreatie niet de enigste reden om je met paard op de weg te bevinden, ik verplaats me er ook gewoon van punt A naar punt B.
Kinderen schrikken dan allicht niet van rare geluiden, maar rechtdoor fietsen zit er vaak ook nog niet echt in en ze werken op de zenuwen van menig automobilist als ze uit het niets tussen auto's uit komen floepen.

Chasey, leuk!!

Overigens zijn die van mij dan wel verkeersmak +, maar zal nooit zeggen dat ze nooit ergens van zullen schrikken.

Over herrie gesproken ik reed hier het pad op, zag stofwolken de lucht in gaan en tja, dan kan je maar 1 ding doen, doen alsof je neus bloed en doorrijden alsof er niets aan de hand is.
Hier filmpje met ehh, de weg die weg is.. Hier lag sluisje/brug is in 2 wkn tijd vervangen, dit is noodpadje er langs inclusief de bouw herrie. Dit is mijn jonkie.
https://youtu.be/9pEeumhJE5c

En tja, moeders is niet meer, maar die was toch ook wel verkeersmak en dan met de notatie +++.
https://youtu.be/R7h86YtNXEY

Heb er dan ook bij al mijn paarden meteen punt van gemaakt dat ze het verkeer in moesten en daar ook bewust op getraind.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:46

Sjolvir, dat filmpje had ik in je topic een keer gezien. :)
Het is alleen maar goed dat je langs dat soort dingen gaat. Daar leert je paard alleen maar van. Het is dan inderdaad wel belangrijk dat je zelf doet alsof er niets is.
Jij woont ook bij het industrie, toch?

Oh en schrikken doen we allemaal wel eens, dus nooit schrikken kan je ook niet van je paard verwachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:22

Sjolvir, geweldige filmpjes!! Volgens mij heeft Sjolvir geen ijzers en dat maakt het over die ijzeren platen gaan wel gemakkelijker. Ik heb dat ooit met Hercule moeten doen tijdens men wedstrijd en niet zo lang. Hij deed dat goed, maar het was een geweldig kabaal en beiden vonden we dat niet echt prettig. Fijn hoor zo'n koele paardjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:13

Chasey schreef:
Oh en schrikken doen we allemaal wel eens, dus nooit schrikken kan je ook niet van je paard verwachten.

Ben jij wel eens door een omheining gerend, in een sloot gesprongen, of voor een auto gelopen omdat je schrok?
Het gaat niet om het schrikken op zich, dat is inderdaad te verwachten. De reactie op het schrikken is belangrijker.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:40

Ja, ik ben inderdaad wel eens bijna een sloot in gesprongen van schrik. Hier in de buurt zijn een aantal zandwegen waar honden volgens de APV los mogen lopen. Daar lopen dus, uiteraard, veel mensen met honden. Er is ook weinig verkeer dus ideaal *\o/* . Helaas woonde er daar 1 persoon in de buurt die het altijd nodig vond om sneller dan met de maximale 30 km/uur in te halen en dan ook nog eens niet uit te wijken. Die vent word dus door iedereen die daar zijn honden uitlaat uitgekotst. Daar zitten, net als ik, een aantal paardeneigenaren tussen en gezien zijn beroep is dat geen reclame :( . Ik ben aan het wandelen met een flinke wind tegen en hoor dus niks van achteren aankomen. Die vent passeert mij en mijn hondjes ineens op nog geen 30 cm afstand op hoge snelheid en ik schrok me echt rot. Mijn hondje Daisy sprong dus wel de sloot in. Met die man valt ook gewoon niet te praten, krijg je alleen ruzie van. Al was hij de laatste smid op deze aardkloot, mooi dat hij nooit aan mijn paard komt in elk geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:11

Kuggur schreef:

Op bepaalde plekken niet nee.
Ik vind een paard toch iets anders dan een fiets of een wandelaar.
Een paard kan altijd een keer in protest gaan of toch ergens van schrikken.. Dat heb ik mijn fiets nooit zien doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:25

Chasey schreef:
Sjolvir, dat filmpje had ik in je topic een keer gezien. :)
Het is alleen maar goed dat je langs dat soort dingen gaat. Daar leert je paard alleen maar van. Het is dan inderdaad wel belangrijk dat je zelf doet alsof er niets is.
Jij woont ook bij het industrie, toch?

Inderdaad geen ijzers, maar het waren maar deels ijzeren platen de rest was soort van zwart composiet.
Woon in de randstad, dus het is of het bedrijven terrein, of dwars door de stad, of de sluiproutes van de A15, kiest u maar....

Wat betreft geluid hebben we hier ook hele leuke een brug met ijzeren onderdek, heel grappig als je ijzers hebt, maar ook heel grappig als je er met je kleine fjordje overheen gaat (ijzerloos) en er achter je een Clyedesdale met ijzers loopt moet dat nog een keer filmen, aangezien het "grappig" is omdat het harde geluid niet klopt met het fjordJE. Overigens reageren de paarden er hier eigenlijk niet op.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:03

Ik heb de enquete destijds ook ingevuld, maar vind er wel erg duidelijk twee kanten aan dit verhaal zitten.
Sommige verkeersdeelnemers reageren gewoon niet ok op paarden, houden weinig rekening.
Sommige ruiters eisen ruimte op die helemaal niet voor hen is (letterlijk, rijden ergens waar dat niet mag), of verwachten dat iedereen rekening moet houden.

Denk dat ruiters zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen, regels kennen en goed hun best moeten doen met trainen. :)

Ik heb nog een filmpje waar ik door dit topic aan moest denken :')
https://www.facebook.com/MerelStoffers/ ... =3&theater

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 08:55

TurdusMerula schreef:
Ik heb de enquete destijds ook ingevuld, maar vind er wel erg duidelijk twee kanten aan dit verhaal zitten.
Sommige verkeersdeelnemers reageren gewoon niet ok op paarden, houden weinig rekening.
Sommige ruiters eisen ruimte op die helemaal niet voor hen is (letterlijk, rijden ergens waar dat niet mag), of verwachten dat iedereen rekening moet houden.

Denk dat ruiters zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen, regels kennen en goed hun best moeten doen met trainen. :)

Ik heb nog een filmpje waar ik door dit topic aan moest denken :')
https://www.facebook.com/MerelStoffers/ ... =3&theater

Die conclusie trok de KNHS ook, dat overig verkeer vaak niet ok reageert. En dat tweede moet ik helaas ook met je eens zijn. Zie veel ruiters die dravend op de stoep mensen passeren, rechts fietsers inhalen zonder even te roepen, vaak voorrang nemen als ze het niet hebben en das jammer. Het is gelukkig wel een kleinere groep die dat doen, maar toch. Veilig verkeer maak je met zijn allen en werkt alleen als iedereen zijn verantwoording neemt.
Mooi filmpje!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:19

Braaf paardje Quinta en jojo. :)

Heb ook nog een voorbeeld van hoe mensen voorbij scheuren met klapperende aanhangers (bij 2:00), terwijl dat je er met 2 kindjes en een shet loopt... Al liep ik er zonder paard. DAn nog vind ik het asociaal om zo hard in te halen waar voetgangers en kinderen lopen. Maargoed... die mensen blijven je toch houden. Ikzelf pas altijd mijn snelheid aan, voetgangers, fietsers, paarden, wat er ook loopt.

Op bepaalde stukken liet ik de kinderen ook maar lopen en liep in het bliksem. Is soms echt gekken werk. En dan kan je denken 'waarom loop je daar dan?' Ja... voordat ik op school ben moet ik door die drukte, helaas. Want loop daar echt niet op mijn gemakje. En fietsen doe ik daar ook niet op mijn gemak. Zeker in de spits niet, maar dan kom ik daar ook niet met een paard. Want dat is vragen om problemen.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 09:32

Chasey schreef:
Braaf paardje Quinta en jojo. :)

Heb ook nog een voorbeeld van hoe mensen voorbij scheuren met klapperende aanhangers (bij 2:00), terwijl dat je er met 2 kindjes en een shet loopt... Al liep ik er zonder paard. DAn nog vind ik het asociaal om zo hard in te halen waar voetgangers en kinderen lopen. Maargoed... die mensen blijven je toch houden. Ikzelf pas altijd mijn snelheid aan, voetgangers, fietsers, paarden, wat er ook loopt.

Op bepaalde stukken liet ik de kinderen ook maar lopen en liep in het bliksem. Is soms echt gekken werk. En dan kan je denken 'waarom loop je daar dan?' Ja... voordat ik op school ben moet ik door die drukte, helaas. Want loop daar echt niet op mijn gemakje. En fietsen doe ik daar ook niet op mijn gemak. Zeker in de spits niet, maar dan kom ik daar ook niet met een paard. Want dat is vragen om problemen.

Is niet mijn paardje, maar wel een hele brave! In jouw filmpje zie je heel goed het verschil in inhalen, sommige doen dat keurig, maar die aanhanger...... 8)7 Aanhangers (vooral de lege) zijn al een aanslag op de paardenrust en zeker in dat tempo! Dat soort bestuurders zal je helaas altijd houden, daarom is het zo belangrijk dat wij zorgen dat ons paard veel hebben kan! Wat ik ook mooi vind van je film, is hoe je je zoon mee geeft op te letten wat er aan komt, top!
En wat even niets met verkeer te maken heeft, maar wat wel mijn dag maakt, is het zingen van haar en hoe die pony met zijn oortjes aan het luisteren is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:09

Die auto met aanhanger doet niets verkeerd. Als je dát 8)7 vindt, dan moet je ver wegblijven van verkeerswegen met je paard, want dan heb je daar niets te zoeken.
De mensen in dat leuke filmpje hebben er duidelijk geen problemen mee.