PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:17

Wat mij betreft mag er een wet komen die aangeeft dat elke besmettelijke, mogelijk dodelijke ziekte gemeld moet worden.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:32

Draait vaak om geld manege dicht kost geld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:41

Klok en klepel weer eens kwijt bij PvdD....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:43

Heeft de DA geen meldplicht in deze?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:09

Ik ben nu wel benieuwd of iedere bokker met een paard met snotneus ook meteen alles dichtgooit.
In het grootste aantal van de Rhino uitbraken zijn de paarden enkel wat verkouden.

Dat het dan bij een drachtige merrie over de placenta gaat is wat dat betreft pure pech.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:13

Sizzle schreef:
Op concours gaan is geen echte besmettingsbron behalve als je ze gaat laten neuzen.

Als het besmette paard op je jas briest en een ander paard snuffelt daar later aan kan er toch ook gewoon besmet worden?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:15

Sizzle schreef:
Ik ben nu wel benieuwd of iedere bokker met een paard met snotneus ook meteen alles dichtgooit.
In het grootste aantal van de Rhino uitbraken zijn de paarden enkel wat verkouden.

Dat het dan bij een drachtige merrie over de placenta gaat is wat dat betreft pure pech.

Dat is niet helemaal waar, of tenminste niet zo zwart- wit als je nu stelt. Er zijn verschillende varianten van het Rhino virus. De ene variant geeft inderdaad alleen een snotneus en eventueel wat koorts. De andere variant is veel vervelender. Dat is de variant die zorgt voor abortussen en ook mogelijk voor neurologische verschijnselen.

Dus dat je niet alles dichtgooit bij een snotneus is logisch, deze variant kan heeel wat minder kwaad dan de "abortus-variant".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:18

Echter weet je niet wat je paard mee draagt. Als je geen drachtige merries hebt staan de paarden hooguit wat te hoesten.

Een paard dat snottert gaat meestal sowieso niet mee op concours en een gezond paard dat toevallig op een besmette stal staat hoeft niet besmet te zijn.

Hoe dan ook schatten ze dat 60% van de paarden drager zijn, dus succes met rhino vrij houden.

Gewoon gezond verstand lijkt me het zinvolste. Ik heb altijd geleerd dat je op concours nooit paarden aanraakt en paarden nooit laat neuzen.
Als ik echter zie hoeveel mensen willekeurig manege paarden staan te aaien of over een boxdeur hangen om een veulen te bekijken dan denk ik wel: waar is je verstand.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:22

Bij de neurologische/abortus variant gaat het vaak wel verder dan hoesten. De paarden die het bij ons op stal hadden waren toch wel echt ziek met een flinke verhoging en enkele ook neurologische verschijnselen. Maar je hebt gelijk, het kàn alleen bij een snotneus blijven :)

Wat betreft het aantal dragers ben ik het helemaal met je eens. Rhino is gewoon niet meer te voorkomen, omdat er zo veel dragers zijn die het op ieder willekeurig moment door kunnen geven, zonder zelf ziek te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:27

Na een abortus is de besmettingskans heel hoog door de enorme uitstoot via het vruchtwater.
Die paarden zou ik zeker isoleren echter hoef je daar geen paniek bij te maken.

Op hele grote (100+ paarden) bedrijven staan ook altijd wel zieke paarden en jonge dieren met droes. Echter staan die dan op hun eigen gedeelte zodat de wedstrijdruiters daar geen hinder van hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:55

Als ik het goed lees heeft deze stal de nodige maatregelen getroffen en hebben ze het niet stil gehouden.
Dus weer een typisch PVDD berichtje, vooral bestemd voor mensen die er geen verstand van hebben...

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:56

De stal in zuid Limburg heeft het juist wel stil gehouden. Het is al enkele weken/maanden bij hun bekend en ze hebben het pas deze week bevestigd, nadat het artikel verschenen is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:03

Paarden stonden apart, alles in overleg met de dierenarts.... Het lijken wel serieuze mensen die de juiste maatregelen hebben getroffen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:11

@Simbaa: en dat is dan ook weer onwaar, er is maar één soort rhino en dat éne virus geeft in een zelfde paard zowel verkoudheid, als abortus (indien volle merrie eind dracht) als zenuwstoornissen (als je pech hebt). Dus ja, je zou alle paarden met een 'verkoudheid' moeten testen en de stal toesmijten. Is gewoon niet haalbaar. Verder gaat het enkel om direct contact, dus zelfs wandelen naast een besmette stal met je paard kan geen kwaad. Mensen houden het stil omdat er zo een onzin verteld wordt. De stal waar het om gaat heeft alles perfect aangepakt en hoeft dus volgens mij helemaal niet te sluiten. Anders kan je wel elke stal in Nederland gaan toesmijten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:18

De vraag is of als je een meldingsplicht doet, de ziekte kans daarmee afneemt. Want laten we wel zijn, het is raar dat er zo weinig gedaan wordt om zulke besmettelijke ziektes in te dammen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:20

JaBa schreef:
@Simbaa: en dat is dan ook weer onwaar, er is maar één soort rhino en dat éne virus geeft in een zelfde paard zowel verkoudheid, als abortus (indien volle merrie eind dracht) als zenuwstoornissen (als je pech hebt). Dus ja, je zou alle paarden met een 'verkoudheid' moeten testen en de stal toesmijten. Is gewoon niet haalbaar. Verder gaat het enkel om direct contact, dus zelfs wandelen naast een besmette stal met je paard kan geen kwaad. Mensen houden het stil omdat er zo een onzin verteld wordt. De stal waar het om gaat heeft alles perfect aangepakt en hoeft dus volgens mij helemaal niet te sluiten. Anders kan je wel elke stal in Nederland gaan toesmijten.

Wat is precies onwaar? Voor zover ik weet zijn er wel degelijk twee varianten, namelijk EHV1 (mogelijk uitingen zijn verkoudheid, abortus en neurologische verschijnselen) en EHV4 (verkoudheid en eventueel koorts).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:42

Je kunt dus EHV1 op een stal met verkouden ruinen hebben en niet weten dat je daarmee de merries van de buurman over het het mee aansteekt.

Gewoon geen vreemde paarden aaien.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:43

hier in belgie hadden ze het fatsoen als buren niet eens te zeggen dat er wat was uitgebroken bij hun op stal, waardeloos... staan dan wel doodleuk je paarden te aaien

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:01

Kendra schreef:
Als ik het goed lees heeft deze stal de nodige maatregelen getroffen en hebben ze het niet stil gehouden.
Dus weer een typisch PVDD berichtje, vooral bestemd voor mensen die er geen verstand van hebben...

Precies, weer effe gemakkelijk scoren!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:11

Als bestuurslid van een van de verenigingen op deze manege kan ik vertellen dat de activiteiten inderdaad tijdelijk zijn stilgelegd. Er mogen normaal gesproken ruiters van buitenaf meedoen met de activiteiten, maar ik kan je vertellen dat dat er meestal niet meer dan 2 zijn. Ook hebben we niet veel concoursruiters (op 1 hand te tellen).

Alle merries staan apart (en staan elk jaar apart) en ik heb zelf een pony met pensioen op een andere stal staan, terwijl ik ook wekelijks op deze stal kom. Echter was het wel al bekend en kon ik dus voorzorgsmaatregelen nemen. Het is dus niet verzwegen zoals wel wordt beweerd, en mensen die hier op stal komen weten dat dus ook. Er wordt ontzettend serieus met de paarden omgegaan en ze hebben zich aan de regels gehouden. De Dierenarts houdt alles nauwlettend in de gaten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:34

Eerlijk gezegd vind ik als enige bronvermelding "bezorgde paardeneigenaren" die beweren dat er uitbraken stilgehouden worden wel een beetje onzinnig :roll: . Een jaar of 2/3 terug was er ineens ook enorme hysterie rond rhino uitbraken, toen was er als je de "bezorgde paardeneigenaren" in onze buurt mocht geloven op onze stal en bij de buren ook een uitbraak. En wij waren allemaal onverantwoordelijk want we reden ondanks die besmettingsbron op stal nog gewoon buiten. We hebben volgens mij in de wijde omgeving geen enkele druppel snot kunnen ontdekken, maar het gezeik en geroddel daar was wel een duidelijk overschot aan ^)

Het zou imo juist beter zijn om dit soort hysterie gewoon achter wegen te laten en gewoon het advies van je dierenarts op te volgens wanneer je paard/een paard op je stalling een besmettelijke ziekte heeft :o? .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:58

De kans op een overdracht c.q. uitbraak van besmettelijke ziekten is altijd aanwezig. Dus mensen moeten sowieso voorzichtig zijn met het aaien, gebruiken van spullen etc. van vreemde paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 00:57

Stallen en maneges houden het stil, omdat mensen overdreven heftig reageren, met een vingertje gaan wijzen en onzin de wereld in helpen.

Mensen verhuizen van stal, gaan op wedstrijd, lesgevers komen van ene naar andere paard etc etc. Als er ergens iets uitbreekt, ben je al te laat. Je kan hooguit proberen een grote uitbraak te voorkomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:13

ik snap de hele reuring niet.. er is geen meldplicht. Dat je stallen wilt verplichten voorzorgsmaatregelen in acht te nemen en quarantaine aan te houden soit.. ben ik voorstander van. maar meldplicht of het van de daken moeten schreeuwen is wat anders..

probleem met bijvoorbeeld droes is, dat er altijd dragers zullen zijn/blijven.. als het bekend is dat er droes is/geweest is.. worden er vaak bloedtesten gevraagd.. prima, logisch, check op actieve droes.. Echter, dan vind je dus ook de 'droesdrager'.. die wellicht jaren terug drager is geworden.. Maar (ook logisch) geen stal wil een droesdrager opnemen.. gevolg dat je dus als je een gezonde pony had een stempel krijgt waarmee je bijna geen stal meer kunt vinden later.. idem met stallen.. droes kan overal voorkomen, immers je weet nooit of er droesdragers zijn, een verlaagde weerstand en er kan zomaar actieve droes ontstaan. die heeft een behoorlijke impact op je bedrijf.. Maar ook behoorlijke schade nadien.. want laten we wel zijn.. je wilt niet je paard ergens neerzetten waar net droes geweest is.. of liever niet naar een evenement op een plek waar net droes geweest is.. ook al is het vrijverklaard.

Wij hebben zelf net droes gehad op stal (eind december, fout van dierenarts, heeft een droesgeval af gedaan als 'verkouden'.. januari op verzoek van de eigenaar (tevens de pensionhouder) door een andere veearts geswapt negatief.. tweede swap opnieuw op verzoek eigenaar positief.

stal is onmiddellijk op slot gegaan.. paard alleen de weide waar hij op gestaan heeft.. bakken ontsmettingsmiddel, ieder stal gebouw eigen spullen, witte pakken voor de stal waar het besmette paard gestaan had, box in tact gelaten en gesloten om geen besmet materiaal door de stal te slepen.

verbod op buitenrijden, paarden in tweetallen, die naast elkaar stonden op paddock.. paarden uit de stal waar het besmette paard had gestaan op een eigen paddock.

Helaas brak een weide paard door de draad, waardoor de 20 meter barriere verbroken was en een ander paard in direct contact kon komen met het zieke paard. ook dat paard werd ziek.. meteen quarantainebox in een lege schuur.. alle drie de weides in quarantaine, ook de gezonde paarden uit deze weides mochten niet meer van de weide komen.. verbod op in het zweet rijden en snotterende paarden in de bak.. etc etc etc..

Maar het werd niet aan de grote klok gehangen verder.. betreft een middengrote pensionstal, met electronische toegangspoorten waar onbevoegden niet op het terrein kunnen komen.. waarom zou je het dan verder nog moeten melden.. Er was zelfs nog een hele discussie, sommigen eisten dat alle paarden getest zouden worden en dat alle dragers maar een nieuwe plek moeten zoeken.. Hier was ik falikant tegen.. mijn paard heeft in de twee jaar dat ik hem heb nog nooit gesnotterd en nooit een dag ziek geweest.. wil ik dan weten of hij een droesdrager is, met alle gevolgen van dien als ik ooit een andere stal zou willen?

In de periode dat er actieve ziekte is moet je duidelijkheid geven naar je pensionklanten ja.. lessen van buitenaf cancellen, ja.. instructeurs die les komen geven informeren zodat die ook 'veilig' nog naar een andere stal kunnen, of kunnen wegblijven, ja.. bevoorraders informeren, ja.. maar verder dan dat, nee dan heb je in mijn ogen echt wel je 'plicht gedaan.

Hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 01:48

MariekeS_ schreef:
Janine1990 schreef:
Huh? Wat is dit weer een raar bericht...
Maneges houden zich stil hierover, een van de maneges waar de PvdD over spreekt heeft het op FB gezet. Dus huh????

Dat bericht op FB is geplaatst nadat het artikel van de PvdD gepubliceerd was.

Dit bericht klopt dus al niet, de berichten van betreffende manege waren al online voordat deze rare berichtgeving begon.
Tevens is er daar waar nodig altijd alle informatie aan diegenen die dit moesten weten zeker gegeven.
Niet zomaar alles klakkeloos overnemen wat er online te lezen is.
De FB pagina van deze manege is niet eens van de manegehouder zelf maar wordt door vrijwilligers bijgehouden die het leuk vinden om info betreffende deze manege te geven.
Niet iedere stalhouder is online actief.
Bovendien spreekt de PvdD over maneges in meervoud, dus er wordt lustig op los gespeculeerd.
Dit alles zonder informatie bij betreffende in te halen, wederhoor toe te passen of zelf onderzoek te doen.