Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Goed geslaagde hengstenshow Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:31

Nou precies wat jij zegt inderdaad..ik ben heel benieuwd naar de nieuwe lichting echte geldersen. {vind Henkie en Imposant ook twee goede aanwinsten dus ben ook benieuwd naar hun nafok}

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:06

Elisa2 schreef:
Nou precies wat jij zegt inderdaad..ik ben heel benieuwd naar de nieuwe lichting echte geldersen. {vind Henkie en Imposant ook twee goede aanwinsten dus ben ook benieuwd naar hun nafok}

Ja ik ook.
En de eerste Florissen worden ook drie, en van Casaron komen er over 2 jaar ook de eersten aan, beide hengsten zorgen ook weer voor extra Gelderse nakomelingen op de keuring.
Dat biedt weer mooie Gelderse perspectieven ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:52

Ik hoop dat die trend inderdaad doorzet.
Casaron vind ik ook veel belovend.

Hoe dan ook begrijp ik niet zo goed waarom de dressuur zo gepused wordt.
Vind ik voor een gezinspaard het het minst belangrijk.
Ipv een hengstencompetitie tussen de dressuurpaarden zou ik liever zien dat in diverse richtingen uitgebracht worden, dus ook in het springen.
Dan evtl op minder hoog niveau.

Ik vind het heel stoer wat Henkie laat zien, hij is een super goed paard, maar vraag me dan ook af of de rest van de dressuur richting zo belabbert is.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:46

Sizzle schreef:
Hoe dan ook begrijp ik niet zo goed waarom de dressuur zo gepused wordt.
Vind ik voor een gezinspaard het het minst belangrijk.
.

De vraag is natuurlijk wat je als doelgroep beschouwd. Ik denk namelijk dat de dressuurruiter die graag op wedstrijd gaat, maar niet elke dag op een super heet stuiterend paard wil stappen een hele goede doelgroep is. Een fijn nuchter bewerkbaar paard waar je in de ring met veel trots op binnen komt. Zodat er niet overgestapt hoeft te worden naar een fries/tinker/haflinger of iets anders in dat straatje.

Imo is dat ook iets om trots op te zijn.

Henkie kreeg overigens op de hengstenkeuring als 3 jarige al meer applaus dan alle dressuurhengsten die dag. Het is gewoon een super goed paard :9 (ook iets om heel trots op te zijn)

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:08

Overigens zit er in de zwartbles koetspaarden van het koninklijk huis ook nog wel eens tuigbloed hoor.

beste keat
er zitten binnen de gelders paarden ook verschillende fokrichtingen net zoals bij de friezen
niet alle friezen zijn dressuurpaarden of kunnen ook niet allemaal voor de kar lopen
zo is het bij de gelderse paarden ook het geval
Je heb gelderse die gefokt zijn in de tuigpaard richting {nando is 97 procent gelders] en je heb ze die rijpaaard gefokt zijn
En op een eerdere reactie terug te komen een gelder is wel degelijk een ras net zoals de groninger en de fries
maar de kwpn er is gekruist met frans of engels volbloed of holsteiner of noem nog maar tien rassen
nu is het wel zo dat er te weinig gelders bloed overgebleven is on een brede fokkerij over te houden maar als je te veel ander bloed toelaat blijft er helemaal niks over

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:11

maar als jullie wat meer willen weten over het gelders paard kijk dan een op GELDERLANDERHORSES>NL

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:14

sorry
het is gelderlanderhorse.nl

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:17

Nope een Groninger is ook geen ras. Is ook een type. Er is pas spraken van een ras al er alleen gefokt wordt binnen een gesloten populatie. De Fries is inderdaad een ras. Gelders en Groninger heeft altijd en maakt nog steeds gebruik van fokdieren van andere stamboeken.

Het gaat dus om een bepaald type na te streven. Een paard met een Gelders exterieur, beweging, kakarkter en gebruiksdoel.

Dat maakt Nando dan ook 100% Tuiger omdat hij geheel volgens de tuigpaardfokdoelen gefokt is. Niet getest onder het zadel. Hij heeft een Tuigerpaardexterieur, tuigpaard gangen en gebruiksdoel. Ik kan me zondermeer voorstellen dat hij een Gelders kakarkter heeft en geeft.

Natuurlijk zijn er verschillen in types binnen de Geldersepopulatie. Maar de overeenkomst zou wel moeten zijn dat ze veelzijdig gebruikt en gefokt worden.

Gelderlanderhorse is niet de meest geschikte site maar noemt Amor Gelders en onderschrijft daarmee wat ik nu zeg. Amor komt van buiten de Gelderse populatie maar heeft een Gelders Type en beweging en is veelzijdig getest. Over zijn karakter hou ik mijn mond maar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:18

stalgerrits schreef:
sorry
het is gelderlanderhorse.nl

Ohh de site is bekend bij ons. :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:26

NatasjavE schreef:
Nope een Groninger is ook geen ras. Is ook een type. Er is pas spraken van een ras al er alleen gefokt wordt binnen een gesloten populatie. De Fries is inderdaad een ras. Gelders en Groninger heeft altijd en maakt nog steeds gebruik van fokdieren van andere stamboeken.

Het gaat dus om een bepaald type na te streven. Een paard met een Gelders exterieur, beweging, kakarkter en gebruiksdoel.

Dat maakt Nando dan ook 100% Tuiger omdat hij geheel volgens de tuigpaardfokdoelen gefokt is. Niet getest onder het zadel. Hij heeft een Tuigerpaardexterieur, tuigpaard gangen en gebruiksdoel. Ik kan me zondermeer voorstellen dat hij een Gelders kakarkter heeft en geeft.

Natuurlijk zijn er verschillen in types binnen de Geldersepopulatie. Maar de overeenkomst zou wel moeten zijn dat ze veelzijdig gebruikt en gefokt worden.

Gelderlanderhorse is niet de meest geschikte site maar noemt Amor Gelders en onderschrijft daarmee wat ik nu zeg. Amor komt van buiten de Gelderse populatie maar heeft een Gelders Type en beweging en is veelzijdig getest. Over zijn karakter hou ik mijn mond maar.

Precies!

En bedankt voor de site stalgerrits, maar ik ken hem al en ik heb al 17 jaar gelderse paarden, dus ben er enigzins bekend mee.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:18

maar jullie willen toch niet beweren dat een gelders exterieur een gelders paard maakt
dat wil toch niet zeggen dat elk zwart paard een fries is
er zit meer zuiver bloed in een gelders paard dan in een fries want die zijn ook weg gekruist geweest met hackny,s
een groninger en een gelder zijn wel degelijk een ras anders ook niet mogelijk om een koninklijk stamboek te voeren
dat hebben de gelderse paarden al meer dan honderd jaar
zo oud is het kwpn niet
maar omdat de populatie achteruit ging werden deze twee stamboeken onder gebracht bij het kwpn

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:19

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:56

stalgerrits schreef:
maar jullie willen toch niet beweren dat een gelders exterieur een gelders paard maakt
dat wil toch niet zeggen dat elk zwart paard een fries is
er zit meer zuiver bloed in een gelders paard dan in een fries want die zijn ook weg gekruist geweest met hackny,s
een groninger en een gelder zijn wel degelijk een ras anders ook niet mogelijk om een koninklijk stamboek te voeren
dat hebben de gelderse paarden al meer dan honderd jaar
zo oud is het kwpn niet
maar omdat de populatie achteruit ging werden deze twee stamboeken onder gebracht bij het kwpn

Jawel dat beweer ik, en vele met mij, wel. Daarnaast uiteraard beweging, veelzijdigheid en karakter)

Het is nooit zuiver geweest want sinds de oprichting werd er al Ost- Friezen, Holsteiner, SF, Hackney en Oldenburgerbloed in gekruist.
Het Gelders stamboek is ook maar relatief kort een op zich staand stamboek geweest. In de geschiedenis waren er vele fusies.

Ook zijn toen er nog een Groninger en Gelders stamboek waren hengsten onderling uitgewisseld.

Ik kan het boek stempelhengsten aanraden. Het levensverhaal van Domburg en Oregon zijn zeer leerzaam.
Het KWPN is ontstaan uit het NWP en de VLN en onder de VLN waren de Gelderse geregistereerd als Sgldt...(stamboek Gelders type). De Groningers Sgrt( stamboek Groninger type)

De "grote drie" stamden alle 3 af van buitenlands bloed. (Domburg, Colonel en Ebert/Nubert)

Wellicht dat het voor de stamboekregistratie "zuiver" is geweest...maar wie zal het zeggen. Wat voor een paarden dat exact waren weten we niet,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:00

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:55

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:09

dat klopt
het lukte mij niet om een grote foto te plaatsen van mijn vier span gelderse paarden
alle zwartbles met vier witte benen
maar die houden jullie te goed
bloedvoering 2x nando x walzer x kroonprins
1x sander x ahoy
1x nando x droomwals

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:13

beste keat
dit kon ik nog niet
heel intressant
bedankt voor deze infformatie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:35

Als het puur om het type gaat, dan zijn in mijn ogen een heleboel Jazz zonen gelderse hengsten.
Zeker hengsten als Five star met veel berop en front en ook nog vos kun je dan wel meteen overhevelen naar Gelders.

Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

Dan zie ik toch echt liever zo'n zwartbles waar misschien net even een tikje veel tuiger in zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:30

Sizzle schreef:
Als het puur om het type gaat, dan zijn in mijn ogen een heleboel Jazz zonen gelderse hengsten.
Zeker hengsten als Five star met veel berop en front en ook nog vos kun je dan wel meteen overhevelen naar Gelders.

Dan zie ik toch echt liever zo'n zwartbles waar misschien net even een tikje veel tuiger in zit.

Mwoh Five Star en Charmeur kunnen qua exterieur en beweging misschien wel zo naar de Gelderse. Maar zijn en geven ze ook een Gelders karakter en veelzijdigheid? En een beetje bot en massa?
Misschien een juiste zoon....maar zij zelf niet. En inderdaad niet te veel. Al is het maar om de bloedspreiding.

En die zwartbles met een tikkie veel Tuiger is ook welkom om een bijdrage te leveren.
Kijk naar Danser en Rubus en Ahoy.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:57

nou wil ik ahoy niet direct noemen want die is net als walzer en droomwals uit de tuigpaarden selectie gezet naar tig jaren dek diensten
en toen bij het basisstamboek zijn ze ingeschreven
En van walzer wilden het kwpn toen helemaal z,n dek brevet intrekken omdat hij te weinig toegevoede waarde zou hebben
het intrekken van het dek brevet is wel bij droomwals gebeurt op twintigjarige leeftijd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:51

Ahoy is inderdaad doorgeschoven naar de Gelderse. (Toen basispaard) maar hij was uiteraard bedoeld als Tuigpaard. Hij is ook niet veelzijdig getest.
Elegant en Laurentz, ook veel Tuigbloed, zijn wel veelzijdig getest.

Ja Commandant en Dirigent wilde ze ook afkeuren. Daarna is de vereniging tot behoud van het basispaard opgericht.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:04

Sizzle schreef:

Type, karakter, maar wat mij betreft is bewegingsvorm mínstens zo belangrijk. Dat betekent dat je de genoemde hengsten om die reden alleen al niet bij GP moet willen hebben. De huidige charmeur in de verrichting is er het levende bewijs van.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:12

beste natasjave
je weet er veel van
leuk om te lezen
ik heb heel veel contact gehad in het verleden met anton van lijsel die wist er ook heel veel over te vertellen
ik zelf werk er nog regelmatig met de paarden en dan enkel ,dubbel ,vierspan, maar ook zes of achtspan
je kunt ze rustig een half jaar niet inspannen dan worden ze nog niet gek of overspannen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:55

stalgerrits schreef:
beste natasjave
je weet er veel van
leuk om te lezen
ik heb heel veel contact gehad in het verleden met anton van lijsel die wist er ook heel veel over te vertellen
ik zelf werk er nog regelmatig met de paarden en dan enkel ,dubbel ,vierspan, maar ook zes of achtspan
je kunt ze rustig een half jaar niet inspannen dan worden ze nog niet gek of overspannen

Kijk dat zou ik nog willen leren. Mennen.

Mijn ruin staat zo mooi voor een wagentje. Maar ik kan het helaas niet.

Anton van Lijssel weet er heel veel vanaf inderdaad.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:37

beste natasjave
je woont niet zo ver bij mij vandaan
als je eens mee wilt dan kan dat
ik heb het je met twee lessen geleerd

ik rij altijd hollandse rading en lage vuurche en soest
en ben met vier span een keer hamburgers gaan eten bij mac Donalds in zeist [ik dacht dat ze gek werden toen ik de mac drive op kwam] en toen nog even een bakkie gedaan op slot zeist