Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Nou precies wat jij zegt inderdaad..ik ben heel benieuwd naar de nieuwe lichting echte geldersen. {vind Henkie en Imposant ook twee goede aanwinsten dus ben ook benieuwd naar hun nafok}
Sizzle schreef:Hoe dan ook begrijp ik niet zo goed waarom de dressuur zo gepused wordt.
Vind ik voor een gezinspaard het het minst belangrijk.
.
NatasjavE schreef:Nope een Groninger is ook geen ras. Is ook een type. Er is pas spraken van een ras al er alleen gefokt wordt binnen een gesloten populatie. De Fries is inderdaad een ras. Gelders en Groninger heeft altijd en maakt nog steeds gebruik van fokdieren van andere stamboeken.
Het gaat dus om een bepaald type na te streven. Een paard met een Gelders exterieur, beweging, kakarkter en gebruiksdoel.
Dat maakt Nando dan ook 100% Tuiger omdat hij geheel volgens de tuigpaardfokdoelen gefokt is. Niet getest onder het zadel. Hij heeft een Tuigerpaardexterieur, tuigpaard gangen en gebruiksdoel. Ik kan me zondermeer voorstellen dat hij een Gelders kakarkter heeft en geeft.
Natuurlijk zijn er verschillen in types binnen de Geldersepopulatie. Maar de overeenkomst zou wel moeten zijn dat ze veelzijdig gebruikt en gefokt worden.
Gelderlanderhorse is niet de meest geschikte site maar noemt Amor Gelders en onderschrijft daarmee wat ik nu zeg. Amor komt van buiten de Gelderse populatie maar heeft een Gelders Type en beweging en is veelzijdig getest. Over zijn karakter hou ik mijn mond maar.
stalgerrits schreef:maar jullie willen toch niet beweren dat een gelders exterieur een gelders paard maakt
dat wil toch niet zeggen dat elk zwart paard een fries is
er zit meer zuiver bloed in een gelders paard dan in een fries want die zijn ook weg gekruist geweest met hackny,s
een groninger en een gelder zijn wel degelijk een ras anders ook niet mogelijk om een koninklijk stamboek te voeren
dat hebben de gelderse paarden al meer dan honderd jaar
zo oud is het kwpn niet
maar omdat de populatie achteruit ging werden deze twee stamboeken onder gebracht bij het kwpn
Sizzle schreef:Als het puur om het type gaat, dan zijn in mijn ogen een heleboel Jazz zonen gelderse hengsten.
Zeker hengsten als Five star met veel berop en front en ook nog vos kun je dan wel meteen overhevelen naar Gelders.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?
Dan zie ik toch echt liever zo'n zwartbles waar misschien net even een tikje veel tuiger in zit.
Sizzle schreef:Als het puur om het type gaat, dan zijn in mijn ogen een heleboel Jazz zonen gelderse hengsten.
Zeker hengsten als Five star met veel berop en front en ook nog vos kun je dan wel meteen overhevelen naar Gelders.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?
Dan zie ik toch echt liever zo'n zwartbles waar misschien net even een tikje veel tuiger in zit.
stalgerrits schreef:beste natasjave
je weet er veel van
leuk om te lezen
ik heb heel veel contact gehad in het verleden met anton van lijsel die wist er ook heel veel over te vertellen
ik zelf werk er nog regelmatig met de paarden en dan enkel ,dubbel ,vierspan, maar ook zes of achtspan
je kunt ze rustig een half jaar niet inspannen dan worden ze nog niet gek of overspannen