Vrouw neemt paard mee in Rheden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:44

Janine1990 schreef:
Dan moeten er toch concessies gemaakt worden... Dan maar niet met bezoek naar buiten, althans, niet verder dan de tuin.

Je bent hier dus voor vrijheidsbeperking van mensen, niet omdat ze iets hebben gedaan maar omdat ze eventueel, heel misschien iets zouden kunnen gaan doen, zelfs al weet je niks van de details van deze situatie?

Ten eerste kan iedereen verward raken. En meestal is de volgorde dat iemand eerst verward is, en dan bij de hulpverlening komt, niet andersom. Dus mensen opsluiten die al in beeld zijn heeft alleen om die reden al weinig zin.

Ten tweede: als we mensen die op zoek gaan naar hulp meteen behandelen als verdachte, als potentiele crimineel die al op voorhand moet worden opgesloten, denk ik dat het de zaken vooral erger maak. Namelijk dat veel mensen geen hulp inroepen. Natuurlijk niet - als hulp vragen feitelijk neer kan komen op vrijheidsbeperking nodigt dat bepaald niet uit.

Ten derde: de meeste mensen met psychische problemen doen helemaal niets verkeerd. Die mogen volgens jou benadeeld worden om niets anders dan de pech die ze hebben om psychisch in de knoei te raken. Dat is geen goede manier om met mensen om te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:12

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Dan moeten er toch concessies gemaakt worden... Dan maar niet met bezoek naar buiten, althans, niet verder dan de tuin.

Je bent hier dus voor vrijheidsbeperking van mensen, niet omdat ze iets hebben gedaan maar omdat ze eventueel, heel misschien iets zouden kunnen gaan doen, zelfs al weet je niks van de details van deze situatie?

Ten eerste kan iedereen verward raken. En meestal is de volgorde dat iemand eerst verward is, en dan bij de hulpverlening komt, niet andersom. Dus mensen opsluiten die al in beeld zijn heeft alleen om die reden al weinig zin.

Ten tweede: als we mensen die op zoek gaan naar hulp meteen behandelen als verdachte, als potentiele crimineel die al op voorhand moet worden opgesloten, denk ik dat het de zaken vooral erger maak. Namelijk dat veel mensen geen hulp inroepen. Natuurlijk niet - als hulp vragen feitelijk neer kan komen op vrijheidsbeperking nodigt dat bepaald niet uit.

Ten derde: de meeste mensen met psychische problemen doen helemaal niets verkeerd. Die mogen volgens jou benadeeld worden om niets anders dan de pech die ze hebben om psychisch in de knoei te raken. Dat is geen goede manier om met mensen om te gaan.

Nee hoor, ik ben niet voor vrijheidsbeperking ;)
Ik ben voor verbetering van de zorg. Je neemt de context namelijk niet mee in je quote. Maar als er geen verbetering is, dan heeft de zorg weinig keuze dan concessies te maken, om dit soort zaken te voorkomen/voor de veiligheid van anderen. Een volgende stapt misschien in een auto.

En ik ga er absoluut vanuit dat het personeel 100% zijn/haar best doet om de risico's zoveel mogelijk te beperken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:12

Janine1990 schreef:
Maar als er geen verbetering is, dan heeft de zorg weinig keuze dan concessies te maken, om dit soort zaken te voorkomen/voor de veiligheid van anderen.

Alleen... we hoeven helemaal niet alles te voorkomen. Het leven brengt gewoon risico's met zich mee... Het is prima om daar wat over na te denken hoor, en als mensen een slot op de wei zetten moeten ze dat maar doen, maar hier ben je toch aan het speculeren over de vrijheid van mensen die niets fout hebben gedaan. "Weinig keuze dan concessies te doen" is dan ook absoluut niet waar: die keuze hebben we wel. Die keuze hebben we als belangrijk uitgangspunt van onze maatschappij: namelijk vrijheid.

Het opsluiten van mensen op grond van misschien-mogelijk-ooit (en dan iets wat eens in de 10.000 keer of minder voorkomt) is gewoon echt niet aanvaardbaar. Dat is geen 'consessie'.

Citaat:
Een volgende stapt misschien in een auto.

Kan. En iedereen die in de auto stapt kan op een willekeurig moment beroerd worden, iets niet zien, een hartaanval krijgen. Maar waarom zou dat zo erg zijn? Het is heel verdrietig als het gebeurt, maar het is ook iets wat gewoon bij het leven hoort.

Het is heel raar - de ene week komen er nostalgische verhalen langs over hoeveel beter het vroeger was toen kinderen nog buiten mochten spelen ofzo, en tegelijkertijd zie je dit sentiment, dat alles en alles beperkt en geregeld moet en uitgebannen en bestraf. Die dingen kunnen niet naast elkaar... en in het algemeen genomen denk ik dat de iets vrijere versie een stuk leuker is om in te leven. Zelfs al gebeuren er dan dus af en toe dingen die niet fijn zijn.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:01

Voor wat ik ervan begrepen heb, maar 100% zeker weet ik het niet want ik heb het niet uit eerste bron, heeft deze mevrouw uitgezaaide kanker die blijkbaar nu ook de hersenen had aangetast en als gevolg daarvan psychische problemen, met onder andere dit incident als escalatie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:20

Shalimar schreef:
Voor wat ik ervan begrepen heb, maar 100% zeker weet ik het niet want ik heb het niet uit eerste bron, heeft deze mevrouw uitgezaaide kanker die blijkbaar nu ook de hersenen had aangetast en als gevolg daarvan psychische problemen, met onder andere dit incident als escalatie.

aaah bah, dat is wel heel akelig nieuws zeg...arme vrouw en arme familie

kwita

Re: Vrouw neemt paard mee in Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:39

slik, daar staat bokt weer met zijn oordeel!

mus2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:49

Niet alle psychische mensen zijn in de war ik vind het wel heel gemakkelijk om met psychische te spotten als je niet eens weet wat het is en rare viegeuren , ik weet heel goed wat psychische en ik ga het ook echt niet uitleggen aan iemand die het gelijk roept , ik ga der dagelijks mee om

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:56

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar als er geen verbetering is, dan heeft de zorg weinig keuze dan concessies te maken, om dit soort zaken te voorkomen/voor de veiligheid van anderen.

Alleen... we hoeven helemaal niet alles te voorkomen. Het leven brengt gewoon risico's met zich mee... Het is prima om daar wat over na te denken hoor, en als mensen een slot op de wei zetten moeten ze dat maar doen, maar hier ben je toch aan het speculeren over de vrijheid van mensen die niets fout hebben gedaan. "Weinig keuze dan concessies te doen" is dan ook absoluut niet waar: die keuze hebben we wel. Die keuze hebben we als belangrijk uitgangspunt van onze maatschappij: namelijk vrijheid.

Het opsluiten van mensen op grond van misschien-mogelijk-ooit (en dan iets wat eens in de 10.000 keer of minder voorkomt) is gewoon echt niet aanvaardbaar. Dat is geen 'consessie'.

Citaat:
Een volgende stapt misschien in een auto.

Kan. En iedereen die in de auto stapt kan op een willekeurig moment beroerd worden, iets niet zien, een hartaanval krijgen. Maar waarom zou dat zo erg zijn? Het is heel verdrietig als het gebeurt, maar het is ook iets wat gewoon bij het leven hoort.

Het is heel raar - de ene week komen er nostalgische verhalen langs over hoeveel beter het vroeger was toen kinderen nog buiten mochten spelen ofzo, en tegelijkertijd zie je dit sentiment, dat alles en alles beperkt en geregeld moet en uitgebannen en bestraf. Die dingen kunnen niet naast elkaar... en in het algemeen genomen denk ik dat de iets vrijere versie een stuk leuker is om in te leven. Zelfs al gebeuren er dan dus af en toe dingen die niet fijn zijn.

Natuurlijk hoeven we niet alles te voorkomen, ik loop ook niet elke dag op eieren met what if's ;)

Een ander gaat vrolijk met eigen paard een buitenritje maken en dat paard haalt uit naar een toevallige voorbijganger. Kán ook...
Alleen ligt dat juridisch iets minder ingewikkeld dan de situatie die zich nu heeft voorgedaan. En dat ligt het altijd met mensen die niet volledig toerekeningsvatbaar zijn.

Zoals ik al zei, ik ben niet voor opsluiting. Ik ben wel van mening dat je heel erg goed moet kijken wat je bij dit soort 'risico'-groepen kan doen. Een basisschool zet je tenslotte ook niet onafgeschermd langs een drukke provinciale weg. Daar zit ook een hek omheen. Ik zie niet in waarom je dit soort risico analyses niet kan doen bij andere kwetsbare groepen.

Als er onvoldoende begeleiding is, kan je niet iedere cliënt naar buiten sturen met bezoek (zoals het voorbeeld van Cococo). Als dat geen optie is, kijk dan naar een optie voor een klein park bij de inrichting. Of een schema waarbij er een begeleider met bezoek en cliënt naar buiten gaat om dat ijsje te halen. En ik vertrouw er op dat het heel vaak ook zo gaat.

Dan moet nog even gezegd dat het hier niet zeker is of het gaat om iemand die in een inrichting verbleef.

Shalimar, vreselijk voor die mevrouw en de familie! Wat een zorgen heb je dan zeg...

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:46

En dan nog kunnen mensen zelfs uit zwaarbewaakte gevangenissen ontsnappen, dus ook mensen die in een gesloten inrichting zitten.
Als ze daar al zat.

Helaas, is niks 100% waterdicht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:38

Cococo schreef:
En dan nog kunnen mensen zelfs uit zwaarbewaakte gevangenissen ontsnappen, dus ook mensen die in een gesloten inrichting zitten.
Als ze daar al zat.

Helaas, is niks 100% waterdicht.

Zoals jij het stelt, moet ik wel zeggen dat ik wel gemakkelijk ergens vanuit ga. Misschien ook gebaseerd op wat GGZ-instellingen toekomt aan financiën. Maar dit kan ook zomaar het geval zijn...

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:55

Ja, je gaat er vanuit dat systemen 100% waterdicht zijn, en het is geen dagelijkse kost....maar 100% waterdicht is geen enkel systeem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:01

Cococo schreef:
Ja, je gaat er vanuit dat systemen 100% waterdicht zijn, en het is geen dagelijkse kost....maar 100% waterdicht is geen enkel systeem.

Nee, ik ga er niet vanuit dat de systemen 100% waterdicht zijn, ik ging er vanuit dat er sowieso steken zijn laten vallen. Terwijl dit misschien helemaal niet het geval is.

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 01:55

*\o/* *\o/* Ik denk eigenlijk alleen maar, verstandig paard. Vrouw heeft er misschien heel veel plezier aan beleeft en er is niks gebeurd. Het had helemaal verkeerd kunnen aflopen, maar alles is ok. Paard heeft zich goed gedragen en de mens misschien wat geholpen, zoals ze wel vaker doen

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:35

Janine1990 schreef:
Cococo schreef:

Nee, ik ga er niet vanuit dat de systemen 100% waterdicht zijn, ik ging er vanuit dat er sowieso steken zijn laten vallen. Terwijl dit misschien helemaal niet het geval is.

En misschien wel en ook dat is gewoon menselijk, zelf bij volledige bezetting.

Maar ik begreep dat het in dit geval "gewoon" om iemand gaat die kanker heeft en doodgaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:37

Cococo schreef:
En misschien wel en ook dat is gewoon menselijk, zelf bij volledige bezetting.

Maar ik begreep dat het in dit geval "gewoon" om iemand gaat die kanker heeft en doodgaat.

Ik bedoel met steken laten vallen, steken laten vallen in de risico-analyse. Niet in dit specifieke geval.

We weten inderdaad niet of in dit geval de mevrouw in een inrichting zat of dat ze gewoon op zichzelf woonde.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:41

Tja, ook dat kan, het blijft mensenwerk, ook risicoanalyse maken.
En sommige risico's worden ook genomen, je kunt niet iemand zijn hele leven opsluiten.