Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:11

Letizia schreef:
F_inley schreef:
Serieus je verkiest jezelf boven je kind met een cap op doen %) :roll: sorry hoor Maar wat ben je dan voor moeder.

Er staat toch niet dat er gekibbelt werd over wie de cap zou dragen? Er staat dat er gekibbelt werd. Misschien was Laura wel een dwarse pubber die hem niet op wilde zetten en heeft moeders hem uiteindelijk maar opgezet. Speculatie, maar een mogelijkheid :)

Hier ook altijd een cap, er komt ook niemand op paardlief zonder :)

Volgens mij staat dat er toch echt heel duidelijk:

Bijna zes jaar geleden maakte ik met mijn moeder een rit met onze twee paarden. We hadden maar één helm, en na wat gekibbel zette zij hem op. Maar toen er een trekker op de weg verscheen, raakte mijn paard in paniek en ging in volle galop.

Anoniem

Re: Brain Awareness Week: Hersenletsel na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:18

Oh, ik ken haar nog van school van vroeger. Dat was een heftig verhaal zeg. Vervelend ook om te lezen dat ze er nog zo veel van heeft overgehouden, gelukkig kan ze het nog navertellen. :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:36

Ik heb traumatisch NAH. En het heeft mijn leven op zo'n manier beïnvloed dat ik het mn ergste vijand nog niet eens gun. Dus ik heb echt 0 respect voor mensen die zeggen: Mijn hoofd, mijn leven.

Vergeet voor t gemak ook even wat je niet alleen jezelf, maar ook je je familie en vrienden aandoet als jij NAH oploopt. Egoïsme. 8)7 |o

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:48

Quir schreef:
Letizia schreef:
Er staat toch niet dat er gekibbelt werd over wie de cap zou dragen? Er staat dat er gekibbelt werd. Misschien was Laura wel een dwarse pubber die hem niet op wilde zetten en heeft moeders hem uiteindelijk maar opgezet. Speculatie, maar een mogelijkheid :)

Hier ook altijd een cap, er komt ook niemand op paardlief zonder :)

Volgens mij staat dat er toch echt heel duidelijk:

Bijna zes jaar geleden maakte ik met mijn moeder een rit met onze twee paarden. We hadden maar één helm, en na wat gekibbel zette zij hem op. Maar toen er een trekker op de weg verscheen, raakte mijn paard in paniek en ging in volle galop.

Wat je dikgedrukt hebt staat er zeker, maar het is (voor mij blijkbaar) niet duidelijk waarom er over de helm werd gekibbelt. Wat ik al typte, het kan zo maar wezen dat moeder wilde dat dochter hem opzetten, maar dochter dit niet wilde en moeder hem uiteindelijk zelf maar heeft opgezet. Wat ik al zei: speculatie. Maar vind het sneu dat zo de moeder wel voor een slechte moeder wordt uitgemaakt :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:53

Heel goed dat hier aandacht voor is. Een cap heeft mij al twee keer het leven gered (of in elk geval behoed voor enorme schade), dus ik stap nooit meer zonder op een paard. Ik krijg altijd wat rillingen als ik mensen zonder cap zie rijden. Zoals hier al gezegd werd, hoe braaf het paard ook is, zelfs dan kan er iets gebeuren.

Schrok trouwens wel een beetje van die statistieken, dat zijn best heftige aantallen!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:58

Iris82 schreef:
Ik heb traumatisch NAH. En het heeft mijn leven op zo'n manier beïnvloed dat ik het mn ergste vijand nog niet eens gun. Dus ik heb echt 0 respect voor mensen die zeggen: Mijn hoofd, mijn leven.

Vergeet voor t gemak ook even wat je niet alleen jezelf, maar ook je je familie en vrienden aandoet als jij NAH oploopt. Egoïsme. 8)7 |o

+1
Hier het zelfde geval, het is niet alleen maar mij overkomen maar ook mijn naasten.
Die hebben ook door mijn beperkingen door de NAH moeten inleveren en aanpassen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:32

Goed dat hier aandacht voor is. Heb vroeger ook vaak zonder cap gereden (zaten niet fijn), maar sinds een tijdje altijd met. Gelukkig. Van het weekend van een paard gevallen en twee keer knock-out gegaan. Cap kapot. Hoofdpijn en hersenschudding. Mijn blauwe been of gekneusde ribben heb ik veel minder last van dan die hersenschudding.
Ga vandaag voor het eerst weer werken, maar ben nog extreem moe.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:52

2005 schreef:
Goed dat hier aandacht voor is. Heb vroeger ook vaak zonder cap gereden (zaten niet fijn), maar sinds een tijdje altijd met. Gelukkig. Van het weekend van een paard gevallen en twee keer knock-out gegaan. Cap kapot. Hoofdpijn en hersenschudding. Mijn blauwe been of gekneusde ribben heb ik veel minder last van dan die hersenschudding.

Hoe verstandig vind je dat zelf? Een verwaarloosde hersenschudding kun je permanent last van houden dus zoiets moet je goed de tijd geven.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:04

Heftig! Dit is toch wel mijn grootste angst in de paardensport, helemaal nu ik een behoorlijk rillerig paard rij. Heb deze week een rugbeschermer gekocht en eind van de maand een nieuwe cap, met mijn vorige cap ben ik wel een stuk of 6x gevallen. Ik was helaas niet op de hoogte dat je dan een nieuwe moet kopen :o Dus er komt een nieuwe aan!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:06

Jolien87 schreef:
2005 schreef:

Hoe verstandig vind je dat zelf? Een verwaarloosde hersenschudding kun je permanent last van houden dus zoiets moet je goed de tijd geven.
En zelfs met eentje waar je wél goed voor gezorgd hebt :( Ervaring hier...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:12

Laurievc schreef:
Jolien87 schreef:

En zelfs met eentje waar je wél goed voor gezorgd hebt :( Ervaring hier...

Jullie hebben gelijk. Had verwacht dat ik vandaag wel weer zou kunnen werken. Ben vreselijk slecht in stilzitten.
Maar toen ik net wakker werd dus nog zo moe, had niet verwacht dat je er zo lang last van kan houden. Je ziet er zo weinig aan van de buitenkant.
Ga rustig bekijken wat ik kan doen. Ik stap nooit meer zonder cap op een paard iig! Zo blij dat ik hem op had

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:40

Ik heb 4 weken thuisgezeten van school en daarna opgebouwd met halve dagen. Neem er alsjeblieft je tijd voor want het is vreselijk als het niet helemaal genezen is en je weer alles oppakt :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:53

Een cap zal alleen de gevolgen van een val beperken maar niets veranderen aan de oorzaak.

Meer aandacht voor het verwerven van de nodige kennis en kunde over hoe paarden leven, denken en communiceren, het karakter van paarden en vooral hun opvoeding zullen zeer veel van deze valpartijen voorkomen en de nare gevolgen vermijden.

Dit vraagt meer inspanningen aan de ruiters dan het opzetten van een cap maar zal veel efficiënter zijn.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:17

MarcR schreef:
Een cap zal alleen de gevolgen van een val beperken maar niets veranderen aan de oorzaak.

Meer aandacht voor het verwerven van de nodige kennis en kunde over hoe paarden leven, denken en communiceren, het karakter van paarden en vooral hun opvoeding zullen zeer veel van deze valpartijen voorkomen en de nare gevolgen vermijden.

Dit vraagt meer inspanningen aan de ruiters dan het opzetten van een cap maar zal veel efficiënter zijn.

'Tuurlijk, maar dan nog kan er vanalles gebeuren. Een paard kan struikelen, een rare sprong maken om (buiten) over een obstakel te komen, of gewoon echt in een spannende situatie terechtkomen. Het helpt zeker om bewust met je paard bezig te zijn en aandacht te hebben voor de oorzaken van vlucht- en protestgedrag, maar het is niet de oplossing tegen elke mogelijke val.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:00

MarcR schreef:

Of die aandacht voor die onderwerpen efficiënter zal werken, is ook geheel afhankelijk van hoe iemand dit in de omgang en het rijden kan toepassen.
Er zijn genoeg mensen die naast een gebrek aan ruitergevoel ook een enorm gebrek aan toegepaste kennis bezitten. Dus of je dat nu zo zeer moet promoten... Denk dat het eerder ten gevolg heeft dat men zijn/haar paard overschat en daardoor juist geen cap op zet.

+ wat happypaardje zegt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:28

MarcR schreef:

Als iedereen beter leert autorijden kun je de autogordels en airbags dus afschaffen.... :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:24

Dat mijn voorstellen werken heb ik ondervonden de afgelopen jaren maar ze moeten dan wel een integraal deel uitmaken van de opleiding van ruiter en paard.
Iemand die zo opgeleid is zal zijn paard nooit overschatten maar wel door en door kennen en vertrouwen, het paard zal zijn ruiter ook in alle omstandigheden vertrouwen en gehoorzamen.

Het overgrote deel van de auto ongevallen gebeuren door menselijke fouten en als we beter leren autorijden bijvoorbeeld door het gebruik van simulatoren, zullen er inderdaad veel minder ongevallen gebeuren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:26

MarcR schreef:
Dat mijn voorstellen werken heb ik ondervonden de afgelopen jaren maar ze moeten dan wel een integraal deel uitmaken van de opleiding van ruiter en paard.
Iemand die zo opgeleid is zal zijn paard nooit overschatten maar wel door en door kennen en vertrouwen, het paard zal zijn ruiter ook in alle omstandigheden vertrouwen en gehoorzamen.

Het overgrote deel van de auto ongevallen gebeuren door menselijke fouten en als we beter leren autorijden bijvoorbeeld door het gebruik van simulatoren, zullen er inderdaad veel minder ongevallen gebeuren.

Mijn paard en ik waren ook 2 handen op 1 buik, maar een ongeluk is gewoon snel gebeurd. Ik ging links en hij ging rechts, gewoon fout gevallen. Daar kon niemand iets aan gedaan hebben. Ongelukken gebeuren nu eenmaal

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:39

MarcR schreef:

Maar je doet je autogordel niet weg.
En die hoogdravende bewering over "jouw voorstellen" mag je best wat beter toelichten. Jij hebt dus een methode waarmee het paard de ruiter "onder alle omstandigheden vertrouwd en gehoorzaamd".
Een boute uitspraak.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:22

MarcR zwijgt oorverdovend. Toch maar de cap ophouden dan...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 07:40

Ik heb geantwoord maar iemand heeft mijn antwoord verwijderd. Er zijn hier mensen die mijn bijdragen niet genegen zijn maar dat wist ik al.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:00

MarcR schreef:
Ik heb geantwoord maar iemand heeft mijn antwoord verwijderd. Er zijn hier mensen die mijn bijdragen niet genegen zijn maar dat wist ik al.

Misschien ook een beetje een gevoelig onderwerp om hier met allerhande theorieen te komen. Weet niet hoe je zelf in het leven staat maar mensen zoals ik zijn door andermans toedoen voor het leven beschadigd in de bovenkamer. Heb er nog wel een mooie foto van. Voor ons mosterd na de maaltijd maar als voor een ander dit soort dingen voorkomen kunnen worden prima, maar wees dan niet zo wazig en kom met duidelijke ideeën en plannen in plaats van alleen maar te zeggen 'als dit, als dat'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:08

MarcR schreef:

Lol _O-

Alsof een moderator een normale reactie gaat verwijderen zonder daarna een hulk te plaatsen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:51

MarcR schreef:

Maar MarcR je laat in je reactie een beetje doorschemeren dat ongelukken liggen aan de opleiding van ruiter en paard. Nu kan ik je verzekeren dat in mijn geval hier geen sprake van was. Dus die cap kan ook bij de beste ruiters en paarden handig zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:53

2005 schreef:
Maar MarcR je laat in je reactie een beetje doorschemeren dat ongelukken liggen aan de opleiding van ruiter en paard. Nu kan ik je verzekeren dat in mijn geval hier geen sprake van was. Dus die cap kan ook bij de beste ruiters en paarden handig zijn.

Was er toen niet ook een behoorlijk bekende ruiter wiens paard struikelde en ongelukkig terecht kwam?