[BLOG] Boogschieten te paard: wat heb je daarvoor nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:46

arno8 schreef:
Ja inderdaad. Want wij schieten op de mediterraanse manier (we trekken de pees met drie vingers en gebruiken geen duimring). Bij een duimring ligt de pijl inderdaad rechts van de boog, dat kan dan omdat je met je wijsvinger voorkomt dat de pijl er rechts vanaf valt. Je wijsvinger houdt de pijl dan automatisch tegen (je moet bij het lossen zelfs zorgen dat je wijsvinger de pijl niet in de weg zit).

Overigens heb ik ook weleens een filmpje gezien van een boogschietwedstrijd in Mongolië waarbij ze allemaal met duimring schoten, maar de pijl toch links op de boog hebben. Bij het gebruik van de duimring heb je ook weer tal van verschillende technieken (en verschillende duimringen) waar ik niet veel van af weet.

Ik weet er ook niet veel vanaf, maar die wijsvinger en de plaatsing van de pijl leken mij een voordeel om te voorkomen dat (bij rijden op hoge snelheid) de pijl door de rijwind van de boog gedrukt wordt.

arno8

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: wat heb je daarvoor nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:03

Dat klopt inderdaad. Het is een heel stabiele manier om te schieten waarbij je ook minder snel een losfout maakt. Maarrrrrrr.... van wat ik tot nu toe heb gezien gaat er heel veel snelheid verloren bij het laden. Mensen die een duimring gebruiken, krijgen bijna altijd veel minder pijlen weg dan mensen die de Hongaarse techniek gebruiken (bij gelijke ervaring). Bij wedstrijden in Koreaanse vorm wordt dat verschil niet zo snel duidelijk omdat je dan toch maar 1 pijl per doel mag schieten (een beetje saai vind ik) maar bij wedstrijden in Hongaarse vorm zijn de verschillen bijzonder groot.

Een interessant voorbeeld is de uitslag van de postal match die tussen september en oktober is gehouden (in verschillende landen werd een wedstrijd gehouden op een baan die overal hetzelfde is ingericht en dan worden de scores opgeteld), hier helemaal onderaan te zien: http://www.horsebackarchery.info/postal16

Van degenen die 1 tot en met 7 zijn geplaatst weet ik dat ze de Hongaarse techniek gebruiken (met op de derde plaats een van die 15-jarige meisjes die 10 keer beter schieten dan ik). Degenen tussen plaats 8 en 15 ken ik niet, maar van plaats 16 weet ik dat deze de duimring gebruikt, dat geldt eigenlijk voor iedereen van BHAA, de British Horseback Archery Association.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:04

arno8 schreef:
Dat klopt inderdaad. Het is een heel stabiele manier om te schieten waarbij je ook minder snel een losfout maakt. Maarrrrrrr.... van wat ik tot nu toe heb gezien gaat er heel veel snelheid verloren bij het laden. Mensen die een duimring gebruiken, krijgen bijna altijd veel minder pijlen weg dan mensen die de Hongaarse techniek gebruiken (bij gelijke ervaring). Bij wedstrijden in Koreaanse vorm wordt dat verschil niet zo snel duidelijk omdat je dan toch maar 1 pijl per doel mag schieten (een beetje saai vind ik) maar bij wedstrijden in Hongaarse vorm zijn de verschillen bijzonder groot.

Een interessant voorbeeld is de uitslag van de postal match die tussen september en oktober is gehouden (in verschillende landen werd een wedstrijd gehouden op een baan die overal hetzelfde is ingericht en dan worden de scores opgeteld), hier helemaal onderaan te zien: http://www.horsebackarchery.info/postal16

Van degenen die 1 tot en met 7 zijn geplaatst weet ik dat ze de Hongaarse techniek gebruiken (met op de derde plaats een van die 15-jarige meisjes die 10 keer beter schieten dan ik). Degenen tussen plaats 8 en 15 ken ik niet, maar van plaats 16 weet ik dat deze de duimring gebruikt, dat geldt eigenlijk voor iedereen van BHAA, de British Horseback Archery Association.

Oud topic ..... ik ben mij in dit onderwerp toch gaan verdiepen.

Zijn er dan (grofweg) 3 schiettechnieken?
- Mediteraans
- Hongaars
- Oosters (met duimring dus)

Ik zou ook (van achter een toetsenbord :+ ) zeggen dat de duimring sneller zou moeten zijn omdat je juist de pijl niet door de boog heen moet steken. )of is dit juist geen tijdverlies?

Met welke techniek schoten de steppenvolken dan? ( hunnen,scythen, celten)