10 nieuwe trekpaardhengsten goedgekeurd door KVTH

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:51

Ailill schreef:
Duhelo schreef:
ik vind de vraag wel of geen staart ook niet relevant. het verbod is nu effectief vanaf 2016 ingegaan. De kwaliteit van de paarden verandert niet met of zonder staart.
De cpl vraag vind ik idd prangender.

en die haflingers, jeetje, hoe mismaakt zijn die ...
Net zo mismaakt als de gecoupeerde trekpaarden.

Nee, dat vind ik geen correcte uitspraak. Die haflingers zijn door het fokken zo raar gebouwd. Als je bij hun de staart afdoet zijn ze nog altijd even verkeerd gebouwd. Als je een gecoupeerd trekpaard zijn staart er weer aan zou kunnen plakken heb je nog gewoon een correct gebouwd paard. Ervan uitgaand dat we het over een correct gebouwd trekpaard hebben.
De staart er wel of niet aan doet niks aan de bouw van het paard. een met scheve benen heeft die sowieso. Met of zonder staart. Een met rechte benen idem.

Ik vind dat de grens moet getrokken worden naar erfelijkheid. dergelijke haflingers geven hun bouw erfelijk door. een gecoupeerd trekpaard geeft geen staartloze veulens, dus die vergelijking kan niet doorgetrokken worden...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:58

xLeoniee schreef:
Dat was de reservekampioen..
De kampioen was woodland:

[ [url=m/KsNKph.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar de reservekampioen is ook mijn type niet helaas..

Jakkes.. Wat staat die belabberd trouwens...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:06

Ailill schreef:
Duhelo schreef:
ik vind de vraag wel of geen staart ook niet relevant. het verbod is nu effectief vanaf 2016 ingegaan. De kwaliteit van de paarden verandert niet met of zonder staart.
De cpl vraag vind ik idd prangender.

en die haflingers, jeetje, hoe mismaakt zijn die ...
Net zo mismaakt als de gecoupeerde trekpaarden.

Haflingers: mismaakt
Trekpaarden: misgemaakt

Allebei even triest.

NatasjavE

Re: 10 nieuwe trekpaardhengsten goedgekeurd door KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:19

Nou....mismaakt. Dat Vind ik ook overtrokken. Maar een correcte stand van het achterbeen en de verbindingen in bovenlijn zijn zeker aandachtspunten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:27

Dit is mijn ruin.Afbeelding
Gelukkig niet sabelbenig en een betere (ik ze niet goed) aansluiting in de rug.

Nu moet ik zeggen dat het ook een hoop uitmaakt hoe je het paard neerzet of zon beest sabelbenig toont.

Verder vind ik de kvth maar zo zo en ben ik al weer een paar jaar geen lid meer, omdat ik het niet eens ben met hun beleid.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:40

NatasjavE schreef:
Nou....mismaakt. Dat Vind ik ook overtrokken. Maar een correcte stand van het achterbeen en de verbindingen in bovenlijn zijn zeker aandachtspunten.

Dat moet je natuurlijk ook niet letterlijk nemen :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:18

Ik was juist fan van haflingers vanwege het robuuste ouderwetse type. Helaas zelf nog geen haffie en tegen de tijd dat ik er 1 kan aanschaffen dan ga ik wel voor een schwarzwalder fuchs. Deze dieren durf ik niet op de rug te gaan zitten. Ben bang dat ze door krakken. Verder geen goed woord over voor de trekpaarden zonder staart die weer winnen. .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:46

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:05

Het is jammer dat de Haflinger over het algemeen luxer is geworden. Waarom geen sportlijn en een basislijn? De vraag naar sportpony's/paarden is groot. De Haflingers moeten groter en luxer. Het originele ras gaat verloren.
Dit zien we ook gebeuren bij de Fries, het NMPRS (onze merrie haalde eerst nog een 2e premie, en is nu eigenlijk niet meer welkom door bijmenging van Amerikaans bloed en daardoor van die fragiele wurmpjes tot gevolg).
We blijven rassen veranderen. Niet alleen bij de paarden, ook bij de honden. En dat zal blijven gebeuren zo lang er vraag is naar het eindproduct.

Dat zelfde geldt voor de trekpaarden. Als alle consumenten massaal paarden met staart zouden willen, dan zouden ze niet/minder gecoupeerd worden. Echter bleef er blijkbaar altijd vraag naar staartloze paarden.

Om verandering te brengen in de producten, moet je de consument veranderen. Dat proberen we ook met biologisch vlees, mileubewuste auto's etc.
Mensen vragen mij altijd of ik wedstrijden rijdt. Nou nee, maar als ik dat zou doen, dan haal ik gewoon makkelijker punten met een paard wat eruit ziet alsof het voor de sport gemaakt is. Ookal rij ik een fantastische proef, met een Haflinger van het oude type moet je meer laten zien dan met een elegante KWPN-er.
En dat is wat men wil, lekker (wedstrijdjes) rijden, en geen bomen slepen in de bergachtige bossen van Oostenrijk...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:50

Ik snap dat er vraag komt naar sporttypes, maar er zijn toch voldoende rassen die daar aan voldoen, zoals bv in de welsh pony's en nrps pony's.
Als mensen een dressuurpaard willen gaan we de belgische trekpaarden toch ook niet veel luxer gaan fokken tot een soort dressuurpaard, laat ze dan gewoon een dressuurpaard kopen... Ik dnap die ganse mentaliteit niet.
2 lijnen in de haflingers, het oude type en ietsjes lichter kan ik mee leven, maar zoals deze in het topic, die zijn niet meer geschikt om zwaarder werk te doen, noch voor de dressuursport...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:11

Duhelo schreef:
Ik snap dat er vraag komt naar sporttypes, maar er zijn toch voldoende rassen die daar aan voldoen, zoals bv in de welsh pony's en nrps pony's.
Als mensen een dressuurpaard willen gaan we de belgische trekpaarden toch ook niet veel luxer gaan fokken tot een soort dressuurpaard, laat ze dan gewoon een dressuurpaard kopen... Ik dnap die ganse mentaliteit niet.
2 lijnen in de haflingers, het oude type en ietsjes lichter kan ik mee leven, maar zoals deze in het topic, die zijn niet meer geschikt om zwaarder werk te doen, noch voor de dressuursport...

Niet dat ik de boel wil verdedigen, maar daar vergis je je imo echt in.

En ja, er zitten beroerde hengsten tussen en nee, ik ben het ook niet altijd eens met het fokbeleid. Je moet natuurlijk ergens de grens trekken met hoe lux je gaat.

Maar opvallend veel Haflingers (hengsten) doen het erg goed in de sport. Daarbij is de haflinger nooit alleen bedoeld als last paard, maar ook voor recreatie en sport.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:25

@ Dubelo: De Haflinger heeft juist een bijzonder prettig karakter, dus waarom zouden we voor dressuur voor een ander paard moeten kiezen.

We gaan hier voor het gemak dan ook maar voorbij aan het feit dat de huidige KWPN-er of ander sportras vroeger ook gewoon dienst deed voor de kar als paard van de schillenboer of wat anders. Deze zijn nooit van oorsprong al zo geweest. En DAT vinden we dan wel okay? Dat is dan wel mooi of logisch. Paarden waren vroeger ook geen 180 hoog hoor.

De halfinger kent nog steeds vele types en ik heb er van alle types wat. Dus ook het type "tank" , welke een fijn karakter heeft, maar oersterk is en slecht gangwerk heeft.
Daarnaast heb ik nog er nog 2, waarvan er 1 echt heel luxe is, maar beiden bijzonder fijn in karakter, heel werkwillig en bomproef. Dus nog steeds DAT wat we in een haflinger zoeken. Ze lopen alleen stukken beter en laten zich in de sport prima meten met alle andere rassen, doordat er tenminste fatsoenlijk gangwerk op zit.

De haflingerfokkerij wil duidelijk vooruit en een fijn paard fokken dat zowel voor de recreant als voor de sportliefhebber een fijn veelzijdig paard is. En heel eerlijk, ik vind dat ze daar aardig in slagen.
En nee, niet alle haflingers hebben dezelfde kwaliteit(en), maar dat is bij andere rassen ook op z'n minst zo.

Maar buiten dat hoeft niemand dit type mooi te vinden, toch?
En niemand verplicht je om een moderne haflinger aan te schaffen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:13

Maar er is wel een groot verschil tussen een luxer type met beter gangwerk dat ingezet kan worden in de drssuur, en deze hengsten in dit topic. Met hun bouw zie ik niet hoe ze ooit dressuurmatig goed kunnen lopen.
De haf dat peelie post is al weer een heel ander kaliber...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:21

Duhelo schreef:
Maar er is wel een groot verschil tussen een luxer type met beter gangwerk dat ingezet kan worden in de drssuur, en deze hengsten in dit topic. Met hun bouw zie ik niet hoe ze ooit dressuurmatig goed kunnen lopen.
De haf dat peelie post is al weer een heel ander kaliber...

Die haf in mijn post is mijn eigen ruin. ;)

Zoek de hengsten eens op op facebook ;) dan staan ze echt niet zo op de foto. Ik snap ook niet waarom die foto's gebruikt zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:20

Ik ken de hengst Schach persoonlijk en er is inderdaad niet gekozen voor de meest charmante foto, daar ben ik het mee eens. Schach is absoluut niet sabelbenig! Hij is een hengst met zeer fijne gangen, doet het goed in de sport én fokkerij. In 2016 heeft hij alleen maar merrieveulens gegeven en allemaal hebben ze een eerste premie behaald, dit uit zowel moderne als klassieke merries. Een hengst die dus duidelijk zijn stempel drukt. Daarbij heeft hij een zeer fijn karakter en dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat hij een goede aanvulling is op de hengstenstapel in Nederland.
Over Woodland durf ik niets te zeggen, want die hengst ken ik nauwelijks. Hij valt mij altijd op door zijn bravoure, hij is een echte hengst in zijn voorkomen en laat dit duidelijk zien en horen.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:08

suffie schreef:
Ik ken de hengst Schach persoonlijk en er is inderdaad niet gekozen voor de meest charmante foto, daar ben ik het mee eens. Schach is absoluut niet sabelbenig! Hij is een hengst met zeer fijne gangen, doet het goed in de sport én fokkerij. In 2016 heeft hij alleen maar merrieveulens gegeven en allemaal hebben ze een eerste premie behaald, dit uit zowel moderne als klassieke merries. Een hengst die dus duidelijk zijn stempel drukt. Daarbij heeft hij een zeer fijn karakter en dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat hij een goede aanvulling is op de hengstenstapel in Nederland.
Over Woodland durf ik niets te zeggen, want die hengst ken ik nauwelijks. Hij valt mij altijd op door zijn bravoure, hij is een echte hengst in zijn voorkomen en laat dit duidelijk zien en horen.

Sabelbenigheid gaat over Woodland, Schach heeft een minder mooie aansluiting in zijn lendenpartij.