24 haflingerhengsten goedgekeurd bij de KVTH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:47

Maar hoe zit het dan met de fokkerij in het buitenland zoals in Duitsland of Oostenrijk?

Een vriendin van mij was bezig met een huis in duitsland en de buren hadden echt super gave haflingers.
Gewoon stevige paarden.

Peelie

Re: 24 haflingerhengsten goedgekeurd bij de KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:15

Wat een gezanik over die Haflingers. Als mensen echt zo graag nog het ouderwetse IIWO type willen hebben, dan moeten ze dat zelf gaan fokken en zelf een stamboek gaan oprichten. Dan is iedereen weer happy.

Nogmaals, de foto's doen echt afbreuk aan de hengsten. Ik volg er een aantal en zie regelmatig foto's van ze voorbij komen. Daar zien ze er veel beter uit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:23

MariekeB schreef:
Heel veel mensen verwarren ouderwets met dik. Deze Hengsten zijn gewoon strak in Keuringsconditie en daarbij nog vrij jong dus die zwaren nog wel wat uit.

Ik vind de moderne haflinger prachtig. Heel veelzijdg in het gebruik.
Je rijdt ze zo naar het M, je springt er een goed parcours mee , in de cross komen ze ook aardig mee. Zelf heb ik geen ervaring met mennen ,maar ook daar zie je ze veel.

Klopt helemaal. Ik vind het alleen maar positief dat ze zo slank moeten zijn om punten te halen. Kan het fjorden- en welshstamboek wel een voorbeeld aan nemen.

De gemiddelde achterhand daarentegen.. Daar word ik niet heel gelukkig van.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:00

Peelie schreef:
Wat een gezanik over die Haflingers. Als mensen echt zo graag nog het ouderwetse IIWO type willen hebben, dan moeten ze dat zelf gaan fokken en zelf een stamboek gaan oprichten. Dan is iedereen weer happy.

Nogmaals, de foto's doen echt afbreuk aan de hengsten. Ik volg er een aantal en zie regelmatig foto's van ze voorbij komen. Daar zien ze er veel beter uit.

Mee eens! Ga maar eens in Oostenrijk kijken dan zie je precies hetzelfde. Op de keuringen zijn ze megastrak en de rest van het jaar zijn het knappe paarden. Ben er ook mee eens dat de bouw bij sommigen beter kan maar op de keuring vertekend het beeld van tussen een haflinger en een ranke sportpony omdat ze hiervoor zo in deze conditie worden gezet.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:27

Het type van nu is het zgn rechthoekmodel en voorheen werd de haflinger in het vierkantsmodel gefokt. Om een haflinger te beoordelen tijdens de keuring dien je je paard te trainen en in keuringsconditie te brengen. Zoveel haflingers in NL die te dik staan en hierdoor grof worden en zo als klassiek neer gezet worden. De hele vorm verdwijnt dan uit het type paard. De haflinger is zelfs vroeger veel meer aan de maat geweest en voor de oorlog als pakpaardje kleiner en kleiner gefokt.
De vraag is hierna gekomen naar een naar een veelzijdig inzetbaar gebruikspaardje voor lichte werkzaamheden en zodoende zijn we waar we nu staan in de fokkerij..het rechthoekmodel wat ook leuk mee komt in oa de sport. Omdat er vraag naar is!
Haflingers zijn daarbij met een jaar of 8 vaak pas uitgegroeid. Vlak dus de jonge jaargangen niet direct uit die aangeboden worden. ;)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:58

Deze dieren moeten ook nog flink uitzwaren en groeien. Mijne was met 3 echt een schrielkip en begint nu met 6 eindelijk wat uit te zetten.

En persoonlijk ben ik blijer met strakke dieren op de keuring dan fjorden/welshjes die modder vet van de wei komen en met de eerste plaats naar huis gaan en de mooie strakke dieren als laatste want die zijn niet rond genoeg.... ??

En als je haflingers zo niet mooi vind. Dan pak je idd toch een fuchs of een kruising? Genoeg te vinden voor iedereen denk ik zo.
Als je naar de hengsten kijkt uit de vroegere jaren zie je ook dat die ielig zijn alleen idd meer vierkant ipv rechthoek.