Paard gewond na aanval hond in Amsterdamse Bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:35

Een paar jaar geleden is hier ook iets dergelijk gebeurt in het bos.
Er is aangifte gedaan maar de politie weigerde actie te ondernemen.
Het was iets tussen "dieren onderling".

Mizora

Re: Paard gewond na aanval hond in Amsterdamse Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:42

Het is in ieder geval het 6e incident van deze maand door een pitbull-achtige.
2 honden dood, 1 bijna uit elkaar getrokken maar overleeft (hoewel hij wel een poot mist), 1 man het ziekenhuis in gebeten, 1 die de politie aanviel maar neergeschoten werd voordat hij ernstige schade aan kon richten en dus dit paard (waarbij er in de reacties gesproken werd van een voorval door eenzelfde hond+baas die ook een paard aanviel eerder deze maand met alleen minder schade).

Wanneer beseffen mensen nu wat ze aan de lijn hebben? Het zijn prachthonden, met geweldige karaktereigenschappen maar ook met karaktereigenschappen waardoor je gruwelijk goed moet opletten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:44

Het probleem bij pitbulls is vaak dat het aan een fatsoenlijke opvoeding ontbreekt, het zijn toch veelal de 'stoere mannetjes' die een pitbull aanschaffen. Een collega van me heeft een pitbullteef (weet het exacte ras zo niet) die tot in de puntjes is opgevoed, en die heeft nooit een vlieg kwaad gedaan.
Daarnaast hebben Pitbulls zoveel kracht in hun kaken dat het vaak ook direct goed fout gaat, in plaats van een beetje fout. Als er eenmaal iets in ze knapt dan wordt het zwart voor hun ogen.

Het is jammer dat er wederom een incident met een dergelijke hond is geweest want ze worden meer en meer in een kwaad daglicht gesteld, in plaats van de baasjes.
Het is te hopen dat de hondeneigenaar tot inkeer komt en zich meldt bij de politie om de zaak netjes af te handelen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:55

Vreselijk om mee te maken lijkt mij, veel sterkte voor paard en ruiter.

Ook wij hebben meerdere malen te maken gehad met honden die het wel leuk vonden om paarden op stang te jagen of te weinig ontbijt hadden gehad.
Daarom jaren geleden begonnen met de paarden trainen om het spelletje om te draaien.
Nu hollen wij achter een tanden-ontblote-hond aan. Zodra ze zien dat paard niet onder de indruk is en zelf een aanval inzet, houden tot nu alle honden het voorgezien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:02

annebe schreef:

Ook wij hebben meerdere malen te maken gehad met honden die het wel leuk vonden om paarden op stang te jagen of te weinig ontbijt hadden gehad.
Daarom jaren geleden begonnen met de paarden trainen om het spelletje om te draaien.
Nu hollen wij achter een tanden-ontblote-hond aan. Zodra ze zien dat paard niet onder de indruk is en zelf een aanval inzet, houden tot nu alle honden het voorgezien.

Ben je dan niet bang dat je een hond treft die de strijd wel aan durft te gaan?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:55

Jolien87 schreef:
annebe schreef:

Ben je dan niet bang dat je een hond treft die de strijd wel aan durft te gaan?

Wij doen hetzelfde en tot nu toe is de hond altijd zo onder de indruk van de onverwachte reactie dat hij maakt dat hij wegkomt. Je leert trouwens ook goed de lichaamshouding van honden kennen, je ziet wat hij van plan is. Paarden reageren dat ook nooit meer met een schrikactie maar draaien zelf mee.
Blijven natuurlijk altijd de gluiperds die je van achteren besluipen..... :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:05

Degene die de strijd wel aan durft te gaan, gaat de strijd anders toch ook wel aan.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:13

Zo, dan ben je een volwassen held als je de verantwoordelijkheid voor je hond niet wilt nemen en de benen neemt. Kansloos!
Sterkte voor paard en baas, hopelijk houdt het paard hier geen hondentrauma aan over!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:13

Mizora schreef:
Degene die de strijd wel aan durft te gaan, gaat de strijd anders toch ook wel aan.

Dat is helemaal waar, wellicht dat ik er anders over denk als ik zelf op het paard zou zitten. Maar je zult net de verkeerde treffen en dan is het ineens jouw paard dat de hond aanviel.

Onze bouvier vond paarden geweldig maar werd altijd iets té enthousiast als hij er eentje tegenkwam, er zat geen kwaad in maar hij stond ook niet stil bij de gevaren. We hielden hem dan altijd bij voorbaat aan de lijn als we paarden tegen konden komen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:38

Jolien87 schreef:
Dat is helemaal waar, wellicht dat ik er anders over denk als ik zelf op het paard zou zitten. Maar je zult net de verkeerde treffen en dan is het ineens jouw paard dat de hond aanviel..

Dat heb ik hier ook meermaals meegemaakt.

Na een aanval van een soortgelijke hond als hier in het bericht (en in hetzelfde bos), waarbij ik de hond los heb moeten slaan uit de staart van mijn paard (paard schopte met 2 achterbenen tegen de borst van de hond, zonder reactie), zijn wij de paarden ook gaan trainen op 'aanvallen'.

Als een hond achter de paarden aankomt stoppen we in eerste instantie, zodat de baas de hond kan roepen. Als de baas dat echter niet doet, of de hond blijft komen, gaan we er met de paarden op af (eerst in stap, eventueel in draf). Werkt prima, honden gaan eigenlijk altijd terug naar de baas. Maar heb ook wel eens een baas gehad die riep "wat doe je nu, je maakt mn hond bang!" (en nog een aantal verwensingen er achter aan)
Jammer dan, moet je je hond maar bij je houden.

Ook bellen we standaard de Boswachter, zij spreken mensen erop aan, en kunnen een gebiedsverbod dan wel aanlijn-/muilkorfgebod regelen. Mocht de hond blijven bijten, wordt er gekeken of de hond echt een gevaar is voor de omgeving en wordt deze in beslag genomen, maar dat gaat dus niet zo 1-2-3.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:18

annebe schreef:

Mag ik vragen hoe je dit traint? Met een eigen hond of elke keer als je een hond tegenkomt die op je af rent erachteraan of...? (Mag ook PB)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:20

Rollen omdraaien heeft bij mij ook altijd goed geholpen. Kreeg zelfs met een A pony een grote rotweiler op de loop :') . Ze verwachten het niet (gaat compleet tegen hun natuur in) en als je doelbewust er opaf stapt/draaft en een flinke stem opzet dan zijn het alleen diegene met een kronkel in de kop die niet het hazenpad kiezen. En de kronkel gevallen zullen je paard toch wel pakken of je nu blijft staan of niet.

Nog een voordeeltje van die tactiek is dat met elke keer je paard stoerder wordt en uiteindelijk niet meer onder de indruk raakt van loslopende blaffende honden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:52

Toen ik mijn appaloosa nog had ( jaar of 11 terug ) reed ik eens in het bos en kwam er een rottweiler op ons afgestormd. Ik zette mijn paard op de achterbenen ( kon op commando steigeren en sloeg dan met zijn benen vooruit ) toen bleef ie wel staan. De eigenaar was nog boos ook dat ik dat deed omdat zn hond er bang van werd. Maar het was wel de redding van mij en mijn paard. Ook goed ruzie gehad met de eigenaar.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:16

Je hoeft niet aan te vallen, gewoon omdraaien en blijven meedraaien.
Eigenaar aanspreken dat hij zijn hond ophaalt en anders op de hond afstappen.
Ze proberen meestal bij de achterbenen te komen.....
Zo agressief dat ze echt aanvallen hebben we nog niet meegemaakt, wel die klieren die blijven "jagen".
En eigenaren die dan net doen alsof het hun hond niet is.
Bij al onze paarden is dat aanleren heel snel gelukt, de meeste paarden zijn ook al honden gewend.

Tegen echte aanvallers is helaas weinig te doen, die willen echt bloed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:17

Ja, als een hond echt voor de 'kill' gaat, dan helpen al die kunstjes niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:24

Riel schreef:
Als je zo'n ras neemt, moet je je verantwoordelijkheid nemen. Te vroeg loslaten na het passeren van een paard kan gewoon niet. Ik heb er niets op tegen dat mensen dergeljke honden houden maar dan is het wel hun verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de hond onder controle blijft. Het is hun eige keuze om zo'n dier te nemen.

Sterkte aan de ruiter en het paard.

Dat vind ik ook. De reactie hierboven dat het wel mee lijkt te vallen vind ik onbegrijpelijk. Het zal je maar gebeuren!!
Ik heb genoeg meerennende en blaffende honden meegemaakt. Niet altijd zo netjes, maar ik maakte me er niet echt druk om. Één keer een hond die in de staart van mijn paard ging hangen. Dat gaat al veel te ver en het is dat ik er niet bij kon met mijn zweep want dan ben ik niet lief voor hem.
En ik heb zelf honden. Ook een asielhond gehad die gevaarlijk was naar paarden en waar ik heel hard aan heb moeten trainen om dat goed te krijgen.
Maar nog altijd niets vergeleken met een Pitt die daadwerkelijk bijt.
Ongelooflijk hoe mensen steeds weer dit soort honden nemen en er geen verstand van hebben en/of geen verantwoordelijkheid nemen.
Zou mij niet verbazen als er een keer een algeheel verbod komt.

Nb: een angstige hond valt niet op die manier aan.

Het rollen omdraaien wordt in het Amsterdamse bos idd veelvuldig gedaan. Evenals het op voorhand schelden en preken door ruiters, hetgeen de sfeer niet echt ten goede komt. Het Amsterdamse bos is een druk recreatief bos waar de wandelpaden parallel aan de ruiterpaden lopen en waar de honden los mogen.
Soms hoor je een galopperend paard dat je achterop komt pas op het laatste moment. Een hond is dan soms sneller.
Tuurlijk moet een hond luisteren, maar de ruiters in het Amsterdamse bos zijn veelal wel erg intolerant. Een jonge hond heeft soms een paar keer roepen nodig. En een hond die alleen een stukje meeloopt of blaft is geen moordmachine met een asociale eigenaar.
Geen vergelijking met bovenstaande incident dus. Maar honden worden in het Amsterdamse bos wel degelijk aangevallen door ruiters, zijn al meerdere incidenten geweest. Dus dat is ook echt niet de oplossing.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:38

Ik snap niet eens waarom mensen honden die niet gewent zijn aan paarden los laten in het bos. Het zit vol met ruiterpaden..... Hoe vaak ik wel niet honden achter me aan heb gehad :n Maar gelukkig nog nooit echt gebeten. Heb wel altijd een lange zweep mee voor het geval ~~}>
Beterschap en hoop dat het paard er geen honden trauma aan overhoud

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:47

Tja honden moeten soms leren hè. Dat gaat met vallen en opstaan.
Je moet alleen geen te grote risico's nemen, zeker niet met pitbull types.

Het Amsterdamse bos is het grootste unieke losloop bos van Nederland. Je kunt je beter afvragen waarom mensen daar gaan paardrijden als ze zich aan elke rennende of blaffende hond irriteren?

Buiten het weekend om kom je op een wandeling van 2 uur soms 1 paard tegen, soms niks. Moet je daarvoor je hond twee uur aan de lijn houden?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:50

Mijn pony was nooit bang voor honden, ook niet als ze blaffend op hem af kwamen rennen. Helaas vaak mee gemaakt dat ik met hem ging wandelen in het bos en dat 9 van de 10 loslopende honden NIET onder appel stonden. Negeerden commandos van de baas, renden blaffend/ tanden ontbloot op ons af, gingen tussen de benen en onder de buik door. Gelukkig nooit wat naars gebeurd.

Helaas een paar maanden terug wel een nare ervaring gehad. Rottweiler was ontsnapt en rende op mijn pony af. Eerst ging ie naar de achterbenen, kreeg ze een mep van mijn pony maar daarna hing ze in de staart van mijn pony, pony en hond er samen vandoor over de straat. Ongeveer 3 km verderop hadden ze gelukkig mijn pony gevangen. Beide dieren ongedeerd. Mijn pony was te snel voor de hond, hij kan echt in harde rengalop, dus de hond had het onderweg al opgegeven. Ik was op een rare manier wel soort van trots dat mijn pony 'gewonnen' had, haha. Helaas is mijn pony nu wel bang voor honden.

Ik heb ook eens meegemaakt, een jaar terug, dat ik aan het wandelen was met mijn pony en langs een huis kwam. Hond rende blaffend op ons af en rende mee de straat op en ging gericht op mijn pony af. Als zo'n hond dan grommend naast je meeloopt, blaffend en springend, raak ik toch wel een beetje in paniek hoor.

Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in loslopende honden dus.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:04

Heel erg voor ruiter en paard.
Ik hoop dat de eigenaar van de hond zichzelf meldt op het politiebureau.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:15

Nikass schreef:

Het Amsterdamse bos is het grootste unieke losloop bos van Nederland. Je kunt je beter afvragen waarom mensen daar gaan paardrijden als ze zich aan elke rennende of blaffende hond irriteren?

Buiten het weekend om kom je op een wandeling van 2 uur soms 1 paard tegen, soms niks. Moet je daarvoor je hond twee uur aan de lijn houden?

Het Amsterdamse bos is ook het enige fatsoenlijke buiten rij gebied in de wijde omgeving. Vind dit het zelfs soort reactie als dat automobilisten boos worden als er een paard op de weg loopt waar zij rijden, want paarden horen niet op de weg.

Ik ben op dagelijkse basis in dat bos te vinden en ook meerdere keren een hond in de staart gehad en dan stap ik alleen maar. En de meeste eigenaren lachen erom want hun hondje is zo speels. Maar als mijn paard het zat is en een tik naar achter geeft is dat onterecht volgens de honden eigenaar en moet ik de medische kosten maar betalen.
Ook loop ik regelmatig met mijn hond in dat bos, en ja ik heb ook een 'gevaarlijk ras' . En dan honden die vol op mijn hond af vliegen en eigenaren die lachen om hoe leuk hun hond wil spelen, terwijl hun hond verschrikkelijk dwingend en dominant is. Als mijn hond het zat is en ze afsnauwd is het weer mijn dier die vals is.

Mensen weten het gedrag en de houding van hun hond vaak niet goed te lezen, en daardoor kunnen zij hun hond niet inschatten en de gevolgen daarvan niet inzien. Als hier op de cursussen nu eens aandacht aan besteed word ipv of de hond braaf kan zitten en wachten denk ik al dat we een stuk gezelliger met ze alen in het bos kunnen zijn.

Ik hoop dat de eigenaar zo eerlijk is om zich te melden, zodat alles netjes opgelost kan worden!

Nakita sterkte met Bo, ik hoop dat ze snel weer de oude is!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:03

Nikass schreef:

Het zijn niet alleen de ruiters die last hebben van honden die niet onder appèl staan, ook hardlopers en fietser hebben hier last van. Moeten zij dan ook maar ergens anders heen gaan? Net als hondeneigenaren die het niet fijn vinden als hun hond wordt belaagd door een onopgevoede opdringerige hond?

Wat Vitaquilla zegt, het is het enige fatsoenlijke buitenrijgebied in de omgeving, dus ja, ik rijd dagelijks in dat bos. Doordeweeks bijna nooit problemen, vaak dezelfde mensen, je weet ondertussen welke hond luistert en welke wat minder. Poosje 'last' gehad van een Akita, elke keer kwam ze op ons afgerend en luisterde totaal niet meer. Iom de eigenaar zijn we elke keer op de hond afgereden in stap, met 2 paarden naast elkaar, en ze kijkt nu nog wel, maar houdt respectvol afstand.

Weekend en schoolvakanties zijn een ander verhaal, dan komen er mensen die blijkbaar doordeweeks weinig tijd hebben voor hun hond, die dan in het bos even alle energie van de hele week eruit wil gooien. En dus niet meer luistert...
En ja, ik brul ook als een hond luid blaffend in volle vaart op mijn paard af komt. Mijn paard schopt, en gericht, sinds hij is aangevallen door eerst een pitbull en later een mechelaar. Komen ze vriendelijk aanlopen, zeg ik 'doe maar niet lieverd', waarop de baas meestal de hond terugroept.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:39

Vitaquilla schreef:
Nikass schreef:

Het Amsterdamse bos is ook het enige fatsoenlijke buiten rij gebied in de wijde omgeving. Vind dit het zelfs soort reactie als dat automobilisten boos worden als er een paard op de weg loopt waar zij rijden, want paarden horen niet op de weg.

Ik ben op dagelijkse basis in dat bos te vinden en ook meerdere keren een hond in de staart gehad en dan stap ik alleen maar. En de meeste eigenaren lachen erom want hun hondje is zo speels. Maar als mijn paard het zat is en een tik naar achter geeft is dat onterecht volgens de honden eigenaar en moet ik de medische kosten maar betalen.
Ook loop ik regelmatig met mijn hond in dat bos, en ja ik heb ook een 'gevaarlijk ras' . En dan honden die vol op mijn hond af vliegen en eigenaren die lachen om hoe leuk hun hond wil spelen, terwijl hun hond verschrikkelijk dwingend en dominant is. Als mijn hond het zat is en ze afsnauwd is het weer mijn dier die vals is.

Mensen weten het gedrag en de houding van hun hond vaak niet goed te lezen, en daardoor kunnen zij hun hond niet inschatten en de gevolgen daarvan niet inzien. Als hier op de cursussen nu eens aandacht aan besteed word ipv of de hond braaf kan zitten en wachten denk ik al dat we een stuk gezelliger met ze alen in het bos kunnen zijn.

Ik hoop dat de eigenaar zo eerlijk is om zich te melden, zodat alles netjes opgelost kan worden!

Nakita sterkte met Bo, ik hoop dat ze snel weer de oude is!

Dat herken ik wel hoor, dat de houding van honden eigenaren niet altijd klopt en dat er niet altijd even veel kennis van honden gedrag is. Maar het heeft - niet in het geval van dit incident, maar wel in het Amsterdamse bos - wel twee kanten.
Ruiters beginnen vaak van afstand al te vloeken te tieren om het feit dat er honden los lopen ook al besteden die honden geen aandacht aan de paarden. En ja, loslopen mag daar en je weet zelf ook dat het geen doen is om je hond voor elke voorbijganger bij je te roepen.
Ik ken het bos als ruiter en als honden eigenaar en ben van mening dat de mentaliteit van de ruiters ook niet altijd deugt. En van de vaste, doordeweekse honden lopers wel.
Het is altijd zondag met mooi weer wanneer er gedoe is.

Tingu over de overlast van de fietsers en de joggers maar te zwijgen ;) maar daar is al een ander topic aan gewijd.
En ja idd het weekend is niet altijd gezellig. Dat vinden de vaste ddw honden uitlaters ook :j
Iedereen moet rekening houden met elkaar en dat lukt schijnbaar regelmatig niet al te goed.
Je paard inzetten als "wapen" mag echter ook niet en daar is door de boswachter ook al eens een flinke boete voor uitgedeeld.

Ik hoop van harte dat het paard goed hersteld en dat het houden van pitbull achtige honden aan banden wordt gelegd.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 03:58

Wij hebben ook in het Amsterdamse Bos wel eens een hond in de staart van 1 van onze paarden gehad. Paard op hol, vrouw er van af gevallen. De honden eigenaar hielp haar niet eens en liep gewoon door. Dan spoor je gewoon niet. Heb zelf een hond en die gaat bij zien van paarden altijd aan de riem ondanks dat ze onze paarden gewoon gewend is.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 07:20

Wat een lafbek die eigenaar! Niet je verantwoordelijkheid nemen _-:( :r

En sorry, ik snap sommige reactie's ook niet, de wonden zouden wel meevallen??!! Er hangen geen lappen vlees bij!!! tjezusmina!
Het zal je paard potdomme geweest zijn!

Ik hoop dat er heel binnekort een wet komt die het houden van dit type hond aan banden legt!
Het is het zoveelste incident al in korte tijd!

Sterkte voor paard en eigenaar