Met de Shetlander op stap in de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Re: Met de Shetlander op stap in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:46

Haha, ik moet er wel om lachen.
Misschien staat die kleintjes daar zelf wel fijner dan in zo'n grote trailer, omdat ze goed kunnen leunen.
Alleen inderdaad, zie die lucht maar weer uit je auto te krijgen als je plassen of poepen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:48

MamaMiesje schreef:
...En dan maar hopen dat ze niet poepen of piesen... :+

Dat was ook mijn eerste gedachte :')

Maar als ik deze pony zo zie staan denk ik dat die een stuk veiliger staat dan in een trailer.
Onze mini in de trailer vervoeren is altijd een beleving op zich.
Vast zetten vind ik eng, dus dan staat ze maar los, maar zo gauw je een deur op een kiertje zet komt ze eruit. In mijn eentje met de pony op stap vond ik altijd best spannend. Snel klep open en hopen dat ik haar eerder vast heb dan dat zij een duikvlucht de klep af neemt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:53

In een personenauto past een shet veulentje ook wel tussen de voor- en achterstoelen, weet ik uit ervaring :).
Het is wel al heeeeel lang geleden, maar als je geen vervoer kunt vinden op de paardenmarkt, moet je zelf iets verzinnen om het beestje thuis te krijgen.
Daarna auto wel goed gereinigd, of uitgemest, hoe moet je het noemen :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:19

Brainless schreef:
KimD schreef:
Nee hoor, kan in NL ook! Wij hebben al meerdere mini's in benches vervoerd. :=

Het kan wel, maar het is wel verboden.
Vee (waaronder paarden vallen) moeten in een voor het vee goedgekeurde veewagen worden vervoerd.

Genoeg mensen die bekeurd worden als ze aangehouden worden met een veulen in de auto (na afloop van een paardenmarkt).

Ik weet niet hoe het met paarden zit, maar zo zwartwit is het dus niet (meer). Wij hebben jaren geleden een paar schaapjes gekocht en ze legaal vervoerd in de kofferbak. We hebben het toendertijd uitgezocht (want als moraalridder doe ik zoiets niet als het illegaal is) en dit mocht dus wel gewoon. Was wel een hilarisch gezicht!
Afbeelding

Dus ach, als een kudde schapen mag, zou ik niet weten waarom 1 veulentje een probleem is!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:40

Zo'n twee jaar geleden mijn shet veulentje ook zo vervoerd tijdens een ritje van nog geen 10 minuten. Was dan wel achterin een fiat doblo (bestel auto).

Ik vind het niet zo'n ramp. Soms vind ik het enger als die kleintjes alleen in zo'n grote trailer moeten. Hoewel ik zelf dan tóch maar wel een trailer gebruik. :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:49

@Zwerte
Dat klopt gedeeltelijk.
Een enkel (dus 1) mag er door hobbyboeren vervoert worden in de achterbak.
Citaat:
Een recente rechterlijke uitspraak heeft duidelijk gemaakt dat het soms toegestaan is boerderijdieren achter in de auto te vervoeren: “ze mogen niet blootgesteld worden aan onnodig lijden of letsel”. Een enkel dier vervoeren in de achterbak is dus wel toegestaan.

http://www.ouessant.nl/stamboek/vervoer-van-dieren/

Dat geldt dus niet voor paarden!!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:20

Wij hebben jaren geleden, toen ik op de basisschool zat, ook regelmatig de Shetlander en wat lammetjes meegenomen naar school :') ook gewoon in de achterbak van de Toyota. Kon prima. Dus dan reden we met de klas rondjes over het schoolplein op de Shet, haha. Pony vond het wel prima trouwens :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:31

Dat het kan wil niet zeggen dat het mag en dat het veilig is.
Vroeger werden wij ook in de kofferbak vervoerd als de auto vol was.
Nu mag dat gewoonweg niet meer en zou ik het ook niet willen dat iemand mijn kinderen zonder stoeltje mee zouden nemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:33

Anne_GTI schreef:
Apart dat het in Duitsland wel mag en je hier op de bon geslingerd wordt. Hoezo 1 Europa....

Ik weet niet hoor, maar in elk land gelden andere regels ondanks de EU.
Het blijft een ander land.

Om maar wat voorbeelden te noemen:

Boetes voor te hard rijden zijn in Nederland hoger dan in de rest van de Benelux.

In Frankrijk is het vanaf nu verplicht met fietshelm te fietsen voor kinderen tot 12 jaar. ( en de boetes zijn hoog als je je er niet aan houd!)

In Duitsland moet je verplicht met winterbanden rijden tijdens de koude maanden.

Nou zo kan ik nog wel even doorgaan.
Beetje raar dus dat je de EU erbij haald.

Blijkbaar mag een shet in de kofferbak vervoerd worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:49

Zo heb ik mijn mini pony ook vervoerd, achter in mijn Golf. Hij was toen 6 maanden oud. Mijn vader op de achterbank om hem vast te houden en hij in de kofferbak. Ging perfect. Hij had net zo veel ruimte als een groot paard in de trailer. Het ging trouwens om een ritje van 15 minuten. Ik vond het zelf veiliger dan zo'n kleine hummel in een trailer.

Ik had wel veel bekijks onderweg. 8-)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:55

Deze pony gaat ook mee in de kofferbak ;) Op 3:50 kan je het zien.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:58

tjah we hebben het ook wel eens gedaan hoor, maar wij hadden zo'n busje. en we moesten van die mini ponys naar iemand brengen, tjah..

helemaal oke is het niet, maar het is ook niet het einde van de wereld.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:04

Ineke2 schreef:
In Duitsland moet je verplicht met winterbanden rijden tijdens de koude maanden.

Even een kleine correctie: In Duitsland ben je verplicht je auto naar de weersomstandigheden aan te passen.
Doe je dat niet en je krijgt een ongeluk dan ben je gewoon niet verzekerd.

Dus als we een zachte winter hebben met geen sneeuw en ijzel dan kan je gezellig op je zomerbandjes blijven rijden.
En afhankelijk van de regio waar je woont kun je in de winter ook uitstekend uit de voeten met All-Weather banden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:07

De pony was bedoelt voor de kinderen. Alsof dat die actie goedmaakt _-:(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:42

flettie schreef:
Ineke2 schreef:

Even een kleine correctie: In Duitsland ben je verplicht je auto naar de weersomstandigheden aan te passen.
Doe je dat niet en je krijgt een ongeluk dan ben je gewoon niet verzekerd.

Dus als we een zachte winter hebben met geen sneeuw en ijzel dan kan je gezellig op je zomerbandjes blijven rijden.
En afhankelijk van de regio waar je woont kun je in de winter ook uitstekend uit de voeten met All-Weather banden.

En dan gaat het onverwachts sneeuwen / vriezen in bijvb maart en zit je daar met je zomerbanden :o

Maar het ging mij niet daarom. Wel dat elk land zo zijn eigen regels heeft ook al hoort dat dan misschien tot een groter geheel zoals de EU.

Als je op vakantie gaat of iets dan lees je toch in, in de regels ter plekke en onderweg, lijkt mij?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:49

Zwerte schreef:
Brainless schreef:
Het kan wel, maar het is wel verboden.
Vee (waaronder paarden vallen) moeten in een voor het vee goedgekeurde veewagen worden vervoerd.

Genoeg mensen die bekeurd worden als ze aangehouden worden met een veulen in de auto (na afloop van een paardenmarkt).

Ik weet niet hoe het met paarden zit, maar zo zwartwit is het dus niet (meer). Wij hebben jaren geleden een paar schaapjes gekocht en ze legaal vervoerd in de kofferbak. We hebben het toendertijd uitgezocht (want als moraalridder doe ik zoiets niet als het illegaal is) en dit mocht dus wel gewoon. Was wel een hilarisch gezicht!
[ [url=m/Xuv3lS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus ach, als een kudde schapen mag, zou ik niet weten waarom 1 veulentje een probleem is!

Precies! Het heeft ook met het aantal kilo's te maken. Onze Mini-varkens en geit heb ik ook gewoon met de auto gehaald. Toen ben ik zelfs nog staande gehouden omdat de geit door het voorraam aan het kijken was via de achterbak. :+ Niet voor een boete, nee voor een foto! _O- Hij was op de balen stro geklommen die ik voor de veiligheid had neergelegd. :Y)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:02

Ik dacht dat ik de enige op de wereld was met rare gedachtes en acties _O-
Mijn veulen moest toen verhuisd worden :') en we wisten niet hoe... eeuwige trailer afhankelijkheid.
We zeiden uit de gein dat we haar net zo lief in de kofferbak zette om van het gezeik af te zijn. Toen keken we elkaar aan :wow: en 10 minuten later reden we weg _O-
Heel veilig is het niet nee :)
Daarom had ik bewust rustige binnendoor route gepakt ipv snelweg.
Ik had het wel ook benauwd hoor, pony kon wel buiten kijken via de zijkant.
In het voorbij gaan zag ze een andere shet in de wei langs de weg en hinnikte heel hard. Nou ik kreeg een hartaanval :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:27

Wij hebben regelmatig schapen achterin de bus gehad.
En mijn (overleden) schoonvader heeft ooit een shet achterin de bus mee genomen

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:03

Ik laat de foto uit het artikel aan m'n man zien en hij zegt heel droog 'Opel Horsa' :') Vond ik even heel grappig

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:07

Klijntje schreef:
Ik laat de foto uit het artikel aan m'n man zien en hij zegt heel droog 'Opel Horsa' :') Vond ik even heel grappig

Daar gaat mijn thee :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:47

Hier in nederland mag dat dus niet, ook niet in een busje mits het erop aan gepast is, je krijgt een flinke bon.