Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Kabinet wil paardenmiddel uit bloedboerderijen nu ook weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:43

Gewoon het hormoongebruik in de bio-industrie verbieden lijkt me een veel kortere weg. Dat willen we met z'n allen als consument toch niet, hormonenvlees?
En dan gewoon eens een realistisch bedrag betalen voor een kleiner stukje dagelijks vlees, als de consument dat zo nodig moet eten.
En ja, ik eet ook vlees. Maar niet dagelijks, en waar mogelijk geen bioindustrie-vlees.
En als er domweg minder vlees in de schappen ligt, of vlees gewoon duurder wordt, wordt er vanzelf minder gegeten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:49

Weten jullie dat het hier om hetzelfde hormoon gaat, wat ook veel vrouwen gebruiken wanneer ze een kinderwens hebben en dit niet wil vlotten?

De merries kunnen inderdaad maar 3 maanden getapt worden. Hier in Nederland werd de dracht volledig uitgedragen, maar in het buitenland worden de merries dus geaborteerd, om meteen bij de eerst volgende hengstigheid weer gedekt te worden.

Ook in de paardenfokkerij wordt PSGM gebruikt, om de merrie te spuiten als er een ei zit, maar dit nog niet direct wil springen na de dekking/inseminatie.

Nogmaals, ik ben van mening dat ze het hier beter onder controle hadden kunnen houden, Stal Kantjes en Sulaatik zijn er groot mee geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:11

Maar waarom hebben nou die PMSG hormoon voor nodig? En is daarvoor geen alternatief waar bij geen dieren nodig zijn?

Ik vind zelf ver gaan om dier zwanger te maken en dan tijdens zwangerschap bloed te gaan aftappen voor een stofje die wij nodig hebben?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:14

Ja dat is typisch Nederlands.
Een bedrijfstak die aan strenge regels voldoet om zeep helpen door wat geiten wollen sokken die niet over de grens kijken. Want het leed stopt niet, nee het wordt erger.
Maar als het maar niet hier gebeurt is ineens alles goed. :?

Zolang er vraag is wordt het gemaakt. Dan moet je inderdaad proberen die vraag te stoppen.
Niet een bedrijf dat zich goed aan de regels houd sluiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:17

Als we dan ook nog even de bio industrie de schuld gaan geven breekt helemaal mijn klomp.

Dat is de schuld van de consument en ook de PVDD. Want de consument wil goedkoop vlees terwijl in NL de strenge regels alles duur maken. Dan moet je als boer toch gaan zoeken naar mogelijkheden om inventief te gaan ondernemen of niet?

Of je stopt met je bedrijf. En ja, dat gebeurt massaal.

En dan hebben we straks alleen nog maar vlees uit het buiteland, kijken hoe dat gaat werken met dierenwelzijn....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:38

Ik snap niet helemaal wat voor hormoon dit is? En waar het precies voor gebruikt wordt. Want bijv. groeihormonen zijn helemaal niet toegestaan en daar wordt ook streng op gecontroleerd. Boetes lopen op naar 5000€, en zoveel extra geld kun je daar als boer helemaal niet aan verdienen dat dit zich loont. Ik vind het weer een onsamenhangend verhaal van de PvdD en helaas gaan er weer veel mensen gewoon in mee, zonder zelf na te denken voor ze iets roepen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:49

Noem het een soort superovulatie.......

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:54

ruitje schreef:

Op dit moment staan er 664 agrarische bedrijven in Nederland te koop, begint dit jaar waren dat er nog geen 200.... Wij hebben ons melkveebedrijf ook te koop staan, mijn man heeft geen plezier meer in al die regel die hem worden opgelegd. Je moet je constant verdedigen |(
Om boer te zijn, moet je echt heel veel van dieren en je land houden, want een dikke boterham is er echt niet mee te verdienen. Dus mensen die roepen dat een boer niet om zijn dieren geeft, moeten eerst maar eens kijken naar hun konijn/cavia/vogeltje of hondje dat de hele dag in een hokje of huis zit, voordat ze oordelen over een ander.

Dit is ook wel eens aardig om te lezen. Blijkbaar is niet alles zo objectief als iedereen denkt :+
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... -hilversum

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:00

ruitje schreef:
Als we dan ook nog even de bio industrie de schuld gaan geven breekt helemaal mijn klomp.

Dat is de schuld van de consument en ook de PVDD. Want de consument wil goedkoop vlees terwijl in NL de strenge regels alles duur maken. Dan moet je als boer toch gaan zoeken naar mogelijkheden om inventief te gaan ondernemen of niet?

En dan hebben we straks alleen nog maar vlees uit het buiteland, kijken hoe dat gaat werken met dierenwelzijn....

_/-\o_

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:03

Tobbes schreef:
Maar waarom hebben nou die PMSG hormoon voor nodig? En is daarvoor geen alternatief waar bij geen dieren nodig zijn?

Ik vind zelf ver gaan om dier zwanger te maken en dan tijdens zwangerschap bloed te gaan aftappen voor een stofje die wij nodig hebben?

Iemand antwoord op deze vraag? Als het inderdaad is om goedkoop vlees te verkrijgen mag van mij de hele boel worden afgeschaft.

Walgelijke bedoening.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:07

Selka schreef:
Tobbes schreef:

Iemand antwoord op deze vraag? Als het inderdaad is om goedkoop vlees te verkrijgen mag van mij de hele boel worden afgeschaft.

Walgelijke bedoening.

Ik hoorde ook iets over vruchtbaarheidsbehandelingen van kinderwensende vrouwen. Maar het lijkt me nou niet dat die wereld zo groot is dat je daar hele boerderijen voor nodig hebt.

Aan degenen die beweren dat het sluiten van de tapperijen in NL een slecht idee was: zullen we ook de kinderarbeid weer invoeren in Nederland? Immers, er is toch wel vraag naar door bedrijven als Apple. En die kindjes hier hebben het echt een stuk beter dan in China: hier krijgen ze goed te eten en kunnen ze naar school. Met het afschaffen van kinderarbeid in Nederland verschuif je het probleem alleen maar naar plekken waar de omstandigheden nog erbarmelijker zijn.

En ja, ik snap dat dit een overdrijving is. Maar ik vind het een rare gedachtengang om een praktijk die in zichzelf al walgelijk is toch te willen toepassen maar dan op 'de minst erge manier'. Dat maakt de handeling niet minder erg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:11

Snap er sowieso geen drol van. Wat zou dit spulletje dan precies doen voor de bio industrie?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:37

Magrathea, dat kunnen vrouwen ook voor elkaar doen. Ken meerdere zwangere dames die in potten plassen. Ik vind het echt niet nodig om daarvoor dieren in te zetten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:53

Selka schreef:
Magrathea, dat kunnen vrouwen ook voor elkaar doen. Ken meerdere zwangere dames die in potten plassen. Ik vind het echt niet nodig om daarvoor dieren in te zetten.

Geloof dat NL het enige land is waar dat gedaan wordt, las ik laatst ergens. Dus dan zou Moeders voor Moeders flink uit moeten breiden :)
Kleine moeite trouwens hoor, even in een kan plassen en die elke week op laten halen. Heb er met veel plezier aan mee gedaan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:58

Kinke schreef:
Snap er sowieso geen drol van. Wat zou dit spulletje dan precies doen voor de bio industrie?

Bij geen ovulatie er een opwekken, zodat er geïnsemineerd kan worden.
Zelfde als bij paarden dus, bij vrouwen hetzelfde.
Bij ivf gebruiken ze het om de aanmaak van eicellen te kunnen triggeren, die geoogst worden en dan dus bevrucht kunnen worden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:23

Dat moeders voor moeder gebeurt in Brazilië ook op grote schaal door zwangere vrouwen. Ze krijgen er voor betaald en ook hier gebeurt helaas hetzelfde als bij de paarden. Ze wekken bewust een abortus op, om weer opnieuw in verwachting te raken en zo weer wat geld te verdienen......

Er zijn alternatieven voor PSGM, alleen zijn die zo belachelijk duur. Ik weet zeker dat boeren het alternatief graag willen gebruiken, maar het geld er gewoon niet voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:39

Jeetje wat naar zeg.
Is beter idee om gebruikers van deze middelen ook goed in te lichten hoeveel leed hier mee wordt aangericht zodat ze kunnen kiezen voor een alternatief?

Ik zal zo iets echt niet op mijn geweten willen hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:46

aha moonfish. Maar ditzelfde middel wordt dus ook bij paarden gebruikt om ze 'hengstig' te maken?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:07

Tobbes schreef:
Jeetje wat naar zeg.
Is beter idee om gebruikers van deze middelen ook goed in te lichten hoeveel leed hier mee wordt aangericht zodat ze kunnen kiezen voor een alternatief?

Ik zal zo iets echt niet op mijn geweten willen hebben.

Als je een echte kinderwens hebt en niets lukt denk ik dat je dit alles aan je r**t zal roesten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:10

juliomariner, dus als IK iets wil dan is alles maar oke? Nee zo werkt het niet.
Daarbij is er een alternatief zie moeders voor moeders.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:11

Selka schreef:

Geloof me als iemand in zo'n situatie zit proberen ze echt alles.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:14

Het feit dat iemand alles probeert maakt het nog niet oke? Dus moet er een manier komen om dit soort praktijken te stoppen. Er zijn andere opties, aan ons om ze te gebruiken. Het is niet zo dat door afschaffen er geen vrouwen meer zwanger kunnen raken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:15

Selka schreef:
Het feit dat iemand alles probeert maakt het nog niet oke? Dus moet er een manier komen om dit soort praktijken te stoppen. Er zijn andere opties, aan ons om ze te gebruiken. Het is niet zo dat door afschaffen er geen vrouwen meer zwanger kunnen raken.

Dat hoor je mij niet zeggen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:16

juliomariner schreef:
Selka schreef:

Geloof me als iemand in zo'n situatie zit proberen ze echt alles.

Dat weet je niet, ik denk echt wel dat er (aanstaande) moeders zijn die liever een alternatief zoeken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:17

Kinke schreef:
aha moonfish. Maar ditzelfde middel wordt dus ook bij paarden gebruikt om ze 'hengstig' te maken?

Bij paarden wordt vooral Chorulon gebruikt om de eisprong te bevorderen, dit is HCG (human chorionic gonadotropin) en komt uit de urine van vrouwen.

PMSG wordt vooral gebruikt om:
-De behandeling van anoestrus/oestrusinductie/anafrodisie: wanneer een moederdier (dit kan een koe, varken, schaap, geit of konijn zijn) na haar bevalling niet meer in haar normale cyclus belandt en niet natuurlijk drachtig gemaakt kan worden. Het wordt ook wel ‘cyclus-starter’ genoemd. Dit vermindert zo dus de ‘tussentijd’ tussen drachtperiodes.

-Oestrustinductie van jonge dieren: Bij jonge dieren die nog nooit drachtig zijn geweest, wordt de cyclus opgewekt zodat ze toch bevrucht/geïnsemineerd kunnen worden.

-De behandeling van suboestrus: Een koe is bijvoorbeeld wel “tochtig” cyclisch en zou kunnen worden bevrucht/geïnsemineerd, maar laat geen signalen daarvan zien of die worden moeilijk herkend.

-Het opwekken van superovulatie: Na het toedienen van hormonen aan bijvoorbeeld de koe (of konijn), komen er extra eitjes vrij. Als de koe vervolgens geïnsemineerd wordt, worden deze bevruchte eitjes uit de baarmoeder gespoeld. Die ‘oogst’ kan oplopen tot wel ruim 20 embryo’s. Die embryo’s worden ingevroren en later in draagmoeders ingezet. Bij konijnen en varkens leidt dit tot grotere worpen.

-Synchronisatie van de oestrus bij groepen dieren: Het opwekken van de ovulatie van hele groepen dieren (varkens, koeien, schapen, geiten) op het moment dat de veehouder dit wenst. Dan kunnen allerlei behandelingen vervolgens gelijktijdig worden (in)gepland, wat kosten- en tijdbesparend kan werken.