Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:21

BloemBloem schreef:
Het is werkelijk een prachtig monumentaal pand, en voor mij hoeft deze ook absoluut niet weg, maar het is gewoon niet haalbaar om daar op een diervriendelijke manier paarden te houden :)

Dit. Super dat die man beter welzijn wil voor de paarden maar dat gaat niet lukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:23

Dreamybol schreef:
Alleen in Amsterdam.. Gewoon museum van maken en nieuwe locatie zoeken. Dit bedrijf op deze locatie is niet meer van deze tijd.

Precies zo denk ik erover. Zit er ook zo een in Den Haag, in de Kazernestraat. Waarom op die plek nog een manege willen hebben, vraag ik me dan af.
Neemt niet weg dat er wel andere manege's zijn in Den Haag die met hulp van de gemeente meer zouden willen doen aan dierenwelzijn, maar ook daar de gemeente zich star opstelt.
Voorbeeld is manege Berestein die letterlijk omringt door weidemogelijkheden, daar geen gebruik van mag maken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-01-17 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:26

TerraHowrse schreef:
BloemBloem schreef:
Het is werkelijk een prachtig monumentaal pand, en voor mij hoeft deze ook absoluut niet weg, maar het is gewoon niet haalbaar om daar op een diervriendelijke manier paarden te houden :)

Dit. Super dat die man beter welzijn wil voor de paarden maar dat gaat niet lukken.

Citaat:
Het pand bestond vorig jaar 130 jaar, bijzonder is dat het nog steeds de originele functie heeft. Het pand in ere houden is een enorme opgave, daarom is het mogelijk dat u als cultuurliefhebber vriend wordt van De Hollandsche Manege.

Met uw steun vanaf €100,-- per jaar levert u een grote bijdrage aan het behoud van dit helebijzondere Rijksmonument. De Hollandsche Manege wil hiervoor natuurlijk graag haar dankbaarheid betuigen.

U krijgt als dank:
- Een jaarkaart voor u en uw gezin
- Een uitnodiging voor de jaarlijkse vriendenbijeenkomst
- Een privéles voor u (deze les mag u natuurlijk aan een familielid of vriend weggeven)
- Een welkomstcadeau.

U kunt zich hier direct aanmelden als vriend.

Ook bedrijven kunnen het monument ondersteunen met een jaarlijkse bijdrage. Er zijn talrijke mogelijkheden onder andere het bedrijfsvriendenpakket (vanaf € 500,-- per jaar)Dit pakket bestaat uit:

- Vijf jaarkaarten
- Een uitnodiging voor de jaarlijkse Hollandsche bijeenkomst
- 10% korting op de zaalhuur
- Een welkomstcadeau

Ook bieden u graag als bedrijfsvriend een op maat gemaakt pakket aan.

Print het formulier hier en stuur het op naar:

De Hollandsche Manege
Vondelstraat 140
1054 GT Amsterdam

Hier gaan mijn nekharen dan van overeind staan ..... :o := Commercieel zit de website heel goed in elkaar. Je leest alleen nergens terug hoe ze hun lessen in delen, die dus gewoon van maandag t/m zondag doorgaan.

Shar_Angel

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:41

En toch hebben de paarden het er niet heel slecht. ze zien er allemaal (op basis van Foto's) goed uit. neem voor de grap maar een kijkje bij Manege Vis.... ook een deel van de particulieren behandelen de paarden niet zo als het moet. er zijn heel veel paarden die sws niet 4 uur per dag hun stal uit komen denk hier aan wedstrijd paarden en pension klanten. ik durf rustig te zeggen dat 25% van de paardenhouders in NL hun paard niet zo verzorgt als hoe het zou moeten.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:42

Shar_Angel schreef:
En toch hebben de paarden het er niet heel slecht. ze zien er allemaal (op basis van Foto's) goed uit. neem voor de grap maar een kijkje bij Manege Vis.... ook een deel van de particulieren behandelen de paarden niet zo als het moet. er zijn heel veel paarden die sws niet 4 uur per dag hun stal uit komen denk hier aan wedstrijd paarden en pension klanten. ik durf rustig te zeggen dat 25% van de paardenhouders in NL hun paard niet zo verzorgt als hoe het zou moeten.

Wil niet goedpraten dat het anders kan. maar om de stallen te verbeteren en een paddock te maken kom je een eind. hij beschikt dan over een paddock en een rijbaan waarin hij de paarden los kan gooien ongeveer 13 paarden per uur zijn 4 groepen per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:50

Ik ben er zelf ook geweest ivm een studentenwedstrijd, maar vind het echt vreselijk.... Beesten hebben absoluut geen paardwaardig leven. Inderdaad een prachtig pand, maar niet meer van deze tijd om er nog paarden te houden :n

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:51

Bizzybijtje schreef:
Ik ben er zelf ook geweest ivm een studentenwedstrijd, maar vind het echt vreselijk.... Beesten hebben absoluut geen paardwaardig leven. Inderdaad een prachtig pand, maar niet meer van deze tijd om er nog paarden te houden :n

Als je ook de website erbij pakt.. nergens een woord over de paarden die ze hebben staan of de lessen hoe die gegeven worden... dat trekt mij al totaal niet :=

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:52

Lizzyy schreef:
Bizzybijtje schreef:

Als je ook de website erbij pakt.. nergens een woord over de paarden die ze hebben staan of de lessen hoe die gegeven worden... dat trekt mij al totaal niet :=

Dat zeg ik ... commercieel zit het fantastisch in elkaar, maar laten ze het dan ook gewoon bij evenementen en bedrijfsfeesten houden. Daar is de locatie méér dan geschikt voor!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:23

Om maar even advocaat van de duivel te spelen... De HM is wel de enige manege in de stad waar je kunt komen zonder auto vanuit het centrum van de stad. De manege voorziet dus wel in een behoefte en er gaan dagelijks kinderen op de fiets of met de tram naartoe. Als deze manege dicht gaat, wordt het voor die kinderen wel heel lastig om te blijven rijden. Niet iedereen heeft een auto (in Amsterdam steeds minder) en het openbaar vervoer is ook niet zo goedkoop. Voor sommige ouders kan de extra kosten dus reden zijn om te stoppen met rijlessen omdat het dan net even te duur wordt. Zou toch hartverscheurend zijn als kinderen hierdoor niet meer kunnen paardrijden? Daarom juist wil de manege dus de mogelijkheid te creeren voor een beter paardenleven!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:30

Kidde schreef:
A3a1 schreef:
Ik hoop dat er daar in de gemeente mensen zijn die zich hard gaan maken om dit bedrijf GOED in werking te houden.
Misschien op een andere manier maar het is te jammer als het niet kan.

Moet iets wel behouden blijven als het welzijn zo in het geding komt? De plek is eenvoudigweg niet geschikt voor paarden. Het pand kan toch ook behouden blijven als museum ;)

Ja, zat ik ook aan te denken, maar een bedrijf in werking op zo'n plek is wel bijzonder.

Misschien niet goed verwoord, maar ik bedoel, dat er vanuit de gemeente wordt mee gedacht dat het bedrijf in werking blijft, maar op een diervriendelijke manier.

Dus misschien betekend dat verder inkrimpen, en meer bv shows of demonstraties gaan geven.
Combinatie met dat gebouw, lijkt me erg mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:34

Pipodipo schreef:
Om maar even advocaat van de duivel te spelen... De HM is wel de enige manege in de stad waar je kunt komen zonder auto vanuit het centrum van de stad. De manege voorziet dus wel in een behoefte en er gaan dagelijks kinderen op de fiets of met de tram naartoe. Als deze manege dicht gaat, wordt het voor die kinderen wel heel lastig om te blijven rijden. Niet iedereen heeft een auto (in Amsterdam steeds minder) en het openbaar vervoer is ook niet zo goedkoop. Voor sommige ouders kan de extra kosten dus reden zijn om te stoppen met rijlessen omdat het dan net even te duur wordt. Zou toch hartverscheurend zijn als kinderen hierdoor niet meer kunnen paardrijden? Daarom juist wil de manege dus de mogelijkheid te creeren voor een beter paardenleven!

Ik vind het welzijn van die dieren toch zwaarder wegen dan kinderen met een luxehobby.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:08

En luxehobby is het zeker daar. Ben er al jaren geleden voor het laatst geweest en schrok in 2004(?, om en nabij) al van de prijzen voor een lesje trekken en schoppen, de Amsterdamsche stijl noemden we dat. Heb van een aantal dingen op paardengebied flink spijt nu ik meer en beter weet, maar zeker van de studentenwedstrijden die ik op die locatie heb gereden.
Vraag me ook af sinds wanneer de paarden 's nachts in die 'buitenbak' komen? De huizen liggen daar best dicht omheen, kan me zo indenken dat de buurt daar dan ook al niet blij mee is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:14

Net wat ze hier al zeggen, sluiten en er geen paard meer laten huisvesten en er een museum van maken.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:32

Veel maneges in de omgeving amsterdam hebben wel paddocks maar daar komen de manegepaarden echt nooit in. Ze hebben natuurlijk wel prachtige websites waar alle paarden worden voorgesteld, en fnrs sterren en mooie kantines. Heel belangrijk allemaal..

Dat maakt de omstandigheden van de paarden op de Hollandse manege niet beter natuurlijk. Dat die omstandigheden slecht zijn zijn wel het denk ik allemaal wel over eens. En ja, er zijn serieus mensen die daar hun paard in pension hebben. :+

Het feit is wel dat deze familie vanaf het moment dat ze daar zitten heel veel bezig is geweest het welzijn te verbeteren en dit aan te vechten bij de gemeente. En dat vind ik op zichzelf wel respect verdienen.

Ze proberen daarnaast inderdaad zo veel mogelijk geld te verdienen met andere commerciële activiteiten in het gebouw, zodat er minder paarden nodig zijn. Dat lijkt me juist ook een hele goede keuzen.
Plus dat er veel buiten de manege aan ritten wordt georganiseerd. Ze reizen makkelijk met de paarden.

En voor al die buurtbewoners die klagen, ik weet dat je de manege al op afstand ruikt, maar geen probleem, ik neem graag uw huurwoning over. :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:37

hoefijzer schreef:
En ja, er zijn serieus mensen die daar hun paard in pension hebben. :+

Wacht wat?! :wow:

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:39

TerraHowrse schreef:
hoefijzer schreef:
En ja, er zijn serieus mensen die daar hun paard in pension hebben. :+

Wacht wat?! :wow:

Ik snap daar dus ook echt helemaal niks van!
Staat dat beest 24/7 op stal, met het geluk er per dag misschien 2 x 2 uur eruit gehaald te worden. Stalgeld zal niet misselijk zijn, en wellicht doe ik nu een heel grote aanname, maar als je dat kan betalen, maakt dat stuk verder reizen ( naar een stal, waar dus wel gewoon overdag lekker buitenstaan kan )ook geen donder meer uit.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:42

Ik ken genoeg stallen waar ik mijn paard absoluut niet zou stallen (gelukkig heb ik ze aan huis staan) maar dit is wel heel erg. Wauw.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:46

BloemBloem schreef:
Ik snap daar dus ook echt helemaal niks van!
Staat dat beest 24/7 op stal, met het geluk er per dag misschien 2 x 2 uur eruit gehaald te worden. Stalgeld zal niet misselijk zijn, en wellicht doe ik nu een heel grote aanname, maar als je dat kan betalen, maakt dat stuk verder reizen ( naar een stal, waar dus wel gewoon overdag lekker buitenstaan kan )ook geen donder meer uit.

Je moet je wel bedenken dat er hier in de omgeving echt een hele hoop (grote!) pensionstallen zijn die exact de zelfde voorwaarden hebben en dat lijkt iedereen heel normaal te vinden.
("Mijn paard haalt voldoende beweging uit het rijden, in de paddock staat hij alleen stil." "Iedereen doet dat, mijn paard is gewoon vrolijk wanneer ik kom." )

Stel je hebt wat geld en een eigen wagen kan ik het me best voorstellen. Na je werk s'avond nog even naar de manege wandelen of fietsen om te trainen. In het weekend opladen en naar het bos of wedstrijd. Dat kost je een stuk minder tijd en energie dan dat je elke avond nog met de auto door de avondspits naar Aalsmeer of Amstelveen moet rijden. En je paard heeft de zelfde 'luxe'.

Het grote gebrek aan lichamelijke en geestelijke uitdaging voor het paard daargelaten natuurlijk. Maar zoals ik al zei, dat is de standaard hier.

Edit: ik denk dat sommige hier ook wel een erg slecht beeld van de Hollandse manege hebben wat nergens op gebaseerd is. Zij hebben ook wat erf en ruimte, ligt aan de achterkant aan een heel rustige buurt waar je zo door heen kan stappen en ik kom ook geregeld paarden in het vondelpark tegen.

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten hoe lastig het is hier een paard te hebben. Een auto hebben is gewoon heel moeilijk als je hier woont, en auto rijden, zeker in de spits is echt een ramp. Stallen hoeven dus niet ver weg te zijn, maar zijn wel moeilijk te bereiken. Dit is een hele belangrijke reden voor veel mensen om dichter bij de stad te staan wat op de fiets of brommer te bereiken is maar minder voor het paard te bieden heeft.

Welzijn is echt mega slecht. Andere manegepaarden hebben het hier in de omgeving niet beter terwijl de manege eigenaren wel de mogelijkheid hebben.

Zoals ik al zei: ik vind het best wat respect verdienen dat de familie Valk hier vanaf het begin een groot punt van het welzijn van de dieren hebben gemaakt en dit zo veel mogelijk in hun bedrijfsvoering proberen door te voeren.
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 19-01-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:49

Zo zo, wel 4 uur per dag los kunnen lopen. Geweldig wat een vrijheid.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:50

[***] schreef:
Zo zo, wel 4 uur per dag los kunnen lopen. Geweldig wat een vrijheid.

Nou inderdaad, echt dat mensen dat genoeg vinden zeg, jeetje.
Ik kan daar echt niet bij, bah. En dan krijg ik al medelijden als mijn pony op een dag maar 10 uur buiten komt in de winter ipv de gebruikelijke 12 a 14 uur. :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:53

swartbeessie schreef:
Ah, dank voor je antwoord! Klinkt al aardig, al vind ik het nog steeds lastig.
Dieren leven in het moment, die kijken niet vooruit, en denken 'ach in de zomer krijgen we vakantie'. Die rationaliseren niet, zoals mensen.
Daarom denk ik dat het belangrijk is dat paarden iedere dag buiten komen.

Ik ben er onlangs geweest en we hebben een kijkje in de stallen genomen.

Op de Spaanse Rijschool in Wenen is geen ruimte om los te staan. Ze hebben een binnen rijbaan, buiten rijbaan met daar omheen een giga stapmolen (voor 26 paarden geloof ik??). De stallen liggen aan de andere kant van de weg. Deze zijn ruim, ruimer dan de gemiddelde Nederlandse box, sommige hebben een luik naar buiten. Alle paarden kunnen onderling contact hebben en met hun hoofd in het gangpad hangen. Ze houden er alleen hengsten.

De paarden staan gemiddeld 3 maanden in Wenen en verder op 1 van hun buitenlocaties. Hiervan hebben ze er 2. Beide locaties hebben giga veel ha weide. 1 locatie is hun fok accommodatie, hier worden de paarden gefokt en gaan ze met vakantie. 1 locatie is hun trainingslocatie. Daar komen de paarden wel dagelijks in groepen in de wei.

Alle paarden werken met vaste ruiters. Sommige ruiters gaan pas met pensioen als hun paard dat ook gaat. Die werken dus jaren na hun pensioenleeftijd door omdat ze hun paard niet in de steek willen laten.

Toen ik er was had ik het idee dat de mensen met deze paarden werken echt hart voor de dieren hebben en dat ze zeker bewust zijn van het welzijn en er alles aan doen om op deze locatie er het beste uit te halen voor de paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:05

Pipodipo schreef:

Wat mij betreft is dit geen enkele reden om die manege open te houden, maar het is maar net wat je belangrijk vind. Dan gaan die kinderen maar niet op paardrijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:08

Prachtig pand, maar niet van deze tijd.
Ze zouden de manege moeten sluiten en bv Museum van maken of gebruiken voor speciale gelegenheden.

Maar ja, weet niet of die er nog steeds staan, maar wat dachten jullie van de paarden in de Heiniken brouwerij? Ook midden in de stad.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:11

Silly1972 schreef:
Maar ja, weet niet of die er nog steeds staan, maar wat dachten jullie van de paarden in de Heiniken brouwerij? Ook midden in de stad.

Ja die staan er nog hoor. In hun eigen paddock, dat wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:14

oke dat klinkt al beter ;-)