Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Vijf doodgebeten shetlandpony's in achtertuin gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:38

Precies. Bijvoorbeeld is het bekend dat bordercollies speciaal de individuen met een goed drijfinstinct, maar geen training op dat vlak erg gevaarlijk kunnen zijn voor schapen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:41

Kuggur schreef:
Precies. Bijvoorbeeld is het bekend dat bordercollies speciaal de individuen met een goed drijfinstinct, maar geen training op dat vlak erg gevaarlijk kunnen zijn voor schapen.

Precies dit dus! (en ja, ik heb border collies)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:46

Maar wat ik dan niet snap. Als het jouw hond is die iets dood bijt/verwond... Dan loop je toch niet door? Maakt niet uit of het nu dier-eigen is of niet... Onze hond pakken we ook vast bij paarden etc omdat die het ook als spel ziet er achter aan te rennen.

Alleen daarom zeg ik niet wat ik nu wil typen omdat daar te veel dingen instaan die niet gepast zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:56

Ik ga er van uit dat de eigenaren niet in de buurt waren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:01

Ach arme Shetties... wat een monster die dit op zijn geweten heeft... ;( |(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:03

Liannetje86 schreef:
Maar wat ik dan niet snap. Als het jouw hond is die iets dood bijt/verwond... Dan loop je toch niet door? Maakt niet uit of het nu dier-eigen is of niet... .

Nee, uiteraard. Dat staat helemaal los van het verhaal of iets in de aard van het beestje zit of niet. Ik ga er net als kuggur vanuit dat de eigenaar er niet bij was. Anders was het wel een vreselijke lul. Issie waarschijnlijk sowiso wel want ik maak uit het bericht op dat de honden 'bekend' waren. Dat geeft de indruk dat ze al vaker zoiets hebben uitgehaald en dat wekt de indruk dat de eigenaar weinig tot geen actie heeft ondernomen om de honden onder controle te houden.
Maar nogmaals, dat is speculatie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:12

Kuggur schreef:
Ik ga er van uit dat de eigenaren niet in de buurt waren.

Dat mag ik hopen ja. En hij is ernstig in gebreke dat zijn honden dit hebben kunnen doen.

Onze honden (4 Cane Corso's en een Friese Stabij) lopen overigens een groot deel van de dag buiten, bij onze paarden (zonder ons erbij). Ze hebben nog nooit geprobeerd ze te vermoorden. Ik geloof niet dat een 'normale' hond instinctief maar paarden gaat dood bijten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:20

Ik vind het raar dat zoveel mensen dit voor honden normaal gedrag vinden.
Ik heb mijn hele leven lang honden, ik heb vrienden met honden, ik heb dit nog nooit mee gemaakt.

Je hoort wel eens dat er 1 schaap is doodgebeten, niet dat een kudde wordt uitgeroeid.
Het gebeurd wel eens dat een hond gaat jagen, niet dat dan rücksichtslos 5 ponies worden afgeslacht.

Dat is geen normaal gedrag voor honden.
Het is ook geen natuur, een roedel wolven dood 1 ponie en eet die op.
Ze moorden niet 6 ponies, dat is in de natuur helemaal niet efficient.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:26

Precies A3a1.
Dan pakken ze er als roedel samen 1.
Dit heeft totaal niets te maken met natuurlijk roedel gedrag.
Dit is compleet gestoord gedrag.

En ik mag hopen dat de eigenaar er niet bij was anders is die nog gestoorder dan de honden.
Maar ik neem aan dat die wel weet dat ze zijn ontsnapt en toen ze weer terug kwamen bloed aan zich hadden. Daar moet toch een belletje gaan rinkelen.
Erg laf als die zich niet gaat melden.
Dan weet je al meteen wat voor soort persoon dat is.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:30

A3a1 schreef:
Ik vind het raar dat zoveel mensen dit voor honden normaal gedrag vinden.
Ik heb mijn hele leven lang honden, ik heb vrienden met honden, ik heb dit nog nooit mee gemaakt.

Je hoort wel eens dat er 1 schaap is doodgebeten, niet dat een kudde wordt uitgeroeid.
Het gebeurd wel eens dat een hond gaat jagen, niet dat dan rücksichtslos 5 ponies worden afgeslacht.

Dat is geen normaal gedrag voor honden.
Het is ook geen natuur, een roedel wolven dood 1 ponie en eet die op.
Ze moorden niet 6 ponies, dat is in de natuur helemaal niet efficient.

Een roedel wolven moord ook niet voor de 'lol' die doden om te eten.
Deze honden hadden gewoon de lol erin om de rennende ponies te pakken.

Onze hond kan ook best met katten, zolang ze maar niet beginnen te rennen. Dan pakt die ze ook ineens, en niet om te eten, maar 'gewoon' omdat ze dus rennen en het zelfbelonend gedrag is. En op zo'n moment zijn wij er dus bij om het niet toe te laten.

En nee ik praat dit totaal niet goed, maar ik begrijp het gedrag dus wel wat ze vertoond hebben.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 15-01-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:31

Ik vind er echt wel een verschil zitten tussen een hond en een pony en een kat en een muis of vogel. Tuurlijk is het heel naar als de kat van de buren je vogel doodbijt. Maar heel veel groter dan een konijn zal een kat niet aanvallen. Een hond die een pony aanvalt daarentegen... wat weerhoudt het dier de volgende keer van het aanvallen van misschien wel een kind? Een hond is gewoon veel gevaarlijker dan een kat. Daarom is het appels met peren vergelijken.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:44

AbbyBlues schreef:
Ook het laten inslapen van de honden zie ik als totaal overtrokken en nutteloos. Het probleem ligt bij de eigenaar. Ik zelf ook een hond die mijn schapen verscheurt als ik haar niet onder controle hou. Ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. De hond doet alleen wat zijn instinct hem leert.

Ik dacht dat ik de enige was met deze mening... := Snap niet dat mensen zo simpel durven te zijn in de beslissing leven/dood van een dier wat puur uit instinct handelt. De baasjes mogen aangepakt worden en honden mogen naar een ervaren hondeneigenaar denk ik dan! :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:47

Huh, zeker nog nooit een kat gezien die een grote hond aanvalt....die klauwen zijn afschuwelijk, als die de kop van een hond grijpt, is het beest in ieder geval blind.....in de natuur, kan ie dan lekker gaan eten, want de hond kan niks meer.

De buurman met de voliere en de duiven, heeft de gevolgen van de kat maar al te vaak gezien.
En die vind zijn vogels vast belangrijker dan een paar ponies.

Maar goed, in alle gevallen, het gedrag van deze honden blijft toch iets, wat een op zichzelf staande situatie is.

2 honden die aanvallen en moorden ( wat niet iets is wat normaal is )
Een baasje wat kennelijk geen poot uitsteekt ( wat ook niet normaal is )

Ponies die zich rustig uit laten moorden ( wat ook niet normaal is, een beetje shetlander geeft echt wel een gerichte trap )

ponytjuh76 schreef:
AbbyBlues schreef:
Ook het laten inslapen van de honden zie ik als totaal overtrokken en nutteloos. Het probleem ligt bij de eigenaar. Ik zelf ook een hond die mijn schapen verscheurt als ik haar niet onder controle hou. Ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. De hond doet alleen wat zijn instinct hem leert.

Niks aan toe te voegen

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:59

Mensen met honden die gevaarlijk zijn als ze los zijn horen er ten alle tijden uiterst waakzaam over te zijn dat ze niet los gaan. Mijn vader is ook eens erg aangevallen door zo'n bijthonden, de dochter van in de 20 was even vergeten het hek toe te doen en mij vader passeerde aan de overkant van de straat... Kijk dit kan gewoon niet, dat is gevaarlijk! Uiteraard is het niet de honden hun schuld maar dat wil niet zeggen dat het op een onbewaakt moment nog eens mag gebeuren. De eigenaars van de honden moesten verplicht een elektrische omheining zetten denk ik die aan moest zijn als de honden thuis zijn en als het nog eens zou gebeuren gingen de honden toch een spuitje moeten krijgen. Dat vind ik wel fair, het dier is nu eenmaal gevaarlijk. In deze situatie vind ik dat Eddy een dikke schadevergoeding mag krijgen en maatregelen voor de eigenaar van de honden. Spijtig dat het blijft voorkomen met bijthonden, baasjes moeten hun verantwoordelijkheid nemen!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:05

Nadat ik als kind door zo'n smerig beest gebeten ben in mijn hoofd vind ik persoonlijk dat alle valse honden, of dit nu dankzij de eigenaar komt of niet, geruimd dienen te worden. Ze zijn gewoonweg niet meer veilig in het openbaar en stel je let een keertje niet op en zo'n hond ontsnapt, wat dan? Waarom zo'n dier in leven houden? Er worden ook genoeg lieve dieren in asiels afgemaakt omdat niemand ze adopteert dus wat is de meerwaarde hier om 2 valse honden in leven te houden? Gewoon een spuitje zetten. En de eigenaar dient ook echt gestraft te worden... Schandalig dat deze honden dit hebben kunnen doen :n

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:15

SaraViavia schreef:
Netjes dat de eigenaar nog zegt dat hij hoopt dat de eigenaar van de honden ze nu hopelijk binnenhoudt.. Vind dat die honden wel afgemaakt mogen worden en de eigenaar verdient een boete. Dit is geen normaal gedrag. En ik denk niet dat dit door een golden retriever of iets dergelijks is gebeurd.....
Zeker als het vechthonden waren vind ik dat de hondeneigenaar dit echt duur mag komen te staan. Ik had het niet gepikt als twee rothonden vijf van mijn pony's het leven afpakte.

Dus als het een pitbull of iets was moet de straf zwaarder zijn dan bij een labrador? Dat slaat dus echt nergens op hè.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:21

Nu zijn het 5 pony's dood gebeten. Vraag mij voor nu af wie de volgende worden denken aan de kleinkinderen van deze meneer. :=

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:33

Dat is zo dicht bij mijn paardjes...
Wij hebben helaas al eens bijna hetzelfde meegemaakt.
Onze pony is 's nachts op zijn weide aangevallen door twee rotweillers. Onze pony is 'gelukkig' uit zijn weide kunnen vluchten. Hij heeft toen +-4 km gelopen met die honden achter hem aan, tot in het dorp, daar heeft een café baas onze pony tegengehouden en de honden er echt af moeten slaan...
Wij hadden helemaal niets gehoord, 's morgens politie gebeld. Politie kon er nog mee lachen dat onze pony 'op café was'. :n
Gelukkig is het voor onze pony nog vrij goed afgelopen, hij heeft verschillende hechtingen moeten krijgen en had schade aan een pees. Na 3 maanden was hij ongeveer weer de oude, op de littekens na natuurlijk, die blijven. Gelukkig heeft hij het wel overleefd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:41

LianaDV schreef:
Gelukkig heeft hij het wel overleefd.

De honden ook?
Hier in IJsland worden honden na zo´n incident onherroepellijk afgemaakt.
Doet overigens wonderen voor het verantwoordelijkheidsgevoel van de hondeneigenaars ....

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:54

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:10

Kuggur schreef:
LianaDV schreef:
Gelukkig heeft hij het wel overleefd.

De honden ook?
Hier in IJsland worden honden na zo´n incident onherroepellijk afgemaakt.
Doet overigens wonderen voor het verantwoordelijkheidsgevoel van de hondeneigenaars ....

De honden zijn helaas niet afgemaakt, al vind ik dat dat wel had moeten gebeuren.
De honden zijn overigens van een restauranthouder, en zitten in een hok op de parking.
Stel dat deze honden alweer uitbreken en er lopen klanten op de parking, ik zou er als eigenaar niet meer gerust in zijn...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:25

Dan nog, als eigenaar merk je dat toch op? Je hond moet ook onder het bloed zitten of weet ik veel wat :S

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:35

A3a1 schreef:
Nou, sorry hoor, maar honden doden niet zomaar in het wilde weg en zeker niet 6 ponies.
Dat is niet de normaalste zaak van de wereld.

Wat ik in dit verhaal niet snap is dat de ponies niet getrapt hebben, je zou haast denken dat ze vastgehouden zijn.

ben het hier niet mee eens.
we hebben huskys waar van er 1 ook erg let op vogels en schaapen zal deze ontsnappen en ziet iets voor hem weg rennen zal die hem ook pakken het blijft het instinct. voor mensen en ander die is hij ontzettend lief speelt met de kleine kinderen en katten lopen gewoon samen met hem. toch blijft het een dier darnaast waren het er meer waardoor ze zekker opgejut worden.

en hond en een cavia kunnen ook niet samen dus dan blijft tussen paard en hond ook iets spelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:59

Froukje schreef:
Ik ga volledig mee met Kuggur. Zulke honden moeten gewoon geruimd worden, want die zijn niet meer veilig voor hun omgeving, of eigen baas...

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/twee- ... n-eigenaar

Dit bericht maakt meteen het vooroordeel weer compleet wat voor type mens dit soort hond heeft.
Die ze heeft voor het stoer zijn, niet voor het netjes opvoeden.
Want iedereen heeft thuis ook een doorgeladen pistool liggen en kan dan ook gericht de honden dood schieten en niet de man.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:03

Ragdollcat schreef:
Pandora2 schreef:
Het zal je maar overkomen... |( Niet te vatten eigenlijk dat honden tot zoiets in staat zijn...

Waarom niet.
Honden zijn juist in staat om zoiets te doen en dat zou je moeten kunnen weten.

Verschrikkelijk voor de mensen van wie de ponys zijn, heel veel sterkte.

Ik denk dat je, tegen beter weten in, hoopt dat de honden eigenaar zijn verantwoordelijkheid neemt. Naar het type hond kun je waarschijnlijk wel raden.
Ik vind het intens sneu voor de eigenaar en zijn kleinkinderen. Ik hoop dat de beestjes niet te lang geleden hebben. Ik kan erg verdrietig worden van dit soort berichtgeving. ;(