KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:45

Abacab schreef:
Wijsje schreef:
Mogen zo vooral bij de pony's gaan kijken. Onze D-pony bijvoorbeeld weegt 350 kg, mag dus maximaal 70 kg op. Beetje puber zit daar zo aan.

Toch die BMI index er eens naast leggen. Maar met 70 kilo op een Dpony ben je
1 te lang
Of
2 te zwaar

wow dit laat wel weer zien hoe erg we gewend raken aan te zware kinderen en volwassenen. Beetje puber die de 70 kilo aantikt?? Dat is echt gewoonweg te zwaar.
Meeste pubers die ik zie redden dat gelukkig echt niet, hoewel de wat zwaardere pubers idd aardig die kant opgaan, maar 70 kilo voor een puber met normale lengte is echt veel te zwaar

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:46

mysa schreef:
Ik heb altijd gehoord, en dat klinkt ook logisch, dat een korte rug meer kan dragen dan een lange. In principe vind ik 15% ook beter dan 20% maar ik denk dat er dan erg veel mensen niet meer op hun paard kunnen rijden. Ik heb twee IJslanders, eentje van +400 kg (maar wel met een onkarakteristiek lange rug), daar zou ik dan nog wel op mogen, en een kleintje van ong. 1.36 die zo'n 350 kg zal wegen. Daarmee zou ik met 15% dus wel op het randje zitten. Weeg zo'n 50kg maar zadel komt er nog bij natuurlijk.

Maar is het ook juist niet de bedoeling dat door deze regeling sommige mensen niet meer kunnen rijden? Als we de cijfers gaan aanpassen zodat een hoop toch nog kunnen blijven rijden, ga je juist het doel voorbij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:47

Top dat er een begin wordt gemaakt!

Sommige mensen moeten gewoon niet op een paard gaan zitten. Er kunnen duizenden legitieme redenen zijn waarom iemand te zwaar is, maar daar kan een paard niet de dupe van worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:49

Is dit inclusief of exclusief de kilo's extra vet van het paard? Want als we eerlijk zijn is het gemiddelde paard ook veel te vet en dan zou dat betekenen dat ze meer kunnen dragen, in werkelijkheid is dat dus juist minder. Gaan ze alle paarden op een weegschaal zetten en de ruiters idem dito?

Vind het een mooi idee, maar het is gewoon niet in regels vast te leggen en ook nog eens lastig te controleren. Het is gewoon iets waar mensen zich zelf van bewust zouden moeten zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:50

Dus gewoon je paard moddervet voeren, dan mag hij meer gewicht dragen. Ik verbaas me er over hoeveel mensen denken dat het gewicht van iets of iemand bepaald hoeveel er gedragen kan worden. Dat is namelijk echt de grootste flauwekul.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:50

Zullen ze naast te 'zware' mensen dan ook de 'normale' mensen die tegen zitten van et paars aftrekken?
En mensen die zitten te plukken en rukken er ook af trekken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:51

Maar het voelt zo raar voor mij met mijn 50kg dat ik met een paar kilo erbij al niet meer op een IJslander zou kunnen. Terwijl ik dus een van de lichtere ruiters ben. En al mijn hele leven IJslanders heb en nog nooit rugproblemen heb gezien. Maar dat gaat dan dus wel over de 15% norm en niet over de 20.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:55

Ashleytjuhh schreef:
Zullen ze naast te 'zware' mensen dan ook de 'normale' mensen die tegen zitten van et paars aftrekken?

Graag maar je moet ergens beginnen toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:56

Mbt paard moddervet voeren: ik stel voor dat de stokmaat plus de afstand tussen de vier hoeven wordt gemeten.

Een paard van laat ons zeggen 1.50, korte rug en breed gebouwd (hoeven wijd uit elkaar bij lopen en halthouden) kan echt gewicht dragen, ook al is het wellicht geen tinker of welsh cob.

Klein probleempje: een van de ponies bij ons op stal zet zijn voorbenen bijna recht achter elkaar bij het lopen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:58

alleen naar de cijfers kijken zou idd niet slim zijn...ook kijken naar de bouw van de ruiter; iemand die al breed gebouwd is weegt al weer meer dan iemand van de zelfde lengte, maar een hele smalle bouw.

Iemand die lang en breed is weegt ook al weer meer. En dan heb ik het nog gewoon over een gezond gewicht; dus geen overgewicht of ondergewicht.

je zou het gehele plaatje in rekening moeten nemen; bouw en gewicht paard + bouw en gewicht ruiter + training en ervaring van beiden + de kundigheid van de ruiter.....en niet zomaar blind op cijfers afgaan, want dan kunnen idd heel veel mensen stoppen terwijl ze geen enkele belemmering vormen voor hun paard danwel te zwaar zijn voor hun paard.

Beiden dan wel gerekend met gezond gewicht, dus niet lekker denken; o gelukkig is mijn paard 100 kilo te zwaar, wordt mijn marge weer mooi een stuk groter van......dus wel berekenen met een gezond gewicht voor het paard zoals die zou moeten zijn, want het dier loopt al met extra gewicht die een aanslag zijn op de gewrichten bij flink overgewicht ( net als bij een mens die veel en veel te zwaar is, categorie obese zeg maar), zou niet eerlijk tegenover het paard zijn om die extra kilo's mooi mee te nemen om zo je eigen marge omhoog te krikken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:59

ingedebruijn schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Graag maar je moet ergens beginnen toch?

Hebben ze daar al niet heel erg in gefaalt dan? Officels mogen oo het inrij terrein toch iemand er op aanspreken wanneer dit gebeurt? Nog nooit gezien dat dit gebeurde.

Of te lange mensen op kleine paardjes? Die zitten dan ook in de weg

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:00

Janneke2 schreef:
Mbt paard moddervet voeren: ik stel voor dat de stokmaat plus de afstand tussen de vier hoeven wordt gemeten.

Een paard van laat ons zeggen 1.50, korte rug en breed gebouwd (hoeven wijd uit elkaar bij lopen en halthouden) kan echt gewicht dragen, ook al is het wellicht geen tinker of welsh cob.

Klein probleempje: een van de ponies bij ons op stal zet zijn voorbenen bijna recht achter elkaar bij het lopen.

Dat zou al een beter idee zijn. Maar dan nog worden er heel veel aspecten niet meegenomen: bespiering van het paard, ruggebruik, waaruit het gewicht van de ruiter bestaat (gewicht door spier kan, als de ruiter fatsoenlijk kan rijden, mee zijn met de beweging en hoeft weinig problemen te veroorzaken, daarentegen zal vet ten alle tijden, hoe goed de ruiter ook kan rijden en kan zitten, achter de beweging aan zal komen en dus meer problemen zal geven).

Weer een groot luchtkasteel dus van de KNHS, wat het werkelijk probleem niet aanpakt. En in mijn ogen ook geen goede eerste stap, want het slaat echt helemaal nergens. Gemiste kans, maar ja, dat is KNHS.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:01

Ashleytjuhh schreef:
Sommige zeggen hier ik zou zon iemand niet op mijn paard zetten, oh als ik sommige van gok ik 50 a 60 kilo zie rijden nou die zou ik niet op me paard zetten.

sorry als het aanvallend overkwam, het is niet mijn bedoeling geweest om zo over te komen :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:01

Inderdaad, Ashleytjuhh. Dat geruk zie je véél meer, lijkt me een beter idee daar mee te beginnen. Daarnaast gewoon eens mensen wijzen op hun moddervette knol en ook wanneer ze aan de zware kant zijn voor hun paard. Want ik denk niet dat mensen die te zwaar zijn voor hun paard dat vaak eerlijk te horen krijgen en blijkbaar hebben ze het zelf niet door (oftewel: steken hun kop in het zand).

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:06

Afbeelding
Je zou het niet zeggen. Vriendje is 98 kg. Dus met spullen erbij zal het max 110 zijn.

Paard is 680kg en niets te vet. Veel bespiering. Wel een lange weke rug en daarom rijdt vriend 2x per week en help ik hem daarbij correct te rijden. (Over de rug, hij rijdt pas een jaar maar rijdt hen correcter dan de meeste mensen die al +/- 5 jaar rijden).
Ik rij hem 3x per week (58kg) en kan zijn rugspieren wat harder trainen. Andere dagen los/vrij of een keer longeren.
Ik let er dus goed op. Vriendje mag van mij max 100 wegen en daarboven niet te paard. Hij let er goed op. Klinkt heel streng maar we willen beide het beste voor het paard.

Nu is 16,2% gewicht voor t paard
Max vind ik 17,5% en dan zou totaal gewicht van vriend met spullen 119kg mogen zijn. Dus hij blijft er sowieso wat onder.

Ik vind het erg goed dat ze hier aandacht aan besteden.

Paarden lopen wel vrolijk door. Ook als je te zwaar voor ze bent..

Iemand die in z'n mond trekt komt niet op mijn paard. Iemand die goed kan rijden maar te zwaar is ook niet. Beest kiest er niet voor om een ruiter op zich te hebben.

Edit: info bij foto. Paard was gevallen op straat en hierdoor 3 maanden enkel op de wei gestaan en hierdoor wat minder in bespiering. Dit was in september. Nu is hij zo:

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:07

Je kan er wel een heel ingewikkeld iets van maken maar in de praktijk klopt de regel gewoon vrij goed. En het argument dat veel ruiters dan niet meer op hun paard zouden kunnen rijden raakt natuurlijk ook kant noch wal. Dat is jammer dan, wat niet goed is voor een paard is gewoon niet goed, klaar.

Overigens valt het aan het paard vrij goed te zien of de ruiter te zwaar is of niet. Ik heb in mijn lessen menig volwassen ruiter gezien op elk paard en ik kon duidelijk zien welke ruiters te zwaar waren voor welk paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:09

Lalidan schreef:
Dus gewoon je paard moddervet voeren, dan mag hij meer gewicht dragen. Ik verbaas me er over hoeveel mensen denken dat het gewicht van iets of iemand bepaald hoeveel er gedragen kan worden. Dat is namelijk echt de grootste flauwekul.

:+ Daarom gaat het ook over gezond gewicht en niet om het werkelijke gewicht. Officieel gaan de 'obesitas' kg's van het paard juist weer van de draagkracht af.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:10

die mogelijkheid is er al, maar wordt niet gebruikt door organisatoren.
Vorige week zelf nog gezien; fries in de inrijring alla rollkur de baan door; had nog geen vloeitje tussen kin en borst kunnen leggen.
Wordt niks van gezegd terwijl ringmeester toch echt toe stond te kijken hoe die fries de baan doorging.

Proef kreeg die niet veel meer ruimte; had net een vuist tussen kin en borst gekund....kreeg bijna 200 punten zagen we later op het scherm....

Maar goed, zoals iemand al zei; je moet toch ergens beginnen en hoewel ik het idee heb dat in Nederland het nog redelijk mee valt met echt veel te zware mensen op iele paardjes, kom je dat soort combinaties ook hier wel eens tegen.......maar eerlijk gezegd zie ik die hier in het noorden gelukkig niet heel veel. Dan is de groep die op het randje zit toch een stuk groter wat dat betreft

Dus kunnen ze snel doorstomen naar oneerlijk rijden...dat scheelt alweer :D

En als ze dan toch bezig zijn; paarden die overduidelijk veel te zwaar zijn ook tijdelijk schorsen totdat eigenaar/ruiter het dier weer op een gewicht heeft waarmee die kan presteren zonder zichzelf kapot te lopen (wat uiteindelijk na jaren toch echt zal gebeuren)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:11

punk143 schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Sommige zeggen hier ik zou zon iemand niet op mijn paard zetten, oh als ik sommige van gok ik 50 a 60 kilo zie rijden nou die zou ik niet op me paard zetten.

sorry als het aanvallend overkwam, het is niet mijn bedoeling geweest om zo over te komen :+

Was het niet hoor ;)
Bedoelde er meer mee te zeggen dat er genoeg mensen zijn die minder wegen die hun paard meer in deweg zitten ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:12

Ashleytjuhh schreef:
punk143 schreef:

Was het niet hoor ;)
Bedoelde er meer mee te zeggen dat er genoeg mensen zijn die minder wegen die hun paard meer in deweg zitten ;)

Maar dat rechtvaardigt het nog niet dat er te zware mensen op paardenruggen mogen zitten.....

Ashleytjuhh

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:14

Maar wanneer is het eerlijk dan?
Iemand die te zwaar us niet eerlijk?
Iemand die normale gewicht heeft maar niet goed mee zit is niet eerlijk?
Iemand die plukt us niet eerlijk?
Ienand die teveel zweep en been geeft is niey eerlijk?

Nederland laten we stoppen met rijden weinig mensen mogeb meer rijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:16

Tellen we allemaal het zadel ook mee? Dan is die puber van 70 kg op een D-pony toch echt niet zo raar: 63 kg plus een zadel van 7 kilo...

Ik zit op mijn lichtste paard ook aan de 20%: paard is een volbloed arabier, weegt 426 kg, ik weeg 65 kg (bij 1.72) en heb er een westernzadel van 18 kg op liggen.
Alle andere paarden wegen ruim meer: oplopend van 480 tot 535 tot nog meer, maar die is nooit gewogen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:20

xxCYNNxx schreef:
alleen naar de cijfers kijken zou idd niet slim zijn...ook kijken naar de bouw van de ruiter; iemand die al breed gebouwd is weegt al weer meer dan iemand van de zelfde lengte, maar een hele smalle bouw.

Iemand die lang en breed is weegt ook al weer meer. En dan heb ik het nog gewoon over een gezond gewicht; dus geen overgewicht of ondergewicht.

je zou het gehele plaatje in rekening moeten nemen; bouw en gewicht paard + bouw en gewicht ruiter + training en ervaring van beiden + de kundigheid van de ruiter.....en niet zomaar blind op cijfers afgaan, want dan kunnen idd heel veel mensen stoppen terwijl ze geen enkele belemmering vormen voor hun paard danwel te zwaar zijn voor hun paard.

Maar het gaat niet om het overgewicht van de ruiter, het gaat om het gewicht. Of die nu volgens het bmi te dik is of niet, dat toe er niet toe, het gaat erom of die te zwaar is voor dat paard.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:26

miet eerlijk rijden is bij mij:
- je paard in de krul trekken en liefst met kin op de borst
- je paard overdreven hard afstraffen bij een struikeling (als de ruiter het dier niet maar een beetje laat lanterfanteren, struikelt die ook niet....tenzij er gezondheidsproblemen zijn zoals artrose bv...maar ik ga even uit van een gezond paard met goede conditie)
- je paard vol in zn pens schoppen met de sporen er goed in meerdere malen omdat hij bv weigerde, ondanks dat je je dier allang weer onder controle hebt

dat soort dingen valt bij mij onder oneerlijk rijden.

Net als zweep gebruiken ipv beenhulp, omdat paard zogenaamd lui is.....terwijl 9 van de 10 keer het onkunde is van de ruiter dat paard of pony loopt te lanterfanteren

Dat is oneerlijk rijden in mijn ogen

Je vb van iemand met normaal gewicht die niet goed mee zit, is meestal gewoonweg onkunde en zal spoedig genoeg verbeteren...dat voorbeeld noem ik dus geen oneerlijk rijden.

Iedereen moet het leren; Ankie heeft ook gestuitert in het zadel de eerste keren dat ze op een pony zat. Jeroen Dubbeldam is bij de eerste springlessen er ook wel genadeloos vanaf gepleurd; iedereen moet het leren tenslotte, niemand is geboren als volleerd ruiter.

@ damned ja snap ik, maar laten we eerlijk zijn, zeker bij de volwassenen komt dat te zwaar zijn voor je paard door overgewicht.......bij kinderen spelen idd ook andere factoren mee, maar bij de volwassen ruiters is de oorzaak toch meestal overgewicht. Vandaar dat ik die er wel bij noem...want je hebt overgewicht en overgewicht natuurlijk; iemand die 10 kilo te zwaar is kan vaak nog prima op zn paard....bij 30 of meer overgewicht wordt dat toch een nader verhaal.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 27-12-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:28

Ashleytjuhh schreef:
Maar wanneer is het eerlijk dan?
Iemand die te zwaar us niet eerlijk?
Iemand die normale gewicht heeft maar niet goed mee zit is niet eerlijk?
Iemand die plukt us niet eerlijk?
Ienand die teveel zweep en been geeft is niey eerlijk?

Nederland laten we stoppen met rijden weinig mensen mogeb meer rijden

Het gaat er niet zozeer om wat nog meer allemaal oneerlijk is. Er zijn namelijk altijd meerdere problemen die aangepakt moeten worden, als je dat zegt: alles moet tegelijk aangepakt worden of niets mag aangepakt worden, dan kom je dus nooit tot het oplossen van de problemen want niet alles kan tegelijkertijd. Dus werk je in stappen en zeg je: we gaan ons nu eerst focussen op A en als dat goed is gaan we verder met probleem B.

Daarnaast gaat met de 20% grens niet spontaan heel NL moeten stoppen met rijden, dat is echt ruim. Even ervan uitgaande dat de gemiddelde amazone niet groter is dan 180, dan is het maximale gezonde gewicht 80 kg (bij 40 jarige leeftijd). Dan heb je dus een paard nodig van minimaal 435 kg (tuig meegerekend), dat is echt niet een hoog gewicht voor een beetje paard. Mijn Arabieren pony'tje haalt dat zelfs bijna (maar daar laat ik geen persoon van 80 kg op). De grens is dus eigenlijk nog niet de richtlijn die je eigenlijk aan wil houden, maar coulanter dan dat.
Ja als je met je gewicht kampt dan heb je wellicht een probleem, maar dan zou je ook kunnen overwegen of het diervriendelijk is wat je doet. Niet iedereen kan wat doen aan hun postuur, maar je kan wel weloverwogen besluiten nemen hoe je ermee omgaat.