Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
oomens schreef:Chasey schreef:Ik zie nu de foto's pas verschijnen bij het bericht. Zien er wel uit als oude kraaienpoten. Misschien toch nog overgebleven van de oorlog? Geen idee.Rossfechten schreef:Dat is wel in die regio geweest, maar zijn de nu gevonden kraaienpoten ook uit die tijd?https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_op_de_Mookerheide
Bij een andere schans uit die tijd zag ik veel kraaienpoten in de vitrine liggen. Ze werden tegen paarden en voetvolk gebruikt, door een simpele schoenzool gaan die dingen ook.
Chasey vindt ze er oud uitzien, maar ik vind ze eigenlijk behoorlijk modern lijken en weinig geroest voor iets wat vier- tot vijfhonderd jaar in bosgrond heeft gelegen.
Rossfechten, wat voor type kraaienpoten werden destijds gebruikt? En is het aannemelijk dat die nu in redelijke conditie (scherp genoeg om in een paardenvoet te dringen en nog niet zo brosgeroest dat ze daarbij afbreken) op bospaden aan de oppervlakte komen?
Ik vind ze eruit zien als twee uitgezaagde segmenten uit een metalen buis (kwestie van twee zaagsneden, één loodrecht en één onder een hoek) die in het midden aan elkaar gelast zijn. Geen al te ingewikkeld stukje huisvlijt, maar niet echt met basismateriaal dat in de 16e eeuw standaard voorhanden was.
Ayasha schreef:Als 500kg er op gaat staan dan moet het niet heel scherp zijn en gezien de hoef daar zacht is, is de kans op afbreken ook minder groot. Zelfs als er sprake zou zijn van roest.
rainbow8 schreef:Fijn dat het beter gaat met het paard..
Wat ik me echter afvraag.. Is als er een aantal jaar geleden ook al van die kraaienpoten zijn gevonden.. Waarom ze dat gebied niet hebben uitgekamd hebben met een metaaldetector.. Er waren destijds in een tijdsbestek van ik meen 2 à 3 maanden meerdere meldingen van in het nieuws.. Waarom dan denken dat er verder niets,meer ligt ipv op zoek te gaan naar meer met een metaaldetector en zo veel leed besparen.. Om maar te zwijgen over de kosten die dit met zich meebrengt en die nergens op te verhalen zijn.. Terwijl als er grondig gezocht zou zijn, deze kosten niet gemaakt hadden hoeven worden..