Opnieuw kraaienpoten aangetroffen in Groesbeeks Bos *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:09

Toch snap ik niet hoe deze 'lullo's' het in hun vieze kop te halen, ze weten toch dat mensen hier last van hebben? Ze krijgen er toch geen geld voor elke keer als er wat gebeurt? Waarom zou je het doen dan, puur om te zorgen dat andere mensen/dieren er last van hebben. Te gek voor woorde -:(-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:19

Als dat waar is, dan is het paard uit de OP waarschijnlijk 'collateral damage' en was politie/boswachter/BOA/ander toezicht het eigenlijke doelwit.

Hagar_Helga

Re: Opnieuw kraaienpoten aangetroffen in Groesbeeks Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:28

Dat denk ik ook, oomens.

Er zijn daar ook kraaienpoten gebruikt om banden lek te maken van ander soort natuurmensen.

Super sneu voor het paard, wat zal dat zeer doen!

Didi146

Re: Opnieuw kraaienpoten aangetroffen in Groesbeeks Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:22

Bedankt voor al jullie reacties.
De politie heeft al eerder dit soort kraaienpoten gevonden, dus deze is niet recent neergelegd. De hoef is de afgelopen dagen telkens opnieuw verbonden en de antibiotica heeft gewerkt. Gelukkig is er geen ontsteking gekomen en lijkt het met een sisser afloopt te lopen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:27

oomens schreef:
Chasey schreef:
Ik zie nu de foto's pas verschijnen bij het bericht. Zien er wel uit als oude kraaienpoten. Misschien toch nog overgebleven van de oorlog? Geen idee.

Rossfechten schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_op_de_Mookerheide

Bij een andere schans uit die tijd zag ik veel kraaienpoten in de vitrine liggen. Ze werden tegen paarden en voetvolk gebruikt, door een simpele schoenzool gaan die dingen ook.
Dat is wel in die regio geweest, maar zijn de nu gevonden kraaienpoten ook uit die tijd?
Chasey vindt ze er oud uitzien, maar ik vind ze eigenlijk behoorlijk modern lijken en weinig geroest voor iets wat vier- tot vijfhonderd jaar in bosgrond heeft gelegen.

Rossfechten, wat voor type kraaienpoten werden destijds gebruikt? En is het aannemelijk dat die nu in redelijke conditie (scherp genoeg om in een paardenvoet te dringen en nog niet zo brosgeroest dat ze daarbij afbreken) op bospaden aan de oppervlakte komen?

Ik vind ze eruit zien als twee uitgezaagde segmenten uit een metalen buis (kwestie van twee zaagsneden, één loodrecht en één onder een hoek) die in het midden aan elkaar gelast zijn. Geen al te ingewikkeld stukje huisvlijt, maar niet echt met basismateriaal dat in de 16e eeuw standaard voorhanden was.

Als 500kg er op gaat staan dan moet het niet heel scherp zijn en gezien de hoef daar zacht is, is de kans op afbreken ook minder groot. Zelfs als er sprake zou zijn van roest.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:52

Ayasha schreef:
Als 500kg er op gaat staan dan moet het niet heel scherp zijn en gezien de hoef daar zacht is, is de kans op afbreken ook minder groot. Zelfs als er sprake zou zijn van roest.

Dat snap ik, maar als het sinds 1574 in de grond ligt, zou er van een kraaienpoot van dat formaat volgens mij weinig bruikbaars meer over zijn. Een stukje modern prikkeldraad verpulvert al bijna bij de minste belasting, wanneer het nog maar heel kort in de grond heeft gelegen. Zo'n kraaienpoot is wel iets zwaarder uitgevoerd, maar na zoveel tijd betwijfel ik toch echt of hij in een paardenvoet komt zonder af te breken. Zelfs in de straal.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:44

Fijn dat het met het paard beter gaat.

Ik ben geen archeoloog. Maar als je wat rondspeurd dan zijn er genoeg gevaarlijke kraaienpoten gevonden uit die tijd. Dus hetkan wel. Maar dan moet iemand er naar kijken of goede fotos van de kraaienpoot hier geplaatst worden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:36

Fijn dat het beter gaat met het paard..

Wat ik me echter afvraag.. Is als er een aantal jaar geleden ook al van die kraaienpoten zijn gevonden.. Waarom ze dat gebied niet hebben uitgekamd hebben met een metaaldetector.. Er waren destijds in een tijdsbestek van ik meen 2 à 3 maanden meerdere meldingen van in het nieuws.. Waarom dan denken dat er verder niets,meer ligt ipv op zoek te gaan naar meer met een metaaldetector en zo veel leed besparen.. Om maar te zwijgen over de kosten die dit met zich meebrengt en die nergens op te verhalen zijn.. Terwijl als er grondig gezocht zou zijn, deze kosten niet gemaakt hadden hoeven worden..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:38

rainbow8 schreef:
Fijn dat het beter gaat met het paard..

Wat ik me echter afvraag.. Is als er een aantal jaar geleden ook al van die kraaienpoten zijn gevonden.. Waarom ze dat gebied niet hebben uitgekamd hebben met een metaaldetector.. Er waren destijds in een tijdsbestek van ik meen 2 à 3 maanden meerdere meldingen van in het nieuws.. Waarom dan denken dat er verder niets,meer ligt ipv op zoek te gaan naar meer met een metaaldetector en zo veel leed besparen.. Om maar te zwijgen over de kosten die dit met zich meebrengt en die nergens op te verhalen zijn.. Terwijl als er grondig gezocht zou zijn, deze kosten niet gemaakt hadden hoeven worden..

Grondig zoeken is gratis? En kost geen mankracht die dan dus niet elders kan worden ingezet?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:02

Er zijn genoeg hobbyisten met een metaaldetector.. Doe daar een beroep op..