Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:16

Reiningruiters zouden dit als volstrekt normale trainings- en wedstrijdtijden beschouwen :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:33

Wranglerbutt schreef:
Reiningruiters zouden dit als volstrekt normale trainings- en wedstrijdtijden beschouwen :+

Serieus ? :') Gaan die wedstrijden zo vroeg van start ?

Ik vind Isabell wel een punt hebben. Zeker als er de avond tevoren zo'n feest tot half nacht georganiseerd wordt...oftewel van de dansvloer naar de rijbaan =:) :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:45

Ibbel schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je 3 uur voor een proef start nog moet gaan 'trainen'... Dan ben je volgens mij rijkelijk laat.

Ik snap dat je warm moet rijden, maar als de rubriek om 7 uur begint, en je start als eerste, dan ga je toch om 6 uur warmrijden op z'n vroegst? En dan schuif je toch om kwart voor 6 er een hap eten er in als dat dan per se nodig is. Paarden hoeven ook niet eerst 'uit te buiken' voordat je kunnen werken (zie ook hier hoe het in de endurance werkt), en paarden hoeven ook geen 8 uur te slapen 's nachts.

Of hebben die topdressuurpaarden allemaal een probleem met hun kortetermijngeheugen en moeten ze 3 x per dag alles opnieuw oefenen anders zijn ze hun kunstje verleerd? Nee toch?

Sorry maar je laatste allinia laat me van de bank rollen van het lachen .

Maar inderdaad enerzijds respect , anderzijds niet piepen . Paard kan 2 uur slapen tussen 1 en 3
En doorgewinterde show paarden zijn gewend aan de onregelmatig heid qua show voeren etc
Dus beest zal er niet slechter van slapen

Getup

Re: Afmelding Isabell Werth wegens onaanvaardbare trainingstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:11

Voor jezelf is t nog te doen...even doorbikkelen ( al heeft Isabell met haar staat van dienst deze wedstrijd niet perse nodig misschien?). Maar voor de paarden is t niet fijn. Aan de andere kant denk ik: en wat, als je nu niet gaat trainen? Maar gewoon losrijden en naar binnen?
Al is er volgens mij bijna niemand die dit overslaat.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:35

Is het ook niet een beetje een protest actie naar de organisatie? De dressuur proppen wij 's morgens om 7u, geen kat in de tribunes. En dan zijn ze verwonderd dat er geen publiek is..

Baanverkenning wordt altijd gedaan op dat niveau, maar om 4u? Komaan...
De paarden en de grooms verdienen ook hun nachtrust en als in de stallen het licht pas om 1u uit gaat en om 3u weer aan. Daar zou menig dressuurpaard met zijn verkeerde hoef uit stal stappen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:41

Goed zo mevrouw Werth. Wel zo handig dat de bobo's in de organisatie leren dat het publiek komt kijken naar de ruiter/paard combinaties, niet naar de bobo's.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:14

Zinzi_jewel schreef:
Ibbel schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je 3 uur voor een proef start nog moet gaan 'trainen'... Dan ben je volgens mij rijkelijk laat.

Ik snap dat je warm moet rijden, maar als de rubriek om 7 uur begint, en je start als eerste, dan ga je toch om 6 uur warmrijden op z'n vroegst? En dan schuif je toch om kwart voor 6 er een hap eten er in als dat dan per se nodig is. Paarden hoeven ook niet eerst 'uit te buiken' voordat je kunnen werken (zie ook hier hoe het in de endurance werkt), en paarden hoeven ook geen 8 uur te slapen 's nachts.

Of hebben die topdressuurpaarden allemaal een probleem met hun kortetermijngeheugen en moeten ze 3 x per dag alles opnieuw oefenen anders zijn ze hun kunstje verleerd? Nee toch?

Sorry maar je laatste allinia laat me van de bank rollen van het lachen .

Maar inderdaad enerzijds respect , anderzijds niet piepen . Paard kan 2 uur slapen tussen 1 en 3
En doorgewinterde show paarden zijn gewend aan de onregelmatig heid qua show voeren etc
Dus beest zal er niet slechter van slapen

Probleem is dat je wel kunt willen dat het paard dan slaapt, maar je kunt het dat niet bevelen. Dus kan goed zijn dat door de stress van het lawaai etc, de paarden gewoon niet slapen tot wanneer ze moeten beginnen. Lijkt me ook niet handig.

Vind het wel fijn van haar. En het is niet omdat het op andere plaatsten gedaan wordt, dat het getolereerd moet worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:14

Aria_zz schreef:
Probleem is dat je wel kunt willen dat het paard dan slaapt, maar je kunt het dat niet bevelen. Dus kan goed zijn dat door de stress van het lawaai etc, de paarden gewoon niet slapen tot wanneer ze moeten beginnen. Lijkt me ook niet handig.

Vind het wel fijn van haar. En het is niet omdat het op andere plaatsten gedaan wordt, dat het getolereerd moet worden.

Sowieso heeft een paard geen dag-nacht ritme zoals wij mensen. Maar het lawaaiprobleem dat je schetst is inderdaad juist het probleem.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:28

Ik begrijp de discussie hierover niet zo goed, zij wil dit niet voor haar paard. Punt. Klaar.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:37

Wat goed van Isabell ! Ik ben jaren terug een tijdje groom geweest bij een collega van Isabell.En op concours in Dortmund moesten we toen ook om 4.00 opstaan en voeren en daarna gelijk invlechten. Zodat de amazone om 5.00 op het paard kon zitten voor haar eeste training. Die training duurde een uur zodat het paard weer even op stal kon en vervolgens uurtje later weer op te zadelen voor het losrijden vlak voor de proef. Ja ook toen was het s'nachts tot 1.00 onrustig in de stal. En als groom sliep ik in de box naast de paarden. Dat was weinig nachtrust zowel voor paard als groom. Na zo' n weekend was je dan ook doodop.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:47

Wat een stom gedoe zeg. Dan spreid de wedstrijd over twee dagen en begin gewoon om 10.00 uur.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:51

Bloodymary schreef:
Wat een stom gedoe zeg. Dan spreid de wedstrijd over twee dagen en begin gewoon om 10.00 uur.

Frankfurt is een wedstrijd die op woensdag begint tot en met zondag.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:57

webster543 schreef:
Bloodymary schreef:

De betreffende proeven dan. Je weet wel wat ik bedoel.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:06

De starttijden en baanverkenningstijden zijn idd rare tijden. Maar als de wedstrijd om 07.00 uur begint, dan is het toch ook logisch dat er bijna geen publiek is. Er wordt vaak geklaagd dat dressuur zo slecht bezocht wordt. Maar bijvoorbeeld bij Jumping Amsterdam is de Kür op Muziek vaak uitverkocht, dus in elk geval is in Nederland in het weekend het publiek er wel als er voldoende kwaliteit aan de start komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:13

De kur is ook het leukste om te zien he...7 uur is inderdaad wel erg vroeg om te starten maar goed dat kan nog.

Ik vind het wel vreemd dat je kennelijk alleen midden in de nacht de baan mag verkennen..juist als je topprestaties wilt leveren is een goede nachtrust erg belangrijk voor zowel ruiter als paard. Dus ik vind het begrijpelijk dat Isabel zich terug trekt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:25

Bloodymary schreef:
webster543 schreef:

De betreffende proeven dan. Je weet wel wat ik bedoel.

Of je limiteert het aantal deelnemers zoals bij tennis;
Of je houdt (een week ervoor) een pre-kwalificatie voor een deel van het deelnemersveld zoals (vroeger) bij de Formule 1;
Of je werkt met een A-groep en een B-groep zoals bij het schaatsen.

MaseyZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:34

Ze heeft groot gelijk!!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:12

Bij dit niveau hebben de ruiters vaak een trainingspaard bij zich, het toekomstpaard. Desbetreffende paard is dan mee om ervaring op de doen. Daar zijn de trainingsmomenten ook voor. En dan nog met het paard dat mee doet de baan verkennen inderdaad.

Kan mij goed voorstellen dat ze deze keuze heeft gemaakt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:44

Onbegrijpelijk dat niet meer ruiters de publiciteit zoeken. Deze omstandigheden zijn onaanvaardbaar

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:51

Ik zie persoonlijk het probleem niet in qua tijden, maar ik ben gewend aan een onregelmatig nachtritme en een nachtje overslaan :+ Zolang je paard maar aan zijn rust komt zal hij het ook niet zo erg vinden. Maar ja, als je het niet gewend bent kan ik mij voorstellen dat dit geen ideale omstandigheden zijn om te gaan rijden...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:09

Ik vind het een beetje gemiep op niks af. Volgens mij hoeft niemand verplicht naar een feest/carnaval achtig festijn, paard zal er geen drol om geven dat het wat lawaaiig is, die slaapt toch niet braaf 8 uurtjes 's nachts. Klinkt meer alsof ze geen zin heeft om met een stuk in de kraag op haar paard te moeten stappen. Wat op zich prima is, maar stel je dan ook verder gewoon niet aan. We gaan hier na 4 dagen kermis ook gewoon weer vroeg te werk.

Snap sowieso niet echt waarom je 3 uur nodig hebt om te trainen en 'te verkennen' voor de wedstrijd, maar dat zal aan mij liggen :+.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:30

Dat jij na 4 dagen gewoon weer aan het werk gaat is jouw keuze, je moet je werk dan gewoon doen maar je hoeft geen topprestatie op wereldbekernivo te leveren. Yuri van Gelder waren de andere atleten ook niet blij mee toen ie de rust 's-nachts verstoorde. En het is heel kortzichtig om te zeggen dat een paard toch niet braaf 8 uurtjes slaapt. Als ie niet slaapt kan hij toch nog rusten. Die rust is met een hoop lawaai ver te zoeken. En wie zegt er dat Isabel hoe dan ook zelf naar dat feest toe zou gaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:45

Mousmous schreef:
Dat jij na 4 dagen gewoon weer aan het werk gaat is jouw keuze, je moet je werk dan gewoon doen maar je hoeft geen topprestatie op wereldbekernivo te leveren. Yuri van Gelder waren de andere atleten ook niet blij mee toen ie de rust 's-nachts verstoorde. En het is heel kortzichtig om te zeggen dat een paard toch niet braaf 8 uurtjes slaapt. Als ie niet slaapt kan hij toch nog rusten. Die rust is met een hoop lawaai ver te zoeken. En wie zegt er dat Isabel hoe dan ook zelf naar dat feest toe zou gaan.

Inderdaad, gemakkelijk geoordeeld. Ik heb zelf zeer zeker gemerkt dat mijn paarden minder goed voor de dag komen als er onvoldoende rust is. Dat merkt iedereen die in dit circus zit, ik begrijp gewoon niet dat men er zo neerbuigend over kan zijn, tenzij men overduidelijk zelf die ervaring niet heeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:45

Het is haar paard, haar keuze. Als het voor haar niet goed voelt, dan is het toch alleen maar fijn dat ze zich niet onder druk laat zetten om de wedstrijd wel te rijden. Ze vind de tijden niet oké voor haarzelf en haar paard. Daarin verschillen mensen van meningen blijkt wel uit dit topic. De één zou wel rijden, de ander niet, de één vind het onzin, de ander niet, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Werth zich er niet goed bij voelt en dat gevoel volgt. En haar mening is de enige belangrijke hierin, gezien zij degene is die de wedstrijd moet rijden. Ze zet het welzijn van haar dier voorop. Of het nou wel of niet een 'overdreven' reactie is op de tijden, dat doet er niet toe. Zij vind het onaanvaardbaar en maakt hierin een voor haar en haar paard een goede keuze ipv tegen haar gevoel/principes in te gaan en gewoon te rijden. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:31

Héél juist, het doet er feitelijk niets toe. Van belang is, dat zij voor haar paard kiest.

En zij schrijft het ook als om niet de verkeerde indruk te laten ontstaan over de conditie van Johnson, alsof er een wedstrijdpauze noodzakelijk zou zijn, dat is volgens haar duidelijk niet het geval.
Zij laat zich inderdaad niet onder druk zetten.