Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tobbes schreef:Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.
AlexVB schreef:Tobbes schreef:Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.
Dit is dus niet waar. Bij elke wedstrijd worden voor, tijdens en na ook naar vochthuishouding, hartslag,kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, ademhaling en de gangen in stap en draf gecontroleerd
Is 1 van deze punten niet goed volgens de geldende regels wordt een paard afgekeurd. Alleen bij HS boven 60 heb je nog 1 kans om opnieuw aan te bieden.Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.Citaat:In Nederland en ook België zijn ze heel streng bij de keuringen.
Terug on topic.
Deze Engelse dame en alle andere ruiters en amazones die zo een paard behandelen dienen voor minimaal 2 jaar geschorst te worden.
AlexVB schreef:Tobbes schreef:Probleem bij keuringen is dat er bij de locomotie alleen wordt gekeken of een paard kreupel is of niet. Ik zie Nederland ook regelmatig paarden die niet meer vooruit te branden zijn maar wel goed gekeurd worden. Vooral paarden die hoog in bloed staan zie ik dit meer.
Dit is dus niet waar. Bij elke wedstrijd worden voor, tijdens en na ook naar vochthuishouding, hartslag,kleur van de slijmvliezen, darmgeluiden, ademhaling en de gangen in stap en draf gecontroleerd
Is 1 van deze punten niet goed volgens de geldende regels wordt een paard afgekeurd. Alleen bij HS boven 60 heb je nog 1 kans om opnieuw aan te bieden.
In Nederland en ook België zijn ze heel streng bij de keuringen. Hoe het in de andere Europese landen aan toe gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet gereden heb.
Terug on topic.
Deze Engelse dame en alle andere ruiters en amazones die zo een paard behandelen dienen voor minimaal 2 jaar geschorst te worden.
Luniek schreef:Lijkt me toch best een heftige optoming al vind ik dat nog niet het ergste om te zien.
In het filmpje is duidelijk te zien dat het paard uitgeput is, terugvalt en toch doorgepusht wordt. Ik vind endurance een mooie sport (in de lagere klassen) maar dit soort afstanden en deze mate van inspanning vragen van een paard gaat veel te ver. Maargoed, dat geldt in mijn ogen voor alle topsport met dieren...
BMHP schreef:Het is goed om te benadrukken dat AlexVB refereert aan de Nederlandse/Belgische situatie.
Bij de FEI regels is bv de HS 64, en ik weet niet of in de UAE een andere gehanteerd wordt naar aanleiding van Boutlieb voorstellen.
Buiten de ruiters vind ik ook dat juryleden, DA, grooms en eigenaren een schorsing zouden mogen krijgen door deelname aan wedstrijden in de UAE die afwijken van de afspraken met de FEI.
Weet iemand of dit paard is goedgekeurd na afloop?
Edhunter schreef:Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!
Citaat:Finnie is een ervaren FEI-amazone met een goede reputatie, waardoor de waarneming twijfelachtig is.
Citaat:The British Equestrian Federation did not respond to requests for comment last week about Finnie, who has been involved in controversy before. In 2013 she rode another Al Wathba-owned horse for the British team at the European championships in Most, in the Czech Republic. At the time, Horse & Hound reported that some riders withdrew themselves from selection in protest at GB considering a UAE-based rider.
Finnie was eliminated at Most for being underweight, following a spot check.
Janneke2 schreef:Edhunter schreef:Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!
Misschien zie jij een andere foto dan ik.
Een bit met schaar is niet per definitie een scherp bit (ik zag wel een ketting, maar geen kinketting, dus geen hefboom werking).
En rijden op een dier met littekens is ook al geen mishandeling.
Janneke2 schreef:Edhunter schreef:Als je het bit bekijkt wordt ik er beroerd van ! Vergroot de foto en je ziet duidelijk hoe scherp het bit is ! Er zijn duidelijk littekens te zien in de mondhoek!!
Misschien zie jij een andere foto dan ik.
Een bit met schaar is niet per definitie een scherp bit (ik zag wel een ketting, maar geen kinketting, dus geen hefboom werking).
En rijden op een dier met littekens is ook al geen mishandeling.
Wendy schreef:Al met al snap ik de ophef niet zo goed. Wel wat betreft de uitputting van het paard trouwens (valt me mee dat het dier blijkbaar nog steeds leeft), maar niet wat betreft rijden of de optoming. Want laten we eerlijk zijn: een ruiter met een scherpe spoor schopt misschien wel niet zo hard, maar als die flink inwerkt met de spoor, kan het paard daar ook flink last van hebben, ook al zie je dat niet zo terug in het beengebruik van de ruiter.
BMHP schreef:Citaat:
De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat blijkt ook uit feit dat Endurance GB de zaak in onderzoek heeft.
Babootje schreef:BMHP schreef:
De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Dat een zaak in onderzoek is zegt helemaal niets. Er is een klacht en deze wordt onderzocht. Niets meer, niets minder. De uitkomst is alleen relevant.
Citaat:De waarnemingen zijn vastgelegd op beeld materiaal. De waarneming op zich is niet twijfelachtig.
Of het genoeg is om de beschuldiging van mishandeling hard te maken is misschien twijfelachtig.