België: shetlandpony's vergiftigd en doodgeslagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: België: shetlandpony's vergiftigd en doodgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:09

tuurlijk,maar een vriendin van me is ook bv jaren terug haar beide paarden verloren omdat de buur taxus snoeide en het afval op niet veilige afstand van de paarden opgeslagen had.
de man wist helemaal niet dat het giftig was.
haar beide paarden hebben ervan gegeten en zijn eraan gestorven.

dus het hoeft idd helemaal niet moedwillig te zijn,iemand kan ook 'onwetend' paarden vergiftigen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:12

Ik veronderstel dat dat dus wel onderzocht is. DAt bedoel ik nu net.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:15

bizar, dat moet wel iets persoonlijks zijn tegen de mensen ipv tegen de ponies :(
vergiftigt geen idee of dat opzettelijk is geweest, er is zoveel giftigs in de natuur en de ponies die gefokt worden hebben over het algemeen geen voorbeeld die hen leert wat ze beter niet kunnen eten.. dus zelfvergiftiging kan gebeuren.. maar dan ook nog het hoofd in gebutst neem aan dat dat wel duidelijk is geweest voor de da boven op het vergiftingsgebeuren. als beiden door menselijk toedoen is, heb je het niet over de standaard paardenbeul, maar echt iemand die terugkomt voor die twee ponies.. riekt dus naar persoonlijk.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:17

Bah wat schrik ik van dit bericht zeg!! Krijg er tranen van in mijn ogen.. |(
Echt onmenselijk.. Ik wens de eigenaren heel veel sterkte toe, wat een verlies.
Hopelijk kan de politie hier nog iets mee, want dit kan toch niet dat iemand hier ongestraft mee weg komt!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:21

bah wat een naar verhaal...

vergiftiging zou mss nog "per ongeluk" kunnen gebeurd zijn, maar een schedel ingeslagen met een scherp voorwerp. Shetters onderling kunnen imo niet zo hard meppen... En een groot paard met beslag zou idd grote schade kunnen toebrengen maar geen schedel doorboren.
Dus de opeenvolging doet mij ook meer denken dat de vergiftiging ook moedwillig was.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:22

Rocamor schreef:
Ik wens de eigenaren heel veel sterkte.

Toch een kleine kanttekening: hoe zeker is het dat dit moedwillig is gebeurd? Voor hetzelfde geldt is er per ongeluk (!?) giftig snoei-afval op de weide gekomen. (helaas) zoveel mensen die goed bedoeld wat snoei afval bij paarden dumpen en niet in de gaten hebben hoe dodelijk het kan zijn.
En kan het niet zijn dat het shetje een enorme knal heeft gehad van die andere shet? Mijn 1.80 grote ruin heeft ook wel eens met een ingedeukte kop gestaan, met opgestroopt huid en flink gat. Geen idee hoe het is gebeurd, vermoedelijk een ram van een ander paard of vol met zijn kop tegen een steunbalk geknald (maar 100% zeker geen menselijk handelen iig).

Voor het verdriet voor de eigenaren maakt het natuurlijk niets uit. Die moeten hun ponies missen. Heel veel sterkte en mocht het wel moedwillig door mensen zijn gedaan, hoop ik dat er een gepaste straf volgt

Zal wel heel toevallig zijn dat net op hetzelfde moment dat er 1 door giftig snoeiafval zal overlijden, de ander ernstig aan het hoofd verwond raakt en een derde niks heeft.. Lijkt mij bijna teveel toeval.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:28

De derde was ook vergiftigd (althans, had die verschijnselen als ik het goed begreep).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:36

Als ik het goed begrijp zijn ze eerst allemaal vergiftigd, waardoor er 1 is overleden. Een aantal dagen daarna is er 1 doodgeslagen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:39

Ah ja, dan zal het inderdaad mogelijk zijn. Maar goed, denk dat de dierenarts/politie wel uitlsuitsel kan geven?
In elk geval een hele nare situatie, wat de oorzaak ook is, dit gun je niemand.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:43

Mooney, als ik het verhaal goed lees/begrijp, waren er eerst drie ponies. Twee daarvan hebben vergifitigingsverschijnselen laten zien. Eentje daarvan is overleden.

Een tweede pony is daarna overleden agv ingeslagen schedel. Of deze pony ook vergiftigingsverschijnselen had of de "gezonde" pony, dat kan ik niet uit dit verhaal opmaken

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:47

Rocamor schreef:
Mooney, als ik het verhaal goed lees/begrijp, waren er eerst drie ponies. Twee daarvan hebben vergifitigingsverschijnselen laten zien. Eentje daarvan is overleden.

Een tweede pony is daarna overleden agv ingeslagen schedel. Of deze pony ook vergiftigingsverschijnselen had of de "gezonde" pony, dat kan ik niet uit dit verhaal opmaken

Je hebt gelijk, het waren er 2. En dan kan je inderdaad niet uit het verhaal halen of dat Black of Fleur is geweest.
Ik wilde voornamelijk duidelijk maken dat het vergiftigen en het doodslaan op twee verschillende dagen is gebeurd.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:15

Ik denk niet dat de ene pony de andere pony zal gestampt hebben als er echt nadruk gelegd wordt op schedel doorboort met een scherp voorwerp. Ik denk dat een stamp van een paard eerder 'blunt' (ik weet de nederlandse term niet :') ) zou zijn

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:02

Bot, of stomp, ik denk dat je daarnaar op zoek bent :)

Vreselijk voor de eigenaren, en voor de ponies om zo aan hun eind te komen. Verschrikkelijk, en misselijkmakend wat die beestjes hebben moeten doorstaan. Hopelijk staat de derde nu niet alleen met zijn moeder, maar ook op een veilige(re) locatie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:04

Ik vind het overigens lastig om iets over het artikel te schrijven..
want de 'journalist' lijkt meer een opstel aan het schrijven te zijn geweest dan een artikel. beeldspraak, smaakmakertjes om het meer over te laten komen..

maar daardoor ook heel onduidelijk wat nu feiten zijn en wat nu inkleuring is..

zoals het 'inslaan/doorboren met scherp voorwerp'..

als ik het artikel lees zoals het er staat, is dit niet de conclusie van de dierenarts, maar de bewoording van de eigenaar zelf.. staat ook niet dat de dierenarts dit bevestigd of geconcludeerd heeft.. eerder dat de eigenaar dit concludeert.

Citaat:
"Hij was aan het snakken naar adem", zegt Vermeersch. "Zijn schedel was helemaal doorboord. Iemand moet 's nachts met iets heel hard en scherps op zijn hoofd geslagen hebben. Het beestje werd letterlijk de kop in geslagen en daarna gewoon voor dood achtergelaten. Het moet echt een gruwelijke strijd gevochten hebben." Het was uiteindelijk de dierenarts die het uit zijn lijden verloste.

Ik heb liever meer journalistieke inslag van schrijvers, zodat je ook duidelijk hebt wat feiten zijn.. voor mijn gevoel zijn het door de eigenaar getrokken conclusies..

dat wil niet zeggen dat er geen vuil spel aan te pas komt.. sterker nog, tis erg toevallig.. maar ik wil mij ook niet stukstaren op dit artikel en de conclusie trekken dat iemand de ponies wat aangedaan heeft.. Is gewoon rot voor de eigenaren en als er iemand in betrokken is, dan hoop ik dat die vlug gevonden wordt.

khirshanta schreef:
Bot, of stomp, ik denk dat je daarnaar op zoek bent :)
Stomp :j :j

Jojda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:41

vreselijk |(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:42

Op FB staat dat ze denken te weten wie de dader is,iemand waar ze al heel lang ruzie mee hebben.Maar ze begrijpen niet waarom hun pony's daar onder moesten lijden.
Dit staat er:
Nick diende klacht in en heeft zelfs een vermoeden van de dader. “Ik had een huurgeschil en de dagvaarding is nog maar net toegekomen. Normaal gezien weet niemand waar die pony’s zitten.”
Laatst bijgewerkt door gohya op 14-12-16 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:44

gohya schreef:
Op FB staat dat ze denken te weten wie de dader is,iemand waar ze al heel lang ruzie mee hebben.Maar ze begrijpen niet waarom hun pony's daar onder moesten lijden.

Altijd gevaarlijk om zo'n dingen te plaatsen vind ik. Voor hetzelfde geld hebben die mensen die ze verdenken er echt niets mee te maken en is het gewoon iemand die ziek is in zijn hoofd.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:49

Wat is dit verschrikkelijk! Denk wel de angst van elke paardeneigenaar. Ik wens de familie veel sterkte met het verlies van de pony's Y;(