Verbod op paarden houden na rijden uitgemergeld paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:48

De RSPCA is een bij vlagen nogal enge organisatie.

Deze nog jonge en blijkbaar niet over al te veel inzicht beschikkende meid is nu met naam en foto's zelfs tot hier in NL in het nieuws verschenen.

Er wordt met 'appaling' en 'disgusting' gegooid en de halve wereld valt over haar heen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het paard was duidelijk te mager en had niet gereden mogen worden.
Maar de manier van ingrijpen had wel iets discreter gemogen.

Hier een artikeltje over hoe de RSPCA mensen echt kapot kan maken: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... RSPCA.html

Waarmee ik ook niet wil zeggen dat ze geen goede dingen doen, maar haal dat paard weg bij zo iemand, geef die iemand een boete en als je dan aan het publiek wil laten zien dat je goed werk doet, plaats een voor en na foto zonder dat de eigenaar er herkenbaar op staat of genoemd wordt.
Zoals het nu gaat is het een moderne heksenjacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:50

En waarom zou iemand die een dier zo behandeld eigenlijk niet een bak vuil over zich heen mogen krijgen?
Stel dit was een kind dat niet voor zichzelf op kon komen dat uitgemergeld uitgebuit werd. Zou het dan ook niet in het nieuws mogen komen met naam en toe naam?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:51

En toch zijn er mensen die het beste voor hebben met hun paard en het écht niet zien. Ik heb het meegemaakt. Een kennis van me die wat meer moeite heeft met alles en een lager IQ heeft, had een paard. Vol trost liet ze me hem zien. Hij was zeker 150 kilo te licht en ik kon iedere rib tellen.
En toch hield ze vreselijk veel van het dier. Toen ik haar vertelde dat hij echt veel te dun was, heeft ze alles gedaan wat in haar vermogen lag om hem dikker te krijgen maar het was niet makkelijk.
Het paard stond met een andere pony (ook van haar en niet te dun) in een weilanden ergens achteraf. Ze had dus ook niemand die tegen haar zei dat het dier te dun was. En als ik het meisje uit dit topic zie, denk ik dat ze hetzelfde zou kunnen zijn.

Shirley

Re: Verbod op paarden houden na rijden uitgemergeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:55

Dan moet iemand van de familie of kennissen vinger aan de pols houden, Storm.

Ik gun iedereen het geluk van eigen dieren, maar kinderen, of volwassenen met een beperking, hebben daar begeleiding bij nodig!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:01

Ayasha schreef:
En waarom zou iemand die een dier zo behandeld eigenlijk niet een bak vuil over zich heen mogen krijgen?
Stel dit was een kind dat niet voor zichzelf op kon komen dat uitgemergeld uitgebuit werd. Zou het dan ook niet in het nieuws mogen komen met naam en toe naam?

Uitmergelen en uitbuiten is zeker niet goed, maar ik heb niet het gevoel dat dit meisje dat bewust zo gedaan heeft en dat ze echt inzicht mist.
Zo iemand heeft hulp nodig, geen heksenjacht.

Ze heeft een boete gehad, taakstraf en mag voorlopig geen paarden houden.

Ik hoop dat ze nog over straat durft en niet te veel op internet kijkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:03

Dat geldt helaas ook voor heel veel ouders. Desalniettemin worden zij ook niet gespaard.
Dat de organisatie en DA niet harder aan gepakt zijn vind ik eigenlijk nog onbegrijpelijker.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:09

Ayasha schreef:
Dat geldt helaas ook voor heel veel ouders. Desalniettemin worden zij ook niet gespaard.
Dat de organisatie en DA niet harder aan gepakt zijn vind ik eigenlijk nog onbegrijpelijker.

Aanpakken vind ik prima hoor, maar wat men over zich heen krijgt doordat alles open en bloot in de media komt, dat heeft weinig met beschaving te maken.

Aanpakken kan ook zonder dat iemand de meest verschrikkelijke dingen toegewenst krijgt.
Mensen moeten door hysterie in de media soms gewoon hun huizen verlaten, onderschat niet hoe zoiets zo kan escaleren dat zelfs familie en vrienden er slachtoffer van zijn.

Vervolgen en straffen is een zaak van justitie.
We mogen als volk best een mening hebben en geven, maar iemand het leven zuur maken, ben je dan zelf niet net zo erg?

Het had mooi geweest als bij aanvang van dat evenement was gezien wat er speelde, men haar even apart had genomen en met een voeradvies naar huis had gestuurd.
Ook dat lijkt me bij de taak van organisatie en DA te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:13

Wat moet je hiervan zeggen als je de foto's ziet van het arme dier... triest! Echt diep triest!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:23

Uiteraard in en in triest dit, maar idd, we kennen het hele verhaal niet. Iemand die moedwillig een dier uitmergelt gaat daar niet mee selfies maken en in het openbaar starten, die weet dat het dan misgaat natuurlijk. Hier zal wel meer aan de hand zijn geweest ( misschien lager IQ, bepaalde stoornis etc).
Wel heel jammer dat er niet vanuit de omgeving eerder is ingegrepen, maar gelukkig is dit nu wel gebeurt, is er een straf en is het paard op een plek waar hij correcte verzorging krijgt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:42

Shirley schreef:
Dan moet iemand van de familie of kennissen vinger aan de pols houden, Storm.

Ik gun iedereen het geluk van eigen dieren, maar kinderen, of volwassenen met een beperking, hebben daar begeleiding bij nodig!

Klopt, maar dat is er niet altijd. Haar ouders hebben ook een laag IQ en verdere familie heeft ze niet (of iig geen contact mee).
En ze is nog 'goed genoeg' om geen beperkingen op te leggen.
Ik praat het niet goed, echt niet, maar bij de vrouw uit dit topic, kennen we ook niet het hele verhaal. Ze lijkt op de foto geen rotwijf dat moedwillig te werk is gegaan... sommige mensen zijn (helaas) gewoon niet kundig genoeg maar dat zegt niks ovet de liefde voor het paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:01

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:11

Als iemand zichzelf met foto op het internet gooit lijkt het mij dat ze genoeg hersencellen heeft om te zien dat bij dat paard alle ribben uitsteken.
Zeker ook omdat deze dame in kwestie zich begeeft op paardenevenementen daar kan ze echt wel zien hoe een paard eruit hoort te zien.
Ook die arts/organisatie verdiend een schop onder zijn kont om wakker te worden!
Soms gaat het helemaal niet om "blinde"dierenliefde maar om eigenliefde en dat is letterlijk te zien op die foto ;(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:18

Ayasha schreef:

Zij worden absoluut wel gespaard. Het is immers (gelukkig) niet de praktijk om mensen met naam en toenaam op internet of andere media te plaatsen op het moment dat zij hun kinderen/dieren/medemens mishandelen en/of misbruiken, hiervan verdacht worden of voor veroordeeld worden.

In die zin vind ik de opmerkingen van LBLgypsycobs zeker hout snijden :j

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:47

Arm dier maar de heksenjacht is voor mij ook weer niet nodig.

Tevens hoop ik dat eigenaren van te dikke paarden in het vervolg ook worden bestraft, ook dat is dierenmishandeling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:54

het paard was blijkbaar graatmager.

Als je dat al niet ziet als eigenaar ...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:57

Zo ze is wel beroemd, er zijn moordenaars die daar echt niet in het nieuws komen...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:08

Zag de foto's op Facebook al voorbij komen, hoe kùn je dit doen :\ Uitrijdekkie op om het te verbloemen ook, hoe fout kun je bezig zijn!

Laag iq en 'liefde' voor het paard. Allemaal leuk en aardig maar dit beest heeft er hélemaal niks aan.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:15

Dat mensen dit 'goed' kunnen praten zeg.. ook al had het meisje een laag ig, neem aan dat er dan ouders/verzorgers waren die ook op het dier zouden letten..

Hopenlijk krijgt hij nu een beter plekje!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:22

LBLGypsyCobs schreef:
Weet je, als ik zo die foto's van die meid zie, denk ik dat ze het zelf echt niet ziet.

Ze lijkt me gewoon een soort blije penny die wel heel trots op haar paard is, maar gewoon wat inzicht mist.
Er heerst vaak nogal een cultuur waarbij iedereen het er over heeft, behalve tegen degene waar het echt om gaat.

En als ze zelfs op een evenement waar een dierenarts keurt er niet op aangesproken wordt...

Kan ook prima dat ze er al meerdere keren op aangesproken is, maar het niet wil zien.

Mijn gevoel zegt dat het meer geestelijk onvermogen is, dan met opzet een dier dit aan doen.

Hoe dan ook, het is haar verboden om 10 jaar lang een of meer paarden in haar bezit te hebben. Zij is kennelijk niet in staat een paard te geven wat het nodig heeft en haar omgeving is kennelijk niet in staat haar goed te helpen en te sturen hierin. Want er moeten mensen hiervan af hebben geweten. Familie, vrienden, kennissen, stalgenoten, buren, dierenarts, hoefsmid, het is moeilijk te geloven dat niemand van dit dier afwist. En dus is haar omgeving ook niet in staat om haar te helpen in dit geval.
Wat de reden ook is, ik vind het een goede zaak dat zij 'veroordeeld' is. Geestelijk vermogend of niet, daar heeft het paard niks aan.. Geen excuus kan dit goedpraten.
Die dierenarts die een paard groen licht geeft in deze conditie..... |o

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:28

Juist iemand die geestelijk gezien niet in staat is om een paard te houden, zou een verbod moeten krijgen.
Of een restrictie om alleen onder toezicht een paard te houden.

Dat ze gestraft is, is terecht.
Mentaal onvermogend om de toestand van het paard te beoordelen of niet, ze zat fout.

Maar wat er in de media gebeurt is schrijnend.
Over de hele wereld zijn berichten te vinden met haar foto, naam, woonplaats en zelfs straat.
De reacties variëren van 'stom dik wijf' tot 'ik zou haar afschieten' en nog allerlei ranzigheden daartussen.

En dat is waar ik over val, wij kunnen hier toch ook op een beschaafde manier uitten dat het sneu is voor het paard en dat ze er beter voor had moeten zorgen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:35

dat je wat te mager/mager niet (goed) kunt inschatten, kan ik nog geloven. Dat dit paard uitgemergeld is zien ook mensen met 0 verstand van paarden.

De dierenarts op het evenement had dit al helemaal goed moeten zien, haar omgeving ook.

Zij krijgt gelukkig naar mijn mening een gepaste straf, maar ik vind het bijzonder cru dat zulke straffen niet veel vaker uitgedeeld worden...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:05

Ik las in een artikel dat ze niet wist dat ze paarden moest ontwormen. De onwetendheid van sommige mensen is ongelofelijk. Ze zouden mensen echt een examen moeten laten afleggen voordat ze een paard of eender welk dier zouden mogen kopen.
Hier in de buurt ook een geval meegemaakt dat ze niet wisten dat een paard om de x aantal maanden ontwormd moest worden, na een jaar stond het dier er graatmager bij |o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:40

Het is toch alleen al onbegrijpelijk dat je daar op wil zitten in die conditie...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 07:17

Het is verschrikkelijk voor het paard maar de manier waarop dit meisje te kijk wordt gezet verdient ook geen bloemetje.
Het is niet dat ze het paard uithongerde om hem mak te houden ofzo, ze wist niet hoe te ontwormen..
Dan denk ik eerder dat ze ook in haar omgeving eens te rade moeten gaan! Dat je weinig kennis hebt kan, laag IQ, niet weet hoe je je moet verdiepen in iets,.. Maar dan nog moeten ouders, buren, hoefsmid, veearts etc toch al lang eens aan de bel hebben getrokken ipv dit maar aan te zien

De straf vind ik overigens wel terecht, echter haar portretteren als een dik rotwijf niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:11

Het is gewoon een feit dat sinds paarden kopen toegankelijk is voor iedereen daar gewoon een groot percentage mensen bij zit die van toeten nog blazen weten en zich vaak ook niet eens willen laten helpen. Ze hebben hun paard niet in pension staan, maar in hun achtertuintje en modderen maar wat aan. Mensen die dan commentaar hebben doen dat taktloos en daar wordt dan tegeningegaan ipv dat het gezien wordt als hulp.

Als je werkelijk begaan bent met zo´n paard, help je de eigenaar begrijpen wat ze moeten doen en ga je ze niet aanvallen. Dergelijke aanvallen (bitter commentaar van langs de kant) kunnen ook nog eens op het paard worden afgereageerd. Weinig mensen kunnen goed met kritiek omgaan....

Sta daar eens bij stil als je zelf een paard een paard tegen komt dat slecht behandeld wordt.
En geef de eigenaar ook eerst het woord voor uitleg. Dan kun je horen of het onwetendheid is (en dan kun je advies geven) of niet (dan moet je gaan aangeven), en bovendien, en of die persoon er wel schuld aan heeft.

Je moet eens weten wat ik te horen kreeg via via of direct over mijn paardjes, die ik notabene gered had, maar er de eerste maanden natuurlijk nog mager uitzagen....
Mensen gingen ze over het hek voeren en spraken er schande van.