Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:47

Wat een prut onderzoekers!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:02

Ja, achter een beeldscherm met een paar nieuwsartikels voor je neus kun je veel betrouwbaardere conclusies trekken natuurlijk :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:20

Blijkbaar, zou er salaris voor moeten krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:53

Chocopasta schreef:
Ja, achter een beeldscherm met een paar nieuwsartikels voor je neus kun je veel betrouwbaardere conclusies trekken natuurlijk :+

Nou er zijn 3 verschillende uitkomsten geweest... dus 2 zijn sowieso prut!!

Ik blijf het ook een vaag verhaal vinden.
En ik denk het mijne ervan.
Ik weet niet wat waar is, maar ik geloof niks meer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:25

Pfff alweer naar boven gehaald dit verhaal... bah! Die arme meid krijgt nooit rust zo.

Heb vroeger shows met haar gereden en weet nog goed dat het later gebeurde.
Het eerste verhaal is vanaf dag 1 geweest dat ze met haar voet in de beugel is blijven zitten en met haar spoortje JJS wellicht heeft getriggerd door te rennen/lopen, is blijven hangen en wellicht iets heeft geraakt met haar hoofd. Paard zou haar inderdaad aangeraakt hebben.

Door de media en sensatiezoekers, mede de Telegraaf toen op de voorpagina zijn er zoveel verhalen ontstaan.....logisch dat mensen er iets achter gaan zoeken.
Ben aan ene kant blij dat er nu hetzelfde uitkomt en hoop dat de familie er vrede mee heeft en nu rust heeft.

Jetalito heeft nog gewoon geleefd en is tijdens een dekking gestorven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:00

Als er een zadel op heeft gezeten is dat verhaal logisch.
Echter volgens het nieuwe onderzoek is dat niet zo.
Het vreemde is dat het nieuwe onderzoek eigenlijk meer vragen op roept omdat bepaalde dingen niet mogelijk zijn. Zonder zadel en beugels van je paard vallen betekend niet mee gesleurd worden dus verwondingen door spijkers e.d is zeer onwaarschijnlijk. Een paard dat de ruiter zo toetakelde lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Er is imo iemand geweest die dit heeft willen doen lijken op een ongeluk en dat is hem of haar gelukt.
De onderzoeken geven geen duidelijkheid 3 verschillende uitkomsten. Dan kun je iig concluderen dat er zeer onzorvuldig met bewijs matriaal en met het hele onderzoek en wat naar buiten kwam is om gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:22

Dit verhaal volg ik al vanaf het eerste moment. Uiteraard zou het fijn zijn als echt bewezen kan worden dat het hier een ongeluk betrof. Want eerst kwam dit door het paard en later dacht men aan een misdrijf. Ben benieuwd, want dit verhaal roept toch ook weer vragen bij me op.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:09

Mooie zaak voor Bones :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:21

zo'n tragisch verhaal dit.
Haar zoon heeft in het verleden ook gepost op Bokt.
Goed dat ze alles opnieuw hebben onderzocht, ik had eigenlijk een andere uitkomst verwacht maar hoop dat de familie nu wel rust heeft en alles een beetje af kan sluiten voor zover mogelijk.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:26

Het is misschien een beetje overbodig om dit te noemen, maar je kunt niet alles geloven wat de media zeggen. Een vriendin van mij werd ooit genoemd in een krantenartikel en zowel haar achternaam, leeftijd en woonplaats klopten niet. :+ En dat was gewoon een regionaal dagblad, niet eens De Telegraaf. Als zoiets simpels al verkeerd kan gaan, kan ik me voorstellen dat er bij een zaak als deze nog veel meer "details" veranderen in een (sensatie)krant. Ik zou dus veel eerder geloven wat de politie zegt, die heeft geen belang bij sensatie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:11

Littera schreef:
Het is misschien een beetje overbodig om dit te noemen, maar je kunt niet alles geloven wat de media zeggen. Een vriendin van mij werd ooit genoemd in een krantenartikel en zowel haar achternaam, leeftijd en woonplaats klopten niet. :+ En dat was gewoon een regionaal dagblad, niet eens De Telegraaf. Als zoiets simpels al verkeerd kan gaan, kan ik me voorstellen dat er bij een zaak als deze nog veel meer "details" veranderen in een (sensatie)krant. Ik zou dus veel eerder geloven wat de politie zegt, die heeft geen belang bij sensatie.

Nou dat zijn vaak de grootste sensatie zoekers
Vanmiddag hier voor de deur een meisje uit gegleden. Op haar scooter ze heeft gelukkig niks. Maar er kwamen 3 motor agenten. 2 busjes en een ambulance en een fotograaf die ze kennelijk ook meteen ingeschakeld hadden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:14

Die fotografen luisteren vaak mee met de politiescanners,daarom zijn ze er zo snel bij.

Ik denk niet dat de familie echt rust ervaart eigenlijk. Er is steeds een andere uitkomst,dus het lijkt mij dat je altijd de vraag houdt: is het -nu- wel de juiste conclusie?
Zeker als alle puzzelstukjes niet in elkaar lijken te passen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:21

Tivoli schreef:
Die fotografen luisteren vaak mee met de politiescanners,daarom zijn ze er zo snel bij.

Ik denk niet dat de familie echt rust ervaart eigenlijk. Er is steeds een andere uitkomst,dus het lijkt mij dat je altijd de vraag houdt: is het -nu- wel de juiste conclusie?
Zeker als alle puzzelstukjes niet in elkaar lijken te passen.

Het is gewoon leuk om voor bepaalde mensen die dit werk doen om weer in zo'n zaak te duiken ook leerzaam denk ik. Maar wees voorzichtig met wat je precies naar buiten brengt denk ik dan. Want dit onderzoek strookt zo met het andere dat het idd juist de rust verstoord ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:02

waxmeltsenzo schreef:
Littera schreef:

Nou dat zijn vaak de grootste sensatie zoekers
Vanmiddag hier voor de deur een meisje uit gegleden. Op haar scooter ze heeft gelukkig niks. Maar er kwamen 3 motor agenten. 2 busjes en een ambulance en een fotograaf die ze kennelijk ook meteen ingeschakeld hadden.

Bij mijn ongeluk kwam niet eens pers -O- en ik was uitgegleden door een oliespoor op de weg van een weegmachine van de gemeente en was zo onder een bouwkeet geschoven met de punt in mijn buik. Ben er nog goed vanaf gekomen met gekneusde ribben en kleerscheuren, maar geen fotograaf die even sensatie foto's maakte toen de politie en ambu bezig was :+ helemaal niks in het nieuws.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:46

Ik spreek uit ervaring (mijn zus is vermoord) dat de media vaak veel feiten verdraaid. Ze hebben zelfs haar lichaam opgegraven dus je kunt er toch wel vanuit gaan dat ze een degelijk onderzoek hebben gedaan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 07:44

Tragische zaak! De waarheid zal nooit helemaal boven komen! Erg voor familie en nabestaanden! Maar ook de echte waarheid veranderd niks meer aan dit tragische lot!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:57

Vindt het ook raar verhaal.
Jetalito heeft tot zijn dood nog gewoon gedekt.
Hij heeft al die jaren na de dood van larissa bij de hengstenhouder gestaan.
Paard was niks mis mee.
Ook zijn nakomelingen hebben een prettig karakter.
In mijn ogen ligt het niet aan jetalito.
Jetalito is dood in elkaar gezakt tijdens het dekken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:41

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:58

Ja dat heb ik ook gezien.
Ik hoop dat ze er nog achter komen wat er echt gebeurd is, en waarom.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:58

In de krant vanmorgen

’Larissa werd vermoord’
Larissa Dumont in actie als westernruiter.

Dood paardengekke jonge moeder belangrijkste hoofdstuk in nieuw coldcaseboek

Moordsporen

Jolande van der Graaf en Dick Gosewehr: Moordsporen, 288 pag. Uitg. Just Publishers, 20 euro.

AMSTERDAMRijk, mooi, pas 25 jaar en moeder van een zoontje van drie. Larissa Dumont uit het dorpje Nieuwveen in het Groene Hart had in het voorjaar van 1997 alles om voor te leven, maar kwam gruwelijk aan haar eind. Een ongeval, houdt het Openbaar Ministerie vol. Moord, constateren misdaadjournalist Jolande van der Graaf en oud-rechercheur Dick Gosewehr.

Het duo debuteert vandaag met het coldcaseboek ’Moordsporen’, waarin de zaak van wedstrijdamazone Larissa Dumont uitgebreid uit de doeken wordt gedaan.

Bij de dood van Dumont zijn altijd vraagtekens geplaatst. Misschien wel juist omdat ’het bloedbad op de Paintville Ranch’ door het Openbaar Ministerie al snel wordt afgedaan als een ongeval. Hengst Jetalito, de trots van de ’rijzende ster in de wereld van het westernrijden’ zoals Dumont wordt beschreven, krijgt de schuld. Hij zou zijn berijdster hebben doodgebeten.

,,De verantwoordelijke officier van justitie besloot in 1997 dat een forensische sectie niet nodig was’’, zegt Van der Graaf in een toelichting op haar boek. Ongelooflijk, vindt ze, gelet op hoe de amazone erbij ligt.

’Nagenoeg onthoofd’, zo beschrijft Van der Graaf in ’Moordsporen’ wat ze ziet op de politiefoto’s die ze in 2014 ’via via’ in handen krijgt. ’Daar waar haar keel heeft gezeten, prijkt een groot, gapend gat. Pal onder die verwondingen heeft een plas bloed het zand roodgekleurd. Het is alsof haar bovenlichaam, gezicht en hoofd ondergedompeld zijn geweest in bloed’.

Paardenbeten

De wonden passen niet bij paardenbeten, dat ziet iedere deskundige die Van der Graaf de foto’s laat bestuderen. In het boek wordt beschreven hoe in totaal acht experts, vier Nederlandse en vier Amerikaanse, zich in 2019 over de zaak buigen. Onder hen twee forensisch pathologen en een voormalige profiler van de FBI. ,,Een niet te missen misdrijf, zeggen ze stuk voor stuk’’, vertelt Van de Graaf.

Zo denkt tien jaar na Dumonts dood ook een ervaren forensisch rechercheur erover. Hij stuit al dan niet toevallig op de foto’s van het slachtoffer en probeert de zaak heropend te krijgen. Pas een jaar later krijgt hij een reactie van het Nederlandse Forensisch Instituut (NFI) op zijn meest prangende vraag: ’zijn de verwondingen van dit slachtoffer eigenlijk wel verenigbaar met de beten van een paard?’

Het NFI concludeert in 2008 dat Dumont van haar hengst viel en vervolgens door het dier werd doodgebeten. Na een publicatie van Van der Graaf in 2014 in De Telegraaf, de krant waar ze tot mei 2018 ruim 21 jaar voor werkte, komt er serieus schot in de zaak. Een Haags coldcaseteam gaat aan de slag, wat in maart 2015 leidt tot het opgraven van de resten van Dumont uit het familiegraf in Bennebroek.

Aanwijzingen

De eindconclusie van het OM komt eind 2016 en luidt: ’Er zijn in het geheel geen aanwijzingen voor een misdrijf’. Wel wordt er opeens een nieuwe toedracht geschetst: Larissa Dumont overleed doordat ze van haar paard viel. Ze zou met een voet door een rijbeugel zijn geschoten en bij de val zijn blijven hangen.

Haar hoofd zou tegen een uitstekende spijker in de omheining zijn gestoten, de ’dynamiek van een gewonde amazone op een nog lopend paard’ zouden de heftige wonden verklaren. In elk geval, aldus het OM, zijn de beschadigingen op de botten van de jonge vrouw niet passend bij een paardengebit of mes.

Van der Graaf en Gosewehr komen in hun boek met tal van van aanwijzingen die duiden op moord. Het belangrijkst zijn de verwondingen, die passen volgens de dit jaar geraadpleegde onafhankelijke experts bij een moord met een mes of ander scherp voorwerp. ’Een spijker laat heel ander letsel na’, is hun oordeel. Ook wordt beredeneerd dat Dumont waarschijnlijk elders is omgebracht.

Op een geënsceneerd ongeluk, in de terminologie van coauteur Gosewehr het ’stagen van een crime scene’, wijst onder meer ook het feit dat Jetalito een veel te klein hoofdstel droeg. Dat was van een stalgenoot, verklaart een hartsvriendin in het boek.

Ook een tweede hartsvriendin komt aan het woord. Van der Graaf: ,,Voor mij zijn zij de nabestaanden. Bij hen zie ik echte emotie over wat er met Larissa is gebeurd.’’ Dumonts partner en zoon wilden nadrukkelijk niet meewerken aan het boek.

Larissa Dumont werd zelf ook op driejarige leeftijd wees. Ze is opgevoed door haar opa en oma. Haar opa was ooit korpschef bij de politie, ontdekte Van der Graaf. ,,Door een hersenbeschadiging was hij niet bij machte iets aan de zaak van zijn kleindochter te veranderen.’’

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:04

Het was net ook in het ontbijtnieuws. Ik begrijp alleen niet waarom, als het echt een misdrijf zou zijn, de politie en het OM dat niet als zodanig zouden willen behandelen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:49

Dit blijft een heel naar verhaal. Er zijn teveel verklaringen die echt vraagtekens zetten...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:57

Fitzroy schreef:
Het was net ook in het ontbijtnieuws. Ik begrijp alleen niet waarom, als het echt een misdrijf zou zijn, de politie en het OM dat niet als zodanig zouden willen behandelen.

Die zeggen we hebben het al eens heropend, toen is de oorzaak van het overlijden al bijgesteld.
Wellicht is veel bewijsmateriaal al verdwenen en heeft een mogelijke verdachte een alibi en/of is er te weinig onderzoek naar een mogelijke verdachte gedaan en dat er op dit moment te weinig om een mogelijke verdachte stevig aan de tand te voelen.
En bovenal dan moet zij diep door het stof en blunders toegeven.

Dit boek en de conclusies zijn niet door de politie geschreven en gedaan.
Deskundigen op forensisch gebied hebben foto’s beoordeeld.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:13

Daarbij staat politie en het nfi er nogal om bekend dat ze fouten niet zo graag erkennen. Kan zo nog een aantal zaken noemen waar op zijn minst te zeggen is dat politie gewoon nalatig is geweest :=.

Ze vinden het hier in Nederland nogal snel een ongeluk zonder ook maar onderzoek te doen, regelmatig zaken waar ze niet eens een autopsie doen maar gewoon een aanname maken over hoe iemand is overleden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:11

Voor een leek en buitenstaander is er geen zinnig woord over te zeggen.