Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:52

Heb een keer gehad dat ik rustig over industrie terrein stapte, kwam er plots vrachtwagen hard de bocht om.. paardje schrok ervan, vrachtwagen bleef meter of 3 achter mij rijden, paardje versnelde en vrachtwagen bleef op 3 meter afstand |o binnen no time zo'n snelheid daardoor, dat ik hem niet oprit op durfde te trekken meer, bang dat die op asfalt uit zou glijden en met 3 meter afstand kan zo'n vrachtwagen dan ook niet meer remmen...

Dus ben er helemaal voor als er wat meer op getreden tegen wordt.. al weet ik niet of dit beste situatie is om voorbeeld uit te stellen, want ik vind weg over draven nou niet bepaald als oncontroleerbaar op hol geslagen klinken

Snollygoster

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:02

Heb over het algemeen wel goede ervaringen met boeren, maar vrachtwagenchauffeurs is een ander verhaal :n
Op de stal waar ik vroeger stond moest je vaak een stukje over een weg die als sluipweg voor vrachtwagens gebruikt werd, hoe vaak ze daar op amper een meter aan volle snelheid aan me door zijn gereden is niet te tellen op mijn twee handen. Gelukkig heb ik wel een verkeersmak paard, maar kan me voorstellen dat niet elk paard het hoofd koel houdt als zoiets naast je door raast.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:09

Ik vind de meeste vrachtwagen chauffeurs juist wel vriendelijk :j die weten vaak wel hoe te handelen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:16

Er zijn ook gewoon geen uitwijkmogelijkheden op die landelijke wegen. De boeren ploegen/beplanten de landerijen letterlijk tot aan de weg.
Het zou al heel veel schelen als er een bermstrook van ongeveer 2mtr breed zou zijn ipv 50 cm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:24

Zijn er bij jullie geen sloten?
Hier is er niets beplant tot aan de weg.
Hier is het weg. Halve meter tot 75 cm berm en dan een sloot.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:26

Ik rij altijd buiten in landelijk gebied en heb vaker problemen met asociale automobilisten dan met boeren. Het is geven en nemen. Ik ga altijd goed aan de kant of draaf naar een dammetje. Ik steek altijd mijn hand op als ik merk dat iemand rekening met me houdt. De boeren uit de buurt kennen me omdat ze me vaak zien rijden en houden rekening met me. Pas kwam er een automobilist met een klapperende kar erachter keihard aanrijden. Het ging zo snel dat ik niet op tijd op een dammetje was. Ik gebaarde of hij vaart wilde minderen je raad het al hij gaf een peut gas bij en ik kreeg de middelvinger. Gelukkig bleef mijn paard redelijk rustig op die klapperende kar maar mijn hart zat in mijn keel.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:27

Goed dat deze persoon een boete heeft gekregen, hopelijk is dat al één persoon meer die rekening gaat houden met paarden op de weg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:30

En hoe hoog is de boete voor de amazone voor onverantwoord gedrag?

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:34

Stond destijds op dezelfde stal als deze amazone. En ben zeer blij dat deze man eindelijk eens een boete heeft gekregen. Hij staat daar goed bekend om zijn asociale rijgedrag met die grote machines. Meerdere malen is deze man aangesproken op zijn manier van rijden.

Dus hartstikke top van de boete! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:37

KimD schreef:
En hoe hoog is de boete voor de amazone voor onverantwoord gedrag?

Mijn gedachte.... Zoals de situatie beschreven is vind ik dat ze allebei niet slim bezig zijn geweest...
Als je weet dat het oogsttijd is en je paard niet van groot verkeer houdt, mijdt dan gewoon plekken waar veel landbouwverkeer is. Oogsttijd duurt maar een week of twee dus dat is ook niet onoverkomelijk.

Sommige ruiters vind ik asocialer dan andere weggebruikers. Altijd schreeuwen dat een ander alles fout doet en asociaal bezig is, maar velen kunnen er zelf ook wat van door niet aan de kant te gaan, op gevaarlijke wegen te rijden, zonder veiligheidshesjes/verlichting in de schemer te gaan rijden, etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:41

Dit is gebeurd aan het weggetje waar de manege aan ligt, dus het zou goed kunnen dat ze onderweg was van of naar de manege? Er zit een loonbedrijf daar vlakbij en langs dat weggetje denderen heel regelmatig met hoge snelheid grote machines.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:48

Ik denk dat we allemaal wel weten dat er mensen zijn in tractoren die zich asociaal gedragen en ruiters die zich asociaal gedragen. Er is 1 maar, je behoort als ruiter tot de zwakkere verkeersdeelnemers, dus is het gepast dat voertuigen zich aanpassen aan ruiter en paard.

Je kunt niet oordelen over de situatie, meestal de wet van Murphy's: tractor, blaffende hond.... ruiter die panikeert.... dat wat normaal goed gaat, kan ineens door allerlei oorzaken bij elkaar ervoor zorgen dat het paard iets anders doet dan je gewend bent.

Ben bang dat als je zelf niet veel buiten rijdt, ook een vertekend beeld hebt van hoe dat allemaal in zijn werking gaat. Met buiten rijden bedoel ik niet de bospaden, maar daadwerkelijk langs de weg.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:04

Het is niet alleen het grotere verkeerd wat wel is asociaal is.
Ik reed een keer met mijn paard langs de weg. Paard is doodbraaf en vindt niks eng gelukkig. Het is een vrij drukke weg maar er was een auto die toen hij ons passeerde(met een noodvaart, en ook nog eens op een hele kleine afstand van ons) claxoneerde hij een keer. Gelukkig gaf mijn paard er niks om, maar mijn hart zat wel even in mijn keel hoor! Er gebeurde verder ook niks waarom hij had kunnen toeteren en ik reed netjes op het fietspad.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:06

Aan de ene kant vind ik het goed dat er een boete uitgedeeld is aan de boer, maar aan de andere kant hadden de amazone en haar vriend ook anders kunnen handelen.
Het is al een paar keer benoemd, maar het is geven en nemen in het verkeer.
9 van de 10 keer is het onwetendheid ipv expres aso langs een paard rijden. Ik rijd bijna dagelijks buiten en maak minstens 1x per week mee dat mijn paard schrikt van een auto met een klapperende aanhanger of een trekker met aanhanger wat een vreselijk kabaal maakt.
Ik heb het idee dat mensen tegenwoordig gewoonweg niet doorhebben hoe een paard kan reageren in het verkeer. Ik ben zelf van mening dat er wel wat meer aandacht mag komen voor paarden in het verkeer, zodat mensen meer op de hoogte zijn van wat er zou kunnen gebeuren.

Ik rijd zelf altijd met een hesje en andere reflecterende dingen. Ik merk wel dat andere weggebruikers er respectvoller van worden. Je valt veel eerder op. Het is zoveel veiliger, vooral in deze tijd van het jaar. Je bent haast niet te zien als het een wat druilerige dag is.
Ik raad daarom iedereen aan om je vooral te laten zien en niet het respect op te eisen door midden op de weg te rijden. Daar krijg je juist die onveilige situaties en frustraties door.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik ben er een beetje klaar mee dat automobilisten, boeren, vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers altijd maar de schuld krijgen dat jou paard er vandoor gaat. Zorg er zelf ook voor dat je goed zichtbaar bent en weet hoe je je moet gedragen in het verkeer te paard.
En natuurlijk je paard onder controle hebt. Ga desnoods gewoon aan de kant staan als je het niet vertrouwd.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:24

bruintje123 schreef:
Marissa

Nu draai ik het heel flauw om.
Jullie gebaarden dat hij maar zachter moest want hij wist ook wel daar het ruiterpad was. (wat een aanname is).

Maar ipv seinen dat hij zachter moest waarom jullie niet zelf even draven dat je op het ruiterpad bent voordat hij er is.

Wij waren in volle draf onderweg naar het ruiterpad

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:14

Als ik alle reacties lees ben ik over sommige toch wel enorm verbaasd, tuurlijk is de weg van iedereen en moet iedereen rekening houden met elkaar wat helaas steeds minder gebeurt.
Je hebt niet altijd de mogelijkheid om af te stappen of een berm in te gaan of of of.....
En de ene boer of mens is de ander niet, er zijn er die stoppen, inhouden of in ieder geval rekening houden met de zwakkere verkeersdeelnemer en je heb mensen die het eng vinden en er dus maar snel voorbij gaan en de aso's.

Het zou bij het rijbewijs halen veel meer aan de orde moeten komen hoe te handelen bij ruiters, fietsers, scootmobielen enz. en ja wij ruiters moeten ook rekening houden met andere weggebruikers.
En daar ligt dus het probleem we houden met z'n allen niet voldoende rekening met elkaar omdat we haast hebben, we het eng vinden, enz. enz. en de wegen soms overvol zijn.
Daarom vind ik het goed dat er nu eens een boet is uitgedeeld, en om het even wie de boete krijgt, vanwege het in gevaar brengen van een medemens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:36

De meeste boeren gaan wel normaal om met mensen te paard.
Maar ik begrijp ook dat het soms wel erg vervelend kan worden dat je eigen werkzaamheden opgehouden worden omdat er een onbenul de weg opgaat (meerdere en veelvuldig in sommige gebieden) die vervolgens hun paard niet onder controle hebben.

Laatst hadden twee mensen zelfs ontzettende ruzie met een boer..

Mijn stalgenote en ikzelf hebben brave paarden die gewend zijn aan landbouwverkeer en er ook echt niet om malen.. We hadden echter twee bezoekers mee, die m zelf knepen voor landbouwverkeer en dan met schrikachtige paarden.. dus het versterkte elkaar.. Hun oplossing was meestal op een veilige plek eraf springen en met het paard aan de hand wachten tot het verkeer voorbij was.

We waren bijna thuis, komt er een tractor aan in de verte, maar geen punt waar ze even makkelijk eraf konden.. Dus terwijl ik gebaarde naar de tractor (die dit duidelijk kon zien) of hij wilde afremmen of stoppen, draafden zij richting de zijweg naar rechts, zodat ze nog ruim voor de tractor konden afzwaaien en afstijgen om de tractor dan te laten passeren..

Om wat voor reden dan ook (in mijn ogen niet helemaal lekker) geeft de boer juist gas bij en rijd recht op de paarden af die bijna bij de weg naar rechts zijn.. een van de paarden gaat zo scherp de bocht om dat hij bijna op z'n bek gaat, de andere begint omhoog te komen en de boer stopt pas als hij de bocht nadert waar de paarden al zijn afgeslagen en staan te wachten.. Wij gaan met z'n tweeen naar de kant om de boer ruim baan te geven om weer rustig op te trekken.. Maar hij gaat met zijn gas staan spelen zonder op te trekken (motor laten brullen).. Die van ons onder het zadel verrekken geen spier, maar de twee aan de hand proberen zich los te rukken.. Nu was er ook nog een wandelaar mee met een hond, dus die loopt naar die boer toe om te vragen of hij gewoon door kon rijden in plaats van de boel op stang jagen.

het commentaar van de betreffende boer: als mensen zelf hun paarden niet verkeersmak wensen te maken, dan help ik ze wel een handje.. Vervolgens trekt hij hard (voor zover dat gaat met een tractor) op, maakt een schijnbeweging naar rechts om vervolgens rechtdoor te rijden..

Verder dan die keer heb ik nooit problemen ondervonden met landbouwverkeer of hun bestuurders, maar bij die gast zat blijkbaar een flinke steek los en/of zijn medicatie was op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:43

Ik vind het weer verbazingwekkend hoe mensen van achter een schermpje kunnen beoordelen wie er fout was :') hoe doen jullie dat??

Hoezo was de amazone onverantwoordelijk?
Hoezo was de boer fout?

De rechter heeft in deze besloten, niet dat die nou altijd gelijk hebben, maar blijkbaar vond hij toch dat de boer anders had kunnen reageren.

Overigens vind ik het persoonlijk wel van beschaafdheid getuigen als je met een groot landbouwvoertuig rekening houdt met zwakkere verkeersdeelnemers (en dat is met zo'n voertuig dus bijna iedereen, of je moet een Hummer tegenkomen :) )

Voor de ruiter sprekend:
Ik heb ook aan een polderweg gestaan, en NEE geen uitwijkmogelijkheid voor ruiter (of fietser of automobilist), als je die wilde halen en je had een race met een trekker die zijn uitwijkmogelijkheid voorbij reed dan moest je vol gas over het asfalt..das ook niet altijd verantwoordelijk, of wel?
Wellicht kon de vriend het paard niet meer vastpakken omdat ie zo aan het stuiteren was..

Voor de boer sprekend:
Misschien waren het wel idioten zonder verstand van paarden. Misschien viel het allemaal wel mee. Misschien had hij inderdaad geen zicht..

Kortom, als je er niet bij was, weet je er niks van denk?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:47

Ik neem aan dat de rechter de zaak goed kent en ben blij dat de boer beboet is want dat was blijkbaar terecht en sommige hebben dat blijkbaar nodig.
De volgende keer denkt hij hopelijk wat beter na.

Ik moet zeggen dat ik ook mijn ruimte opeis als ik nergens heen kan en het niet vertrouw.
Blue is verkeersmak maar ik woon aan een kruispunt naar het industrie terrein dus soms is het een komen en gaan van vrachtwagens.
Dan wacht ik op het erf tot het rustig is, zoek daar ook de uren voor uit maar soms komen er dan toch ineens vrachtwagens of tractoren de hoek om zeilen , dan rij ik vlot naar het kleine weggetje maar duik nooit de kant in.

Er is nu op dit kruispunt ook nog een tankstation gekomen wat het hele kruispunt nog drukker maakt, vooral omdat er ook veel tractoren tanken en die komen met de aanhangers eraan, tanken
Dat past niet eens, dus de wegen er om heen staan dan geblokkeerd.

Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe altijd of domme bestuurders heb kunnen overreden om even geduld te hebben of ze doen uit hun zelf.
Hier gelukkig nergens sloten dus uitwijken naar een oprit of veld is goed mogelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:31

marissa161 schreef:
bruintje123 schreef:
Marissa

Nu draai ik het heel flauw om.
Jullie gebaarden dat hij maar zachter moest want hij wist ook wel daar het ruiterpad was. (wat een aanname is).

Maar ipv seinen dat hij zachter moest waarom jullie niet zelf even draven dat je op het ruiterpad bent voordat hij er is.

Wij waren in volle draf onderweg naar het ruiterpad

Dat was uit je bericht niet op te maken :)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:50

Bij ons houdt gelukkig het gemotoriseerd verkeer rekening met ruiters. Zoals hier zelfs een lijnbus
https://youtu.be/cLXs7SSO7hI
Maar ook het zwaardere werkverkeer, van de zandgroeve bij ons achterom, stopt iedere keer totdat we voorbij zijn met de paarden. Ze zetten alleen soms net even te vroeg de motor weer aan ;)
Zoals in de helft van dit filmpje
https://youtu.be/tbnjip0_VhM

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:10

Chasey schreef:
Ik heb vaker dat boeren met grote combinaties netjes passeren of stoppen dan die meloten in dikke auto's die als gekken langs scheuren....
Terwijl je er met een kindje op een pony loopt. 8)7

Ja dat is ook helemaal fout. Maar even ter verdediging, die mensen hebben vaak werkelijk geen idee dat paarden of pony's daarvan kunnen schrikken. Ik heb wel eens mensen aangesproken die dat deden en die hadden echt iets van huh? Kunnen ze dat eng vinden? Ze hadden daar echt geen idee van en zeiden zelfs toe er voortaan op te letten.
Heel veel mensen weten echt helemaal niks van paarden, dat is nu eenmaal zo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:39

het is niet alleen een dier, maar ook nog eens onvoorspelbaar gedrag van een kind in de situatie dat Chasey beschrijft..

ik laat mijn pony altijd even 'plots' zwenken als de auto nog meer dan 200 meter achter mij zit.
zo zien mensen even dat een pony 'zomaar' opzij kan stappen.. 9 van de 10 keer hoor je direct dat de auto het gas loslaat. enkel een gek rijd dan vol gas door als even verderop een pony ineens uit de berm tot bijna midden op de weg zwenkt, ook al wordt hij daarna gelijk terug naar het gras gestuurd (wij hebben daar een smalle weg, auto's kunnen elkaar nauwelijks paseren, dus gaat om een paar passen wijken en dan loopt hij al bijna midden op.. terwijl ze daar wel af en toe met 80+ voorbijscheuren, 60 officieel is maar nergens borden staan)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:39

Idd het ligt helemaal aan de persoon die het voertuig bestuurt. Zo zijn er niet alleen boeren, maar ook vrachtwagens, autorijders, fietsers, wielrenners, brommertjes, mensen met honden die overlast veroorzaken/paard opzettelijk bang maken/doorrijden na een aanrijding. En niet alleen maar met paarden. Aso's kan je overal tegenkomen.

En dan heb je nog de mensen die het goed bedoelen maar net het verkeerde doen, zoals verstoppen als je paard bang is en dan vlak achter je paard weer tevoorschijn komen, en mensen die denken: als ik er heel snel voorbij rijd, is die angst ook zo snel mogelijk weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:47

Ik vind het ook niet prettig om een paard te passeren, kan me heel goed voorstellen dat het voor mensen die geen ervaring met paarden hebben nog vervelender is. Lijkt me ook erg goed als er in autorijlessen veel meer aandacht besteedt wordt aan hoe je een ruiter fatsoenlijk en veilig passeert. Want volgens mij is onwetendheid het grootste probleem.