Paard ingeslapen na aanval hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:01

Ik vind dat sommige mensen wel erg gemakkelijk reageren. Hond afmaken want het beest is niet te vertrouwen. Ik ga er vanuit dat die mensen geen hond hebben.

Een hond gevraagd zich als een hond. Het zijn geen robots.

Ik heb zelf een hond. Vreselijk lief dier. Zal nooit een mens of andere hond iets kwaad doen, maar ze heeft al van puppy af aan iets met (of tegen) paarden. Grote kans dat komt omdat ik paarden altijd aandacht heb gegeven en ze vreselijk verwend is. En dus jaloers wordt. Mijn hond is niet vals en ik verwacht ook niet dat ze de paarden echt zal aanvallen maar het gedrag zit er wel in. Het is nog steeds een hond. Geen baby.

Het zijn allemaal dieren. Dieren onderling gaan anders met elkaar om dan wij zouden willen. In de natuur gebeurd dit iedere dag. Maakt de dieren ook niet vals.

We weten niets van de hond dus het is makkelijk om te oordelen. Voor hetzelfde geldt is de hond losgeslagen en stond het baasje als bevroren achter de bedrading van de weide. Kan ik me best voorstellen. Je komt er als mens ook niet gemakkelijk in. Helemaal niet als er een lading stroom op staat. Probeer dan je hond maar eens te vangen.

Natuurlijk keurt niemand dit goed maar het kan wel gebeuren. Andersom had het paard de hond ook een flinke trap tegen de kop kunnen geven. Dan was het einde verhaal voor de hond. Dat zou ook kunnen gebeuren als je met je paard in de natuur rijd.

Dit is gewoon enorm triest. Voor iedereen die erbij betrokken is. De eigenaar van het paard is waarschijnlijk ontroostbaar. De eigenaar van de hond is vast in shock.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:03

Het zou je paard óf hond maar wezen.
Je weet natuurlijk niet hoe de eigenaar van de hond is, maar stel; mijn hond zou nu plots om een medische (hondsdolheid bijv) of traumatische reden agressief worden...
Al kan het natuurlijk prima zijn dat de eigenaar gewoon zijn/haar hond zo heeft 'gemaakt'... :\

Sterkte voor de eigenaren van beide dieren... Y;(

(Bij ons is er laatst nog een hond ingeslapen omdat die een kat had doodgebeten toen hij naar buiten was geglipt, gaat dat daar dan anders?)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:08

Mendel schreef:
Ik heb zelf een hond. Vreselijk lief dier. Zal nooit een mens of andere hond iets kwaad doen, maar ze heeft al van puppy af aan iets met (of tegen) paarden. Grote kans dat komt omdat ik paarden altijd aandacht heb gegeven en ze vreselijk verwend is. En dus jaloers wordt. Mijn hond is niet vals en ik verwacht ook niet dat ze de paarden echt zal aanvallen maar het gedrag zit er wel in. Het is nog steeds een hond. Geen baby.
En als jij dat weet zorg je dus dat jouw hond niet (los) bij (andermans) paarden kan komen.
Citaat:
We weten niets van de hond dus het is makkelijk om te oordelen. Voor hetzelfde geldt is de hond losgeslagen en stond het baasje als bevroren achter de bedrading van de weide. Kan ik me best voorstellen. Je komt er als mens ook niet gemakkelijk in. Helemaal niet als er een lading stroom op staat. Probeer dan je hond maar eens te vangen.
Langs een weiland met vee erin waarvan de afrastering zo is dat de hond eronderdoor kan, laat je überhaupt je hond niet los lopen lijkt mij?

AlwaysH

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:10

@Oomens, helaas, ik zie dat hier veel te vaak gebeuren.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:11

AlwaysH schreef:
Je weet natuurlijk niet hoe de eigenaar van de hond is, maar stel; mijn hond zou nu plots om een medische (hondsdolheid bijv) of traumatische reden agressief worden...
Al kan het natuurlijk prima zijn dat de eigenaar gewoon zijn/haar hond zo heeft 'gemaakt'... :\

(Bij ons is er laatst nog een hond ingeslapen omdat die een kat had doodgebeten toen hij naar buiten was geglipt, gaat dat daar dan anders?)

Dat is dus al heel anders. Een hond die een prooidier of wegrennend dier aanvalt volgt een instinct. Vrijwel alle honden hebben een jachtinstinct.

Mijn ene hond zou sowieso een kat grijpen als ik haar de kans gaf. Mijn andere hond zou een kudde schapen opjagen en aanvallen als hij de kans krijgt. Zal ik ze maar in laten slapen omdat ze zo agressief zijn?
Het hele Siberische Husky ras kunnen we wel uit laten sterven. Alle jagende hondenrassen krijgen een spuit erin. Het is een instinct en soms zelfs decennia lang in de karakters gefokt. En dan zijn er mensen die zelf hun hond niet kunnen lezen/aanlijnen of die de pech hebben ze een moment uit het oog te verliezen en dan zou je de hond af laten maken?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:12

AlwaysH schreef:

Een hond is een hond. In laten slapen omdat ze zich als een hond gedraagt is belachelijk. Het is ongewenst gedrag maar het hoort wel bij het dier.
Er zijn honden die niets uit doen op katten maar over het algemeen triggeren katten honden enorm.

In dit geval heeft de hond ook ongewenst gedrag vertoont. Maar het is en blijft een hond. Het maakt hem niet per definitie agressief.

We waren er niet bij dus we kunnen niet inschatten hoe hij de paarden heeft aangevallen. Maar veel honden reageren op paarden, ook koeien en schapen. Dat zit er nu eenmaal in.

Een pitbull laat helaas moeilijk los. Dus de schade is veel erger dan wanneer een chihuahua in de benen van een pony gaan hangen maar reken er maar op dat er ook hele nare chihuahuas zijn. Maar dat wordt niet zo heftig opgevat over het algemeen.

@oomnes. Ik laat mijn hond inderdaad niet los naast weilanden waar dieren in lopen. Tenminste, niet als ze eventueel onder het draad door kan. Gewoon voor de zekerheid. Ik ken mijn hond goed genoeg om te weten wat ze wel of niet doet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:16

Ja klopt, maar ik bedoel dus maar even dat ze hier dus al voor natuurlijk gedrag eigenlijk de 'doodstraf' krijgen... Maar als je hond wel doorgedraaid is en zo'n paard grijpt vraag ik me af of ze echt altijd ingeslapen moeten worden. Al klinkt het alsof deze pitbull helaas gewoon agressief was...

Mensen, ik ben het er absoluut niet mee eens dat ze gelijk worden ingeslapen. Er zijn ook honden die een groter dier aanvallen ter verdediging van zichzelf of hun baas. Hier thuis is ook een Stabij die nogal waaks over zijn baasjes is (Stabij, zegt genoeg), maar ik zeg alleen de waarheid.
Onze hond gaat alleen achter kleinere (water)vogels aan, omdat wij thuis kippen, voorheen twee konijnen en katten hebben dus geen agressieve hond kunnen veroorloven.
Ik vind het hartstikke logisch dat ze een instinct hebben, katten jagen ook gewoon op vogels. :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:25

Lisitano schreef:
Dat is dus al heel anders. Een hond die een prooidier of wegrennend dier aanvalt volgt een instinct. Vrijwel alle honden hebben een jachtinstinct.

Mijn ene hond zou sowieso een kat grijpen als ik haar de kans gaf. Mijn andere hond zou een kudde schapen opjagen en aanvallen als hij de kans krijgt. Zal ik ze maar in laten slapen omdat ze zo agressief zijn?
Het hele Siberische Husky ras kunnen we wel uit laten sterven. Alle jagende hondenrassen krijgen een spuit erin. Het is een instinct en soms zelfs decennia lang in de karakters gefokt. En dan zijn er mensen die zelf hun hond niet kunnen lezen/aanlijnen of die de pech hebben ze een moment uit het oog te verliezen en dan zou je de hond af laten maken?

Zeker geen spuit in alle jagende honden, maar wel in díe honden (jagend, niet-jagend, agressief, of wat dan ook) die een gevaar vormen voor hun omgeving. Als dat met aanlijnen, muilkorven of een hek te voorkomen is, ook prima.
Hebben baasjes laten zien dat ze het daar niet zo nauw mee nemen of er niet mee om kunnen gaan (lak aan aanlijnplicht, niet kunnen inschatten wanneer hun hond 'in de fout gaat', het wel stoer vinden om een 'intimiderende' hond te hebben...), dan is het niet de omgeving die daar dan maar de gevolgen van moet ondervinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:42

Lisitano schreef:
Shirley schreef:
Als het mijn hond was en mijn eigen paard (of van een ander) was het ook het einde.
Niet omdat ik bang zou zijn dat hij een kind zou pakken.
Ander dier is al erg genoeg -O-

Arm paard!
En arme eigenaar.
Veel sterkte!

Serieus?
Bij veel honden is het een instinct hoor en is het jouw eigen nalatigheid. "Doet-ie-anders-nooit" bestaat ook. Mijn hond zat eens in een kippenhok. Hij stak zijn neus in de lucht en was weg. Doet ie anders nooit. Ik schaamde me kapot, was er erg verdrietig van en heb keihard gewerkt aan mijn inzicht en kunde.

Een hond is een roofdier en geen pluche beest.
Soms is dat lastig en moet je je verantwoording nemen. Lekker makkelijk om 'm dan maar af te spuiten als er daadwerkelijk instinct boven komt drijven :\ Gatverdamme zeg.

Begrijp dat het hard overkomt, maar misschien begrijp je dat alleen als je het ook vanaf de andere kant hebt meegemaakt, dus stervende lammetjes in je armen hebt gehouden en verdronken schapen uit de sloot hebt mogen halen -O-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:55

Hier wordt een aantal keer gezgd 'het is de hond zijn instinct'. Dat zal best zo wel zijn, maar er is ook nog zoiets als opvoeding. 'Instinct' mag imo niet gebruikt worden als excuus om je hond niet op te voeden. En ja, dat kan moeilijk zijn en veel tijd kosten, maar het is wel nodig. Het is trouwens ook het instinct van honden om eten van het aanrecht te stelen en gaten in zetels te bijten om er zelf een knus nest van te bouwen. Dan komt iedereen opeens wel in actie om zijn hond op te voeden, maar als het gaat om overlast voor anderen komt het argument 'instinct' weer boven.
En ik denk ook als een hond agressief is en de eigenaar slaagt er niet in het gedrag van zijn hond onder controle te krijgen dat het een eindig verhaal is. Vaak wordt er dan nog een tijdje doorgegaan met muilkorf, hond afzonderlijk houden etc. Als je ervan uitgaat dat een hond 15 jaar oud wordt is het niet realistisch te denken dat je op die 15 jaar nooit 1 fout gaat maken, nooit een deur per ongeluk niet goed sluiten of de sluiting van de muilband niet goed aandoen, de leiband per ongeluk loslaten.
Maar ik kan heel goed begrijpen dat de eigenaar van de hond dat wil proberen. Helaas volgt er dan vaak een 2de incident, met weer een ander die de dupe is.
Het is een heel triest verhaal voor alle betrokkenen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:28

Sclimpre schreef:
Hier wordt een aantal keer gezgd 'het is de hond zijn instinct'. Dat zal best zo wel zijn, maar er is ook nog zoiets als opvoeding. 'Instinct' mag imo niet gebruikt worden als excuus om je hond niet op te voeden. En ja, dat kan moeilijk zijn en veel tijd kosten, maar het is wel nodig. Het is trouwens ook het instinct van honden om eten van het aanrecht te stelen en gaten in zetels te bijten om er zelf een knus nest van te bouwen. Dan komt iedereen opeens wel in actie om zijn hond op te voeden, maar als het gaat om overlast voor anderen komt het argument 'instinct' weer boven.
En ik denk ook als een hond agressief is en de eigenaar slaagt er niet in het gedrag van zijn hond onder controle te krijgen dat het een eindig verhaal is. Vaak wordt er dan nog een tijdje doorgegaan met muilkorf, hond afzonderlijk houden etc. Als je ervan uitgaat dat een hond 15 jaar oud wordt is het niet realistisch te denken dat je op die 15 jaar nooit 1 fout gaat maken, nooit een deur per ongeluk niet goed sluiten of de sluiting van de muilband niet goed aandoen, de leiband per ongeluk loslaten.
Maar ik kan heel goed begrijpen dat de eigenaar van de hond dat wil proberen. Helaas volgt er dan vaak een 2de incident, met weer een ander die de dupe is.
Het is een heel triest verhaal voor alle betrokkenen.

Instinct en opvoeding zijn heel andere dingen.
Je kunt een instinct nooit wegtrainen uit een dier, wel kun je de verantwoordelijkheid nemen om dit instinct nooit de omgeving te laten beschadigen. Je kunt opvoeden tot je neervalt maar een dier is nu eenmaal niet van pluche of loopt op batterijtjes.

"Als mijn hond dat doet dan...". Hoppa, spuit erin of weer één in het asiel. Denk na voor je een hond aanschaft en neem je verantwoordelijkheid. Van fouten leer je absoluut, ik heb ze ook gemaakt en ook ik had beter na moeten denken. Maar ik heb geen agressieve hond die afgemaakt moet worden door mijn fout. Heb je een kneus van een baas heb je als hond dus dikke vette pech. Net als een paard dat heeft.
Gek is wel dat als jouw kat zijn instinct volgt en een vogeltje op de drempel legt dat als schattig wordt beschouwd terwijl een voorval met een hond exact hetzelfde instinct is en dan zijn ze ineens agressief, wacht maar tot hij een kind bijt of ze moeten zelfs dood.
De schade die een hond toe kan brengen is vele malen groter dan die van een kat. Dat snap ik en iedereen. Daarom heb je lijntjes en lopen honden niet (meer) los in hun uppie buiten.

NatasjavE

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:42

Wat een trieste afloop. Wel een beetje vaag dat de hond er van tussen ging en de eigenaar en hond later getraceerd zijn. Waar was de eigenaar ten tijde van het ongeluk?

Ik moet zeggen...ik maak het steeds vaker mee dat in het bos een hond agressief achter je aan komt. En inderdaad,...niet alleen maat de "vechthonden" maar Labradors, herders, jack Russels en allerhande kruisingen.

Wellicht maar de honden in het bos aan de lijn? Ik snap dat het voor een hond fijn is als hij los kan rennen maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:47

Wat hier is gebeurd is best ernstig. Door die hond hadden er ook mensen gewond kunnen raken. Er had namelijk ook iemand op het paard kunnen zitten. Als je een dergelijk sterk ras (zoals een boerboel, pitbul, mechelse herder, ...) als huisdier neemt moet het dier ten alle tijden onder bevel staan. Hierin mag je dan gewoonweg geen fouten maken aangezien de gevolgen van een dergelijk fout ernstig zijn.

Hopelijk moet de hondeneigenaar minstens alle schade die zijn hond heeft aangericht betalen (verkoopwaarde van het dode paard EN alle dierenartskosten). Daarnaast hoop ik ook dat er een grondig onderzoek komt en dat er daarbij ook gekeken wordt of de hond bij de huidige eigenaar mag blijven. Indien de huidige eigenaar niet geschikt blijkt om een dergelijke hond te houden hoop ik dat hij voor altijd een verbod krijgt om een sterk hondenras te houden.

Verplichten om alle honden aan te lijnen vind ik op zich geen goed idee. Heel wat hondeneigenaars hebben hun hond namelijk prima onder controle.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:50

Sclimpre schreef:
Brainless schreef:
@Joyce
Dat een hond een dier aanvalt/opjaagt staat gelukkig los van het aanvallen van mensen/kinderen.

Daar zou ik echt niet op rekenen. Al wie of wat gaat lopen kan als prooi aanzien worden.

Mee eens. Ik heb maar héél kort aan hardlopen gedaan, omdat ik iedere keer voor prooi werd aangezien door loslopende honden. Dan stop je en houdt de hond, als het goed is, op met de aanval, maar de lol gaat er wel af. >;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:54

Lisitano schreef:
Citaat:
Een dierendrama in Wildervank. Een hond heeft daar drie pony's aangevallen. Eén pony raakte zo ernstig gewond dat een dierenarts het dier moest laten inslapen.

De pony's stonden in een weiland aan de Maagdepalmstraat. In een poging om de hond onder controle te krijgen loste de gealarmeerde politie een waarschuwingsschot. Dat hielp; de hond liet los en ging terug naar de woning van de eigenaar.

Pitbull
Het gaat om een pitbull, een kruising van meerdere rassen. Het is nog onduidelijk hoe het dier kon ontsnappen aan de aandacht van zijn eigenaar.

Burgemeester
'We zullen dit voorval rapporteren aan de gemeente', zegt politiewoordvoerder Anne van der Meer. 'Het is aan de burgemeester om te besluiten wat er met de hond moet gebeuren. Strafrechterlijk kunnen wij er niets mee, omdat het gaat om een dier dat een ander dier aanvalt.'

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170631/Pi ... wingsschot

Zou je dit bericht dan op kunnen nemen als dat het dier uit de tuin is ontsnapt?
Mocht dat zo zijn is het ook geen lekkertje.

De jacht discussie die heir aangehaald wordt.
Ik vind zelf toch wel een verschil tussen het jagen op kleine dieren en op groot vee.
Alle honden die ik hier had, Jack russells en herders vonden katten, konijnen en kippen, duiven wel een leuk hapje.
Geen van hen had interesse in schapen, koeien of paarden.
Ook niet als ze aan het rennen waren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:56

Een hond komt op de wereld met instinct. De opvoeding is hoe je met dat instinct omgaat, nl. aanmoedigen of afremmen. Neem bv. een windhond, die hebben nogal een sterk instinct om als iets beweegt er achteraan te gaan. Bij een hond die voor de rennen gebruikt wordt gaat dat aangemoedigd worden, ttz. zo snel mogelijk reageren en dan zo hard mogelijk rennen. Bij een pup uit hetzelfde nest die als familiehond terechtkomt wordt het dan net geleerd iets wat beweegt zoveel mogelijk te negeren en bij de baas te blijven.
Of neem 2 terriers uit eenzelfde nest. De ene woont op een boerderij, loopt altijd in de stallen en wordt aangemoedigd om ratten en muizen te pakken. De andere komt in een familie waar ze tamme hamters of ratjes hebben. De 2de kan je leren om die beestjes te negeren.
Het kost allemaal veel moeite en 100% betrouwbaarheid heb je nooit, maar ik vind dat het de verantwoordelijkheid is die je neemt als je een hond in huis haalt om je hond zo goed mogelijk op te voeden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:58

Faithderks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:01

Hou op met dit soort nieuws. Hierdoor worden dus de pitbulls in een verkeerd ligt gezet. Dit maakt mij zo kwaad! Chiauas zijn ahresoefer dan een pitbulls dit is wetenschappelijk getest dus sterkte voor de baas van de hond meer dan voor het paard!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:02

ooh dus omdat het een pitbull betreft mag je dit soort nieuws niet plaatsen.
Dat is pas bullshit

ik ben gek op pitbulls, maar weet ook dondersgoed dat ze sneller aanvallen als ze een waas voor hun ogen hebben
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gelieve de WIJZIG knop te gebruiken

Faithderks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:04

Nee maar er word nooit iets gezegd met een andere soort hond dus...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:04

Faithderks1 schreef:
Hou op met dit soort nieuws. Hierdoor worden dus de pitbulls in een verkeerd ligt gezet. Dit maakt mij zo kwaad! Chiauas zijn ahresoefer dan een pitbulls dit is wetenschappelijk getest dus sterkte voor de baas van de hond meer dan voor het paard!!

Dat kan wel zijn. Maar die Chihuahua zal met zijn speldeprikken niet zo snel een paard dood bijten.
En hoe je het ook went of keert, het was toch weer een pitbull.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:05

Faithderks1 schreef:
Nee maar er word nooit iets gezegd met een andere soort hond dus...

Omdat het minder vaak gebeurd en de schade met een bijvoorbeeld speurhond vaak minder is omdat zij hun kaken niet op slot zetten? :)*

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:05

Faithderks1 schreef:

:')
Ja arme pitbull.

Faithderks1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:06

Ik ben ook gek op ze en weet dit. Heb er zelf ook twee en nog noot iets gebeurt dus... maar dat zal ik wel weer zijn die alleen de zonnige kant van bitbuls broberrt te voren in de media

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:08

Faithderks1 schreef:
Ik ben ook gek op ze en weet dit. Heb er zelf ook twee en nog noot iets gebeurt dus... maar dat zal ik wel weer zijn die alleen de zonnige kant van bitbuls broberrt te voren in de media

Tja, wat wil je er tegen doen? Ben je het er dan niet mee eens? Het is immers een feit dat deze honden veel meer kracht in hun kaken hebben en vaak bij slechte eigenaren terecht komen.