Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:05

Ik ging er een beetje van uit dat het een potentiële oplossing zou moeten zijn voor stallen waar ze niet al warm water aangelegd hebben en met oog op het afspuiten.
Een paard ga je niet afspuiten met water van 60 graden dus zo warm hoeft het niet eens te zijn.

Ik denk eerder dat het aanleggen van een warmtewisselaar onder een mestbak qua constructie en technologie niet goedkoop is.
Of het rendabel is ligt natuurlijk ook aan de afname van het warme water (moet er 1x per week een paard gewassen worden of gaan er elke dag 10 paarden onder etc.)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:10

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:15

60 graden is wel aanbevolen om geen legionella te krijgen. Vandaar die aangegeven temperatuur.

Onderstaande artikel spreekt zelfs over 65.

Dat de kans klein is en broodje aap kan, zelf zou ik het toch wat voorzichtiger oppakken.
Het is toch hetzelfde als een tuinslang in de zon waar wel voor gewaarschuwd wordt.

http://www.ad.nl/binnenland/rivm-waarsc ... ~a6a68bf1/

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:14

Maar zo'n slang word dagelijks gebruikt, dus het stroomt dagelijks goed door, denk dat het wel meevalt met legionella bacteriën. Ik vind het een goed idee. Als je de tuinslang in een spiraal legt dan wordt het water heus wel wat verwarmd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:22

Ik ben wel eens benieuwd hoe warm het in zo'n mesthoop wordt. Ik ging vroeger als ik koude voeten had altijd op de mesthoop staan (rubber laarzen aan en dan een kuiltje van 20 cm diep) en dat was altijd heerlijk warm. Ik kan me zo voorstellen dat hoe dieper je gaat hoe heter het wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:46

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:48

Mizora schreef:
http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... GD569770W/

Dus een mesthoop is tussen de 40 en 60°C.

Ik mag dat artikel niet lezen omdat ik niet ben ingelogd.

Maar aannemende dat een mesthoop idd zo warm wordt, kun je daar water best fijn mee verwarmen dunkt me :Y.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:50

Bizzybijtje schreef:
Ook zonder mest blijven die bacteriën erin zitten, dat argument gaat dus nergens over.

Legionella: hoe ontstaan legionellabacteriën?

legionellabacterien komen voor in zoet en stilstaand water_Legionella Research Nederland_Amsterdam

Legionellabacteriën komen voor in zoet water en vermenigvuldigen zich in stilstaand water. Vooral bij hogere temperaturen tussen de 25 °C en 55 °C .

Een legionellabacterie is ongevaarlijk in water van 25°C en kouder, dan slaapt hij. En is ongevaarlijk in water van 55 °C en warmer, dan sterft hij af.
Meest gunstige groeicondities voor legionellabacteriën

Een drinkwatersysteem kan onbedoeld gunstige groeicondities bieden voor legionellabacteriën. Temperatuur en voedingsstoffen kunnen de concentratie van de bacteriën zeer snel laten stijgen.

Gunstige omstandigheden voor de groei van legionellabacteriën zijn:

Zuurstof in het water
Stilstaand water
Watertemperatuur van 20 tot 45°C, optimaal is 30-40°C
Voedingsstoffen in het water, zoals aminozuren en ijzerverbindingen
Afzetting van slijm [biofilm] en sediment in waterleidingen

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:36

Onderin een mestbult wordt het al gauw 60 graden, dus het idee is helemaal niet raar. :j Leg de slang zoals je vloerverwarming-slangen monteert, pompje erachter en gaan! Zo staat het water ook niet stil. Overigens zou ik zelf niet kiezen voor een tuinslang, maar een echte vloerverwarmings-slang. Op deze manier wilden wij vloerverwarming aanleggen in de stal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:57

Tijgertje86 schreef:
Onderin een mestbult wordt het al gauw 60 graden, dus het idee is helemaal niet raar. :j

Nog even los van de vaststelling dat een beschrijving van hoe legionella-bacterien groeien niks zegt over hoe je een legionella besmetting krijgt.

Tijgertje86 schreef:
Leg de slang zoals je vloerverwarming-slangen monteert, pompje erachter en gaan! Zo staat het water ook niet stil. Overigens zou ik zelf niet kiezen voor een tuinslang, maar een echte vloerverwarmings-slang. Op deze manier wilden wij vloerverwarming aanleggen in de stal.

Ik denk dat een gewone tuinslang wellicht ook wat snel een prooi wordt van de zuren die in mest/urine zitten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:59

Maar.... Legionella is toch alleen gevaarlijk als het gedronken word?
Als het water uit die slang enkel gebruikt word om af te spuiten, is er toch geen probleem :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:17

Marjoow schreef:
Als het water uit die slang enkel gebruikt word om af te spuiten, is er toch geen probleem :')

Nope, het is gevaarlijk als je het inademt. Er moet dus verneveling plaats vinden. Die nevel moet dusdanig fijn zijn dat je de bacterie zo diep in je longen krijgt dat ie fijn verder kan woekeren. En als je dan ook nog geen sterke gezondheid hebt, dan kom je in de problemen. En dat zijn dus best veel 'Als-en'.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:19

Cowboy55 schreef:
Marjoow schreef:

Nope, het is gevaarlijk als je het inademt. Er moet dus verneveling plaats vinden. Die nevel moet dusdanig fijn zijn dat je de bacterie zo diep in je longen krijgt dat ie fijn verder kan woekeren. En als je dan ook nog geen sterke gezondheid hebt, dan kom je in de problemen. En dat zijn dus best veel 'Als-en'.

Ah okee, ik dacht alleen bij inname. Dan is het misschien toch niet zo'n goed ideetje :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:21

Marjoow schreef:
Cowboy55 schreef:

Ah okee, ik dacht alleen bij inname. Dan is het misschien toch niet zo'n goed ideetje :P

De kans dat je het (diep) inademt is niet groot......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:18

Mwah...
Een goede kennis van me, nog nooit wat gemankeerd, heeft wel legionella gehad.
Hij was op sterven na dood, heeft het gelukkig wel overleefd.
Maar hij is nooit meer de oude geworden.
Waar het eerst een feestneus eerste klas was, moet hij nu verstek laten gaan, hij kan de drukte niet meer aan.
Hij is heel erg snel moe, onderneemt voortaan erg weinig, terwijl het eerst iemand was die nooit stil zat.
Grote concentratie problemen, kan nu iets zeggen en over een half uur weer.

Vergeet ook even deze ramp niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp
Ik denk niet dat het allemaal oude of verzwakte mensen zijn geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:16

bruintje123 schreef:
Vergeet ook even deze ramp niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp
Ik denk niet dat het allemaal oude of verzwakte mensen zijn geweest.

Niet allemaal, maar wel heel veel:

A total of 188 cases of Legionnaires' disease (133 confirmed, 55 probable) were reported in visitors (178) and exhibitors (10), originating from throughout the Netherlands.

The median age of patients was 66 years (range 20 to 91 years), and the male:female ratio was 1:1.4.
The attack rate for visitors was 178/77,061 or 0.23%.

Of the 188 patients, 163 (87%) were hospitalized and 34 (21%) required mechanical ventilation.
17 persons with confirmed and 4 with probable LD died, for a case-fatality rate of 11%. The case-fatality rate was highest (17%) in patients >70 years of age

http://wwwnc.cdc.gov/eid/article/8/1/01-0176_article

Besmettingskans in Bovenkarspel was 0,23%. Minder dan 1 op 400;
Gemiddelde leeftijd was 66.
Sterftecijfer was het hoogste (17%) bij mensen ouder dan 70.