Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:16

Men verklaart haar niet voor gek dat ze op 3.5 maand niet af gespeend mogen worden, men verklaart haar voor gek dat ze denkt dat de GEMIDDELDE leeftijd 9 maanden is. Wat dus per definitie betekent dat óf alle veulens ter wereld op 9 maanden afgespeend worden of dat er genoeg zijn die er maanden langer bij lopen om te compenseren voor die wat er maar 6, 7 of 8 maanden bij lopen.

Mijn merrie had het niet gehaald hoor, 9 maanden... Met die vreetzak ..
Ding heeft er vijf maanden bij gelopen en dat heeft haar al flink achteruit gezet (onbeperkt hooi, gras a volontee en krachtvoer, dus die kreeg echt wel genoeg gevoerd.)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:24

Ayasha schreef:
Ding heeft er vijf maanden bij gelopen en dat heeft haar al flink achteruit gezet (onbeperkt hooi, gras a volontee en krachtvoer, dus die kreeg echt wel genoeg gevoerd.)

Ik ben nieuwsgierig, heb je (en andere merrie eigenaren) er een verklaring voor waarom de merrie in zo'n geval zelf het veulen niet afspeent?

wilma84

Re: Staatssecretaris vindt 3,5 maand te jong om te spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:32

Van Dam is een man...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:34

Zou dat kunnen zijn omdat ze niet drachtig is en zo niet de natuurlijke drang heeft om voor het ongeboren veulen te willen zorgen?
In de natuur worden ze vaak weer meteen gedekt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:35

Ik heb op een stoeterij in engeland gewerkt waar de veulens eigenlijk helemaal niet afgespeend werden, in de zin dat ze overdag gewoon in dezelfde groep liepen als de moeders. Het gevolg was dat sommige moeders zelfs nog 2 jarigen mee lieten drinken en de meeste moeders pas bij de geboorte van de volgende het eerdere veulen niet meer erbij wilde, en sommigen al eerder er de brui aangaven, met name bij hengst veulens. Daar lag de gemiddelde natuurlijke afspeentijd dus wel hoger dan die 9 maanden en dit deed de merries verder ook geen kwaad. Wellicht heeft het hele jaar door prima gras op droog heuvel achtig terrein en bijvoeding daar iets mee te maken.

Zorgen dat jonge veulens wettelijk beschermd zijn kan verder geen kwaad en is een goede zaak. In de praktijk betekent dit dat mensen in elk geval gestuend door de wet kunnen protesteren tegen sommige misstanden.
Voor fokkers heeft het verder totaal geen consequenties, ze zetten heus geen politie agent op je erf om te controleren op welke leeftijd jij de veulens speent.

Persoonlijk heb ik een veulen gekocht dat met 3 maanden bij de moeder was weggehaald, hij was toen ik hem kocht 8 maanden en zo verzwakt en mager dat ik vreesde voor zijn leven en dat iedereen dacht dat het nooit iets kon worden, met zo´n achterstand. Gelukkig is het helemaal goed gekomen met hem, maar bij minder kundige mensen had het anders kunnen lopen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:30

Mijn veulens blijven zo'n acht maanden bij de moeder. Vaak zelfs tot het volgende voorjaar. Mijn merries spenen ze vanzelf wel af.
Nog nooit een veulen weg hoeven haken omdat mams het niet trekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:43

Gwahir schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben nieuwsgierig, heb je (en andere merrie eigenaren) er een verklaring voor waarom de merrie in zo'n geval zelf het veulen niet afspeent?

Geen flauw ide waarom ze dat niet deed. Ze corrigeerde het veulen ook maar heel beperkt, liet zich haar eten af pakken enz terwijl ze naar alle andere paarden ronduit brutaal was. (Moest haar altijd apart zetten met eten omdat zij anders de rest hun eten op vrat.).
Ze is later naar een vriendin van mij gegaan die een veulen van op dat moment 9 maanden had (die dus afgespeend was) en ze zette die merrie er bij en tot onze verbazing liet zelfs dat veulen drinken... :? (dat dus helemaal niet van haar was en dat ze nooit gekend heeft tot ze er bij gezet werd. Ze stonden 30km uit elkaar dus ze had dat dier echt nog n ooit gezien of geroken.)
Pas toen die bijna jaarling haar pijn deed bij het drinken (ze beet omdat er natuurlijk geen melk meer uit kwam.) begon ze van zich af te slaan maar nog steeds niet echt adequaat...

Dat was dus echt een merrie die je tegen zichzelf moest beschermen... Waarom ze zich zo liet doen is me ook een raadsel. Zo kende ik haar helemaal niet. Is van nature een erg dominant paard en nu datzelfde veulen 2.5 is, is ze ook daar de baas over (ja nu wel.). Haar dochter (die wat hier staat dus) was ook wel van begin af aan erg brutaal.... Zodra ze iets of wat op haar benen stond sloeg die al naar haar moeder die haar naar de uier wilde begeleiden. En ook nu is dat een erg dominant type maar dat vosje waar ze dus later bij kwam is lang niet zo dominant als haar dochter en daar liet ze zich ook van doen tot dat ze écht te ver ging (bijten in de uier).

Heb me ook altijd af gevraagd hoe uitgerekend die merrie zo veranderde zodra er veulens in de buurt waren. Voor de geboorte van mijn veulen zou ik gezworen hebben dat het een erg strenge moeder zou zijn maar dat viel dus best tegen. := Het is ook altijd een extreem zelfstandig veulen geweest, eigenlijki was ze alleen de eerste anderhalve maand echt "veulen".... Vanaf twee maanden ging die alleen maar naar haar moeder voor de melkbar... :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:57

Ibbel schreef:
Citaat:
De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.

Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.

Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.

Plus dat veel veulens vanaf een bepaalde leeftijd de moeder letterlijk leeg zuigen als je pech hebt; dan laat je ze ook geen 9 maanden bij de moeder, want dan blijft er niets van de merrie over.
Hier worden de veulens gemiddeld rond de 5 a 6 maanden gespeend.....1 fokmerrie hier is dr kind tegen die tijd ook al meer dan zat.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:07

horsiegek schreef:
*never mind*, had een vraag over hoe het zit met (kist)klafjes, kistkalfjes bestaan dus niet meer. Maar blijkbaar gaat het puur om het blijven krijgen van melk. Weet ik dat ook weer.

Kistkalfjes bestaan inderdaad niet meer :) Maar ja, het gaat melkveehouders wel om de melk ja, want daarmee verdienen ze hun brood :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:55

Er staat nergens hoe oud ze dan zouden moeten zijn om te spenen, die negen maanden zijn niet echt relevant behalve dat het idd een gemiddelde natuurlijke leeftijd is dat de moeder er zat van is. Het zegt niets over een fokbedrijf dat het anders wil doen om welke redenen dan ook.

Er wordt alleen aangegeven dat 3,5 maand gewoon te jong is en dat ze dan nog moedermelk nodig hebben. Dat is ook gewoon zo en er is niks mis met de veulens die zo jong zijn wettelijk te beschermen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:55

Bij ons gaat het veulen met 6 maanden voor de nacht in een eigen stal naast mama. Overdag lopen ze bij elkaar. De ervaring is dat de merrie zelf afspeent en daar rond de 9 maanden klaar mee is. Bij een nieuw veulen moet de jaarling rennen voor zijn leven en wordt ie echt afgespeend haha.

Kistkalven bestaan nog wel degelijk hoor alleen niet zoals vroeger. Nu staan er tig iglootjes op het erf van 1,5 m2 ps waar ze de eerste weken/maanden in moeten staan

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:56

Bij ons gaat het veulen met 6 maanden voor de nacht in een eigen stal naast mama. Overdag lopen ze bij elkaar. De ervaring is dat de merrie zelf afspeent en daar rond de 9 maanden klaar mee is. Bij een nieuw veulen moet de jaarling rennen voor zijn leven en wordt ie echt afgespeend haha.

Kistkalven bestaan nog wel degelijk hoor alleen niet zoals vroeger. Nu staan er tig iglootjes op het erf van 1,5 m2 ps waar ze de eerste weken/maanden in moeten staan |(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:01

Kistkalveren worden om andere redenen bij hun moeders weggehouden. Enerzijds moet de moeder vak melk afstaan aan mensen die het nodig vinden het te gebruiken, en de kalfjes zelf worden vlees.
Het heeft geen nut om die in deze discussie erbij te halen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 06:13

[quote="Judith_VB"]Bij ons gaat het veulen met 6 maanden voor de nacht in een eigen stal naast mama. Overdag lopen ze bij elkaar. De ervaring is dat de merrie zelf afspeent en daar rond de 9 maanden klaar mee is. Bij een nieuw veulen moet de jaarling rennen voor zijn leven en wordt ie echt afgespeend haha.

Zo doe ik t nu ook!
Nu nog wachten dat mijn merrie t echt zat wordt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:38

Dat zijn geen kistkalveren.
Er zit een heel verschil tussen die twee.

Wat niet wegneemt dat ik ook vind dat kleine kalfjes langer bij moeder mogen staan als het aan mij ligt.
Maar kistkalveren zijn het niet.

Maar het is totaal offtopic hier.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:57

Ibbel schreef:
Citaat:
De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.

Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.

Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.

Zo gaat het op een natuurlijke manier wel, speenende enter maakt plaats voor veulen.
Het zou helemaal fijn zijn als een veulen dan nog eens op groeid met zowel jonge als oudere dieren.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:58

Het vorige (merrie)veulen heeft bijna 10 maanden bij moeders gelopen. Afspenen ging vanzelf.

Het (hengst)veulen van dit jaar heb ik tot bijna 6 maanden bij moeders laten lopen, scheelde een week. (Moeders was echt klaar met hem) Minimaal 6 maanden is voor mij normaalgesproken de minimale leeftijd.