Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Mijn merrie had het niet gehaald hoor, 9 maanden... Met die vreetzak ..
Ding heeft er vijf maanden bij gelopen en dat heeft haar al flink achteruit gezet (onbeperkt hooi, gras a volontee en krachtvoer, dus die kreeg echt wel genoeg gevoerd.)
Gwahir schreef:Ayasha schreef:Mijn merrie had het niet gehaald hoor, 9 maanden... Met die vreetzak ..
Ding heeft er vijf maanden bij gelopen en dat heeft haar al flink achteruit gezet (onbeperkt hooi, gras a volontee en krachtvoer, dus die kreeg echt wel genoeg gevoerd.)
Ik ben nieuwsgierig, heb je (en andere merrie eigenaren) er een verklaring voor waarom de merrie in zo'n geval zelf het veulen niet afspeent?
(dat dus helemaal niet van haar was en dat ze nooit gekend heeft tot ze er bij gezet werd. Ze stonden 30km uit elkaar dus ze had dat dier echt nog n ooit gezien of geroken.)
Het is ook altijd een extreem zelfstandig veulen geweest, eigenlijki was ze alleen de eerste anderhalve maand echt "veulen".... Vanaf twee maanden ging die alleen maar naar haar moeder voor de melkbar...
Ibbel schreef:Citaat:De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.
Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.
Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.
horsiegek schreef:*never mind*, had een vraag over hoe het zit met (kist)klafjes, kistkalfjes bestaan dus niet meer. Maar blijkbaar gaat het puur om het blijven krijgen van melk. Weet ik dat ook weer.
Maar ja, het gaat melkveehouders wel om de melk ja, want daarmee verdienen ze hun brood
Ibbel schreef:Citaat:De gemiddelde speenleeftijd van een veulen ligt rond de 9 maanden.
Waar haalt zo'n staatssecretaris z'n kennis toch vandaan, zou je zeggen. Gemiddeld 9 maanden? Doe me 'n lol. Gemiddeld zal het 5 maand zijn, hooguit. Meeste mensen spenen met 5-6 maanden af, en dan heb je twee groepen die daarvan afwijken: de afspeners bij 3,5-4 maanden en de (kleinere groep) afspeners die pas (ver) na 6 maanden spenen. Kom je ongeveer op een gemiddelde van 5 uit.
Gemiddeld 9 maanden zou betekenen dat er heel veel mensen met meer dan 1 jaar afspenen. Dat kán niet eens achter elkaar doorfokken, want dan is het volgende veulen er al weer.