Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:04

Koper schreef:
Laat je ons even weten als het zo ver is Tendance?

Ja graag inderdaad, kan ik ze snel nog even verkopen, mag een ander er mee fokken.

Tendance

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:50

Dat maakt voor jou toch niet uit mysa?
Of woon je daar?

Verder ben ik niet geïnteresseerd genoeg in de IJSLANDERS om dit te berekenen.
Voor Friezen etc. zijn deze berekeningen ook gedaan dus dat kan vast voor de IJslanders ook.
Heel simpel.
Als je 80.000 mensen samen op een eiland zet en ze mogen er niet af en geen mensen erbij halen, dan ontkom je niet aan lijnteelt of uitsterven.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:05

En binnen die 80.000 moet je alle ruinen al wegstrepen, want doe zullen nooit zorgen voor nageslacht.
En dat was alles wat ik erover te zeggen heb.
Het ging mij echt enkel over de uitspraak die gedaan werd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:08

Tuurlijk Tendance.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:37

Tendance schreef:
En binnen die 80.000 moet je alle ruinen al wegstrepen, want doe zullen nooit zorgen voor nageslacht.
En dat was alles wat ik erover te zeggen heb.
Het ging mij echt enkel over de uitspraak die gedaan werd.

Heb je alle ongeboren veulens wel meegeteld?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:06

Ook die niet geboren veulens dragen geen "nieuw" bloed.
Ik snap dat jullie het anders zien, maar alleen mij tegenspreken zonder argumenten te komen, daar heeft de discussie niets aan, dus ik ben nu weg hier, want de discussie krijgt toch heen nieuwe input.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:32

Citaat:
Verder ben ik niet geïnteresseerd genoeg in de IJSLANDERS om dit te berekenen.
Voor Friezen etc. zijn deze berekeningen ook gedaan dus dat kan vast voor de IJslanders ook.
Heel simpel.
Als je 80.000 mensen samen op een eiland zet en ze mogen er niet af en geen mensen erbij halen, dan ontkom je niet aan lijnteelt of uitsterven.

Haha vertel dat de Ijslanders. :D

http://drcate.com/icelands-genetic-secrets/

Wat betreft de ponies is er natuurlijk ook een tamelijk grote genetische verwantschap (hoewel minder dan bij Arabieren en andalusiers en nog wat rassen), wat natuurlijk niet verwonderlijk is, en toch is de populatie relatief gezond - net als die van de mensen.

Dan kan je blijven beweren dat dat in de toekomst zeker mis zal gaan, terwijl het al 800 jaar goed gaat, je kan je natuurlijk ook verdiepen in de situatie en waaróm het dan kennelijk goed blijft gaan.

Er wordt onderzoek naar gedaan, er zijn namelijk best wel mensen die wel geinteresseerd genoeg zijn in ijslanders (zowel de menselijke als de equine variant :+ ) om zich daar in te verdiepen en de Ijslandse fokkers zijn zich wel degelijk bewust van de gevaren van (menselijke) selectie en genetische versmalling.

http://skemman.is/stream/get/1946/19876 ... l_2014.pdf

Dat zijn dan ook mensen met de kennis om daar her en der wat berekeningen op los te laten. :)

Bottomline is dat populaties zich vanuit kleine groepjes kunnen vergroten en dat er dan toch een gezonde populatie kan ontstaan en zich handhaven. En dat we nog helemaal niet zoveel van genen en evolutie weten waardoor aannames als 'dat kan niet goed blijven gaan' ook wel erg lastig te onderbouwen zijn, vooral als je je niet in een specifieke populatie verdiept, wat je zelf al demonstreert.

Argumenten van Tendance tot nu toe in de discussie:

Citaat:
Zuiver wel, maar gezond????
Dikke lijnenteelt en uiteindelijk ook inteelt zul je bedoelen.

Citaat:
Heel simpel. Er komt geen nieuw bloed binnen, dus uiteindelijk ontkom je er niet aan.

Citaat:
Volgens mij zijn er in Nederland veel meer Friezen en dat is ook niet een grandioos gezond stamboek.

Citaat:
Ik denk dat het veel sneller al zo zal gaan.
De bloedlijnen kunnen enkel dichterbij elkaar komen.
Gespreider kan het nooit worden.

Aannames en wat niet onderbouwde kreten.

Een luie manier van discussieren, wat roepen en dan van de ander verwachten dat die zijn argumenten onderbouwd, en daar dan vervolgens gewoon aan voorbij gaan.

Je kunt inderdaad beter niet discussieren als je de omstandigheden in de fokkerij van een bepaald ras totaal niet kent en je er ook niet voor interesseert. :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:52

Grappige 'discussie'. :j Uiteindelijk heeft Tendance wel een puntje, in de verre verre verre toekomst zullen wij (fokkers van IJslandse paarden) mogelijk dezelfde problemen krijgen als een aantal andere stamboeken als je geen vers bloed toelaat. Echter is dat echt nog ver weg, zo weet ik bijvoorbeeld dat bij de friesen een inteelt percentage van tussen de 6 en de 20% heel erg normaal is. Terwijl bij de IJslanders gemiddeld tussen de 2 en 5% het meeste voorkomt. (uitschieters aan beide kanten daargelaten) Daarbij moeten mensen inderdaad niet vergeten dat in het verleden, natuurlijke selectie en de hulp van hongerige IJslandse mensen veel gedaan heeft om het IJslandse ras sterker te maken. De IJslandse paarden zijn dan ook top op heden onwijs sterk en heel erg gezond. De fokkerij op IJsland is zelfs nu nog heel selectief en ja, slechte paarden worden gewoon nog opgegeten. Het Nederlandse stamboek is een heel ander verhaal.

Maargoed, ik denk dat we de aankomende 1000 jaar nog wel goed zitten met ons sterke stoere ras :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:58

Op basis van deze uitzending is het niet maar een aanname. Ze gaven duidelijk aan, dat eenmaal eraf eraf is en erop kan niet.
Dan komt er toch geen nieuw bloed binnen?

Nogmaals ik heb zelf ook zo'n ras thuis staan, die niet heel schoon te noemen zijn, dus wie ben ik om te zeggen dat het niet mag.
En ook heb ik aan lijnteelt gedaan met ons KWPN veulen.

Maar dat wil niet zeggen, dat ik het gezond mag/ga noemen.
Ook zeg ik niet dat daardoor een paard ziek wordt ofzo, maar de kans is uiteindelijk groter met inteelt of lijnteelt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:01

Misschien dat mensen denken dat ik bedoel dat je te maken hebt met zieke paarden, maar dat zeg ik niet.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:17

Tendance schreef:
Op basis van deze uitzending is het niet maar een aanname. Ze gaven duidelijk aan, dat eenmaal eraf eraf is en erop kan niet.

Nogmaals ik heb zelf ook zo'n ras thuis staan, die niet heel schoon te noemen zijn, dus wie ben ik om te zeggen dat het niet mag.

Ook zeg ik niet dat daardoor een paard ziek wordt ofzo, maar de kans is uiteindelijk groter met inteelt of lijnteelt.

Ja dat klopt ook, eenmaal van IJsland af mag het paard nooit meer terug. Echter staan toch genoeg IJslanders buiten IJsland ? Denk aan de 100.000 paarden in Duitsland, de +-10.000 in Nederland en vergeet vooral de +-1.000 in België niet :P en dan beginnen we nog niet over de aantallen in landen als Zweden en Noorwegen . In principe kan ik op onze merrie ook een KWPN of Tinker gooien... mag het paard wel niet meer in het stamboek maar dat is een ander verhaal. In theorie kan er best nieuw bloed toegevoegd worden aan de paarden buiten IJsland.

Ik vraag me even af wat jou definitie van een gezond paard is? Uit jou bericht op te maken noem jij namelijk een paard waar inteelt in zit per definitie ongezond. Ik ben het daar niet mee eens, ik vind namelijk een gezond dier een dier die geen last heeft van lichamelijke of geestelijke ongemakken. En een paard met inteelt hoeft dus helemaal niet ongezond te zijn (kan natuurlijk wel). Een paard met inteelt hoeft hier geen enkel ongemak van te ervaren en kan dus gewoon volledig gezond zijn. Imo is een ongezond paard een paard met bijvoorbeeld allerlei erfelijke aandoeningen, een zwakke rug of extreem doorgefokte dieren die daardoor problemen krijgen.

Citaat:
De definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO 1948) luidt: "Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken."

Kijk er kan wel een hele discussie komen met of IJslanders sterk en gezond zijn, maar ik denk dat het ook een beetje persoonlijk is. En uit mijn persoonlijke ervaring met eerst warmbloeden en nu al een aantal jaar IJslanders kan ik toch wel concluderen dat imo IJslanders over het algemeen heel erg gezond zijn. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:17

Ik heb het ook alleen over de IJslanders daar.
Hier zou je voor bloedspreiding een keer, net als binnen de Friezen, met iets anders kunnen combineren.
Daar kan dat dus niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:36

Nee, en buiten IJsland is er geen serieuze fokker die het wíl.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:20

Nee liever geen bastaards fokken.
Wil je qua stamboek iets met je ijslander (sporten of fokken) dan moet de stamboom tot in ijsland te herleiden zijn. Staan de voorouders niet in worldfengur dan is het over en uit.
Ik zou ook werkelijk niet weten waar dat "verse bloed" dan vandaan zou moeten komen zonder een nadelig effect te hebben op het gangwerk. Drie en half gangers zit niemand op te wachten.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:20

Tendance schreef:

Is het zo'n probleem dat er geen nieuw bloed binnenkomt? De wereldpopulatie paarden is ook maar beperkt. Betekent dat dat de soort paard uiteindelijk uitsterft aan inteelt?
Als een populatie maar groot genoeg is is inteelt niet zo'n groot probleem, ook al komt er geen bloed van buitenaf bij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 05:41

Ik heb het nergens over of ik dit goed of niet goed vind. Met dan constateren deed en doe ik niet en zal ik ook niet doen.
Aan ieder zelf of je er überhaupt een mening over wilt hebben.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

zaad op laten sturen?
hoef je geen hengst binnen te laten maar wel nieuw bloed

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:39

Ook dat mag niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:42

Vanuit IJsland niet nee? Dat wist ik niet.

Of wordt er náár IJsland bedoeld?

Wat ik trouwens zo grappig vond in de aflevering: Yvonne mag zo te zien wel reclame maken voor Ástund maar haar eigen bedrijfsnaam op haar jas moest wel afgeplakt :P

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:16

Hoe het vanaf ijsland gaat weet ik niet exact. In het verleden kon het niet maar weet niet wat de huidige status daarvan is.

Het ging hier om het invoeren van nieuw bloed naar IJsland als ik connie64 goed begrijp. Dat gaat dus echt nooit gebeuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:20

Nee, vooralsnog is dat inderdaad geen optie.

En ook op IJsland zitten ze echt niet te wachten op een stelletje oncomfortabele steltenlopers _O-

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:49

tendance

Ze weten heus wel wat ze doen op IJsland (en op het vaste land). Paarden zijn IJslands nationale trots namelijk en niet voor niets. Er lopen er circa 77.000 rond.

ik vind ook dat je toon nogal negatief is.
Je schrijft dit ...Verder ben ik niet geïnteresseerd genoeg in de IJSLANDERS om dit te berekenen.

Waarom reageer je dan eigenlijk?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:59

Als ik dat wil gaan berekenen moet ik met genetische percentages gaan rekenen. Weet je wel hoeveel tijd en werk daarin zit en wat je daar allemaal voor moet opzoeken en aanvragen.
Daarvoor ben ik dus niet geïnteresseerd genoeg.
Dat is niet negatief, daar heb ik gewoonweg sowieso de tijd al niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:04

Leuk! Jammer dat ik er eerder niks van wist :')