Opnieuw discussie om cap of cowboyhoed voor minderjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Opnieuw discussie om cap of cowboyhoed voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:06

Tuurlijk telt dat dan nog steeds. Het gaat niemand wat aan als ik thuis zonder cap een paard train, dat is ook niet verboden. En er af vallen en ziektekosten maken, daar is mijn zorgverzekering voor. Net als mijn autoverzekering uitkeert als ik stomweg een fout in het verkeer maak en schade/letsel veroorzaak. Dan kan je ook gaan miepen over de mensen die bijv roken en hoge zorgkosten krijgen door longkanker.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:03

JoyCiej007 schreef:
Teeeeeeeering heej, zo dan dat kind kan rijden! :oo :wow:

Vindt niks met rijden te maken hebben. Schopt alleen het paard constant naar voren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:15

pinto_1 schreef:
D_Desteny schreef:
Waar ik me meer druk om maak is hoe hard ze schopt met sporen om. :(

Ja, dat viel mij ook op, vond het filmpje ook absoluut niet mooi om te zien. Haar benen komen bijna horizontaal voor elke schop. :(

Ik zie nergens de sporen in de buik prikken. Eerder kuiten die aansporen en door de kracht van t paard dat ze op en neer stuiterd.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:22

paardje1983 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Vindt niks met rijden te maken hebben. Schopt alleen het paard constant naar voren.

Dat dus
Lijkt mij meer blijven zitten en paard doet de rest. Die kent het spelletje zichtbaar goed haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:34

Zelf draaien om de barrels is de basis van barrel training. Dat is bij dit paard dus netjes gedaan. Een barrel paard trainen is een hele klus. Het is wel wat meer dan een dier op volle snelheid rond tonnen te jagen, wat veel mensen denken.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:40

Bij troxel hebben ze geweldige caps voor de westernruiter en Fallon Tailer maakt geweldig reclame voor het dragen van een cap tijdens de wedstrijden.
Langzaamaan komt er wel verandering in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:22

Die hellhats zijn trouwens erg tof! En praktisch ook tegen de regen en felle zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:24

troi schreef:
Zelf draaien om de barrels is de basis van barrel training. Dat is bij dit paard dus netjes gedaan. Een barrel paard trainen is een hele klus. Het is wel wat meer dan een dier op volle snelheid rond tonnen te jagen, wat veel mensen denken.

De spreker in het filmpje zegt ook dat dat niet door dit meisje is gedaan maar dat ze een kant en klare barrelracer heeft gekocht. :)

Over dat ze niet op de spoorplek zou sporen: doordat ze haar benen naar achteren slaat met elke schop komen de sporen inderdaad niet netjes rond de singel terecht maar belanden die in de ribben net zonder het zadel. Wat niet per se fijner is voor het paard.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:26

Wat een akelig filmpje. Ze zit dat paard toch een partij te schoppen met die sporen en zo'n dier op volle snelheid om zo'n ton laten galopperen, hoe verzinnen ze het. Dat is toch geen sport :( . Snap trouwens niet dat ze aan zulke gevaarlijke races een negenjarige laten meedoen. Met of zonder cap, dit is geen kindersport :(

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:49

Ibbel schreef:
Tja, in de VS rijdt zo ongeveer niemand op een paard met een cap, maar vrijwel iedereen op de fiets met een fietshelm. En in NL is dat omgekeerd.
Misschien worden in NL kinderen met een fietshelm wel net zo uitgelachen als in de VS met een cap. Who knows?

Mijn zoon is inderdaad een van de weinigen met een fietshelm, maar ik heb nog nooit iets negatiefs gehoord. Als dit kinderen inderdaad weerhoudt van het dragen van een cap (het gemiddelde paard is iets minder voorspelbaar dan de gemiddelde fiets :+ ) dan vind ik regelgeving wel belangrijk eigenlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:01

pinto_1 schreef:
D_Desteny schreef:

Ja, dat viel mij ook op, vond het filmpje ook absoluut niet mooi om te zien. Haar benen komen bijna horizontaal voor elke schop. :(

jaah daar zou ik ook hard voor lopen, dan duurt het korter....

maar zoals eerder benoemd het is ieders eigen keuze, maar dat pesten daar zouden ze wijzer in moeten zijn( of beter mee om kunnen gaan en er lack aan hebben)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:47

No_No schreef:
Ongeacht hoe een kind/volwassenen rijdt, een paard kan ook gruwelijk struikelen.

Ik begrijp niet dat hier over gediscussieerd moet worden :\

De 12-jarige Kalee Chandler overleefde een hartaanval van haar paard niet toen ze vast kwam te zitten onder haar paard toen hij dood neerviel tegen het hek op weg naar de finish. Daar had helaas geen cap tegen geholpen. Persoonlijk vind ik het onverantwoord om een jong kind zo hard te laten rijden, maar dan denk ik ook wel weer dat een volwassene het met die snelheid en de impact naar plots stilstaan het ook niet zou overleven.

Ik stap zelf niet op zonder cap en zal dat ook nooit toe staan als mijn dochter ooit op een paard gaat zitten. Ben echter wel reëel genoeg om te weten dat een helm niet altijd helpt en laat het verder lekker iedereen uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:53

Zo'n hoedcap ziet er niet uit.
Dan beter een gewone cap op. Heb je in de westernwereld ook prachtige bij zitten. Voor minderjarigen mogen ze t van mij verplichten hoor.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:46

xyzutu2 schreef:
Goed dat er in de VS nu ook meer nagedacht wordt over het nut van caps. Want inderdaad, vooral bij speedonderdelen zoals de barrelrace hoeft het paard maar één pootje verkeerd neer te zetten en je gaat keihard onderuit - en gezien de bewegingsrichting met je hoofd tegen de barrel. Dat kan niet fijn zijn.

Ik zie trouwens wel dat het meisje goed kan blijven zitten, maar voor de rest zie ik een paard dat het rondje helemaal uit zijn hoofd loopt en een meisje dat niet stuurt en ook niet anders toevoegt dan gehak met haar sporen. Zoals de omroeper zelf ook al zegt: het paard is degene die het meisje heeft getraind. Hij loopt het rondje ook duidelijk helemaal zelf.

Juist, precies mijn gedachten!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:10

het gekke is dat je ook een voorbeeld functie hebt, als de volwassenen met hun icoon van de sport een hoed op het paard blijven stappen doen de kinderen dat ook (en heb je als volwassene ook geen poot om op te staan en het de kinderen te verplichten)
mijn kindje 3 was ook reeel boos toen zij in de zomer een bp aanmoest om de paarden te verzorgen en uit het weiland te halen, jij hebt dat ook niet....en ze had wel gelijk dus daar zit ook de start bij jezelf ( best confronterend, maar een groot leermoment!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:43

kwita schreef:
het gekke is dat je ook een voorbeeld functie hebt, als de volwassenen met hun icoon van de sport een hoed op het paard blijven stappen doen de kinderen dat ook (en heb je als volwassene ook geen poot om op te staan en het de kinderen te verplichten)

Dat valt op zich wel weer mee. We verplichten onze kinderen voortdurend tot allerlei dingen die we niet meer doen als we volwassen zijn... dat is niet echt een groot probleem. "Zodra je 18 bent mag je zelf kiezen :j "

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:49

Hm, een beetje naïef. Toen ik hier begon, 20 jaar geleden waren caps niet veel in gebruik bij volwassenen.
Kinderen en jongeren "vergaten" constant zo' n ding op te zetten.
Nu is het onder de meeste volwassenen gangbaar ze wel te gebruiken, en raad eens? Geen probleem meer bij de kids.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:52

troi schreef:
Die hellhats zijn trouwens erg tof! En praktisch ook tegen de regen en felle zon.

Inderdaad, ben blij met de facebooklink! Denk dat ik er zelf ook een ga knutselen, hoeden en caps zat liggen die nu niet gebruikt worden.

Heel eerlijk vind ik het een ontzettend mooi plaatje, zo'n hoed, maar zelf zou ik niet zo snel zonder cap op een paard stappen. Mijn mooie hoed ligt dus bijna ongebruikt in de kast, ook zonde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:57

Kuggur schreef:
Hm, een beetje naïef. Toen ik hier begon, 20 jaar geleden waren caps niet veel in gebruik bij volwassenen.
Kinderen en jongeren "vergaten" constant zo' n ding op te zetten.
Nu is het onder de meeste volwassenen gangbaar ze wel te gebruiken, en raad eens? Geen probleem meer bij de kids.

Tsja, toen ik zo'n 25 jaar geleden begon waren caps niet veel in gebruik bij volwassenen - maar in de manegelessen was het verplicht en ik heb nooit zonder cap gereden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:58

kwita schreef:
mijn kindje 3 was ook reeel boos toen zij in de zomer een bp aanmoest om de paarden te verzorgen en uit het weiland te halen, jij hebt dat ook niet....en ze had wel gelijk dus daar zit ook de start bij jezelf ( best confronterend, maar een groot leermoment!)

Kinderen moeten nu eenmaal meer dingen doen en laten dan volwassenen.
Mijn kinderen moesten ook gewoon in een autostoeltje/op een verhoger terwijl wij dat niet meer hoeven.
Kinderen zijn verplicht naar school te gaan, terwijl ik dat niet (meer) hoef.
Zij mochten (tot een bepaalde leeftijd) niet alleen langs de drukke weg fietsen.. en ik wel.
Hun moesten op een bepaalde tijd naar bed, terwijl ik nog "lekker" op mocht blijven.

Zo ook met alcohol.
Wij mogen een biertje/wijntje en mijn kinderen gewoonweg niet.

Als ik zelf ook alles moeten laten (en/of doen) wat mijn kinderen ook wel/niet mogen is dat heel beperkend naar mij en kinderen moeten gewoonweg leren dat er een (groot) verschil is tussen kinderen en volwassenen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:01

Sica schreef:
Heel eerlijk vind ik het een ontzettend mooi plaatje, zo'n hoed, maar zelf zou ik niet zo snel zonder cap op een paard stappen. Mijn mooie hoed ligt dus bijna ongebruikt in de kast, ook zonde.

Mee eens. Ik kan het maar niet begrijpen dat mensen nog steeds uiterlijk boven veiligheid kiezen, zeker als het om kinderen gaat. Ik heb van de zomer een keiharde val gemaakt toen mijn paard op buitenrit in volle galop struikelde. Ik moet er niet aan denken hoeveel erger ik eraan toe was geweest als ik geen cap op had gehad (of ik was er gewoon niet meer geweest :x ). Het eerste wat ze ook in het ziekenhuis vroegen was: had je een cap op?
Zo'n cowboyhoed staat ontzettend leuk maar ik hou het voor naast het paard :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:09

D_Desteny schreef:

Ik vind het onderdeel barrelrace altijd meer een wedstrijd wie het hardst kan schoppen en trekken :(

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:11

Ik heb het filmpje bekeken. Vreselijk om te zien. Heeft niets met rijden te maken. Dier wordt constant op volle kracht in de buik geschopt met sporen. Kind heeft het paard niet echt onder controle....moeders trouwens ook niet. Paard doet zijn kunstje. Walgelijk dat dit zo opgehemeld wordt.
En ja, het dragen van een helm, cap of veiligheidshoed zou voor de ruiter verstandig zijn.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:20

paardje1983 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Hoe zij met sporen rijd vind ik zielig dit mogen ze van mij afschaffen met sporen rijden op speedtrail
En zou je het leuk vinden als je steeds geschopt werd met sporen met wiletjes in je buil dat doet na een tijdje echt heel veel pijn

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:50

Sorry hoor maar de sporen zie ik nergens het paard raken.. enkel de kuiten... Dus zielig? Je moest eens weten hoe ik mijn tinker vooruit schop...