Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:40

Het is ook de bedoeling dat eigenaren van een paard zonder staart zich gediscrimineerd voelen.
Paard geen staart dan zij ook geen 'staart' wat mij betreft. Je went er maar aan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:49

Nieuwsredactie schreef:
"De trekpaardhouders met paarden met een gecoupeerde staart voelen zich gediscrimineerd.

En de paarden van de trekpaardhouders met paarden met een gecoupeerde staart voelen zich verminkt.
Zij kunnen echter helaas geen dreigbrief sturen naar hun eigenaar, en enkel hopen dat iemand eens echt voor hun opkomt. Hopelijk kunnen we dit hoofstuk binnenkort helemaal afsluiten in de geschiedenis.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:00

De voorzitter van het kvth is zelf de grootste hypocriet die er rond loopt
Hij brengt zelf ieder jaar zijn veulens nog naar België of Frankrijk om te laten couperen
Zelfde als grote fokkers en juryleden
Een grote boeven bende daar
Helaas zitten er tussen de kort staart hengsten wel hele goede op zuivere benen en verfijning zou wel zonde zijn die uit te sluiten voor de foklijnen
Maar zie niet in waarom niet per direct gestarte kan worden met alleen lang starten vanaf 2 jaar de rest heeft pech allang genoeg gedoogd

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:30

luijs schreef:
De voorzitter van het kvth is zelf de grootste hypocriet die er rond loopt
Hij brengt zelf ieder jaar zijn veulens nog naar België of Frankrijk om te laten couperen
Zelfde als grote fokkers en juryleden
Een grote boeven bende daar
Helaas zitten er tussen de kort staart hengsten wel hele goede op zuivere benen en verfijning zou wel zonde zijn die uit te sluiten voor de foklijnen
Maar zie niet in waarom niet per direct gestarte kan worden met alleen lang starten vanaf 2 jaar de rest heeft pech allang genoeg gedoogd

Dit is niet helemaal op waarheid berust. Nee hij is nog niet lang gestopt met couperen... maar de laatste 2/3 jaren is alles eraan gebleven.
De rest ben ik het overgens wel mee eens!! Ze hadden veel eerder in moeten grijpen en het is flink stuisvogel gedrag. Zou mooi zijn als er in 2017 geen gecoupeerde veulens meer op keuringen komen!!

Afijn wij balen er in ieder geval flink van dat het afgelast is. De merrie -met staart- van mijn vriend stond er goed voor...

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:22

Zilkesteyn70 schreef:
Ze hebben 15 jaar tijd gehad om een paard op stal te krijgen met staart dus dat ze nu niet mee kunnen doen aan een keuring lijkt me echt eigen schuld.

Precies!! Dit is niet een plotseling besluit. Die mensen hebben 15 jaar lang gewoon gedaan alsof die regel maar onzin was en niet hoefde te worden nageleefd. Moeten ze nu niet gaan zeuren. >;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:37

Triest dat alleen bedreiging werkt bij deze mensen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:49

Uit de middeleeuwse categorie katknuppelen en ganstrekken. Het zijn dit soort mensen die de mens hun slechte naam geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:23

Bij het lezen van de titel dacht ik dat ze bedreigd waren door peta ofzo. Maar blijkbaar door de eigen leden...........moet niet gekker worden |o

Dat het stamboek en goede paarden ten dode zijn opgeschreven als ze het coupeerverbod gaan doorvoeren in de statuten en keuringsreglementen is onzin. Er komen steeds meer liefhebbers en actieve gebruikers van het Nederlands trekpaard met paarden die gewoon een staart hebben. Maar velen gaan niet naar een keuring en worden geen lid vanwege de aanhoudende wan praktijken van het stamboek en discriminatie op de keuring als je wel met een langstaart komt. Dat is juist zonde voor de kwaliteit binnen het stamboek omdat de gebruikers de paarden hebben die tenminste gezond oud worden.

Op het moment dat het stamboek de wet gaat naleven wordt ik lid en zal ik mijn merrie ook eens inschrijven voor een keuring.

Erg jammer dat de betreffende keuring is afgelast want juist in Zeeland lopen naar verhouding veel langstaarten en kan je best een mooie keuring hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:28

De najaarskeuring is niet georganiseerd door de KVTH, maar lijkt een aparte club te zijn?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:31

Ik snap oprecht niet dat ze de leden die bedreigingen uiten niet gewoon royeren en uit de club gooien. Zo wil je toch niet met elkaar omgaan?

Mijn respect voor KVTH zou een stuk stijgen op het moment dat ze deze keuring WEL laten doorgaan. Desnoods met een strengere toelating bij de poort, dus iedere trailer wordt gecontroleerd op lange/korte staarten en er wordt een verklaring getekend door iedere deelnemer. Zeker wanneer je dit kortsluit met NVWA en politie, voorzie ik geen boete voor het KVTH in het geval dat een relnicht wél met kortstaart op keuring probeert te verschijnen.

Pas dán geef je een echt goed signaal af imo. Straf de bedreigers. Steun de braverds.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:49

Zo, dan laat je je als leden wel kennen als je je eigen mede stamboekleden zo hard bedreigd dat ze een keuring niet door durven laten gaan.
Wat een smeerlappen!

Ik hoop dat de rechter kortwe metten maakt met deze leden en dat met de uitspraak deze leden ook gelijk aangesproken worden en een boete van de rechter krijgen bij wangedrag.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:54

Deze najaarskeuring wordt niet georganiseerddoor de KVTH zelf. Dit is een aparte groep. Wel dienen de paarden ingeschreven te staan bij het stamboek(dus geen kruisingen ed.)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:01

wie kan het mij uitleggen?als je een staart coupeert is dit niet erfelijk...waarom zou je dan 15 jaar nodig hebben om paarden MET staart te fokken?
Een paard wordt toch nooit met een gecoupeerde staart geboren?
Waarom hebben hier een hoop mensen het dan over het fokken van paarden zonder gecoupeerde staart?

Wie geeft mij uitleg hierover want ik snap dat stuk echt niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:04

Shadow0 schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren.

Nee, datklopt niet, de organisatoren van de keuring geven nadrukkelijk aan dat ze wel veel inschrijvingen hadden en dit wel wilden organiseren. Het probleem is dat sommige eigenaren, die willens en wetens hebben gezocht naar manieren om het al bestaande verbod op couperen actief te omzeilen, gaan dreigen met dure rechtzaken om zo'n keuring kapot te maken. (Of gaan dreigen met het meenemen van hun gecoupeerde paard om zo de keuring met een boete op te zadelen.)

Het enige wat dat bewijst is dat er gewoon echt geen mogelijkheid is om dit op te lossen zonder harde confrontatie, en dat een wettelijk tentoonstellingsverbod echt noodzakelijk is om hier iets aan te veranderen.

Het is zelfs zo, dat dieren MET medische verklaring nog steeds mee mogen doen op keuringen. Ook al weet vrijwel iedereen dat die verklaringen frauduleus zijn.

Het zijn de eigenaren met gecoupeerde dieren die geen verklaring hebben die nu zorgen dat de NVWA eindelijk, na 15 jaar, eens gaat optreden.

Het probleem van de gecoupeerde dieren wordt er niet mee opgelost. Hoogstens komt nu aan het licht wat voor charmante lieden er (ook) rondlopen in dat KVTH.

Hoewel de meeste leden zoals gewoonlijk wel redelijke mensen zijn die hier ook vast niet gelukkig van worden.

Maar wat mij betreft haalt de NVWA nu eens de bezem door dit hele kippenhok.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:54

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Nou dat is dus echt onzin. Als je meer geld kunt verdienen met staart dan zonder staart, komen er staarten.
Omdat alles maar oogluikend werd toegestaan bleven ze couperen, prima dat dat nu streng wordt gecontroleerd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:23

Pauline schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Nou dat is dus echt onzin. Als je meer geld kunt verdienen met staart dan zonder staart, komen er staarten.
Omdat alles maar oogluikend werd toegestaan bleven ze couperen, prima dat dat nu streng wordt gecontroleerd.

Vergeet niet dat dekhengsten goedgekeurd worden. En kwa voldoen aan het rastype hebben de grote fokkers meestal wel de beste dieren lopen.
De gemiddelde particulier heeft een trekpaard in de wei lopen voor de leuk en verdiept zich niet in het fokken van goede dieren. Waardoor, als je alle paarden zonder staat gaat uitsluiten voor de keuring, er ook automatisch minder gefokt zal worden (want veulens van ouders met goede resultaten op de keuring brengen meer op).
Tuurlijk is het niet moeilijk om paarden met staart te fokken, en die zullen dezelfde kwaliteit zijn als dat je de staarten afdoet. Maar het probleem is vooral dat als ze met terugwerkende kracht de paarden weren van de keuring die gecoupeerd zijn (hoe zit het trouwens met dieren van voor 2000?) er geen opkomts meer zal zijn op de keuring. Geen opkomst = geen inkomsten. Geen inkomsten = niks om te investeren in de voortzetting van het ras (hier in belgie krijg je veulenpremie's, en krijg je geld om mee te doen aan de keuring om het ras levend te houden).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben volledig ANTI-couperen. Mijn eigengefokte paard is uiteraard ook niet gecoupeerd. Mijn oudste paard helaas wel maar die is al van 96 en heb ik zo gekocht.

Maar ik ben voor het verbod strakker te handhaven, dierenartsen beboeten die het wel nog doen, en paarden die gecoupeerd zijn wel te weigeren op de keuringen, maar vanaf heden. Zo kan het verbod behouden worden, hebben ze alsnog wat tijd om die staarten eraan te laten, maar heb je wel nog de opkomst op de keuringen die zorgen voor de inkomsten.
Uiteraard, dieren die na vandaag geboren alsnog gecoupeerd worden, van mij mogen daar dan serieus hoge boetes op komen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:31

Raarrrrr.... :oo

In het weiland achter mijn huis lopen er ook twee zonder staart (ze zijn niet van mij)... blijf het een vervelend gezicht vinden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:35

Duhelo, iedereen die tegen couperen is moet nu ervoor kiezen om niet meer het vuile werk van de KVTH op te knappen, door nu weer te kiezen voor afzwakken en 'nuance' en redelijkheid.

Je argument klopt ook niet: gecoupeerde hengsten en merries brengen gewoon veulentjes voort die met staart ter wereld komen. Zij worden niet uitgesloten van fok, alleen van tentoonstelling. Genoeg tijd dus om het ras voort te zetten. Hooguit lopen de actieve keuringen een paar jaar iets terug - tsja, so be it. Maar de fok komt er volstrekt niet door in gevaar.

Bedenk dat de KVTH deze situatie zo lang in stand heeft kunnen houden omdat er altijd weer mensen bereid zijn om de werkelijkheid af te zwakken. Als de KVTH het ras op het spel wil zetten door een illegale en schadelijke praktijk in stand te houden door paarden zonder staart hoge punten te geven? Dan moeten ze dat maar doen. Dat is dan HUN keuze, en HUN verantwoordelijkheid. Zij hebben gegokt dat ze er steeds mee wegkwamen, en daarbij hebben ze zelf het risico genomen dat het op een bepaald moment niet meer geaccepteerd zou gaan worden. Dat moment lijkt me nu.

Knap niet hun vuile werk op door te doen alsof het redelijk is om nu weer een compromis te zoeken. Dat is het niet, want er is gewoon geen enkele bereidheid geweest om tot een oplossing te komen. Voel dan de consequenties maar.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:40

randalinpony schreef:
Het is zelfs zo, dat dieren MET medische verklaring nog steeds mee mogen doen op keuringen. Ook al weet vrijwel iedereen dat die verklaringen frauduleus zijn.

Het zijn de eigenaren met gecoupeerde dieren die geen verklaring hebben die nu zorgen dat de NVWA eindelijk, na 15 jaar, eens gaat optreden.

Het probleem van de gecoupeerde dieren wordt er niet mee opgelost. Hoogstens komt nu aan het licht wat voor charmante lieden er (ook) rondlopen in dat KVTH.

Hoewel de meeste leden zoals gewoonlijk wel redelijke mensen zijn die hier ook vast niet gelukkig van worden.

Maar wat mij betreft haalt de NVWA nu eens de bezem door dit hele kippenhok.

Ehm.. die medische verklaring maakt nu volgens mij niet meer uit. Er wordt gehandhaafd op het couperen ongeacht de verklaring. Daar gaat ook de rechtszaak straks over. Of de eerdere uitspraak (over honden) van het cbb terecht was.
En daarom staan er zoveel op hun achterste benen. Ze mogen nu zelfs met die medische verklaring niet meer meedoen. Terecht imo, want die medische verklaring is een wassen neus. Maar daardoor is er nu zoveel onrust.
Niet alleen op keuringen. Ook op wedstrijden zijn kortstaarten niet (meer) welkom. Eerder werd het oogluikend toegestaan, maar nu kunnen ook wedstrijdorganisaties beboet worden.

De bedreigingen gingen volgens mij ook meer over het op keuring verschijnen met gecoupeerde dieren (=boete van 15000 euro voor organisatie) dan dat mensen fysiek bedreigd zijn. Maar goed, ik heb ze niet gelezen, dus dat weet ik niet zeker.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:24

wat ik me überhaupt afvraag is hoe het kan dat paarden zonder staart onder de 15 dan nog toegestaan zijn op keuringen als het couperen verboden is.. door wel te keuren snap ik dat ze het couperen geheimzinnig gaan doen want ach een boete krijgen we toch niet en we mogen ze nog gewoon keuren.

Kromme wereld

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:49

Duhelo schreef:

Dit is in 2001 al gebeurd..
Helaas zonder succes

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:54

Relien schreef:
wat ik me überhaupt afvraag is hoe het kan dat paarden zonder staart onder de 15 dan nog toegestaan zijn op keuringen als het couperen verboden is.. door wel te keuren snap ik dat ze het couperen geheimzinnig gaan doen want ach een boete krijgen we toch niet en we mogen ze nog gewoon keuren.

Kromme wereld

Omdat er dus massaal van de speciale clausule wordt gebruikgemaakt dat paarden die hun staart door een ongeluk verliezen, wél op de keuring mogen verschijnen. Waarna op mysterieuze wijze na 2001 ontelbare trekpaarden zon ongeluk kregen en met een attest van een veearts wel op de keuring mogen komen.

En dat mag vandaag de dag nog.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:15

Naar mijn mening hebben de fokkers die nog hebben laten couperen 15 jaar lang de wet overtreden. In die 15 jaar hadden ze ook eens na kunnen denken hoe ze "hun" ras kunnen verbeteren zonder de staart te verwijderen. Nu ze dan na 15 jaar niet meer met hun mishandelde dieren op keuring mogen komen klagen en bedreigen ze? Naar mijn mening bijt nu gewoon hun eigen vasthoudendheid en eigenwijsheid ze in de bibs.
Prima.
Op welk gebied mag je 15 jaar de wet overtreden en dan nog gaan dreigen ook? Ook bedreigen is strafbaar. Ze mogen wat mij betreft zo de bak in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:17

renee16 schreef:
Duhelo schreef:

Dit is in 2001 al gebeurd..
Helaas zonder succes

Dat is nog niet gebeurd, want gecoupeerde paarden na die datum werden gewoon toegelaten tot de keuring ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:33

Ik ben er ook niet voor om nu geen gecoupeerde dieren meer toe te staan op de keuringen. Maar het stamboek moet wel een duidelijke regelementswijziging doorvoeren waardoor bijvoorbeeld alle dieren geboren vanaf 2017 niet meer gecoupeerd op de keuring mogen.

Ga je alle dieren per direct weren dan zal de fok instorten. Want het zijn wel vooral die oude fokkers die voor de grootste aanwas zorgen in een stamboek waarbij het aantal dieren toch al onder spanning staat. Als ze met ouderdieren niet meer naar de keuring mogen dan zullen de meesten er mee stoppen. En geef ze eens ongelijk. Ik ben het absoluut niet eens met ze dat ze via mazen in de wet zijn blijven couperen maar ze hebben wel trots in hun dieren. Vaak wordt er in de familie al generaties gefokt. Als jouw volwassen stammerries dan ineens niet meer welkom zijn terwijl het stamboek zelf ook al die jaren boter op het hoofd heeft gehad dan zou ik ook boos zijn.

Voor het financiële plaatje van het stamboek moeten ze een middenweg gaan vinden waardoor leden van de oude stempel niet weg lopen. Voor die leden zelf is het financieel uiteindelijk ook beter om niet meer te couperen. De blokstaarten worden vooral onderling tussen fokkers verkocht en tenzij dat een keuringstopper is gaat dat niet voor de hoofdprijs. De langstaarten zijn daarintegen veel makkelijker en tegen vele hogere prijzen te verkopen aan de particuliere recreant. Helaas heeft het gros van die leden het internet nog niet ontdekt en zijn ze zich nauwelijks bewust van het goudmijntje waar ze op zitten als ze die staarten eraan laten............

Even voor de duidelijkheid; het couperen en tentoonstellen is niet verboden zolang dit met een medische reden is gedaan. Die fokkers doen in feite niets strafbaars zolang ze in een land couperen waar dat is toegestaan en de paarden voorzien worden van een medisch attest. Het is aan het stamboek om de wetgeving op vrijwillige basis door te voeren in de reglementen of aan de regering om deze maas dicht te naaien. Maar vanuit strafrechtelijk oogpunt gebeurd er niets wat niet mag. De hoop was dat het stamboek zelfregulerend zou zijn en dat blijkt niet zo uitgepakt te hebben waardoor er nu geprobeerd gaat worden het verbod reglementair af te dwingen via de rechtbank.