Opnieuw afwijzing erkenning Klassiek Paarden Stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:09

Wat is het voor of nadeel van een kort voorbeen? Sorry stomme vraag mischien. Mijn merrie heeft dat zeker en ik heb inderdaad gemerkt dat meer dan 1 persoon dat afkeurde. Daar ook rekening mee houden met eventuele hengsten keuze. Nu ging af op adviezen van kenners. Vraag mij nu af wat is het nadeel van kortere voorbenen. Dan heb ik het niet over mode of schoonheid.
Mijn merrie is klassiek.
Saron is ook goedgekeurd bij het KWPN. Dus niet alleen afgekeurde hengsten.

Trouwens snap ik sommige afkeuringen en goedkeuringen toch van het KWPN echt niks van. Zoals gezegd over KPST kan ik niets zeggen ,omdat ik me daar niet zo in hebt verdiept.
Ik houd wel van het klassieke type mits het veelzijdig is, braaf maar . Maar geen sul is. Toch moet het ook kern gezond en oer sterk zijn.
Er moet wel wat aankomen maar niet lomp. Elegant dus en dan bedoel ik niet de hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:13

Sharon is op grond van prestaties op latere leeftijd goed gekeurd bij het KWPN. Hij is eerst bij het IHW goedgekeurd.

Een langer voorbeen zien ze graag bij de dressuurpaarden omdat die meer opwaarts beeld moeten geven. Bij de springpaarden juist een korter opdat die beter kunnen bukken voor de spring.

In theorie zou een Gelderse tussen die twee in moeten zitten.

vienna1987

Re: Opnieuw afwijzing erkenning Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:16

maar buiten het beeld is het ook functioneel? Kijk aan mode verschijnsel doe ik niet. Het KPST waarschijnlijk ook niet.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:24

Iets wat ik ook belangrijk vind hoe wordt er naar de leden geluisterd. Ik ben eerlijk ik ben veel te weinig op de vergaderingen geweest. Mag dan van mijzelf ook niet oordelen of er wel of niet geluisterd wordt . Wel braaf vragen lijsten ingevuld.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:46

hmm ,dat is mischien zelfs een plus punt voor KPS dat ze hem eerder goedkeurde Saron. In ieder geval voor de veelzijdigheid. Nee, zonder gekheid eigenlijk vind ik het raar dat een hengst überhaupt zonder enige prestatie op wat voor gebied wordt goedgekeurd. Puur op uiterlijke verschijning en natuurlijk wat hij brengt op 3 jarige leeftijd laat zien. Wat voor zeker een gelderse een hele veldslag is. Geef een hengst de tijd. Ja, daar zit natuurlijk een kosten plaatje aan. Maar zo als nu vind ik niet kunnen. Verder ben ik nieuwsgierig naar gezondheid en aandoeningen van een paard en dan heb ik niet alleen over ocd maar
ook kleine dingen en dan ook bij nakomelingen.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 08-11-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:53

vienna1987 schreef:
hmm ,dat is mischien zelfs een plus punt voor KPS dat ze hem eerder goedkeurde Saron. .

Nee IHW keurde hem eerst goed. Niet het KPST. :)

Dat was een ander stamboek wat en Groningers had en Gelderse. Een soort nieuw VLN zeg maar.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

oeps dat klopt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

Je kunt je aan de andere kant afvragen of het Gelderse ras als gesloten stamboek wel genoeg bloedspreiding kan garanderen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:18

Het KPST is volgens de info op hun site geen gesloten stamboek.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:45

Wat is een kort voorbeen?
Imposant heeft dat niet, en Danser al helemaal niet. Ik vind dat Danser behoorlijk lange benen heeft voor een Gelders paard.

Maar hebben eigenlijk niet alle dressuurpaarden die een lang achterbeen hebben naar verhouding een kort voorbeen ;) Opwaarts worden ze iig niet met dat lange achterbeen.

Gronings en Gelders zijn altijd al twee verschillende types geweest, de Gelderse liefhebbers vonden de Groningers te zwaar en de Groninger liefhebbers vonden de Geldersen veel te modern.
En ik denk dat dat nog steeds zo is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:47

Weet iemand trouwens wat die omstandigheden zijn waar het in die brief over gaat?
Dus onder welke voorwaarden zou het KPST wel tot een erkenning tot moederstamboek in aanmerking komen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:27

Als er nog geen moederstamboek geregistreerd zou zijn.
Maar dat is er wel, het KWPN.
Dus onder de huidige regelgeving en situatie is er geen kans op erkenning voor welk ander stamboek gericht op Gelderse paarden dan ook.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 07:25

Boras schreef:
Dus onder de huidige regelgeving en situatie is er geen kans op erkenning voor welk ander stamboek gericht op Gelderse paarden dan ook.

Dan is de hele aanvraag onnozel.
Volgens mij is er meer, als het KPST kan aantonen dat zij een beter stamboek zijn voor de instandhouding van het GP, kunnen zij de taak overnemen. En ik vraag me dus af welke criteria daarvoor gehandhaafd worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:46

GJ9 schreef:
Wat is een kort voorbeen?
Imposant heeft dat niet, en Danser al helemaal niet. Ik vind dat Danser behoorlijk lange benen heeft voor een Gelders paard.

Maar hebben eigenlijk niet alle dressuurpaarden die een lang achterbeen hebben naar verhouding een kort voorbeen ;) Opwaarts worden ze iig niet met dat lange achterbeen.

Ja :D

Ik zie een lang voorbeen ook niet als een voordeel overigens :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:18

De meeste smeden hebben de pest aan die (te) lange voorbenen, het aantal paarden met ongelijke voorhoeven rijst de pan uit. Normaal grazen kunnen die beestjes niet want het koppie moet ook nog eens mooi klein zijn.................

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:11

Exact...een paard moet gewoon een voorbeen hebben wat bij de rest van z'n lijf past. En ook een normale kop.

We hoeven geen kortbenige teckels te fokken. Maar daar ben ik voorlopig niet zo bang voor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:05

GJ9 schreef:
Boras schreef:

Dan is de hele aanvraag onnozel.
Volgens mij is er meer, als het KPST kan aantonen dat zij een beter stamboek zijn voor de instandhouding van het GP, kunnen zij de taak overnemen. En ik vraag me dus af welke criteria daarvoor gehandhaafd worden.

Ja, daarom ook mijn vraag met welk idee het KPST het traject opnieuw ingaat.

Zie deze uitspraak, volgens mij is het een uitgemaakte zaak.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... B:2015:205

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:58

NatasjavE schreef:
vienna1987 schreef:
hmm ,dat is mischien zelfs een plus punt voor KPS dat ze hem eerder goedkeurde Saron. .

Dat was een ander stamboek wat en Groningers had en Gelderse. Een soort nieuw VLN zeg maar.

Saron was niet bij het IHW goedgekeurd maar bij het NeWP.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:04

Gem schreef:
Je kunt je aan de andere kant afvragen of het Gelderse ras als gesloten stamboek wel genoeg bloedspreiding kan garanderen.

Voor een gesloten stamboek is de populatie waarschijnlijk te klein, dan ontkom je er niet aan om af en toe vreemd bloed binnen te halen.

Bij het Groninger Paard zijn een aantal rassen en stamboeken die als verwant worden beschouwd o.a. het Gelders paard, Deens Oldenburger, Pools Oldenburger, Alt Oldenburger, Schweres Warmblut, Cleveland Bay en nog een paar. Deze rassen/ stamboeken zijn in het verleden ook gebruikt in de Groninger fokkerij en vinden vaak ook nog hier en daar bloedaansluiting.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 02:22

NatasjavE schreef:
vienna1987 schreef:

Niet het IHW maar het NeWP daar was hij als eerste ggk. Dat stamboek is opgeheven en paarden zijn elders ondergebracht

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:01

Ja aadburg had dat ook gemeld. NeWP opgeheven?
Ok dank voor de aanvulling. Wist ik niet.

Waarom richt het KPST zich daar niet op. Niemand verbied ze om binnen dat verband een Gelders type te fokken.
Ze zijn alleen geen moederstamboek.

Maar kunnen ze wel bewijzen dat zij beter kunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:32

NatasjavE schreef:
Ja aadburg had dat ook gemeld. NeWP opgeheven?
Ok dank voor de aanvulling. Wist ik niet.

Waarom richt het KPST zich daar niet op. Niemand verbied ze om binnen dat verband een Gelders type te fokken.
Ze zijn alleen geen moederstamboek.

Maar kunnen ze wel bewijzen dat zij beter kunnen.

NeWP is samen gegaan met het Groninger paard.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:49

Kunnen ze niet onder een andere naam werken zoals de Klassieke Gelderlander. Ik noem maar iets.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:08

NatasjavE schreef:
Sharon is op grond van prestaties op latere leeftijd goed gekeurd bij het KWPN. Hij is eerst bij het IHW goedgekeurd.

Een langer voorbeen zien ze graag bij de dressuurpaarden omdat die meer opwaarts beeld moeten geven. Bij de springpaarden juist een korter opdat die beter kunnen bukken voor de spring.

In theorie zou een Gelderse tussen die twee in moeten zitten.

Daar wil ik graag ook op aanhaken:
Een opwaarts beeld krijg je in mijn optiek niet door een langer voorbeen met een neerwaartse romprichting waarbij het diepste punt tussen de voorbenen ligt zoals bij bijna alle huidige dressuurpaarden het geval is, maar doordat de onderlijn van de romp naar voren toe oploopt. De term met de schoft omhoog bewegen is ook zo'n uitspraak waar ik helemaal niks mee kan. Een paard beweegt van achter naar voren en komt van voren als het ware wat omhoog als hij achter verzamelt.
Fokken om optisch een beeld te verkrijgen is een slecht uitgangspunt. Het is namelijk nep. En zeker als je daar een exterieur mee fokt dat niet meer kán verzamelen. Een goed gebouwd paard heeft zijn zwaartepunt in het midden liggen en kan door te verzamelen aan de voorkant rijzen. Dat hele lange voorbeen gebeuren, met de schoft omhoog bewegen en een zogenaamde opwaartse romprichting (waarbij als je goed kijkt de onderlijn van de romp juist naar voren toe afloopt!) gaat helemaal nergens over. We hebben nu paarden die niet meer werkelijk kunnen verzamelen en kunnen gaan zitten maar paarden die met hun (lange) achterbenen achter de massa lopen, met weggedrukte ruggen en enorm veel hectiek in de benen. Ik vind het vreselijk om te zien.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:20

aadburg schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vraag me af waarom we een Groninger wel een stamboek kunnen geven als zeldzaam ras en het Gelders paard niet. Terwijl die ook zeldzaam is. En Groningers vinden we ook terug in veel van onze KWPN-ers.

Zou zeker niet verkeerd zijn, is geen garantie dat je daarmee het oude type kan bewaren maar ze zouden dan misschien wel beter worden gewaardeerd. Bij de Groninger fokken we ook wel luxer tegenwoordig maar als er een mooie zwaarder Groninger op de keuring komt word die zeker gewaardeerd!

Niets ten nadele van de meer moderne Geldersen maar ik kan me voorstellen dat er voor de liefhebbers van het klassiekere type weinig lol meer aan is. Ik heb een paar maanden terug nog een 19 jarige Gelderse keurmerrie van Heineke x Ahoy x Monarch gekocht. Deze merrie heeft best hard beenwerk, ruime voeten , prima beweging en kuikenmak. Om dit type en karakter te behouden gaat ze onder Oscar, een Groninger die ook een deel oud Gelders bloed voert.

Een veulen uit deze combinatie kan zonder problemen op basis van bloedvoering bij het Groninger paard worden ingeschreven, het zou mooi zijn als dat bij het Gelders paard ook wat eenvoudiger zou zijn. Het komt mij nogal vreemd over dat over Jazz bloed niet moeilijk word gedaan terwijl het Groninger bloed niet bepaald word gewaardeerd.

Eigenlijk zou het niet zo verkeerd zijn om een stamboek op te zetten zoals het VLN was, de zwaardere dieren in het Groninger type en de lichtere in het Gelderse type. Zoals terecht is vermeld zijn het geen ras maar type fokkerijen maar wel op basis van oude en bewezen bloedlijnen.

Je kunt zo'n veulen ook KWPN register B in laten schrijven en je mag er dan als 3 jarige mee naar de gelderse keuring. :) Moeders is denk ik gezien de leeftijd nog tuigpaard geregistreerd?