Aflevering 21 NH Bokt TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gladijs

Re: Aflevering 21 NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:16

Dat ligt aan hoe groot/lang de baan is. Ik kan het wel even navragen hoelang deze is, want dat weet ik niet :o?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:19

Oh dat hoeft niet perse hoor!! Was alleen benieuwd omdat jij het 'maar' twee rondje volhield. :P
Ik zou het nog geen 1 rondje volhouden. :+

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:36

Super leuke aflevering! Ik heb vroeger altijd op dravers gereden.. niet op de baan, maar die houding van ze als ze weten dat ze mogen gaan die herken ik als geen ander haha Genieten dit!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:50

Genoten van je aflevering! Susan is ook echt een toprijdster dus perfect dat je daar langs ging zeg :) .

Deze baan is klein, topsnelheid heb je denk ik nog niet gehaald daar. Vind het overigens ook een zeer paardvriendelijke plek daar, hoop dat men nu wat beter ziet hoe goed dravers het in de topsport hebben. Lekker buiten staan en wat een rust ze hebben voor het werk en wat een power tijdens :) .

Vind je ook steeds leuker gaan presenteren :) !

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:57

Super leuke aflevering, en top gepresenteerd! :D Ik ben zelf ook monté jockey, erg leuk dat dit nu ook in Bokt TV aan bod gekomen is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:00

ruitje schreef:
Genoten van je aflevering! Susan is ook echt een toprijdster dus perfect dat je daar langs ging zeg :) .

Deze baan is klein, topsnelheid heb je denk ik nog niet gehaald daar. Vind het overigens ook een zeer paardvriendelijke plek daar, hoop dat men nu wat beter ziet hoe goed dravers het in de topsport hebben. Lekker buiten staan en wat een rust ze hebben voor het werk en wat een power tijdens :) .

Vind je ook steeds leuker gaan presenteren :) !

Een kleine baan, aan hoeveel meter ongeveer moet ik dan denken? 600-700.. of minder nog?

Entrainement ziet er wel gaaf uit daar! Super leuk filmpje! Het is ook gewoon een hele gave sport :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:09

Ben er 1 keer geweest en heb 'm niet opgemeten :') . Als je googled op ' 't putje heilloo' zie je 'm in het bos liggen. Dan zou je nog een soort van berekening kunnen maken ( en zie je meteen hoe prachtig het daar is )

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:39

Leuk dat de monté nu aan bod komt! +:)+

Die snelheid is geweldig om te ervaren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:46

Monte is gaaf de enige vraag diemij nog rest is, waarom word en monte paard liever op de voorhand gereden ipv achterhand?
Want ook bij monte koersen moet de kracht toch van achter uit komen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:25

Leuk, zo'n onbekende sport! Ik wist wel dat het bestond, maar had het nog nooit 'echt' gezien.
Wat ik dan ook meteen jammer vind is dat het laten zien van het draven zelf maar 20 seconden van het complete filmpje duurt en waarbij je maar 5 seconden uberhaupt het hele paard zag bewegen. Ik zou juist bij dravers meer beeld van de draf willen zien om te kijken hoe ze daarin schakelen, wat er anders aan is dan in een 'normale' draf enzovoorts. Dan liever wat minder van de (vrij aanwezige) nabewerkingen met hippe beeldverschuivingen. Het gaat toch om het paard/de sport, en minder om montage effecten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:01

Dan zouden ze daarmee het beste is naar een koers moeten gaan.
Daar kan je vooral met het voorwerken Hoe goed het tempo verschil zien

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:34

Was dit opgenomen waar dierenartsenpraktijk de Ridder zijn praktijk had/heeft?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:14

@Djonah ja dat klopt, prachtig daar, mooi in de herfstkleuren <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:38

CarinaR schreef:
Dan zouden ze daarmee het beste is naar een koers moeten gaan.
Daar kan je vooral met het voorwerken Hoe goed het tempo verschil zien

Of gewoon meer filmpje schieten van de zijkant en die bijvoorbeeld vertraagd afspelen, of de draver recht op de cameraman af laten draven... Mogelijkheden genoeg, maar je moet ze wel benutten.
Ik had graag gezien hoe je op zo'n snel dravend paard blijft zitten. Nu hoor je alleen achteraf dat het zwaar is en dat je in een verlichte zit flink aan de teugels hangt, maar ik zou wel willen zien hoe dat er echt uitziet, zo'n verlichte zit op een op topsnelheid dravend paard. Dat mis ik nu helemaal terwijl dat juist is waar de sport om draait.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:37

Komt er ook een filmpje van eventing? :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:46

Xyzutu2. Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat het moeilijk haalbaar is op dit baantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:40

Vandaar de optie voor slow motion als het paard voorbij draaft. Dan kun je hetzelfde fragment 2-3keer gebruiken, een keer in slowmotion en daarvoor en daarna op echte snelheid. Op de cameraman af draven had op deze baan wel gewoon voor een lang stuk gekund als de cameraman net voor de volgende bocht was gaan staan. Het kan natuurlijk zijn dat het camerateam/de redactie net even hun dag niet hadden waardoor er meer opzadelfootage kwam dan beelden van de sport zelf, maar er was ook op deze locatie wel meer uit te halen, ook al is de baan inderdaad kort en zorgen de hekken en bomen ervoor dat je wel goed moet nadenken over waar je gaat staan - maar dat is nou eenmaal je vak als je cameraman/redacteur bent. ;)

Laventador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:29

Super leuke video! Dat doet goed voor de sport.
Zelf zou ik later ook wel monté willen rijden. :z Maar voor nu doe ik het met de bospaden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:57

Hier een filmpje van de Nederlandse Monte. Incl draaistart, wat er chaotisch uit ziet, maar waar welzeker een logica achter zit :P

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:23

Joollien wat een super filmpje, wat is de logica achter zo'n start??
En een super mooi paardje wat gewonnen heeft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:31

racinggirl schreef:

Dit is een draaistart. Paarden winnen geld, en daardoor krijgen ze een handicap. Bijv. de paarden in het voorste vak hebben tot €5000.- gewonnen, de paarden in het tweede vak tot €7500.- en de paarden in het laatste vak tot €10.000.-. Dus hoe meer gewonnen, hoe beter ze zijn, hoe meer meters ze moeten draven. Het paard wat wint, was ook het beste paard en moest (geloof ik) 40 of 60 meter extra draven.
Het draaien is in een vak, die wordt afgezet met elastieken. De paarden moeten enigszins op gelijke plekken in het vak lopen. Sommige paarden lopen tegen de richting in, dat mag, maar ook zij moeten gelijk lopen met de rest. Dan gaat er een band lopen, en bij een bepaald woord mogen de paarden dan indraaien in de racerichting en wordt het elastiek losgeschoten.
Deze start gaat in 1 keer goed, maar soms moet je wel een paar keer opnieuw starten, erg vermoeiend altijd.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:36

Joolien schreef:
racinggirl schreef:

Dit is een draaistart. Paarden winnen geld, en daardoor krijgen ze een handicap. Bijv. de paarden in het voorste vak hebben tot €5000.- gewonnen, de paarden in het tweede vak tot €7500.- en de paarden in het laatste vak tot €10.000.-. Dus hoe meer gewonnen, hoe beter ze zijn, hoe meer meters ze moeten draven. Het paard wat wint, was ook het beste paard en moest (geloof ik) 40 of 60 meter extra draven.
Het draaien is in een vak, die wordt afgezet met elastieken. De paarden moeten enigszins op gelijke plekken in het vak lopen. Sommige paarden lopen tegen de richting in, dat mag, maar ook zij moeten gelijk lopen met de rest. Dan gaat er een band lopen, en bij een bepaald woord mogen de paarden dan indraaien in de racerichting en wordt het elastiek losgeschoten.
Deze start gaat in 1 keer goed, maar soms moet je wel een paar keer opnieuw starten, erg vermoeiend altijd.

Thnx voor je fijne uitleg, duidelijk :)