Aflevering twintig van NH Bokt TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:31

palousa_boy schreef:
Maar gezien de vorige filmpjes had je dat toch wel een klein beetje kunnen verwachten..

Ze laten je net de kaft van het boek zien en de titel lezen, maar het boek blijft dicht.

Ja het is nu heel erg paarden voor dummies ofzo. Ook met de andere afleveringen.... :')

Citaat:
Tuurlijk vind ik dit ook jammer want dit is wel interessante materie tegenover een luchtig onderwerp als een buitenritje.

Dus we blijven gewoon hopen op een goed vervolg.

Maar zou jij het bijvoorbeeld zien zitten om met een aflevering mee te doen arabesk?
Ikzelf zou het wel willen maar de duur van het filmpje zou mij tegenhouden. Je kunt niet echt ergens goed op in gaan.

Nou nee, in deze vorm dank je feestelijk. Maak mn eigen filmpjes wel. (zie onderschrift). Voor wie meer diepgang wil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:36

Ik denk dat of mensen willen deelnemen ook bepaald wordt door hoeveel je zelf te vertellen hebt over de uiteindelijke inhoud.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die aan zo'n Boktfilmpje meewerkt uiteindelijk ook teleurgesteld zou kunnen zijn over het eindresultaat doordat bijvoorbeeld een leken-redactie andere keuzes maakt dan een expert-geinterviewde. Voor hetzelfde geld heeft de hoefsmid (om maar een voorbeeldje te noemen) wel degelijk een heel verhaal opgehouden over hoe je scheefstand kunt beoordelen en het hele hoe&wat van rotstraal, maar is dat allemaal gedeleted omdat de makers liever sfeerbeeld met een leuk muziekje eronder hebben dan een uitgebreide les waar ook echt goed bijbehorend beeld bij geschoten moet worden. Als een hoefsmid bijvoorbeeld heel erg ingaat op hoe je scheefstand/rotstraal herkent, dan moet de cameraman ook aan de slag om alles wat de hoefsmid opsomt ook echt in beeld te brengen zodat de kijker thuis het ook kan zien. Dan is het makkelijker om van een paar meter afstand gewoon een filmpje te maken met een muziekje eroverheen van iemand die een paard beslaat.

Ik zeg niet dat dat hier ook het geval was, voor hetzelfde geld had de hoefsmid zelf het laatste woord in wat er in het filmpje kwam en is hij dolblij met het resultaat inclusief de titel, maar dat is in de praktijk vaak de reden waarom filmcrews liever geen diepgang willen, want dat kost meer tijd en energie dan meer van hetzelfde maken - ook al is het meer van hetzelfde. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:37

Arabesk schreef:
Nou nee, in deze vorm dank je feestelijk. Maak mn eigen filmpjes wel. (zie onderschrift). Voor wie meer diepgang wil :D

En toch bereik je op deze manier ook de "tegenstanders", die je dus nooit echt op cursus zal zien verschijnen maar wel slechte verhalen verspreiden. Op zich lijkt me dat er wat dat betreft wel wat aan te hebben zou zijn.

Maar het is wel super kort ja, uitleggen waarom en hoe en nog wat laten zien is bijna niet mogelijk.

palousa_boy

Re: Aflevering twintig van NH Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:48

Maar na een filmpje van 5 minuten komen de "tegenstanders" ook niet op cursus azmay ;) ook kun je ze niet op andere gedachte brengen of überhaupt iets meegeven in mijn ogen.

Volgens mij is dat ook niet de bedoeling van de filmpjes. Het is meer een vluchtige blik op wat er met paarden kan en om eventueel een trigger te geven om van daaruit zelf verder te zoeken naar relevante informatie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:50

palousa_boy schreef:
Maar na een filmpje van 5 minuten komen de "tegenstanders" ook niet op cursus azmay ;) ook kun je ze niet op andere gedachte brengen of überhaupt iets meegeven in mijn ogen.

Volgens mij is dat ook niet de bedoeling van de filmpjes. Het is meer een vluchtige blik op wat er met paarden kan en om eventueel een trigger te geven om van daaruit zelf verder te zoeken naar relevante informatie.

Ik bedoel ook meer het uitleggen van het principe, de hardnekkige fabels een beetje ontkrachten.
Dat ze niet op cursus komen snap ik, zou ik ook niet doen in hun geval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:56

Of heel simpel: gewoon vertellen wat een natuurlijk bekapper doet en in welke volgorde.
Dat had bij het beslaan-filmpje trouwens ook gekund: gewoon laten zien wat de hoefsmid allemaal bijwegt/wegvijlt/wegsnijdt, hoe hij ervoor zorgt dat het ijzer past (en hoe je het kunt zien als het niet past), het op maat maken van het ijzer, het proefpassen op de hoef en wat je daar aan kunt zien, en uiteindelijk hoe hij het vastnagelt, en waarom de nagels bijvoorbeeld niet aan de achterkant van de takken zitten.
Heel simpel, en dan heb je zomaar ineens 5 minuten met inhoud. Moet je alleen wel een hoop muziek en sfeerplaatjes schrappen. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:05

Als de smid een 15 minuten met het paard bezig is geweest moet je dus ook al 10 minuten schrappen. Dan mis je ook al 2/3 van het verhaal.

Het gaat stiekem erg hard als je binnen je tijdslimiet moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:12

Maar hoeveel tijd kost het nou helemaal om in elk geval eventjes door de smid te laten vertellen uit welke onderdelen een hoef uberhaupt bestaat? Zelfs dat ontbreekt in dit filmpje. :)

Verder kost het doen altijd meer tijd dan het vertellen/laten zien. Je kunt een smid laten zeggen "nu snij ik de steunsels bij" en dat een paar seconden laten zien met het verschil tussen voor en na (heel simpel; het rechtersteunsel is dan al bijgesneden en het linker is nog te lang - filmen kan zo makkelijk zijn 8-) ). Dat kost je 15 seconden filmtijd terwijl de smid in werkelijkheid meerdere minuten steunsels aan het snijden is. Dus zelfs als je álles vertelt en in beeld brengt dan schrap je sowieso alsnog 4/5 van de werkelijke doe-tijd aangezien die voor het grootste deel uit herhaling bestaat. :)
En dan weet de kijker niet alleen wat steunsels zijn, maar ook hoe kort die horen te zijn (en misschien zelfs wel het waarom, als je de smid nog 2 zinnen extra praattijd geeft). Meer waar voor je geld in minder tijd dan dit hele filmpje kostte. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:18

Dan weet men nog niet waarom de smid iets doet ;)

Dus is het verhaal nog niet compleet..

5 minuten is daar gewoon te kort voor

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:20

In 5 minuten hadden ze het onderwerp rotstraal mooi uit kunnen werken en dan zo iedere keer een klein stukje. Als je dan alles kijkt heb je daarna het plaatje compleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:26

palousa_boy schreef:
Dan weet men nog niet waarom de smid iets doet ;)

Dus is het verhaal nog niet compleet..

5 minuten is daar gewoon te kort voor

Daar heb je wat mij betreft helemaal gelijk in. :)
Een compleet verhaal red je niet in een paar minuten. Maar ook al heb je gelijk, toch had het filmpje door stomweg te focussen op bijvoorbeeld de onderdelen van de hoef te noemen en de handelingen van de smid te benoemen veel en veel meer informatie verschaft dan het nu doet. Of vind je van niet?

Als jouw punt is; 'in 5 minuten kun je nooit álles over een onderwerp benoemen dus is het zinloos om uberhaupt nog iets te doen wat korter is dan 3 uur' dan houdt het sowieso op. ;) Het enige wat ík namelijk aangeef is dat je in die luttele 5 minuten veel meer kunt doen dan nu wordt gedaan. Aangezien een heel groot deel van de paardeneigenaren geen idee heeft van waar een hoef allemaal uit bestaat en wat hun smid nu eigenlijk doet, zou dat al een hoop informatie kunnen verschaffen - zelfs in 5 minuten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:35

Ze hadden het idd anders kunnen doen en gewoon 1 klein deeltje pakken.
Zoals eerder hier al gezegd zal het beter kiezen van de titel ook al schelen. Iets als "Julia gaat vandaag bij de smid kijken" schept andere verwachtingen dan "vandaag leer je alles dat met de hoeven te maken heeft"

Maar het zou idd leuk zijn als er op sommige filmpjes nog een vervolg zou komen met wat meer informatie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:57

Je kan er wel een 10 delige serie overmaken.

Ze hadden beter kunnen beginnen met de anatomie van de hoef en hoe houd ik de voet gezond. Volgende aflevering het bekappen, dan het beslaan en vervolgens een paar over algemene kwalen zoals rotstraal, hoefzweren en WLD

Het is nu een beetje bij elkaar geraapt zooitje en dat is best jammer want de smid heeft heel veel kennis.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:17

Azmay schreef:
Ik hoopte wat info te krijgen over scheefstand, maar helaas gaat het over ijzers.
Nu ben ik zelf meer richting het natuurlijk bekappen dan het beslaan ookal laat ik mijn paarden gewoon door een smid bekappen, maar ik vind het bijzonder dat hij zo enorm veel van de straal weg snijd en zegt dat je de straal schoon moet houden. Steentjes eruit is logisch maar paarden in de wei houden de hoeven nou eenmaal niet schoon.
Dan laat hij heel mooi het hoefmechanisme zien +:)+ En slaat hij er vervolgens een ijzer onder :=

Dan ben ik dus niet de enige die dit dacht := Zo'n zonde.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:37

Ik zie t zelfs anders zelf wel voor om filmpjes of een lange film te maken over paarden voeten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:28

Cowgirl schreef:
Je kan er wel een 10 delige serie overmaken.

Ze hadden beter kunnen beginnen met de anatomie van de hoef en hoe houd ik de voet gezond. Volgende aflevering het bekappen, dan het beslaan en vervolgens een paar over algemene kwalen zoals rotstraal, hoefzweren en WLD

Het is nu een beetje bij elkaar geraapt zooitje en dat is best jammer want de smid heeft heel veel kennis.

Ja dat je als eigenaar de hoeven moet uitkrabben wisten wel allemaal al wel :D