Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:13

Grappig! Niet aan mij besteed, ik vind de smaak te sterk. Net als ik dat van veel soorten wild en lamsvlees vind.

djuulsie

Re: Eerste paardenvleesrestaurant in Nederland geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:17

Al lam te sterk smaakt is het lam te laat geslacht... maar dat even terzijde ;) wild ben ik met je eens

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:21

Polly schreef:
Ik vind paardenvlees echt heerlijk en ik eet het ook graag, als het meer in de buurt was zou ik er zeker gaan eten.
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om wel rund en varken te eten maar geen paard, paarden hebben vaak ook nog een veel beter leven gehad.
Goed initiatief!

Zo sta ik er ook in :j Kom maar door! Waarom geen paard en wel een koe.
In Ijsland heb ik vorig jaar een paardensteak gegeten, smaakte erg goed :j

Amaris, ben het ook helemaal met jou eens. De diertjes die nu allemaal op transport gaan naar Italie, mogen wat mij betreft in Nederland geslacht worden.

Anjali, ik kan wel snappen waarom het voor jou heftiger lijkt. Maar dit is geen vegetariër-discussie. Ik bedoel, een koe heeft toch net zoveel waarde als een paard? Overigens ben ik ook voor minder vlees eten. :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:23

Ik lust ook paardenworst en paardenrookvlees dus waarom niet meer gerechten van het paard? Zonde om de rest weg te gooien en het lijkt me idd ook fijner dan op transport. Ik heb nog nooit paardenbiefstuk gegeten omdat ik hetr nooit kon betalen, maar het lijkt me wel heel lekker. En ik ben gek op " pulled" vlees al vind ik het vaak te vet, dus dan zou dit een minder vette oplossing zijn. Wel grappig hoe ze er mee bezig zijn geweest.

Ik vind het altijd raar dat mensen wel rund en kip oid eten, maar geen paard. Maar goed, ik snap vega's ook niet die dan wel bijv. andere producten van dieren gebruiken..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:26

Jammer dat je restaurant voor mij zo ver weg is, anders was ik er zeker wel heengegaan :Y) . Humor en eten, een leuke combi :D

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:26

Vroeger waren er nog paardenslagers. Slagers moesten wel een (paardenslager) certificaat hebben om paardenvlees te mogen verkopen. De slager waar ik 30 jaar geleden werkte had zo'n certificaat en wij verkochten dus naast het "normale" vlees ook paardenvlees. Paardenvlees is wat zoeter dan rundvlees en erg geschikt om stoofschotels van te maken. En het was qua kiloprijs ook voordeliger dan rundvlees.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:34

Elisa2 schreef:
Hm voor mij is paardenvlees net zo iets als mensenvlees eten....ik krijg het niet door mijn strot.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:38

Een dood dier kan je opeten. Koe, varken, schaap, kip, eend, zalm, paard. Wat is het verschil?
Ja, verschil in smaak heb je altijd. Daarom eet ik sommige dingen wel, sommige dingen niet.
Maar wat ik ECHT niet eet is kalfsvlees van een kistkalf. Dat is een no-go voor mij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:40

Rije schreef:
Wat een taalvirtuozen hebben ze gekozen voor het menu :')

Zouden ze daar ook een horse d'oeuvre hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:41

djuulsie schreef:
Al lam te sterk smaakt is het lam te laat geslacht... maar dat even terzijde ;) wild ben ik met je eens

Is het dan al een schaap?

Paardengrilworst lust ik wel bedenk ik me net en rookvlees ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:46

@oomens: ik bedoelde dat paarden in spiritueel opzicht dicht bij de mens staan,omdat ze bereid zijn om met mensen samen te werken en te leven.Vandaar dat ze bij mij ook een pensioen krijgen en niet opgegeten worden.Overigens eet ik ook geen enkel ander levend wezen (behalve planten dan,noodgedwongen) op.Maar paarden hebben toch wel een bijzondere positie.De mensheid heeft aan hen zeer veel te danken,voor de tijd van het gemotoriseerde vervoer zou er anders helemaal geen transport mogelijk geweest zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:47

@oomens: ik bedoelde dat paarden in spiritueel opzicht dicht bij de mens staan,omdat ze bereid zijn om met mensen samen te werken en te leven.Vandaar dat ze bij mij ook een pensioen krijgen en niet opgegeten worden.Overigens eet ik ook geen enkel ander levend wezen (behalve planten dan,noodgedwongen) op.Maar paarden hebben toch wel een bijzondere positie.De mensheid heeft aan hen zeer veel te danken,voor de tijd van het gemotoriseerde vervoer zou er anders helemaal geen transport mogelijk geweest zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:55

rien10 schreef:
Een dood dier kan je opeten. Koe, varken, schaap, kip, eend, zalm, paard. Wat is het verschil?
Ja, verschil in smaak heb je altijd. Daarom eet ik sommige dingen wel, sommige dingen niet.
Maar wat ik ECHT niet eet is kalfsvlees van een kistkalf. Dat is een no-go voor mij.

bestaan kistkalven nog dan? De kalvermesterijen die ik "ken" hebben die echt niet hoor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:05

Zie de lol er niet van in. Vraag mij ook af wat dit te maken heeft met kunst.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:13

oomens schreef:
Rije schreef:
Wat een taalvirtuozen hebben ze gekozen voor het menu :')

Zouden ze daar ook een horse d'oeuvre hebben?

+:)+

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:21

Ik ben vegetariër dus er gaan eten is nou niet echt iets voor mij, maar ik moet zeggen dat ik het idee erachter wel leuk vind. Ik vind het heel creatief bedacht en ondanks dat ik zelf dus geen vlees eet, vind ik het ook wel een goed initiatief om hopelijk een beetje van die gedachten van het paardenvleesschandaal af te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:26

Oh als ik dit eerder had geweten.. :D normaal gaan we altijd twee dagen naar de DDW, dit jaar maar eentje en dan pakken we toch ons favo restaurant. Maar dit had een hele goede kandidaat anders geweest. Wij eten regelmatig paardenvlees thuis :j

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:29

LindyH schreef:
<knip>
Alleen toen ik al die 'grappige' namen las verging mij de zin wel. Ik weet niet, het klinkt niet respectvol ofzo. Word je geslacht als paard, wordt er ook nog eens de spot met je gedreven als je op iemands bord ligt..

Het ligt misschien aan mij. Ik kan er ook niet tegen als anderen flauwe grapjes over mijn paard maken. Alleen ik mag dat. :D

Ik had hetzelfde idee.
Zelf eet ik geen paardenvlees, vind ik gewoon niet lekker (te zoet), maar sowieso die namen ... vreselijk, haha. :+
Ik eet ook geen kalfsvlees (principe), lam en schaap (lust ik niet), wildvlees (niet lekker) ... hmm, eigenlijk eet ik alleen rund, kip, kalkoen en varken. Heel klein beetje vis (kabeljauw, vissticks, visschnitzel en kibbeling), maar ook dat vind ik eigenlijk niet echt lekker.
Misschien maar beter vegetariër worden, haha. :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:38

Polly schreef:
rien10 schreef:

bestaan kistkalven nog dan? De kalvermesterijen die ik "ken" hebben die echt niet hoor.

Ik weet het eigenlijk zelf ook niet... :oo

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:40

Polly schreef:
rien10 schreef:

Nee, is verboden :)

anjali schreef:

Alle dieren die op ons bord belanden (op echt wild na) zijn gedomesticeerd, beetje een kul argument.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:43

rien10 schreef:

Waarom wel kip en geen kistkalf?

Een kip zit er minstens zo beroerd bij.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:44

Verrassend en vernieuwend! Niet verkeerd aangezien er bekend is waar het vlees vandaan komt.

Zelf eet ik liever geen paardenvlees omdat ik bang ben dat het afkomstig is van dieren die (op zijn zachtst gezegd) een niet al te best leven hebben gehad. Dit soort praktijken dus:
http://www.eyesonanimals.com/nl/onderzo ... nvlees-nl/
Of dit soort artikelen betrouwbaar zijn weet ik niet, maar durf het risico niet te nemen (misschien wordt het eens tijd om me er verder in te verdiepen :') ).

Bij de koeien-, kippen- en varkensindustrie heb ik het idee dat er meer zicht en controle op reglementen is.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:46

Grappig dat dit nu ook op Bokt verschijnt. Een vriendin/collega van mij volgt de studie die mee doet aan dit project. Aangezien zij (en haar groepsgenoten) geen verstand heeft van paarden, is ze bij mij langs geweest om meer uitleg te krijgen. Zo heb ik verteld wat dressuur rijden precies is, hoe een paard voor iemand als ik is etc. Naar mijn idee hebben ze zich er echt in verdiept en dat vind ik dan wel weer erg leuk om te horen. Het is niet van: oh vieze stinkpaarden, daar maken we eten van en maken ze belachelijk.

Helaas kan ik er zelf niet heen, maar ben wel erg benieuwd naar de resultaten en de aankleding van het restaurant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:50

Mnique schreef:
Verrassend en vernieuwend! Niet verkeerd aangezien er bekend is waar het vlees vandaan komt.

Zelf eet ik liever geen paardenvlees omdat ik bang ben dat het afkomstig is van dieren die (op zijn zachtst gezegd) een niet al te best leven hebben gehad. Dit soort praktijken dus:
http://www.eyesonanimals.com/nl/onderzo ... nvlees-nl/
Of dit soort artikelen betrouwbaar zijn weet ik niet, maar durf het risico niet te nemen (misschien wordt het eens tijd om me er verder in te verdiepen :') ).

Bij de koeien-, kippen- en varkensindustrie heb ik het idee dat er meer zicht en controle op reglementen is.

Maar is dit niet een beetje "je kop in het zand steken"? Er is absoluut meer controle, maar we weten intussen toch allemaal hoe kippen gehouden worden? In Nederland mag men dus gewoon dieren een "niet al te best leven" geven voordat ze geslacht worden. En dat staat in allerlei regels.....