Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:13

Dee_Es schreef:
F_inley schreef:
Wat een apart verhaal weer. Je stapt er toch zelf op

Je stapt er zelf op is niet echt een geldig argument voor een kind van 14. Die kunnen nog helemaal niet goed de gevolgen van hun acties overzien. De volwassene in dit verhaal zal moeten inschatten of het veilig is.

en velen overschatten hun eigen rijkunsten. Of dat nu om een tiener gaat of een volwassene.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:34

BETUWE schreef:
Zal dit verhaal niet te maken hebben met verzekeringswerk??? Medische kosten die gemaakt zijn en die nog gemaakt moeten worden.

Juist. Ik vind dat niet meer dan normaal en al weet ik niet precies hoe het in Engeland geregeld is; een eigenaar van een manege is als het goed is voor dit soort dingen goed verzekerd. Aangezien het nu via de rechter gaat vraag ik me dus af of de eigenaar van de manege wel goed verzekerd is geweest, anders is het toch geen probleem lijkt me. Overigens geloof ik nooit dat dit pas na 4 jaar ineens in gang wordt gezet, zulke zaken duren lang. Ik heb zelf 4 jaar terug mijn rug op drie plaatsen gebroken met een paard en mijn kwestie wordt ook nu pas afgerond. Eigenaar was goed verzekerd, 50% schuld op zich genomen dus het kan gewoon allemaal heel netjes geregeld worden. Als een eigenaar niet meewerkt, dán pas stap je naar de rechter.

Mensen oordelen heel snel maar snappen niet echt hoe zulke kwesties in elkaar steken. Dit meiske is voor de rest van haar leven verlamd, doe even een beetje normaal zeg.

Anoniem

Re: Verlamde Britse tiener eist 3 miljoen van ex-schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:45

Hoe is het ongeluk precies gebeurd?

Als een manegehouder een tiener die zegt goed paard te kunnen rijden op een paard laat rijden in een les, dan denk ik dat je als klant weinig kunt maken als je er alsnog afvalt. De bak is namelijk al een soort veiligheidsconstructie.
Als de manegehouder iemand die zegt ervaren te zijn meteen een paard meegeeft voor een (al dan niet individuele) buitenrit in alle drie de gangen, dan kan ik me voorstellen dat er meer aansprakelijkheid bij de manegehouder gelegd kan worden aangezien die voor ze naar buiten gingen niet getest heeft of die persoon het paard ook daadwerkelijk onder controle kon houden.
Ze hebben het in de tekst over 'een lichte helling', dus dat klinkt eerder als een buitenrit?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:52

maar wie zegt dat eigenaar niet verzekerd was...of de medische kosten niet heeft willen vergoeden.

Wat dat betreft oordeel je nu zelf ook snel.

Dat het vreselijk voor dr is dat ze voor de rest van dr leven verlamd, weten wij ook allemaal wel. Maar zoals het nu staat in het artikel komt het meer over dat iemand onterecht een fikse claim krijgt.

Beide verhalen spreken zich ook nog eens faliekant tegen (zoals vaak met dit soort gevallen), waarbij slachtoffer wel heel erg d'r eigen verantwoordelijkheid van zich afschuift. Met 14 jaar kun je heus wel al bepaalde risico's inschatten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:07

Hier wat meer informatie:

http://www.bbc.com/news/uk-wales-south- ... s-37693225

Ze reden in een veld, het ging om een volbloed merrie die volgens het meisje niet luisterde en bokte, volgens de dame gewoon in stap de helling afging. De dame zou in de veronderstelling zijn geweest dat ze een betere ruiter was dan ze daadwerkelijk was (na een gesprek met de moeder).

Klinkt toch een tikje als je gram halen nadat je leven driehonderdtachtig graden is gedraaid...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:09

Ik was ook verzekerd Cynn maar je wilt niet weten wat revalidatie kost, en dat wordt niet volledig gedekt (althans in mijn geval) en daarbij hoe ernstiger het letsel hoe hoger de schadevergoeding. Er spelen allerlei belangen mee; had persoon A er bijvoorbeeld financieel belang bij dat persoon B op persoon A zijn paard stapte etc. Daarnaast moet je niet onderschatten wat zoiets mentaal met je doet, ook daar krijg je een "vergoeding" voor en daarnaast; loop je studievertraging op, hoe lang kan je niet werken, wordt je in je dagelijkse dingen nog belemmerd door het opgelopen letsel etc etc. Dat zijn allemaal dingen waar een uiteindelijke claim op gebaseerd wordt en daarom duren dit soort kwesties dus ook erg lang. Omdat je bij degelijk letsel pas na een aantal jaren kan inschatten hoe de situatie er voor staat en hoe die er in de toekomst voor zal staan.

Wat er precies gebeurt is weet ik natuurlijk ook niet, was er niet bij. Maar dat er hier zo makkelijk geroepen wordt van "je stapt er toch zelf op", "Amerikaanse praktijken" is gewoon erg makkelijk gedacht. Ik weet namelijk zeker dat dat meisje in plaats van een schadevergoeding van 3 miljoen, veel liever weer zou lopen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:12

eenvoudige verzekeringskwestie. Bepaald niet ondenkbaar dat het meisje hier voor een behoorlijk deel buiten staat. De ziektekostenverzekeraar heeft een regresrecht op de veroorzaker van het ongeval. En die hebben er - nu het meisje duurzaam verlamd is geraakt - een behoorlijke bak centjes in zitten. Dus die willen kijken of ze dat terug kunnen krijgen bij de verzekeraar van de manege, die toevalligerwijs van de ouders van een ex-vriendje is.

Normaliter worden in letselschadezaken de zaken buiten de rechter afgedaan en ik ga er dan ook vanuit dat er al vier jaar onderling is overlegd en gesteggeld en dat ze het nu in dat kader nodig hebben om de rechter ergens een knoop op te laten doorhakken. En dan wordt het hele verhaal openbaar.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:58

petraaken schreef:
en velen overschatten hun eigen rijkunsten. Of dat nu om een tiener gaat of een volwassene.

Helemaal met je eens.

Maar het zijn vaak wel de ouders die vinden dat hun kind de sterren van de hemel rijd terwijl de ruiter amper aan een onafhankelijke zit blijkt te hebben, niet tactmatig kan drijven, onderbenen en hakken erg optrekt en bij het lichtrijden de handen flink meebeweegt.

Ik zit momenteel met een hele nare situatie in mijn maag vanwege een meiske van 14 jr. met alle bovenstaande rij-kenmerken.
Ze krijgt op een manege elders behoorlijk slecht les en zit ook nog 's in een groepsles van 7 paarden.
Dat was voor kort zelfs 10 paarden in die les.
Ik ben onlangs een keer naar haar les wezen kijken en heb het hele uur met gekromde tenen gezeten. Zo slecht :(

Nu zou ze in januari a.s. met een vrij groen paardje in die les mee gaan rijden. Althans dat heeft haar moeder beslist. Paardje heeft op 1x na geen enkele ervaring buiten zijn eigen rijbak om, waar hij opgegroeid is. Ik heb ze geadviseerd om eerst te zorgen dat dochter en paard samen wat verder geschoold zijn. Het paardje is nu 2 maanden onder het zadel maar nog niet echt goed doorgereden.

Ik ben ruim 30 jaar gediplomeerd ORUN instructrice en heb aangeboden om dochterlief 2x per week gratis priveles te geven. Ik ken nl. het paardje en het meiske en zie best wel een potentieel risico als deze twee in zo'n grote groepsles terecht komen. Het meiske kan 'm niet voldoende aan, paardje gaat zeer waarschijnlijk erg plakken op andere paarden. Dat is dus 1x eerder gebeurd en dan heeft ze er niets meer over te vertellen. Gelukkig trapte het andere paard niet waar haar paardje naar toe trok en zo ongeveer bovenop ging lopen.
In die bewuste manege les zitten een paar trappers. Ik heb moeder en meiske uitgelegd dat ze bij zo'n situatie mogen hopen dat het paardje een klap opvangt tegen z'n billen, niet dat ik dat het paardje gun, maar als zo'n meiske de volle mep krijgt kon het wel 's veel slechter aflopen. Maar moeder wil geen jaar wachten totdat dochter en paard samen wat verder geschoold zijn.

Ze vind dat haar dochter op die manege uitstekend les krijgt en dat er ook niets mis is met het paardrijden van haar dochter |o
Moeder slaat mijn ervaring als instructrice volledig in de wind en vind dat ze zelf best wel verstand van zaken heeft :(
NB. Moeder heeft zelf nooit paardgereden of een paard gehad.
Afijn, alleen het advies van mijn kant dat zowel paardje als ruiter volgens mij binnenkort nog niet aan een groepsles op die manege toe zijn, heeft mij afgelopen week een niet mis te verstane tirade van de moeder opgeleverd.
Onvoorstelbaar, hoe kun je als moeder zo naïef zijn maar ik heb het nu dus compleet verkl**t in hun ogen.
Wat vinden jullie, zie ik nu onnodig beren op de weg? Zeker gezien dit topic en de ernst van het letsel wat kan gebeuren bij paardrijden.

Het verhaal van de Britse tiener getuigt ook van een moeder die haar dochter veel beter aanprijst in het rijden dan dat ze waarschijnlijk kon.
Het was misschien handig geweest van de eigenaresse van de manege om de dame in kwestie eerst een half uur te laten rijden in de rijbak en daar een conclusie uit te trekken of een buitenrit wel of niet verstandig was geweest.

Anderzijds, de moeder had ook even kunnen waarschuwen dat dochterlief alleen pony's gewend was. De meeste ruiters vinden die overstap niet zo moeilijk maar de staleigenaresse had dan toch even een hint gehad om even wat alerter te zijn en het bijvoorbeeld héél rustig aan te doen.
Van een pony naar een Engels volbloed vind ik nogal een stap. Ik heb zelf een tijd geregeld een Engels volbloed gereden die op een manege stond maar dat was niet bepaald de makkelijkste.

Bij paardrijden moet je zoveel mogelijk risico's vermijden. Ondanks dat, vallen bijna alle ruiters wel 1 of meerdere keren. Vaak juist van de makste paarden. Het blijft gelukkig vaak bij blauwe plekken of kneuzingen.
In het geval van de Britse tiener is het helaas heel ernstig uitgepakt maar ik vind dat deze amazone cq. haar moeder zelf behoorlijk schuldig zijn aan deze misére.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:32

FloortjeM schreef:
eenvoudige verzekeringskwestie. Bepaald niet ondenkbaar dat het meisje hier voor een behoorlijk deel buiten staat. De ziektekostenverzekeraar heeft een regresrecht op de veroorzaker van het ongeval. En die hebben er - nu het meisje duurzaam verlamd is geraakt - een behoorlijke bak centjes in zitten. Dus die willen kijken of ze dat terug kunnen krijgen bij de verzekeraar van de manege, die toevalligerwijs van de ouders van een ex-vriendje is.

Normaliter worden in letselschadezaken de zaken buiten de rechter afgedaan en ik ga er dan ook vanuit dat er al vier jaar onderling is overlegd en gesteggeld en dat ze het nu in dat kader nodig hebben om de rechter ergens een knoop op te laten doorhakken. En dan wordt het hele verhaal openbaar.

Als dit zo is (en ik vind je verhaal heel aannemelijk klinken) klopt er eigenlijk geen hout van de topictitel.