Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NikkiDeKerf schreef:Citaat:Hoe kan je het werk van een leerling beschouwen als dat van de leraar? Mijn leraar wiskunde was heel goed in rekenen, maar ik bij lange na niet.
Dan neem ik dus ook aan dat jij geen wiskundeles geeft.
NikkiDeKerf schreef:Natuurlijk heeft de man destijds veel goeds gedaan op grote schaal. In zijn tijd was hij ongetwijfeld minder onvriendelijk dan veel anderen. Maar nu moeten we met de sector verder bewegen naar vriendelijkere methodes, en niet stil blijven staan waar hij tientallen jaren geleden aan begonnen is.
En dat gaat niet door te doen alsof de joinup of buckstopper vriendelijke methodes zijn. Dat waren ze misschien in het licht van die tijd, maar als je dat los laat en kijkt naar de diervriendelijkheid los daarvan, zie je wat anders. En dat is (vind ik) wel nodig om een steeds ethischere en vriendelijkere paardenwereld te creëren.
Pijn vind ik niet goed te praten met dingen als 'laatste redmiddel'. Geloof jij dat elk paard medisch volledig doorgelicht is voor gebruik? Of dat je eerst je röntgenfoto's moet voorleggen voor je de stopper mag kopen? Vind je pijn een geoorloofd middel om een paard te kunnen rijden? Ik niet, zelfs als laatste redmiddel. Een paard zulke pijn aanbrengen alleen voor menselijk plezier (want dat is paardrijden toch voornaam) is niet diervriendelijk.
spatter schreef:Hij heeft anders heel leuk verdient aan zijn verhaaltje!
Hij weet het mooi te vertellen , net als zoveel andere goeroe's maar hij heeft ook dingen geintroduceerd waar menig paardenmeisje echt niet aan moet beginnen .
Verder werkt hij naar mijn mening veel te grof in op het mentale van een paard.
Maar goed, het heeft ook een hoop mensen de ogen geopend dat het anders kan .
Ibbel schreef:Waar het op neer komt, is dat als íeder paard nooit een verkeerde 'africhter' tegenkomt, er voor Monty, Chris, Pat etc, maar ook een Gert vd Hoorn geen werk is. Zíj knappen de oliebol op die andere so-called experts hebben aangericht. En ja, banketstaaf, dat kan dan dus niet altijd meer geweldloos.
Wat Monty imo zegt, is dat als je het vanaf het begin aan vriendelijk aanpakt, je ieder paard gewoon geweldloos kunt africhten.
Pipodipo schreef:Ibbel schreef:Wat Monty imo zegt, is dat als je het vanaf het begin aan vriendelijk aanpakt, je ieder paard gewoon geweldloos kunt africhten.
Maar dat laatste is toch de verkeerde boodschap en alles behalve waar? Hij beweert dit omdat hij wil dat mensen dat geloven en gaan doen. Vervolgens komen die allemaal op het punt dat ze hulp nodig hebben, zoals je in de eerste alinea al beschrijft. Zo verdien je je boterham natuurlijk wel keer op keer op keer; door gewoon mensen het verkeerde pad op te sturen.
Pipodipo schreef:Maar dat laatste is toch de verkeerde boodschap en alles behalve waar? Hij beweert dit omdat hij wil dat mensen dat geloven en gaan doen. Vervolgens komen die allemaal op het punt dat ze hulp nodig hebben, zoals je in de eerste alinea al beschrijft. Zo verdien je je boterham natuurlijk wel keer op keer op keer; door gewoon mensen het verkeerde pad op te sturen.
spatter schreef:Volgens mij was Voest hier al mee bezig voordat Monty Nederland kwam binnen wandelen.
Was dus niks nieuws onder de zon , alleen zijn praatje was beter .
En wat van ver komt is altijd beter.
En ver voor al deze goeroes was Henry Blake er al met zijn boeken Denken met paarden en Praten met paarden.
Daar staat in principe hetzelfde in.
Ga kijken naar de paarden in een kudde en je kunt precies zien wat voor type paard je hebt en hoe je er mee moet omgaan.