Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:48

Nies_ schreef:
Achjee er worden er weer gediscrimineerd. Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje onzin, heb je een handicap ben je minder goed en dat is pech gehad. Als ik super goed kan basketballen en maar 160 ben heb ik ook gewoon pech net als wanneer ik dolgraag wil turnen, maar gewoon geen lenig lijf heb. Komt daar dan ook een klasse voor? Volgens mij is hier maar een onderliggende gedachte: geld.

Dat vind ik ook :je
Daarom heb ik ook echt helemaal niets met de paralympics..
Vind het overigens wel knap hoor! Hardlopen met maar 1 been.. maar door die beperking zijn ze gewoon niet goed genoeg voor de sport.. net als iemand die wat korte benen heeft of geen snel lichaam.. nog steeds knap wat ze laten zien.. maar gewoon niet goed genoeg voor op de spelen..

Ayasha
Blogger

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:52

iemand die "geen snel lichaam" heeft vind je vergelijkbaar met iemand die maar 1 been heeft? Echt waar?
Als ik nog enige hoop had voor onze maatschappij dan is die met dit topic zwaar weggesmolten. :+
Hoewel ik al langer "merk" dat er werkelijk mensen zijn die het presteren om anderen hun beperkingen te benijden. Het moet prachtig zijn om zo te kunnen leven. :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:52

Beetje kort door de bocht. Ze waren misschien goed genoeg toen ze dat been nog hadden. Maar ten gevolge van ziekte of ongeval worden al hun kansen af genomen.

Vergeet niet dat de drie eerste op de 3000meter van de Paralympics voor slechtziende dit jaar sneller waren dan de winnaar van de olympische spelen!
Laatst bijgewerkt door webster543 op 04-10-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:53

watnou1 schreef:
Mijn dochter heeft ( onbehandelbare) absence epilepsie . Volgens knhs geen grade.
Ze kan haar absences voor ongeveer n half uur onderdrukken, precies goed voor n proefje!

Zou mooi zijn als ze ook ooit in aanmerking zou kunnen komen!

Tijdens een aanval kan ze toch niet rijden? Ik lees trouwens dat het iets is dat voorkomt bij kinderen tussen 4-12 jaar. Ik weet niet of het bij jullie anders is? En anders is het over voordat de OS beginnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:55

webster543 schreef:
Beetje kort door de bocht. Ze waren misschien goed genoeg toen ze dat been nog hadden. Maar ten gevolge van ziekte of ongeval worden al hun kansen af genomen.

Vergeet niet dat de drie eerste op de 3000meter van de Paralympics voor slechtziende dit jaar sneller waren dan de winnaar van de olympische spelen!

Er is volgens mij geen 3000 meter op de reguliere OS...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:59

Maar dat kan ook gebeuren door astma, kanker etc.. hebben zij ook allemaal een aparte klasse?

Iemand met geen snel lichaam of iemand met 1 been zijn natuurlijk moeilijk te vergelijken (dat is ook t lastige bij de paralympics).. maar in 1 ding zijn ze gelijk.. ze hebben geen optimaal lichaam voor atletiek..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:59

webster543 schreef:

Wellicht omdat de afstand korter was?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:03

janderegelaa schreef:
watnou1 schreef:
Mijn dochter heeft ( onbehandelbare) absence epilepsie . Volgens knhs geen grade.
Ze kan haar absences voor ongeveer n half uur onderdrukken, precies goed voor n proefje!

Tijdens een aanval kan ze toch niet rijden? Ik lees trouwens dat het iets is dat voorkomt bij kinderen tussen 4-12 jaar. Ik weet niet of het bij jullie anders is? En anders is het over voordat de OS beginnen.

Ze kúnnen er uit groeien als het op jonge leeftijd ontstaat maar dat gebeurt lang niet altijd. Geen neuroloog zal je daar garantie op kunnen geven. Bij een vrij groot percentage is het gewoon levenslang. 3 op 4 groeit er inderdaad uit maar dan blijft er nog steeds 1 op 4 over die er levenslang mee belast zijn.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:07

Ailill schreef:
webster543 schreef:

Wellicht omdat de afstand korter was?

Dan was het de 1500meter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:09

Ayasha schreef:
iemand die "geen snel lichaam" heeft vind je vergelijkbaar met iemand die maar 1 been heeft? Echt waar?
Als ik nog enige hoop had voor onze maatschappij dan is die met dit topic zwaar weggesmolten. :+
Hoewel ik al langer "merk" dat er werkelijk mensen zijn die het presteren om anderen hun beperkingen te benijden. Het moet prachtig zijn om zo te kunnen leven. :)

Nee, natuurlijk niet. Maar imo kan er gewoon dispensatie voor bepaalde hulpmiddelen aangevraagd worden en kan er gewoon tussen de rest gesport worden.
webster543 schreef:

Weet je hoe veel voetballers met heel veel talent nooit aan de top zijn gekomen door een kapotte knie of enkel? Die zijn niet te tellen. Wat is in die zin het verschil met je knie in de prak en een been missen? Het is beide niets meer of minder dan domme pech.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:26

janderegelaa schreef:
webster543 schreef:

Er is volgens mij geen 3000 meter op de reguliere OS...

Klopt. Er is wel een 3.000 meter maar dan met hindernissen (steeple chase)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:38

horsies5 schreef:
<KNIP>

Iemand met geen snel lichaam of iemand met 1 been zijn natuurlijk moeilijk te vergelijken (dat is ook t lastige bij de paralympics)..<KNIP>

Geen snel lichaam vs 1 been is geen vergelijk.

Maar als je blijft doorredeneren kom je vanzelf op de grens:
Kapotte heupen vs 1 been? Nee.
Kapotte heupen en kapotte knieeen vs 1 been? Nog steeds nee.
Kapotte heupen, knieeen en enkels vs 1 been? Ehmmm......nee.
Kapotte heupen, knieeen, enkels en een geamputeerde dikke teen vs 1 been? Nou....

Vroeg of laat kom je op een punt dat je zegt: ja, als je dat allemaal hebt, dan zou je ook op de paralympics terecht moeten kunnen in een eigen klasse.

Mooi, maar het gevolg is dat de volgende discussie gaat over iemand/een groep die net iets minder gehandicapt is dan degene die je net hebt toegelaten. In extremis eindig je dan met de categorie Tennis voor Dennis of solo waterpolo.....Je kunt je in elk geval nog afvragen wat de waarde van een Olymische titel dan nog is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:42

Als je benen in die mate kapot zijn kom je in de huidige klasses ...... :)
Je wordt gekeurd op beperking; of dat nu is omdat de ledematen door schade onbruikbaar zijn of omdat ze verlamt zijn/geamputeerd zijn is daarin niet van belang. Het gaat om het functioneren. Wellicht kom je met kapotte heupen en knieën enz in grade IV ipv in grade III waar iemand met geamputeerde ledematen in komt. Maar ook al zijn ze kapot, je hebt wel meer "functie" in het paardrijden met kapotte ledematen als wanneer die ledematen weg zijn. Dus ook dat is weer in het kader van de functie die je nog hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:55

Ayasha schreef:
Als je benen in die mate kapot zijn kom je in de huidige klasses ...... :)
Je wordt gekeurd op beperking; of dat nu is omdat de ledematen door schade onbruikbaar zijn of omdat ze verlamt zijn/geamputeerd zijn is daarin niet van belang. Het gaat om het functioneren. Wellicht kom je met kapotte heupen en knieën enz in grade IV ipv in grade III waar iemand met geamputeerde ledematen in komt. Maar ook al zijn ze kapot, je hebt wel meer "functie" in het paardrijden met kapotte ledematen als wanneer die ledematen weg zijn. Dus ook dat is weer in het kader van de functie die je nog hebt.

Kijk, weer wat geleerd. Thanks. Ik heb even de klassen bekeken zoals die gelden voor de verschillende sporten.....dan wordt het wel een hele toer om onder de huidige regels iemand met Asperger toegelaten te krijgen lijkt me?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:07

Je hebt toch al zoiets als de Special Olympics voor mensen met een verstandelijke beperking? Kunnen ze daar geen paardensport aan toevoegen?

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:18

janderegelaa schreef:
watnou1 schreef:

Was het maar zo makkelijk.... nee ze heeft hierbij ook een zeer zeldzame stofwisselingsziekte Glut-1 deficiëntie ( Google maar eens)
Tijdens een "aanval" absence houdt ze op met wat ze aan het doen is, ze valt niet, maar is ook niet aanspreekbaar. Dat heeft ze gemiddeld 30x per uur, elke 2 minuten dus....

Wel goed dat je weet dat absence epilepsie meestal juveniel is! Dat weet men meestal niet!

Aanstaande zaterdag heeft ze haar eerste wedstrijd in de B , ben benieuwd!

Afbeelding

Mijn meisje met haar super brave relaxte pony!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:22

MacavityL schreef:
Je hebt toch al zoiets als de Special Olympics voor mensen met een verstandelijke beperking? Kunnen ze daar geen paardensport aan toevoegen?

Goed idee Macavity.

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat er een grade zou komen voor mensen met syndroom van Down. Dan geen problemen met compleet nieuwe graad systeem en keuring/herkeuring. Dat is vastgesteld of niet, en onderling zou het niveau vrij gelijk/vergelijkbaar moeten liggen. Mensen met syndroom van Down hebben ook het lichamelijk gestel niet om gemakkelijk te rijden, het is ook niet "af en toe", of met medicijnen te onderdrukken, dus dan ligt het toch in het verlengde van de (lichamelijk) paralympics.

Wij hebben hier in Brazilie ook een jongeman met down die zich hier sterk voor maakt. (hij doet springen en dressuur) En doet dat super en is er heel serieus mee bezig. Ik hoop echt dat de FEI hier een extra grade voor insteld. Als begin, en dan kunnen ze het later alsnog uitbreiden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:55

Maar er word ook nergens gezegd dat mensen met of zonder handicap niet mogen sporten. Ze kunnen alleen niet meekomen in de top... En als ze dat wel kunnen, laat ze dat dan maar zien in een "reguliere" wedstrijd zoals de Olympische spelen etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:15

antje_vip schreef:
Maar er word ook nergens gezegd dat mensen met of zonder handicap niet mogen sporten. Ze kunnen alleen niet meekomen in de top... En als ze dat wel kunnen, laat ze dat dan maar zien in een "reguliere" wedstrijd zoals de Olympische spelen etc.

Waarom zouden ze als er een eerlijke manier bestaat: nl mensen met beperkingen tegen elkaar.
Tis niks om te benijden hoor, de reden waarom men een grade krijgt.
Ik begrijp niet hoe je hier zo kortzichtig om kan doen. Je zou haast denken dat jij persoonlijk benadeeld wordt door dat de Paralympics bestaan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:41

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd, omdat ik dacht dat er in Nederland al tijden iemand met een verstandelijke beperking meerijdt in de paralympische sport, ik dacht in grade II? Volgens mij heb ik die ooit bij het CSI Eindhoven nog staan begeleiden (ik dacht in 2012). Jammer dat ik zijn naam niet meer weet.
Overigens voor iedereen een aanrader om eens bij een paralympische wedstrijd te gaan vrijwilligen. Ik vond het machtig knap om te zien, en erg leuk om te doen. Vooral bij de blinde amazone was het vrijwilligen extra bijzonder: op iedere letter een vrijwilliger, en dan je letter roepen op het moment dat ze een figuur jouw kant op moet rijden zodat ze aan de hand van je geluid kan bepalen welke richting ze op moet. Nog een flink verantwoordelijke taak!
Wat ik wel jammer vond was de sfeer onderling bij die groep ruiters toen; zij gunden elkaar ook niks helaas en er was veel gedoe en geroddel over wie eigenlijk een grade hoger zou moeten etc. Niks wat je in gewone dressuur ook niet ziet dus :+ maar ik had gehoopt op iets meer waardering voor elkaar omdat ze zelf al genoeg overwonnen hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:42

Ayasha: waarom moet IEDEREEN, OVERAL aan mee kunnen doen? Waarom overal dat gepamper om die tere zieltjes van tegenwoordig die om alles uit hun slof schieten? Je mag mensen niet dik noemen, zwarte piet mag niet meer, die landenattractie van de Efteling is racistisch, "echte vrouwen hebben een dikke buik/kont" quotes. Why? En dan dus die paralympics. Wie is de snelste zwemmer? En als je dat niveau niet haalt, roep maar om een subcategorie zodat je wel kan winnen: wie is de snelste zwemmer met 1 oog? Snelste zwemmer zonder zwemdiploma? Waar ligt de grens

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:52

Kan iemand mij uitleggen wat er met de leerbeperking bedoeld wordt, en hoe dat invloed kan hebben op je sportvermogen? Het syndroom van down snap ik, die hebben vaak ook lichamelijke problemen en mindere coordinatie. Maar wat hier genoemd werd... autisme? Paardrijden doe je toch vooral met je lijf.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:59

Als ik dan niet in de top kan komen hak ik gewoon mijn voet eraf :D

Nee ik vind het onzin, je kan toch niet voor alles en iedereen maar wat bedenken? Idd stel jou ik sprint net als een daphne maaar heb astma dus kan het niet volhouden, of idd topsporters die een blessure krijgen en niet meeer mee kunnen, wat dan?

georgeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:11

We hebben een zoon met ADHD en PDD-NOS en regulatieproblematiek, die het goed doet in de reguliere sport. Wel moet hij ontzettend veel begeleiding hebben met de training van het paard (hij kan geen trainingsschema bedenken voor hem en zijn paard). Ook op wedstrijd moet alles volgens een vast systeem gaan. Voor hem wordt het straks erg moeilijk als hij proeven uit het hoofd moet gaan doen, wat bij de sub-en topsport wel gevraagd wordt. Alleen al dispensatie daarvoor was al een uitkomst!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:15

antje_vip schreef:
Ayasha: waarom moet IEDEREEN, OVERAL aan mee kunnen doen? Waarom overal dat gepamper om die tere zieltjes van tegenwoordig die om alles uit hun slof schieten? Je mag mensen niet dik noemen, zwarte piet mag niet meer, die landenattractie van de Efteling is racistisch, "echte vrouwen hebben een dikke buik/kont" quotes. Why? En dan dus die paralympics. Wie is de snelste zwemmer? En als je dat niveau niet haalt, roep maar om een subcategorie zodat je wel kan winnen: wie is de snelste zwemmer met 1 oog? Snelste zwemmer zonder zwemdiploma? Waar ligt de grens

Precies, vind ik ook :j