Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:59

Je zou Christel provaas of Nathaly Menkveld een keer kunnen berichten, zij geven demo's door heel het land

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:59

NenaC schreef:
Ik zou ook wel graag willen beginnen, alleen het wordt niet overalgegeven of wel? Zijn er ook instructeurs in oost Brabant of Limburg?

Geen idee of er bij jou in de buurt instructeurs zijn die bezig zijn met de WE, maar de basis is klassiek dressuur. Dus als je daar iemand voor eronder hebt kan je eigenlijk na een paar clinics in het trail rijden, lekker aan de slag.
En zo een clinic kan je bv bij jou op stal organiseren!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:01

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:03

NenaC schreef:
Ik zou ook wel graag willen beginnen, alleen het wordt niet overalgegeven of wel? Zijn er ook instructeurs in oost Brabant of Limburg?

Op 16 oktober is er een lesdag in Gendringen, Achterhoek gegeven door Nederlands Kampioen van 2015, Ben Ridders. Dan is er ook een demo van hem en Ultramar. Volgend jaar zullen er regelmatig clinics/ lesdagen gegeven gaan worden in de Achterhoek op een locatie tussen Doetinchem en Hengelo ( Gld) o.a. door Ben Ridders. Ben komt evt. ook op locatie.

.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-10-16 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:07

Ton geeft zelf ook clinics/trainingen door het hele land, ook weleens in Brabant.
Als je contact opneemt met Moravita dan kunnen ze je vast en zeker vertellen wanneer hij allemaal in de buurt is :).
Hij geeft ontzettend goed les en weet elke combinatie een goed gevoel te geven en de juiste punten aan te wijzen waarop je kan ontwikkelen. Daarnaast is hij erg rustig, heel fijn!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:09

Op 26/ 27 november organiseren wij een 2 daags lesweekend met Nuno Avelar, hij heeft in het WK team van Portugal gezeten en rijdt zeer succesvol op Masterniveau o.a. met Lusitano hengst Campo Pequeno en eerder met Bogota. Zeer aanbevelenswaardig, erg aardige man met enorm veel ervaring en een hele fijne manier van lesgeven, zowel voor WE als dressuur.

Bruno da Silva komt regelmatig in Eindhoven ( bij Leandra Theunissen) ook een ex-lid van het Portugese WE team die al vele jaren in Nederland les komt geven.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:57

Ton Duivenvoorden komt 11 december een lesdag verzorgen bij stal Tilburgs in Bergeijk. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Mocht iemand hierin interesse hebben dan pb me even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:24

Japeloup schreef:
Er waren 3 WAWE juryleden: Charlotta Ingvarsdotter (Zweden), Nicole Kramer (Duitsland) en Eugen Kuni (Duitsland).
Daarnaast was er voorafgaand aan het NK een jury opleiding. Waarvan een aantal in de lagere klasses hebben gejureerd.
Voor de intro en de WE1 waren er 5 juryleden vanaf de WE2 waren er steeds 3 voor de dressuur. In de trail bij elke klasse 3.

Bedankt! In de openingspost staat echter dat er nationale en internationale juryleden waren: of waren er echt alleen maar de Zweedse en de Duitsers die de Nederlandse deelnemers beoordeelden?
Nog zo'n vraagje: ;) hoe werd de titel Nederlands Kampioen eigenlijk vergeven? Als alleen klasse 4 ruiters NK kunnen worden, dan zullen dat er niet heel veel in de running zijn geweest?
Ik weet dat veel mensen beginnen/begonnen zijn met HE, maar volgens mij zijn er niet zoveel klasse 4 ruiters in Nederland, dus dan ben ik wel benieuwd naar hoeveel er voor zo'n NK op komen dagen en wat zo'n titel dan precies betekent in praktijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:49

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:54

Kun je je gewoon eens inschrijven met je kwpn-er voor een wedstrijd? Wat is het niveau van de dressuurproef ongeveer? De wissels zullen denk ik geen wissels worden, maar als ik het zo lees zijn alle andere onderdelen gewoon mogelijk met mijn paard.
Moet je in de laagste klasse starten en hoeveel wedstrijden zijn er op jaarbasis? En hoe promoveer je? Waar zijn wedstrijden? Mag iedereen zich inschrijven voor het NK?
Is er een wedstrijdoverzicht te vinden waar je je zou kunnen inschrijven?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:00

Ik zie nu de link, is wel zeer vriendelijk zeg:
Ruiters bepalen zelf op welk niveau ze
willen beginnen met het rijden van WE
-

Hoef je niet onderaan te beginnen, zou de knhs ook moeten doen. Klinkt zeker niet verkeerd. Mijn paard zal niet wisselen in de speedtrail, maar de dressuur en stijltrail zullen geen problemen opleveren verwacht ik. Maar een spaans uiterlijk zullen we ook niet hebben. }:0
Laatst bijgewerkt door germie op 04-10-16 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:03

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ton en Staccato zijn zo heerlijk om naar te kijken!
Staccato is ook echt zo'n lief paard :') Heb zn manen zo vaak gevlochten in mijn tijd op Moravita :))
Gouden karakter :j

Ton is inderdaad ook als instructeur een énorm fijn persoon! Legt heel duidelijk uit. Bij mij zijn enorm veel lampjes gaan branden :j

Hoop dat de WE nog enorm mag groeien in NL!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:05

Maar leert Ton je ook die wissels te rijden in de speedtrail? Dat is iets waar ik met mijn paard aan zou moeten werken, de rest als enkelvoudige wissels, achterwaarts, wijken, keertwendingen zijn niet het probleem, maar zo snel changeren doet ze niet :D
Is namelijk eens iets totaal anders dan gewoon dressuur of springen. En best eens leuk om te proberen. Eenhandig rijden en dan ook nog aan de teugel houden zal ook nog een uitdaging worden. :Y)

Ik zal eens wat staanders in de bak plaatsen en eens kijken of er wat omheen gegaloppeerd kan worden. Ben wel eens in voor wat anders.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:23

Natuurlijk kan hij je dat leren. Ook het op 1 hand rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:58

Ik doe ook gewoon met mijn haflinger. Juist leuk dat je het met ieder soort paard kan doen. Stijlparcours is voor Janouk een makkie door haar ervaring in de vaardigheid mennen en marathon, ze is gewend om overal omheen, doorheen en overheen te gaan.
Je kan op eigen niveau instappen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:05

Germie: hier "gewone" dressuurruiter die vorig jaar een WE 0 wedstrijd heeft meegereden (en gewonnen) en 2x nu les van Ton heeft gehad!
Wilde idd ook leren met 1 hand ad teugel met gewoon bit en jawel, binnen 25 min kon ik alles met 1 hand! Stond er zelf verbaasd van, hihi!
Ondanks dat paard alle kunstjes kent, vind hij sidebalk (schouderbinw / travers over balk) moeilijk dus 2e les daaraan gewerkt.

Gezien niveau wedstrijd: dressuur was eitje voor ons en stijltrail was te doen.
Maar had in jan jl een oefentrail gereden om te kojken of ik het ook in galop zou kunnen.Want ik had het eigenlijk nog nooit echt geoefend maar dat viel toch nog best tegen.
Miste vnl handigheid en door snelheid vergat ik bijv laatste slalompaal?! (was met wissels bezig)!

Het gaat bij we niet om ras!
Het is puur africhting en erg leuk voor afwisseling!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:39

xyzutu2 schreef:
Als alleen klasse 4 ruiters NK kunnen worden, dan zullen dat er niet heel veel in de running zijn geweest?

Er waren 8 starts in de WE4, 4 Duitsers, 3 Nederlanders ( waarvan Duivenvoorden 2 x startte met verschillende paarden, dus vandaar de 8 starts). Duivenvoorden had een 4e plek en was daarmee beste Nederlander ...............
Dus nee, geen vol bezette klasse qua Nederlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:44

:+ Ik las je post en dacht even: 'Heh? Hoe kun je nou 4e worden en toch Nederlands Kampioen zijn?' :+
Maar de Duitsers eindigden dus voor hem, en er waren überhaupt maar 3 Nederlanders die meedongen om de titel NK.
Dat lost dat raadsel ook weer op. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 05:47

Lijkt me leuk om eens te proberen, want mijn paard is ook in voor zulke dingen. Zijwaarts over balken wel eens gedaan om het wijken aan te leren. Wissels zal het lastigst worden. Ze kent enkelvoudige, maar vliegend lukt nog niet echt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 05:49

Germie, ja je kan gewoon meedoen met een KWPNer. Dat is het leuke van de sport, er wordt gekeken naar de samenwerking tussen ruiter en paard. Niet of hij als een gp paard kan bewegen.
Het vergelijken met de KNHS dressuur is als appels met peren vergelijken. Working Equitation is arbeidsstijl rijden, dus moet functioneel en lang uit te houden zijn voor zowel ruiter als paard. En het 1 handig rijden komt van het werken met de Garroscha om de koeien te kunnen drijven. In de WE introductie klasse word er wel galop gevraagd in de dressuur maar niet in de trail.
In de WE1 rij je een dressuur proef die wat lijnen betreft een B-L proef KNHS zijn. Maar nogmaals er wordt anders gekeken naar een combinatie. In de WE1 stijl-trail moet je bv de slalom in galop rijden, en steeds van galop wisselen. Dit hoort een eenvoudige wissel te zijn, maar je wordt er nog niet streng op afgerekend als hij nog niet helemaal lukt. Maar bedenk je wel dat zo een slalom om de 9 meter staat. En dat dit slechts 1 onderdeel is.
Dus best al pittig voor je paard.
In de WE2 moeten je eenvoudige wissels voor elkaar zijn! En rij je naast de stijl-trail ook een speed trail. En zijn (als ze uitgeschreven zijn) runderen optioneel)
In de WE3 en 4 zijn het vliegende. Hier ook een stijl-trail de speed en als er runderen uitgeschreven zijn dan zijn die verplicht.
In de klasse 4 rij je alles 1 handig! Maar je stelling, buiging en aanleuning moet wel kloppen!
Tot op heden mag je zelf weten in welke klasse je start, maar ook al rij je met je paard bv Z dressuur dan raad ik toch aan om in de WE0 of 1 te beginnen (uitzonderingen daar gelaten).

Weet even niet meer wie er vroeg naar de jury's van het NK.
Klopt er waren nationale en internationale jury leden. Tm de WE 2 een combi. In de 3 en 4 alleen internationaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:00

De dressuurproeven zijn het probleem niet.
Maar de rest van we is veel leuker dan de dressuur. Ik vind de speedtrail mooi omte zien op youtube.

Er moet eigenlijk eens iets komen in het noorden om het uit te proberen. Maar ik zal binnenkort eens rond staanders gaan galopperen, gewoon om te kijken of mn paard dat kan en leuk vindt.
Bakdeuren sluiten te paard en jassen aan en uit te paard zijn gewoon opvoedingsdingen die ik haar geleerd heb maar vaak niet gewaardeerd worden op maneges wegens gevaarlijk. Lol. Net als los blijven staan. Dus afstijgen en om een paard lopen is geen probleem, zelfs niet om rechts zonder krukje weer op te stijgen. Mogelijk loopt ze dan een pasje weg, maar dat is wel te leren.

Zijn er mensen uit het noorden die we beoefenen?
Ik wil wel eens over zon brug e.d.

Gave tak van paardensport zo te zien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:10

Ik zou dan zeggen: organiseer een clinic bij jou op stal.
Je kan oa daarvoor ook bij mij terecht. Heb een volledig parcours staan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:19

Wat jammer dat er geen reclame gemaakt mag worden voor dit soort wedstrijden op bokt voorpagina, heel apart ook... juist promoten zou goed zijn voor een niet zo bekende maar mooie sport, maar grote dressuur/springwedstrijden worden wel allemaal promoot als NK's ed, waarom dan niet dit NK... :?
Zou het best eens willen zien maarja als je er zelf niet inzit is dat lastiger om bij te gaan houden en schiet zoiets er sneller bij in.

Ben wel erg benieuwd of er een filmpje gemaakt is van Ton op dit WK, vind mooi om te zien!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:27

germie schreef:

Waar in het noorden zit je?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:53

Buitenzinnig schreef:
germie schreef:

Waar in het noorden zit je?

Als ik d'r bokt advertentie mag geloven zit ze in Yde.
Mocht je geïnteresseerd zijn. Het is voor mij, iets meer dan een half uur rijden. En geen probleem om je een keer te helpen.