Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:37

Syberdepiep

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:48

Wat een onzin, als je een beetje oplet wat je paard voor reacties geeft zie je vanzelf of ie ergens om vraagt of iets aangeeft. Als je dat al niet ziet en bordjes nodig hebt.... Paardentaal is voornamelijk lichaamstaal.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:48

Gypsy schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.

Als ze geschoten zijn of al vanaf de herfst eronder staan en dus niet echt een winter vacht hebben, dan is het nogal wiedes dat ze een deken willen.

Verder een leuk onderzoek! Bewijst weer dat paarden soms best slim kunnen zijn.

Volgens mij willen ze dan helemaal niets meer... := Flauw

*geschoren.

Maar als ik zo de reacties lees, is dit dus onder paardeneigenaren geen nieuws dus. Ze kunnen al dingen aangeven. Ik vind het reuze interessant. Zou je ook kunnen aanleren of ze wel of geen pijn hebben? Dat zou ik interessant vinden. Want het is tegennatuurlijk om zwakheden (zoals pijn) te tonen, want dan stellen ze zich kwetsbaar op, maar wat zou het fijn zijn als je weet of ze wel of geen pijn hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:04

Oh nee ik moet echt mijn auto correct uit zetten. :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:06

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:26

Die van mij laat wel vrij duidelijk merken of hij zin heeft in een buitenrit. Als ik met het zadel aan kom dan blijft hij meestal staan, alles volgen wat ik doe, happen naar het bit enzo.. Maar er zijn ook dagen dat hij gewoon weg loopt zodra hij het zadel ziet, en me dan een paar meter verder staat aan te kijken.. Naja dan weet ik genoeg :')

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:30

NikkiDeKerf schreef:
Gaaf zeg! Zo kwam ik op Facebook iemand tegen die bezig was haar paard te leren aangeven of hij wel of niet afgespoten / 'onder de douche' wilde, door bordjes te targetten. Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.

Ik vind het mooi om op die manier de paarden eigen regie te geven over zulke dingen, erg gaaf :)

Als ik dat mijn fjord aanleer mag ik nooit meer ergens anders dan buiten rijden ben ik bang :+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:54

Ik heb mijn paard niks aangeleerd maar ze geeft zelf wel precies aan wat ze wilt. Nooit meer een deken, nooit meer een singel, altijd buiten crossen ipv in de bak dressuur, altijd voor het poetsen uitgebreid gekriebeld worden nét boven haar achterhoeven (ja beide kanten), de bepaalde plek waar ze wilt dat je gaan staan als zij vanuit de wei de stal ingaat om te eten, hooi in haar stal, oh en als ze moet poepen mag ook de hele wereld dat weten…. Als ik alles doe wat zij aangeeft te willen dan wordt ik echt haar slaafje. En ja, ik ben zwak dus ze krijgt wel veel voor elkaar. Maar die deken gaan sws op!! Anders sta ik in de hersft/winter eerst een uur de blubber van haar af te poetsen om dan na het rijden een uur droog te wrijven. Geen onderzoek voor nodig dus….

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:01

Gypsy schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.

Als ze geschoten zijn of al vanaf de herfst eronder staan en dus niet echt een winter vacht hebben, dan is het nogal wiedes dat ze een deken willen.

Verder een leuk onderzoek! Bewijst weer dat paarden soms best slim kunnen zijn.

Hier staat eentje die niet geschoren wordt in de winter, hij kent het wel omdat ie niet echt waterproof is en dan steevast letterlijk stijf is van de koude in de herfst en winter als het regent (droge kou vindt ie prima, maar vochtige kou is ie precies niet op gemaakt), toen ik het deken klaar legde voor de verwaarloosde die ik op gevangen had omdat die simpelweg niet genoeg energie had om zichzelf warm te houden die winter, kroop meneer steeds voor de vos in. A la "mijn deken". Ik heb gelukkig altijd een reserve deken liggen voor moest een kapot gaan, dus meneer heeft een deken gekregen en toen kon ik de reserve deken eindelijk ook op het vosje leggen.
Die was niet geschoren en het is net een angora paard zodra we november zijn. Dus vacht zat. Toch eist ie halvelinge een deken als ie eentje ziet liggen zodra het onder de 10 graden gaat.

Ik weet dus ook al langer dat paarden wel degelijk kunnen beslissen over deken of niet... :=
Zijn kop als het deken vervangen moet worden door een deken met zadeluitsnede voor op te warmen (of bij het uitstappen maar dat komt pas later) spreekt ook boekdelen. Zodra ik aan die gespen kom gaan die oren plat. := En die gaan pas weer naar voren als dat nieuwe deken opgewarmt is. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:09

NikkiDeKerf schreef:
Gaaf zeg! Zo kwam ik op Facebook iemand tegen die bezig was haar paard te leren aangeven of hij wel of niet afgespoten / 'onder de douche' wilde, door bordjes te targetten. Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.

Ik vind het mooi om op die manier de paarden eigen regie te geven over zulke dingen, erg gaaf :)

Mijn paard kon ik ook vragen of hij wilde douchen. Ik hield de slang omhoog en soms kwam hij en soms niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:19

Jennyj01 schreef:

Als een paard weinig vacht heeft van het op stal staan en vanaf de herfst een deken op hebben kan ik me zomaar voorstellen dat ze die deken nodig hebben. Sommige andere paarden hebben nu eenmaal ook een deken op. Als het zonder kan ben ik fan, maar als het niet zonder kan dan kan dat niet en is dat ook prima.

Ik vind het wel een gaaf onderzoek ergens, laat echt een begrip van oorzaak-gevolg zien wat paarden niet zouden mogen hebben volgens de meeste mensen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:20

Als mijn paard opgezadeld op de binnenplaats stond, liep hij altijd zelf naar de poort om op buitenrit te gaan.. nooit naar de poort om de bak in te gaan.. hij was dus ook goed in het aangeven van wat hij wil haha..
Heb er dan ook maar een endurance paard van gemaakt ipv een dressuur paard :')

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:27

Haha dat filmpje wat cute! En ik wil ook wel zo'n bordjes systeem, lijkt me toch heel handig voor alles!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:28

Paarden geven nu ook al aan wat ze willen, maar het zou toch geweldig zijn als ze het met een plaatjesboek nog duidelijker kunnen vertellen! En dan over de meest uiteenlopende zaken :) In een ander topic zag ik een videocall met honden, zou leuk zijn als je gebeld wordt door je paard, met het verzoek om naar buiten te gaan :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:29

Mijn paard maakt al jaren zelf de keuze wel of geen deken. Deken hangt naast de poetsplaats. Als ze tijdens het poetsen aan de deken begint te prutsen moet ik ze daarna opleggen. Heb ze dit nog nooit in de zomer zien doen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:31

Ik ben wel benieuwd of de paarden in dit onderzoek dan ook echt aangeven wat ze zelf willen of dat ze eigenlijk aangeven wat ze gewend zijn qua combinatie deken op/af en weersomstandigheden/temperatuur.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:41

Jennyj01 schreef:

Dat was het aller, allereerste waar ik aan dacht. :j :')

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:44

Jennyj01 schreef:

Je kent wel geen parameters, zijn dit allemaal geschoren paarden of deels geschoren paarden of hebben ze allemaal hun vacht nog. De leeftijd van paarden scheelt ook een rol

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:45

Mijn paarden willen de hele dag eten en dat geven ze aan ook.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:45

Cowgirl schreef:
Mijn paarden willen de hele dag eten en dat geven ze aan ook.

Die van mij ook :')

Een deken hollen ze van weg als ze de kans krijgen, alleen de vliegendeken mag ik soms om doen :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:48

Onze ruin weet het in de zomer prima te vertellen, wel of geen vliegenmasker op of een vliegendeken.
Als hij er erg last van heeft weet hij me prima dat te vertellen, ik houd hem de spullen voor en als hij het erg vervelend vindt dan gaat hij er echt voor staan om alles op te doen, anders is hij zo weer vertrokken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:51

horsies5 schreef:
Als mijn paard opgezadeld op de binnenplaats stond, liep hij altijd zelf naar de poort om op buitenrit te gaan.. nooit naar de poort om de bak in te gaan.. hij was dus ook goed in het aangeven van wat hij wil haha..
Heb er dan ook maar een endurance paard van gemaakt ipv een dressuur paard :')

:D Geweldig!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:55

Azmay schreef:
Als een paard weinig vacht heeft van het op stal staan en vanaf de herfst een deken op hebben kan ik me zomaar voorstellen dat ze die deken nodig hebben. Sommige andere paarden hebben nu eenmaal ook een deken op. Als het zonder kan ben ik fan, maar als het niet zonder kan dan kan dat niet en is dat ook prima.

Ik vind het wel een gaaf onderzoek ergens, laat echt een begrip van oorzaak-gevolg zien wat paarden niet zouden mogen hebben volgens de meeste mensen.

Die mensen vergeten dan dat, als een paard geen begrip van oorzaak-gevolg heeft, het onmogelijk te trainen is, want dan kan het ook geen reactie aanleren op een beenhulp of wat voor aanwijzing ook. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:59

Azmay schreef:
Jennyj01 schreef:

En sommige staan 24/7 buiten met een dikke vacht en vragen toch om een deken. :D

Ik vind het verder ook wel leuk dat nu eindelijk bewezen is dat paarden wel degelijk oorzaak-gevolg begrip hebben. Niet meer dan logisch want anders zouden we ze niks kunnen leren... Maar dat begrip gaat dus wel veel verder dan gewoon "als ik dit doe krijg ik lekkers/valt de druk weg"

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:51

Ik ga dit systeem ook eens op mijn man testen...

Wellicht dat we dan wat beter gaan communiceren :o