Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NikkiDeKerf schreef:Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.
Babootje schreef:NikkiDeKerf schreef:Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.
Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.
Percy schreef:Babootje schreef:
Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.
Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.
Dat klopt niet Babootje, dat gaat alleen op voor mensen met alleen een B-rijbewijs. Met een E erachter maakt het niets meer uit. Ikke heeft gelijk en het staat er ook echt.
Babootje schreef:NikkiDeKerf schreef:Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.
Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.
Gloa schreef:Beste Babootje; je haalt 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de regeling 'rijbewijzen' en Ikke heeft het over de regeling 'voertuigen'. Dit zijn 2 verschillende wetboeken.
Bij de regeling rijbewijzen gaat het om de cijfers op papier de ttm die bepaald of jij bestuurder mag zijn van een bepaalde combi.
Bij de regeling voertuigen gaat het erom of de auto de last mag trekken en hierbij gaat het om de werkelijke kilo's. De tmm van de aananger is daarin alleen maar interessant om te bepalen of de aanhanger zelf niet overbeladen is. Ik heb vrij recent nog alle artikelen nagespit (n.a.v. een discussie op een autoforum) en er staat echt helemaal nergens in de wet dat het trekgewicht van een personenauto gelijk of hoger moet zijn dan de tmm van de aanhanger.
Met alle respect maar ook bij het RDW werken heel veel mensen die op dit punt niet verder komen dan dat een klepel bij een klok hoort. Daarnaast mag je voor het terugkeuren van je aanhanger een mooie 90,- bij ze aftikken. Ze hebben er dus ergens wel belang bij dat ze je verkeerd voorlichten.
Detroit schreef:Dan zouden wij ook volgens Babootje rondrijden, terwijl het niet mag. Ik vind het antwoord van 2015 niet echt recentelijk. We leven in 2016 en de regels veranderen nog weleens![]()
Op het RDW staat het volgende:
[ [url=m/cKzpfm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lees: Het werkelijk te trekken gewicht. Ik ga er dus vanuit dat ze het wel degelijk hebben over het werkelijke gewicht ipv de maximaal toegestaande massa van de trailer, aangezien de toegestaande massa geen werkelijk gewicht is. Dit gaat overigens ook gewoon over een B rijbewijs.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx
BMHP schreef:Detroit schreef:Dan zouden wij ook volgens Babootje rondrijden, terwijl het niet mag. Ik vind het antwoord van 2015 niet echt recentelijk. We leven in 2016 en de regels veranderen nog weleens![]()
Op het RDW staat het volgende:
[ [url=m/cKzpfm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lees: Het werkelijk te trekken gewicht. Ik ga er dus vanuit dat ze het wel degelijk hebben over het werkelijke gewicht ipv de maximaal toegestaande massa van de trailer, aangezien de toegestaande massa geen werkelijk gewicht is. Dit gaat overigens ook gewoon over een B rijbewijs.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx
De bepaling voor het rijbewijs is alleen gebaseerd op de TTM, niet op de werkelijke gewichten.
Dus is de TTM van de combinatie 3500 kg of minder mag je dat met rijbewijs B besturen. Is de TTM hoger heb je rijbewijs BE nodig.
Voor alle combinaties geld dat de auto sterk genoeg moet zijn om het werkelijke gewicht te trekken (evenals de trekhaak).
Als jouw combinatie auto en paardentrailer een hoger TTM dan 3500 kg heeft moet je of de aanhanger terugkeuren of rijbewijs BE halen.
Detroit schreef:Ja maar dat weet ik. De discussie ging naar mijn inziens niet over b of be rijbewijs
Babootje schreef:Detroit schreef:Ja maar dat weet ik. De discussie ging naar mijn inziens niet over b of be rijbewijs
Nee het ging over het toegestane te trekken gewicht, maar dat verschilt voor B of BE.
Beste mensen - na alles gelezen te hebben- ben ik om. Blijkbaar zit ik nog met de verouderde informatie
. Neemt niet weg dat het uberhaupt goed is om na te gaan of je verantwoord op weg bent.
![]()
Is dit overigens een Europese regel, of moet je voor het buitenland weer wat anders aanhouden? Ik dacht zoiets te lezen op de ANWB site.
BMHP schreef:Gloa schreef:Beste Babootje; je haalt 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de regeling 'rijbewijzen' en Ikke heeft het over de regeling 'voertuigen'. Dit zijn 2 verschillende wetboeken.
Bij de regeling rijbewijzen gaat het om de cijfers op papier de ttm die bepaald of jij bestuurder mag zijn van een bepaalde combi.
Bij de regeling voertuigen gaat het erom of de auto de last mag trekken en hierbij gaat het om de werkelijke kilo's. De tmm van de aananger is daarin alleen maar interessant om te bepalen of de aanhanger zelf niet overbeladen is. Ik heb vrij recent nog alle artikelen nagespit (n.a.v. een discussie op een autoforum) en er staat echt helemaal nergens in de wet dat het trekgewicht van een personenauto gelijk of hoger moet zijn dan de tmm van de aanhanger.
Met alle respect maar ook bij het RDW werken heel veel mensen die op dit punt niet verder komen dan dat een klepel bij een klok hoort. Daarnaast mag je voor het terugkeuren van je aanhanger een mooie 90,- bij ze aftikken. Ze hebben er dus ergens wel belang bij dat ze je verkeerd voorlichten.
Babootje weet niets over de gegevens van de auto en niets over de gegevens van het rijbewijs van de bestuurder. Babootje verkondigd haar mening maar snapt niet de verschillen in de wettelijke regelingen.
jammer dat de regeling nog altijd voor zoveel onduidelijkheid zorgd.
Fijn dat de ponies er goed vanaf zijn gekomen