Paardentrailer gekanteld op A58

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:01

Vervelend, 1400kg trekgewicht is erg krap voor beladen 2 paards trailer.

Anoniem

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:16

Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'..

Percy

Berichten: 12741
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:21

Sorry hoor, maar ik mag met een gewone auto 2000 kg. trekken, net zoveel als ik met mijn Opel bus mocht trekken.

Heb een lichte trailer dus kom met twee grote paarden rond de 1800 kg. uit. Mijn auto heeft daar geen enkel probleem mee en reken maar dat ik heel wat kilometers heb afgelegd zo.

Maakt totaal niet uit wat met maximale toegestane gewicht is als je met E rijdt.

Mijn auto is zeker niet de enige niet bus of vierwieldrive die zoveel mag trekken.

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:23

Sorry Ikke, als ik de artikelen die jij aanhaalt nog eens lees, lees ik hem niet anders.
De regel gaat uit van de daadwerkelijke MAXIMUM massa van de trailer (zoals de fabrikant dat meldt op het kenteken). Dat is wat anders dan het daadwerkelijke gewicht. (Artikel 5.18.18a).
Lees hem nog maar een keer opnieuw.

@ Santos, dat hoeft niet maar op zich is zo'n discussie toch nuttig? Teveel mensen zie ik op weg gaan met een trailer terwijl de auto die ze ervoor hebben staan er niet geschikt voor is. Als je dan een ongeluk krijgt, zoals in de OP dan ben je in feite niet verzekerd, dat moet je je wel realiseren.

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:26

NikkiDeKerf schreef:
Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.


Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:27

Percy schreef:
Maakt totaal niet uit wat met maximale toegestane gewicht is als je met E rijdt.


En ook dat is niet waar. Hierboven al uitgelegd wat het verschil is tussen B en E.

Percy

Berichten: 12741
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:28

Babootje schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.


Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.


Dat klopt niet Babootje, dat gaat alleen op voor mensen met alleen een B-rijbewijs. Met een E erachter maakt het niets meer uit. Ikke heeft gelijk en het staat er ook echt.

Percy

Berichten: 12741
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:29

Percy schreef:
Babootje schreef:

Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.


Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.


Dat klopt niet Babootje, dat gaat alleen op voor mensen met alleen een B-rijbewijs. Met een E erachter maakt het niets meer uit. Ikke heeft gelijk en het staat er ook echt.


edit: dit gaat dan wel tot 4250 kg. Zei ik het nog fout.

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:06

Ik heb mijn trailer wel al een tijdje geleden gekocht en me er toen behoorlijk in verdiept.

Ik nog wat verder gegoogled en kwam op deze vergelijkbare (vrij recente) informatie van het RDW.
Zou toch raar zijn als het RDW zn info niet goed heeft?

vraag aan RDW:

Vraag/Opmerking : Een lastige vraag over het rijden met een aanhanger, wat is wettelijk toegestaan....zodat de verzekering dit ook dekt : Ik ben in het bezit van rijbewijs BE (jan 2013). De auto mag volgens specificatie 1270 kg geremd trekken. De aanhanger heeft een maximum massa (leeg gewicht + maximum lading) van 1600 kg. Mag ik met deze combinatie rijden, als ik het totaalgewicht van de aanhanger onder de 1270 kg houd?


antwoord RDW:
-----Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten, of u met een trekkend voertuig mag rijden met een aanhanger erachter waarvan de maximum massa hoger is dan toegestaan, maar waarvan u de belading onder de wettelijke toegestane maximummassa houdt. U geeft aan, dat u het rijbewijs met categorie BE heeft.

U heeft geen kentekennummers doorgegeven, dus ik geef u de volgende informatie op basis van uw gegevens;

Omdat het gewicht van de aanhanger te hoog is, mag u niet met het voertuig met het door u genoemde kenteken en de aanhanger rijden. Wilt u toch met de aanhanger rijden dan is het mogelijk de zogenaamde ‘toegestane maximum massa’ (TMM) te verlagen. Dit houdt in dat het gewicht dat met de aanhanger mag worden vervoerd lager wordt.

Als u de toegestane maximum massa van uw aanhanger wilt laten verlagen hoeft u het voertuig niet te laten keuren. U kunt dan het kentekenbewijs door de RDW laten aanpassen.

Beantwoord door HBUK op 11-11-2015

Brainless

Berichten: 30288
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:23

Babootje schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Er is natuurlijk wel verschil tussen een shetlander en pony, of 2 paarden, in een 'beladen 2 paards trailer'.


Het maakt niet uit wat erin staat, men gaat uit van de toegestane maximale massa (dus wat de trailer maximaal kan laden) en er is nog een verschil tussen geremd of ongeremd. Meer niet.

Dat geld alleen voor B...
Met E gaat het erom wat er echt achter hangt.
Staat zelfs duidelijk op jouw plaatje.

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:30


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:42

Vanuit mijn zeer recente auto theorie boek:

Afbeelding

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:48

Bedankt LinSa.
Mijn ouwe ogen kunnen dat alleen helaas niet lezen :+ :+

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:51

Even afbeelding aanklikken, dan kan je inzoomen en is het prima te lezen :D

Brainless

Berichten: 30288
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:53

Babootje schreef:
Bedankt LinSa.
Mijn ouwe ogen kunnen dat alleen helaas niet lezen :+ :+

8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:53

Beste Babootje; je haalt 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de regeling 'rijbewijzen' en Ikke heeft het over de regeling 'voertuigen'. Dit zijn 2 verschillende wetboeken.

Bij de regeling rijbewijzen gaat het om de cijfers op papier de ttm die bepaald of jij bestuurder mag zijn van een bepaalde combi.

Bij de regeling voertuigen gaat het erom of de auto de last mag trekken en hierbij gaat het om de werkelijke kilo's. De tmm van de aananger is daarin alleen maar interessant om te bepalen of de aanhanger zelf niet overbeladen is. Ik heb vrij recent nog alle artikelen nagespit (n.a.v. een discussie op een autoforum) en er staat echt helemaal nergens in de wet dat het trekgewicht van een personenauto gelijk of hoger moet zijn dan de tmm van de aanhanger.

Met alle respect maar ook bij het RDW werken heel veel mensen die op dit punt niet verder komen dan dat een klepel bij een klok hoort. Daarnaast mag je voor het terugkeuren van je aanhanger een mooie 90,- bij ze aftikken. Ze hebben er dus ergens wel belang bij dat ze je verkeerd voorlichten.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:06

Gloa schreef:
Beste Babootje; je haalt 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de regeling 'rijbewijzen' en Ikke heeft het over de regeling 'voertuigen'. Dit zijn 2 verschillende wetboeken.

Bij de regeling rijbewijzen gaat het om de cijfers op papier de ttm die bepaald of jij bestuurder mag zijn van een bepaalde combi.

Bij de regeling voertuigen gaat het erom of de auto de last mag trekken en hierbij gaat het om de werkelijke kilo's. De tmm van de aananger is daarin alleen maar interessant om te bepalen of de aanhanger zelf niet overbeladen is. Ik heb vrij recent nog alle artikelen nagespit (n.a.v. een discussie op een autoforum) en er staat echt helemaal nergens in de wet dat het trekgewicht van een personenauto gelijk of hoger moet zijn dan de tmm van de aanhanger.

Met alle respect maar ook bij het RDW werken heel veel mensen die op dit punt niet verder komen dan dat een klepel bij een klok hoort. Daarnaast mag je voor het terugkeuren van je aanhanger een mooie 90,- bij ze aftikken. Ze hebben er dus ergens wel belang bij dat ze je verkeerd voorlichten.


Babootje weet niets over de gegevens van de auto en niets over de gegevens van het rijbewijs van de bestuurder. Babootje verkondigd haar mening maar snapt niet de verschillen in de wettelijke regelingen.

jammer dat de regeling nog altijd voor zoveel onduidelijkheid zorgd.

Fijn dat de ponies er goed vanaf zijn gekomen

Detroit
Berichten: 2794
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:22

Dan zouden wij ook volgens Babootje rondrijden, terwijl het niet mag. Ik vind het antwoord van 2015 niet echt recentelijk. We leven in 2016 en de regels veranderen nog weleens :o

Op het RDW staat het volgende:

Afbeelding

Lees: Het werkelijk te trekken gewicht. Ik ga er dus vanuit dat ze het wel degelijk hebben over het werkelijke gewicht ipv de maximaal toegestaande massa van de trailer, aangezien de toegestaande massa geen werkelijk gewicht is. Dit gaat overigens ook gewoon over een B rijbewijs.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:58

Detroit schreef:
Dan zouden wij ook volgens Babootje rondrijden, terwijl het niet mag. Ik vind het antwoord van 2015 niet echt recentelijk. We leven in 2016 en de regels veranderen nog weleens :o

Op het RDW staat het volgende:

[ [url=m/cKzpfm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lees: Het werkelijk te trekken gewicht. Ik ga er dus vanuit dat ze het wel degelijk hebben over het werkelijke gewicht ipv de maximaal toegestaande massa van de trailer, aangezien de toegestaande massa geen werkelijk gewicht is. Dit gaat overigens ook gewoon over een B rijbewijs.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx


De bepaling voor het rijbewijs is alleen gebaseerd op de TTM, niet op de werkelijke gewichten.
Dus is de TTM van de combinatie 3500 kg of minder mag je dat met rijbewijs B besturen. Is de TTM hoger heb je rijbewijs BE nodig.

Voor alle combinaties geld dat de auto sterk genoeg moet zijn om het werkelijke gewicht te trekken (evenals de trekhaak).

Als jouw combinatie auto en paardentrailer een hoger TTM dan 3500 kg heeft moet je of de aanhanger terugkeuren of rijbewijs BE halen.

Detroit
Berichten: 2794
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:14

BMHP schreef:
Detroit schreef:
Dan zouden wij ook volgens Babootje rondrijden, terwijl het niet mag. Ik vind het antwoord van 2015 niet echt recentelijk. We leven in 2016 en de regels veranderen nog weleens :o

Op het RDW staat het volgende:

[ [url=m/cKzpfm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lees: Het werkelijk te trekken gewicht. Ik ga er dus vanuit dat ze het wel degelijk hebben over het werkelijke gewicht ipv de maximaal toegestaande massa van de trailer, aangezien de toegestaande massa geen werkelijk gewicht is. Dit gaat overigens ook gewoon over een B rijbewijs.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx


De bepaling voor het rijbewijs is alleen gebaseerd op de TTM, niet op de werkelijke gewichten.
Dus is de TTM van de combinatie 3500 kg of minder mag je dat met rijbewijs B besturen. Is de TTM hoger heb je rijbewijs BE nodig.

Voor alle combinaties geld dat de auto sterk genoeg moet zijn om het werkelijke gewicht te trekken (evenals de trekhaak).

Als jouw combinatie auto en paardentrailer een hoger TTM dan 3500 kg heeft moet je of de aanhanger terugkeuren of rijbewijs BE halen.

Ja maar dat weet ik. De discussie ging naar mijn inziens niet over b of be rijbewijs

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Paardentrailer gekanteld op A58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:35

De discussie starte met de opmerking van Babootje dat de auto de trailer niet mocht trekken

Babootje

Berichten: 28593
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:42

Detroit schreef:
Ja maar dat weet ik. De discussie ging naar mijn inziens niet over b of be rijbewijs


Nee het ging over het toegestane te trekken gewicht, maar dat verschilt voor B of BE.

Beste mensen - na alles gelezen te hebben :Y) - ben ik om. Blijkbaar zit ik nog met de verouderde informatie 8-) . Neemt niet weg dat het uberhaupt goed is om na te gaan of je verantwoord op weg bent. :j

Is dit overigens een Europese regel, of moet je voor het buitenland weer wat anders aanhouden? Ik dacht zoiets te lezen op de ANWB site.

Percy

Berichten: 12741
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:52

Beter ten halve gekeerd ;) Altijd fijn als mensen zoiets kunnen toegeven. Volgens mij is het Europees want voor zover ik weet is het hier in België ook zo maar je brengt me aan het twijfelen, ga het eens nakijken.

Dacht wel dat Europa deze regels met elkaar hadden afgesproken.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:02

Babootje schreef:
Detroit schreef:
Ja maar dat weet ik. De discussie ging naar mijn inziens niet over b of be rijbewijs


Nee het ging over het toegestane te trekken gewicht, maar dat verschilt voor B of BE.

Beste mensen - na alles gelezen te hebben :Y) - ben ik om. Blijkbaar zit ik nog met de verouderde informatie 8-) . Neemt niet weg dat het uberhaupt goed is om na te gaan of je verantwoord op weg bent. :j

Is dit overigens een Europese regel, of moet je voor het buitenland weer wat anders aanhouden? Ik dacht zoiets te lezen op de ANWB site.

Het kan zijn dat het in sommige buitenlanden anders is (ik heb geen concrete voorbeelden) maar in de basis is het wel een Europese regel.
Bedenk echter dat bijvoorbeeld Zwitserland niet in de Europese unie zit!

Tot slot is het inderdaad heel verstandig om te weten waar je mee bezig bent voordat je op pad gaat.
In de FAQ TAO staat duidelijk beschreven hoe de regels zitten, zowel voor de auto (voertuigreglement, zie eerdere art.) en het rijbewijs (reglement rijbewijzen, met name art 15).

Blackberry28

Berichten: 2983
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:10

BMHP schreef:
Gloa schreef:
Beste Babootje; je haalt 2 dingen door elkaar. Jij hebt het over de regeling 'rijbewijzen' en Ikke heeft het over de regeling 'voertuigen'. Dit zijn 2 verschillende wetboeken.

Bij de regeling rijbewijzen gaat het om de cijfers op papier de ttm die bepaald of jij bestuurder mag zijn van een bepaalde combi.

Bij de regeling voertuigen gaat het erom of de auto de last mag trekken en hierbij gaat het om de werkelijke kilo's. De tmm van de aananger is daarin alleen maar interessant om te bepalen of de aanhanger zelf niet overbeladen is. Ik heb vrij recent nog alle artikelen nagespit (n.a.v. een discussie op een autoforum) en er staat echt helemaal nergens in de wet dat het trekgewicht van een personenauto gelijk of hoger moet zijn dan de tmm van de aanhanger.

Met alle respect maar ook bij het RDW werken heel veel mensen die op dit punt niet verder komen dan dat een klepel bij een klok hoort. Daarnaast mag je voor het terugkeuren van je aanhanger een mooie 90,- bij ze aftikken. Ze hebben er dus ergens wel belang bij dat ze je verkeerd voorlichten.


Babootje weet niets over de gegevens van de auto en niets over de gegevens van het rijbewijs van de bestuurder. Babootje verkondigd haar mening maar snapt niet de verschillen in de wettelijke regelingen.

jammer dat de regeling nog altijd voor zoveel onduidelijkheid zorgd.

Fijn dat de ponies er goed vanaf zijn gekomen


Wat de gegevens van de auto betreft :) :
De auto mag 1400 kg trekken en de trailer weegt leeg 690 kg en de toegestane max. massa van de trailer is 2000kg.