Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:33

Kan niet quoten maar je moet zelfs een percentage van je inkomen (gemeente afhankekelijk ongeveer 40/60 procent) uit dat agrarisch bedrijf halen. Dat lukt meestal niet met 1 euro.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:34

6 hectare is idd een groot deel water...

Afbeelding

Ik heb er een aantal jaar geleden nog een wedstrijd georganiseerd, vond het toen al erg verouderd. Donkere gangen, kleine stallen. Denk dat er heel wat aan moet gebeuren...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:35

smurffie schreef:
Cowboy55 schreef:

Prima. Dan heb ik een pension.....voor 1 paard....het mijne.
Ik schenk het beest aan dochterlief onder de verplichting dat ze bij mijn pensionstalling moet blijven.
Huurprijs stalling inclusief alles Euro 1 per maand.
Nou jij weer...... :D

Niet rot bedoelt maar je snapt er dus niks van. Als je agrarische bestemming veehouderrij is zul je meer dan 1 paard in pension moeten hebben om aan de eisen te voldoen. Tot 8 of 9 (verschillend in regio en hoogte) is hobbymatig. Daar gaat het bestemmingsplan niet mee akkoord. Het is niet zo makkelijk als je denkt om zo'n bedrijventerrein groot te houden.

Mijn 'oplossing' was een beetje 'tongue in cheek'. Zo makkelijk zal het niet zijn, dat snap ik ook wel. Maar het is zeker niet onmogelijk en ook niet zo enorm moeilijk om aan de minimale eisen te voldoen. Het is meer een kwestie van 'denk je in kansen of denk je in bedreigingen'.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:37

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:40

Als ik zo de foto zie, zie ik genoeg mogelijkheden. Er zal veel gedaan moeten worden, zodra je dit in eigen hand kunt houden en zo min mogelijk uitbesteed, kun je de kosten aardig drukken.

Het is dat ik het geld niet heb, maar voor mij zou dit een droomlocatie zijn.

Opknappen kunnen we zelf en de groenstroken lenen zicht uitermate goed voor, om paddock paradise van te kunnen maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:44

myk_en_shant schreef:
Als ik zo de foto zie, zie ik genoeg mogelijkheden. Er zal veel gedaan moeten worden, zodra je dit in eigen hand kunt houden en zo min mogelijk uitbesteed, kun je de kosten aardig drukken.

Het is dat ik het geld niet heb, maar voor mij zou dit een droomlocatie zijn.

Opknappen kunnen we zelf en de groenstroken lenen zicht uitermate goed voor, om paddock paradise van te kunnen maken.

Dat bedoel ik dus. Je zou je zelfs nog kunnen afvragen of er een verplichting is om die vijver aan te houden ('in deze gevaarlijke tijden van Tijgermuggen' zou je zelfs eens kunnen checken of het dichtgooien van de vijver subsidiabel is in het kader van de volksgezondheid. Ja, ik denk echt in kansen :D )......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 08-09-16 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:45

Wauw, wat een heerlijk domein.
Ik vind de prijs ook belachelijk laag...

Dat ze zoiets hier in BE maar eens zouden verkopen. I'm in!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:48

Als ik de funda foto's zie, is het voornamelijk likkie verf, bossen snoeien en ruimere boxen neerzetten.
Bij de woning is het meer de gevel zandstralen en opnieuw invoegen en de binnenkant want modernisering, al ben ik absoluut meer van de klasieke stijl , dan de moderne.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:52

Ik ben daar 16 -17 jaar geleden geweest... Toen was het al oud. Een Western manege als ik het goed herinner. We hebben een buitenrit gemaakt, prachtige natuur en uitrijmogelijkheden.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:54

Ik ben hier ooit op ponykamp geweest....ergens rond 1991-1992 (Voelt zich oud).
Toen waren er IJslanders en westernpaarden volgens mij.... wat was dat leuk..............

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:55

Ook al is het oud, met een opknapbeurtje kun je daar echt weer iets moois van maken.
Dammm, nu zit ik al vol met ideeën als ik die locatie zou kunnen kopen, toch maar weer verder dromen. Ooit komt er eens mijn dag ...

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:56

Ik ben er gaan kijken bij de kijkdag voor de veiling, maar met een likje verf ga je het echt niet redden! Het spul is echt in verval geraakt de laatste jaren.

Het gaat over ruim 5 hectare terrein, met vooral bebouwing en waterpartijen. Al met al heb je een kleine 1,5 hectare weiland. Das in mijn beleving veel te weinig om een paardenbedrijf mee te houden.
Oorspronkelijk zat er veel meer grond bij, maar dat is in de loop der jaren verkocht aan andere partijen.
Midden op het terrein staan ook nog een aantal woningen (op hun eigen grond) met recht van overpad.

Al met al... heeeeeeel veel werk, heeeeeel veel kosten en in mijn ogen niet geschikt als agrarisch bedrijf. Maar goed, er is toch iemand die het geld er voor neer wilde leggen en nog een zakje duiten overheeft om er wat van te maken. En dan heeft ie wel een prachtige locatie en een heel mooie binnenbak!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:00

Wauw! Vind die vijver fantastisch <3 zie me al zwemmen met de paarden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:02

Wij hebben een veel kleinere vijver bij ons huis en dichtgooien zou al 10000 euro aan gele grond kosten. Loonwerk niet meegerekend.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:02

Jadybabe schreef:
Wauw! Vind die vijver fantastisch <3 zie me al zwemmen met de paarden.

Je kan er alleen bijna niet komen, de grond naast de vijver is namelijk niet (meer) van Roswold, alleen het smalle strookje zand. :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:03

Kirrr schreef:

Over die 4,4 ton komen nog de BTW, kosten koper (oa notaris enz) en de veilingkosten.
Dan zit je zo op de 5,5 ton.
En dan heb je een pand gekocht die nog volledig gerenoveerd moet worden.

Zoals ik lees zit er ook nog veel asbest in/op het pand en die moet ook nog verwijderd worden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:04

Brainless schreef:
Kirrr schreef:

Over die 4,4 ton komen nog de BTW, kosten koper (oa notaris enz) en de veilingkosten.
Dan zit je zo op de 5,5 ton.
En dan heb je een pand gekocht die nog volledig gerenoveerd moet worden.

Zoals ik lees zit er ook nog veel asbest in/op het pand en die moet ook nog verwijderd worden.

Ja denk dat je totaal meer dan een miljoen kwijt bent.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:16

Ik blijf bij mijn standpunt.
Als je de prijzen in BE bekijkt.. en bij die bedragen komen ook nog beschrijf en andere kosten.
Meeste gebouwen zit ook vol asbest.
Iets dat gerenoveerd is koop je niet onder 1,5 miljoen.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:19

Kirrr schreef:
Als je de prijzen in BE bekijkt.. en bij die bedragen komen ook nog beschrijf en andere kosten.

Denk dat je de prijzen in Noord Nederland uberhaupt niet kan vergelijken met andere delen van het land/België.
Wat je wel moet meenemen, is dat in Nederland alle asbestdaken vervangen moeten zijn in 2024. Een kostenpost die je dus zeker niet kan vergeten. Een snel rekensommetje geeft dat er bij Rosworld circa 2000m2 asbest weg moet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:26

Oh heb daar echt (voor mijn gevoel) tig jaar geleden 2 of 3 keer Ijslander kamp gedaan. Toen kon je western of ijslander kamp doen. Was toen echt heel erg leuk. Zonde dat het zo gelopen is daar. Zwemmen was ook super met de paardjes. En de omgeving met de buitenritten was schitterend.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:27

Siesje80 schreef:
Kirrr schreef:

Denk dat je de prijzen in Noord Nederland uberhaupt niet kan vergelijken met andere delen van het land/België.
Wat je wel moet meenemen, is dat in Nederland alle asbestdaken vervangen moeten zijn in 2024. Een kostenpost die je dus zeker niet kan vergeten. Een snel rekensommetje geeft dat er bij Rosworld circa 2000m2 asbest weg moet.

De discussie is theoretisch, maar zover mij bekend is het NU nog zo dat alleen de asbest die in de omgeving kan komen verwijderd moet worden. Daar heeft de provincie (in elk geval onze provincie) een subsidiepot voor.

Daarnaast zou er een voorstel op EU niveau zijn om (ergens rond 2024/2025) ook alle andere asbest te weren. Een voorstel......of hebben ze tijdens mijn vakantie een besluit genomen? De laatste info die ik heb is 4 weken oud. Dat EU besluit wil ik overigens graag eens uitgevoerd zien worden in (pak 'm beet) Portugal, Spanje, Griekenland......

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:48

friesam schreef:
http://www.fundalandelijk.nl/agrarische ... s/#foto-31

veel groen water en stallen klein en redelijk waardeloos zo te zien maar de woning en rijhal valt wel mee.

Vindt de woning inderdaad ook wel heel erg meevallen.
Stallen etc hebben wel heel wat onderhoudt nodig..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:55

Kirrr schreef:

Hier in het noorden is alles veel goedkoper dan in het midden/zuiden.

Even ter vergelijk... onze tussenwoning (op totaal 110m2) in Ermelo bracht 225 op (6 jaar geleden) en voor 50 meer hebben wij hier een vrijstaande woning met 7700 m2 grond.
Voor 4 ton heb je hier echt een flinke boerderij met stallen en grond.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:16

CurlyCoat schreef:
friesam schreef:
http://www.fundalandelijk.nl/agrarische ... s/#foto-31

veel groen water en stallen klein en redelijk waardeloos zo te zien maar de woning en rijhal valt wel mee.

Vindt de woning inderdaad ook wel heel erg meevallen.
Stallen etc hebben wel heel wat onderhoudt nodig..

Het valt niet mee. Echt niet.
Hele kuddes pony's liepen in de binnenbakken, die bodem is echt naar z'n grootje.
Het is echt donker, klein, ontzettend oud en krakkemikkig.

Om over de asbest maar niet te spreken.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:17