Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Judith_VB schreef:Een klophengst is en blijft nog steeds een hengst. Hij mist niets het is alleen niet zichtbaar.
LindyH schreef:Ayasha schreef:Naar wat ik gehoord heb kan dat ook via de moeder. Heb nog van mensen gehoord die een merrie hadden waarvan elk hengstveulen klophengst was/werd ongeacht de vader.
Ah thanks. Dat bevestigt mijn beslissing om haar niet meer als fokmerrie te gebruiken. Twee klophengstjes en een merrietje heeft ze gehad.
Ayasha schreef:LindyH schreef:Ah thanks. Dat bevestigt mijn beslissing om haar niet meer als fokmerrie te gebruiken. Twee klophengstjes en een merrietje heeft ze gehad.
'Van verhalen' is natuurlijk niet wetenschappelijk maar miss weet een bokker wel het wetenschappelijke erachter?
Ik heb het alleen nog gehoord maar het kán ook toeval zijn. Mijn ex-klophengst (nu ruin)heeft nl een volle broer die ggk is.
Toydoll schreef:Klophengst zijn dus absoluut niet lastiger dan hengsten, het zijn gewoon hengsten! Sterker, soms zijn ze iets makkelijker omdat er iets minder hormoon productie is.
Ik gok dat die fabel de wereld in is gekomen omdat men ze vergelijkt met ruinen.
.
NatasjavE schreef:Toydoll schreef:Klophengst zijn dus absoluut niet lastiger dan hengsten, het zijn gewoon hengsten! Sterker, soms zijn ze iets makkelijker omdat er iets minder hormoon productie is.
Ik gok dat die fabel de wereld in is gekomen omdat men ze vergelijkt met ruinen.
.
Ik lees overal dat ze lastiger zijn door MEER hormoonproductie bij de inwendige bal.
elenaMM77 schreef:lijkt mij toch een van de dingen die je checkt als je persee een hengst wilt hebben..
dat er 2 van zijn, dat ze een beetje gelijk zijn, dat er niet een soort kanonskogel onderhangt, maar dat ze soepel lijken etc etc etc..
eentje missen zou mij toch direct opvallen als ik persee een hengst wilde hebben.
Toydoll schreef:Wat een onzin reacties worden hier gegeven zeg!
A een cryptorch is gewoon 100% hengst hoor!!! Hij heeft gewoon twee functionele ballen, alleen meestal 1 en soms twee niet aan de buitenkant.
Sperma kwaliteit van de binnenbal is slecht, maar de buitenbal werkt gewoon goed!
Afhankelijk van de locatie van de binnenbal is hormoonproductie ook wat lager (de binnenbal verschrompelt soms)
Klophengst zijn dus absoluut niet lastiger dan hengsten, het zijn gewoon hengsten! Sterker, soms zijn ze iets makkelijker omdat er iets minder hormoon productie is.
Klophengst is dus ook niet balloos!
En als laatste, dat hoef je echt niet zo duidelijk te zien hoor. Mijne was ook klophengst. Bij castratie kwamen ze er pas achter. N had ik wel mijn vermoedens, maar het was niet zo duidelijk.
Natuurlijk als je door dierenarts onderzoek laat doen moet hij dat checken, maar als t dier niet aan z'n ballen laat zitten/kijken wordt t lastig.
Overigens is er ook geen verhoogd risico op kanker, alleen als er iets ontwikkelt zie je het altijd te laat.
Maar de operatie geeft meer risico dan het risico op kanker, dus dat is nog altijd niet t goede argument.
En erfelijk, tja, boeiend? Liever klophengst dan spat of zwakke pezen en daar kijkt niemand naar als ze fokken....
Al mijn beestjes zijn cryptorch tot nu toe en t hinderd ze niet hoor.