Duitsland: dure hengst blijkt klophengst te zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Duitsland: dure hengst blijkt klophengst te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:33

lijkt mij toch een van de dingen die je checkt als je persee een hengst wilt hebben..
dat er 2 van zijn, dat ze een beetje gelijk zijn, dat er niet een soort kanonskogel onderhangt, maar dat ze soepel lijken etc etc etc..

eentje missen zou mij toch direct opvallen als ik persee een hengst wilde hebben.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:40

Shirley schreef:
Het is altijd gemakkelijker om de bal bij een ander te leggen ;)

:')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:40

Judith_VB schreef:
Een klophengst is en blijft nog steeds een hengst :+ . Hij mist niets het is alleen niet zichtbaar.

Een klophengst dekt wel veel moeilijker. Ik geloof dat de spermakwaliteit minder is. Over het algemeen wordt een klophengst gezien als niet geschikt om mee te dekken, omdat de kans dat het een veulen oplevert een stuk kleiner is. Hoe veel kleiner verschilt natuurlijk per paard. Blijkbaar is het bij deze hengst nog redelijk in orde, maar verkopen als dekhengst wordt heel lastig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:43

LindyH schreef:
Ayasha schreef:
Naar wat ik gehoord heb kan dat ook via de moeder. Heb nog van mensen gehoord die een merrie hadden waarvan elk hengstveulen klophengst was/werd ongeacht de vader.

Ah thanks. Dat bevestigt mijn beslissing om haar niet meer als fokmerrie te gebruiken. Twee klophengstjes en een merrietje heeft ze gehad.

'Van verhalen' is natuurlijk niet wetenschappelijk maar miss weet een bokker wel het wetenschappelijke erachter?
Ik heb het alleen nog gehoord maar het kán ook toeval zijn. Mijn ex-klophengst (nu ruin)heeft nl een volle broer die ggk is.

De bal hoort buiten het lichaam dus het sperma zit te warm. Bovendien zijn er DA's die beweren dat het een verhoogd risico op tumoren geeft. Maar verminderde vruchtbaarheid is dus niet het enige (vermoedelijke) risico. + het erfelijke verhaal, het is nl. Wel erfelijk maar in welke mate weet ik niet zeker. Maar dat maakt het fokken met een klophengst iig ook minder aantrekkelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:49

Ayasha schreef:
LindyH schreef:
Ah thanks. Dat bevestigt mijn beslissing om haar niet meer als fokmerrie te gebruiken. Twee klophengstjes en een merrietje heeft ze gehad.

'Van verhalen' is natuurlijk niet wetenschappelijk maar miss weet een bokker wel het wetenschappelijke erachter?
Ik heb het alleen nog gehoord maar het kán ook toeval zijn. Mijn ex-klophengst (nu ruin)heeft nl een volle broer die ggk is.

Tuurlijk kan het toeval zijn, maar ik ben allang blij dat het geen compleet idioot idee is dat het ook via de moeder zou kunnen lopen. :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 05:25

Wat een onzin reacties worden hier gegeven zeg!

A een cryptorch is gewoon 100% hengst hoor!!! Hij heeft gewoon twee functionele ballen, alleen meestal 1 en soms twee niet aan de buitenkant.

Sperma kwaliteit van de binnenbal is slecht, maar de buitenbal werkt gewoon goed!

Afhankelijk van de locatie van de binnenbal is hormoonproductie ook wat lager (de binnenbal verschrompelt soms)

Klophengst zijn dus absoluut niet lastiger dan hengsten, het zijn gewoon hengsten! Sterker, soms zijn ze iets makkelijker omdat er iets minder hormoon productie is.
Ik gok dat die fabel de wereld in is gekomen omdat men ze vergelijkt met ruinen.

Klophengst is dus ook niet balloos!

En als laatste, dat hoef je echt niet zo duidelijk te zien hoor. Mijne was ook klophengst. Bij castratie kwamen ze er pas achter. N had ik wel mijn vermoedens, maar het was niet zo duidelijk.

Natuurlijk als je door dierenarts onderzoek laat doen moet hij dat checken, maar als t dier niet aan z'n ballen laat zitten/kijken wordt t lastig.

Overigens is er ook geen verhoogd risico op kanker, alleen als er iets ontwikkelt zie je het altijd te laat.
Maar de operatie geeft meer risico dan het risico op kanker, dus dat is nog altijd niet t goede argument.

En erfelijk, tja, boeiend? Liever klophengst dan spat of zwakke pezen en daar kijkt niemand naar als ze fokken....

Al mijn beestjes zijn cryptorch tot nu toe en t hinderd ze niet hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:45

Toydoll schreef:
Klophengst zijn dus absoluut niet lastiger dan hengsten, het zijn gewoon hengsten! Sterker, soms zijn ze iets makkelijker omdat er iets minder hormoon productie is.
Ik gok dat die fabel de wereld in is gekomen omdat men ze vergelijkt met ruinen.

.

Ik lees overal dat ze lastiger zijn door MEER hormoonproductie bij de inwendige bal.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:15

NatasjavE schreef:
Toydoll schreef:

.

Ik lees overal dat ze lastiger zijn door MEER hormoonproductie bij de inwendige bal.

Wilde ik ook zeggen... Misschien dat zolang ze nog jong zijn makkelijker zijn maar als eenmaal die hormenen naar boven komen..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:08

[*]
elenaMM77 schreef:
lijkt mij toch een van de dingen die je checkt als je persee een hengst wilt hebben..
dat er 2 van zijn, dat ze een beetje gelijk zijn, dat er niet een soort kanonskogel onderhangt, maar dat ze soepel lijken etc etc etc..

eentje missen zou mij toch direct opvallen als ik persee een hengst wilde hebben.

maar mevrouw wilde ws helemaal geen hengst hebben...mevrouw had alleen gehoopt dat dochterlief hem naar een hoger niveau zou rijden en er winst uit te kunnen slaan...nu dit niet lukt probeert ze zo haar geld terug te halen...ze geeft zelfaan dat da hem destijds niet uitgebreid onderzocht heeft omdat ie te zenuwachtig was...als zij dan toch akkoord gaat met de keuring zoals ie toen gedaan is moet ze niet naderhand piepen. Dit is gewoon zoeken naar iets om geld uit te slaan...bah...misselijk figuur.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:16

waarom verbaast mij niet dat dit weer in duitsland gebeurt........... >;)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:19

Captain schreef:
Ballen!

Ik bedoel.. balen. :=

Like! :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:19

Tja dat is slordig, maar waar was de persoon met zijn hoofd toen hij het paard kocht?
een woord: opmerkelijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:40

kwita schreef:
Tja dat is slordig, maar waar was de persoon met zijn hoofd toen hij het paard kocht?
een woord: opmerkelijk!

Ja en na iedere dekking word het hele handeltje toch schoon gemaakt???

Lijkt mij dat je dan ook ziet dat het er anders uit ziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:04

Toydoll schreef:
Wat een onzin reacties worden hier gegeven zeg!

A een cryptorch is gewoon 100% hengst hoor!!! Hij heeft gewoon twee functionele ballen, alleen meestal 1 en soms twee niet aan de buitenkant.

Sperma kwaliteit van de binnenbal is slecht, maar de buitenbal werkt gewoon goed!

Afhankelijk van de locatie van de binnenbal is hormoonproductie ook wat lager (de binnenbal verschrompelt soms)

Klophengst is dus ook niet balloos!

En als laatste, dat hoef je echt niet zo duidelijk te zien hoor. Mijne was ook klophengst. Bij castratie kwamen ze er pas achter. N had ik wel mijn vermoedens, maar het was niet zo duidelijk.

Natuurlijk als je door dierenarts onderzoek laat doen moet hij dat checken, maar als t dier niet aan z'n ballen laat zitten/kijken wordt t lastig.

Overigens is er ook geen verhoogd risico op kanker, alleen als er iets ontwikkelt zie je het altijd te laat.
Maar de operatie geeft meer risico dan het risico op kanker, dus dat is nog altijd niet t goede argument.

En erfelijk, tja, boeiend? Liever klophengst dan spat of zwakke pezen en daar kijkt niemand naar als ze fokken....

Al mijn beestjes zijn cryptorch tot nu toe en t hinderd ze niet hoor.

Je laatste zin maakt de gehele post ietwat ongeloofwaardig eigenlijk.

Tumogroei is niet per definitie kanker, wel kan ook een goedaardige tumor behoorlijk in de weg gaan zitten. Vrijwel elke DA heeft het over de verhoogde kans op tumor-groei. Niemand hier beweerd dat een klophengst bal-loos is. Voelen doe je het sowieso. Je zal een hengst hoe dan ook toch gewend moeten maken dat je daar ook wel eens komt al is het maar om de slurf eens proper te maken zodat daar geen ontstekingen komen. Als dat niet kan ben je sowieso al stappen aan het over slaan. En voelen kan je het sowieso of er 1 of twee ballen hangen.

Ik heb ook enkel nog maar van DA's gehoord dat ze moeilijker zijn/meer last van zichzelf hebben omwille van hoger testosteron omdat die bal(len) eigenlijk te warm zit(ten).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:52

Een hengst met last van de blinde darm zal z'n rechtertestikel optrekken omdat hij gaat krampen aan de rechterzijde van de flank.
Wellicht is dat hier ook wel het geval geweest?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:07

Heb je ook een klophengst als bij (vroege) castratie één van de ballen bij het paard niet geheel/goed/helemaal niet verwijderd blijkt te zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:47

Dan heb je een klopruin ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:50

een ruin met 1 bal nog binnen lijkt mij gewoon een hengst, omdat de bal binnen zit een klophengst?