Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gladijs schreef:mooney schreef:Mooie informatieve video inderdaad.
Ik dacht dat jij ook een IJslander had Gladijs? (Of denk ik dat vanwege je naam?)
Ik heb een halvekruising IJslanders new forest.
Mijn naam komt van mijn tinker, zij heet Gladys en ze werd altijd Gladijs genoemd, vandaar
fohadie schreef:Zeker leuk filmpje! Alleen een klein puntje: Jammer dat er niet uitgelegd wordt HOE je gaat tolten. Ik dacht nl dat de paarden dit automatisch deden en kwam in IJsland van een koude kermis thuis. Lang niet alle paarden hebben een natuurlijke tolt en hoe er in IJsland uitgelegd wordt hoe je het paard vraagt in deze gang te gaan vond ik persoonlijk behoorlijk onnatuurlijk aanvoelen ter vergelijking met " onze" Engelse manier van rijden.
En hoe het aanvoelt als een paard niet volledig tolt maar bijv. half draaft of half "Sweinenpass" doet. dat zit echt net fijn!![]()
Verder erg boeiend filmpje, het klopt idd echt dat de paarden niet meer terug mogen als ze eenmaal van het eiland afgaan. Zelfs als jij naar IJsland wilt om te rijden moeten je spullen speciaal gereinigd zijn of nieuwe kleding hebben.
Sif schreef:Dank voor al jullie leuke reacties! Ik ben zelf niet erg actief op Bokt, maar lees nu natuurlijk wel even mee
@fohadie: het is per paard zo verschillend hóe je de tölt moet rijden, dat dat niet geschikt is voor een kort filmpje. De paarden kunnen het van nature, maar je moet het ze wel op de juiste manier kunnen vertellen. Ik denk dat je in IJsland even kort les hebt gehad zodat je (hopelijk) kon tölten, maar wil je het echt goed doen dan is les een noodzaak. Een enkel paard doet dat heel gemakkelijk, zoals Hradi, het paard wat je in het filmpje zag en waar Gladijs op rijdt.
fohadie schreef:Sif schreef:Dank voor al jullie leuke reacties! Ik ben zelf niet erg actief op Bokt, maar lees nu natuurlijk wel even mee
@fohadie: het is per paard zo verschillend hóe je de tölt moet rijden, dat dat niet geschikt is voor een kort filmpje. De paarden kunnen het van nature, maar je moet het ze wel op de juiste manier kunnen vertellen. Ik denk dat je in IJsland even kort les hebt gehad zodat je (hopelijk) kon tölten, maar wil je het echt goed doen dan is les een noodzaak. Een enkel paard doet dat heel gemakkelijk, zoals Hradi, het paard wat je in het filmpje zag en waar Gladijs op rijdt.
Dank voor je antwoord. Ik vond datze het nogal raar uitlegden in IJsland, en merkte idd dat het niet bij alle paarden werkte. Ik vond vooral de houding die je moest aannemen erg onnatuurlijk vergeleken met Engels rijden. Alles wat je met Engels rijden juist niet moet doen, lijk je juist wel op een Toltende IJslander te moeten doen. Maar goed, dat was in IJsland zelf, het kan natuurlijk heel goed dat er in Nederland anders op IJslanders wordt gereden.
Thokkadisje schreef:Zoals op IJsland gezegd word: "We breed with the best, we ride the good, and we eat the bad."