Aflevering twaalf van Bokt TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Aflevering twaalf van Bokt TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:58

Erg gaaf filmpje!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:15

gaaf! *\o/* frá Skoti is ook wel een topbedrijf!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:10

Ach, IJslanders... <3 ooit, later als ik groot ben ;)

Vroeger met ponykamp, juf, m'n pony loopt raar.... "Ja, je zit op een IJslander" ;)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:23

mooney schreef:
Mooie informatieve video inderdaad.
Ik dacht dat jij ook een IJslander had Gladijs? (Of denk ik dat vanwege je naam? :? )

Ik heb een halve :D kruising IJslanders new forest.
Mijn naam komt van mijn tinker, zij heet Gladys en ze werd altijd Gladijs genoemd, vandaar :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:42

Gladijs schreef:
mooney schreef:
Mooie informatieve video inderdaad.
Ik dacht dat jij ook een IJslander had Gladijs? (Of denk ik dat vanwege je naam? :? )

Ik heb een halve :D kruising IJslanders new forest.
Mijn naam komt van mijn tinker, zij heet Gladys en ze werd altijd Gladijs genoemd, vandaar :)

Haha ok, dankje voor de toelichting. Naar deze ervaring hoop je misschien wel voor wat gangenaanleg voor je pony? :p
Leuk om je zo enthousiast te zien altijd, dat geeft de filmpjes echt wel een vrolijke ondertoon naast dat ze informatief zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:20

Superleuk dit, ik vind ze echt steeds maar leuker en beter worden, het lijkt alsof er echt wat gedaan wordt met de tips die soms als reactie op de filmpjes komen. Het enthousiasme van Gladijs is ook wel echt aanstekelijk, zo leuk!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:40

Zeker leuk filmpje! Alleen een klein puntje: Jammer dat er niet uitgelegd wordt HOE je gaat tolten. Ik dacht nl dat de paarden dit automatisch deden en kwam in IJsland van een koude kermis thuis. Lang niet alle paarden hebben een natuurlijke tolt en hoe er in IJsland uitgelegd wordt hoe je het paard vraagt in deze gang te gaan vond ik persoonlijk behoorlijk onnatuurlijk aanvoelen ter vergelijking met " onze" Engelse manier van rijden.

En hoe het aanvoelt als een paard niet volledig tolt maar bijv. half draaft of half "Sweinenpass" doet. dat zit echt net fijn! :+

Verder erg boeiend filmpje, het klopt idd echt dat de paarden niet meer terug mogen als ze eenmaal van het eiland afgaan. Zelfs als jij naar IJsland wilt om te rijden moeten je spullen speciaal gereinigd zijn of nieuwe kleding hebben.

Sif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:59

Dank voor al jullie leuke reacties! Ik ben zelf niet erg actief op Bokt, maar lees nu natuurlijk wel even mee ;)

@fohadie: het is per paard zo verschillend hóe je de tölt moet rijden, dat dat niet geschikt is voor een kort filmpje. De paarden kunnen het van nature, maar je moet het ze wel op de juiste manier kunnen vertellen. Ik denk dat je in IJsland even kort les hebt gehad zodat je (hopelijk) kon tölten, maar wil je het echt goed doen dan is les een noodzaak. Een enkel paard doet dat heel gemakkelijk, zoals Hradi, het paard wat je in het filmpje zag en waar Gladijs op rijdt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:01

fohadie schreef:
Zeker leuk filmpje! Alleen een klein puntje: Jammer dat er niet uitgelegd wordt HOE je gaat tolten. Ik dacht nl dat de paarden dit automatisch deden en kwam in IJsland van een koude kermis thuis. Lang niet alle paarden hebben een natuurlijke tolt en hoe er in IJsland uitgelegd wordt hoe je het paard vraagt in deze gang te gaan vond ik persoonlijk behoorlijk onnatuurlijk aanvoelen ter vergelijking met " onze" Engelse manier van rijden.

En hoe het aanvoelt als een paard niet volledig tolt maar bijv. half draaft of half "Sweinenpass" doet. dat zit echt net fijn! :+

Verder erg boeiend filmpje, het klopt idd echt dat de paarden niet meer terug mogen als ze eenmaal van het eiland afgaan. Zelfs als jij naar IJsland wilt om te rijden moeten je spullen speciaal gereinigd zijn of nieuwe kleding hebben.

Dan ben ik benieuwd hoe ze het hebben uitgelegd hoe je een paard in Tölt rijdt, het is verzamelen,maar zeker niet storen in de gang e.d. Tölten op dit goed getrainde wedstrijdpaard is met twee vingers in je neus te doen,maar elk paard voelt weer anders, en heeft soms ook net weer een andere aanpak nodig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:02

Sif schreef:
Dank voor al jullie leuke reacties! Ik ben zelf niet erg actief op Bokt, maar lees nu natuurlijk wel even mee ;)

@fohadie: het is per paard zo verschillend hóe je de tölt moet rijden, dat dat niet geschikt is voor een kort filmpje. De paarden kunnen het van nature, maar je moet het ze wel op de juiste manier kunnen vertellen. Ik denk dat je in IJsland even kort les hebt gehad zodat je (hopelijk) kon tölten, maar wil je het echt goed doen dan is les een noodzaak. Een enkel paard doet dat heel gemakkelijk, zoals Hradi, het paard wat je in het filmpje zag en waar Gladijs op rijdt.

Dank voor je antwoord. Ik vond datze het nogal raar uitlegden in IJsland, en merkte idd dat het niet bij alle paarden werkte. Ik vond vooral de houding die je moest aannemen erg onnatuurlijk vergeleken met Engels rijden. Alles wat je met Engels rijden juist niet moet doen, lijk je juist wel op een Toltende IJslander te moeten doen. Maar goed, dat was in IJsland zelf, het kan natuurlijk heel goed dat er in Nederland anders op IJslanders wordt gereden.

Sif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:07

fohadie schreef:
Sif schreef:

Dank voor je antwoord. Ik vond datze het nogal raar uitlegden in IJsland, en merkte idd dat het niet bij alle paarden werkte. Ik vond vooral de houding die je moest aannemen erg onnatuurlijk vergeleken met Engels rijden. Alles wat je met Engels rijden juist niet moet doen, lijk je juist wel op een Toltende IJslander te moeten doen. Maar goed, dat was in IJsland zelf, het kan natuurlijk heel goed dat er in Nederland anders op IJslanders wordt gereden.

Ja, op IJsland kan het nogal eens anders gaan, wat ze hebben laten zien was de ouderwetse IJslandse manier van rijden denk ik. Handen hoog, achterover leunen.
Tegenwoordig is ook de Engelse/Spaanse manier van rijden doorgedrongen en wordt er veel netter (paardvriendelijker) gereden. Met aanleuning en verzameling. Maar nog niet overal...
Op het vasteland wordt er helemaal niet meer zo gereden.

Enne Kvika, wat jij zegt dus ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:11

Eerste keer dat ik een aflevering zie, maar wat is die Julia leuk zeg, ze doet het met zoveel enthousiastme!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:13

ben ik de enige die problemen heeft met het geluid van de afgelopen bokt tv filmpjes? die van het horseboarden daar zit geluid bij en alles daarna is het stil bij mij haha en ik zie wel een mond bewegen maar geen geluid. had graag de filmpjes verder bekeken!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:31

[/quote]

Dank voor je antwoord. Ik vond datze het nogal raar uitlegden in IJsland, en merkte idd dat het niet bij alle paarden werkte. Ik vond vooral de houding die je moest aannemen erg onnatuurlijk vergeleken met Engels rijden. Alles wat je met Engels rijden juist niet moet doen, lijk je juist wel op een Toltende IJslander te moeten doen. Maar goed, dat was in IJsland zelf, het kan natuurlijk heel goed dat er in Nederland anders op IJslanders wordt gereden.[/quote]

Ja, op IJsland kan het nogal eens anders gaan, wat ze hebben laten zien was de ouderwetse IJslandse manier van rijden denk ik. Handen hoog, achterover leunen.
Tegenwoordig is ook de Engelse/Spaanse manier van rijden doorgedrongen en wordt er veel netter (paardvriendelijker) gereden. Met aanleuning en verzameling. Maar nog niet overal...
Op het vasteland wordt er helemaal niet meer zo gereden.

Enne Kvika, wat jij zegt dus ;)[/quote]

Jep, klinkt als de ouderwetse methode. Bedankt voor de uitleg!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:43

Hey Sif :wave:
Wat was het leuk zeg! Nogmaals bedankt +:)+
Volgens mij liet Nimloth laatst in de les toch een beetje tölt zien en omdat ik op Hradi had gezeten herkende ik het wel ineens :wow:

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:14

Je enthousiasme is inderdaad geweldig! :D Ook leuk dat je gewoon geen blad voor de mond neemt en gewoon voor je vragen gaat zonder te twijfelen.

Ik wist zelf niet dat er zoveel regulaties stonden op ijslanders daar - man. Ik zou mijn ras toch liever gezond houden met wat inmenging. Door kruisen kan je een paard het slechte lottoticket laten trekken, maar als je verantwoord kruist verbeter je ze gewoon. Jammer genoeg is dat bij de haflingers (om als voorbeeld te geven) te veel gebeurd en eindig je nu met halve arabieren. Met arabieren zelf is het net hetzelfde. Ach, maar ik ben biased. :P Lekker leuk filmpje anyway! :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:40

Daar heb je geen inmenging voor nodig hoor, op Ijsland selecteren ze gewoon streng binnen het het ras. Alles wat niet goed of gezond genoeg is als rijpaard gaat simpelweg de worst in.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:18

Zoals op IJsland gezegd word: "We breed with the best, we ride the good, and we eat the bad."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:48

Thokkadisje schreef:
Zoals op IJsland gezegd word: "We breed with the best, we ride the good, and we eat the bad."

Goed spreekwoord. :D

Ik vond dit ook het leukste filmpje tot nu toe. :j Waarschijnlijk ook doordat je nu merkte dat er ook gewoon genoeg kennis over het onderwerp bij het filmteam aanwezig was om net de interessante dingetjes uit te lichten.
Jammer alleen dat de telgang niet aan bod kwam, het is zo leuk om juist die verschillen te zien. En klopt het dat alleen bij de uitleg van de telgang een tekstkadertje in beeld kwam en bij de tölt niet? Dat oogt een beetje gek.
Grappig trouwens dat ik er door de naam Gladijs ook van uitging dat de presentatrice vast al wel eens getölt had, maar blijkbaar was echt de eerste keer?
Netjes gedaan. +:)+

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:52

Heel gaaf filmpje, gekeken vanuit IJsland :D
Ben zeker nog van plan om een keer hier te gaan rijden en tolt lijkt mij ook erg tof! Leuk het enthousiasme en de duidelijke uitleg, ook leuk voor de niet-paardenmensen :j

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:48

Jaaaa NH Bokt fans in het buitenland *\o/* leuk hoor, heel gaaf :):)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:36

Heel gaaf filmpje! Wat ik me dan afvraag, hoe zit het dan met de genenpoel en inteelt daar als er geen paard en zelfs geen sperma meer terugkomt, dan wordt die toch steeds kleiner lijkt mij?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:17

Ja dat vroeg ik me ook af, maar het blijkt dus zo te zijn er zoveel paarden zijn dat dat niet zo is... Er zijn meer paarden dan mensen, tenminste zo is het mij uitgelegd :j