Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:39

Happinez schreef:
Misschien moeten ze eens wat minder provoceren bij de DB ? Ik kan enigszins inkomen dat die handelaren zo reageren... als er een irritant betweterig vrouwtje staat te filmen en geen openheid van zaken wil geven.

Dit dus. Let wel, de dierenbescherming heeft geen bestaansrecht meer als er niet af en toe eens wat te beschermen boven water komt. Dus ze moeten hier en daar wel eens in de stront roeren om borstkloppend rond te banjeren.

Ik moet overigens het eerste paard nog tegenkomen die mee gaat lopen omdat je die aan zijn staart trekt :+

dit is een knap stukje publieke opinie bespelen van de onwetenden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:39

DB krijgt weer de publiciteit over de ruggen van dieren en mensen die bij voordaat als slecht en zielig worden weggezet. Bureauridders... het klapvee op Facebook bejubeld ze terwijl ze nooit met eigen ogen de situatie hebben bekeken.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:57

Jennyj01 schreef:
En dat is nou net een beetje het probleem in paarden land. Paardenmensen laten zich niet zo makkelijk aanspreken. Die vinden iedereen maar piepers. Dat zie je in de topics over aanklacht tegen Adeline en de diskwalificatie van Jur Vrielink al. Het begint een beetje te veranderen. Mensen beginnen een beetje kritisch naar hun eigen hobby te kijken maar er is nog een hele weg te gaan. En op de markten is, ook al gaat het inmiddels beter, nog steeds veel mis.

En als paardenhandel branche moet je je voor dit nieuws eigenlijk de ogen uit je kop schamen. Want het betekend dat je nog steeds een hele slechte reputatie hebt.

En daar zeg je wat! Bedrijfsblindheid. Maar hoe spreek je een sport in totaliteit aan die bestaat uit allemaal eigenheimers ? Hippische sport is geen groepsport. Het laat zich slecht organiseren omdat men niet georganiseerd wil worden. Dus het ligt altijd aan de ander, de zg éne rotte appel. Maar voor je het weet is de hele krat verrot.

Idd als mensen zich bezighouden met paarden in het algemeen, als sport of als hobby, moeten ons de ogen uit de kop schamen dat wij paardenliefhebbers zo te boek staan. Blijven wijzen met het vingertje naar de ander lost niets op.

Kuggur

Re: Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:20

Heerlijk, die sneren naar de DB in dit topic.
Veel solidariteit in paardenland....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:58

Kuggur schreef:

In paardenland is veel solidariteit. Alleen dat niet iedereen de DB toejuicht dat mag toch?

Ik ben voor een normale omgang met paarden. Maar de manier waarop de DB campagne voert is niet Zoals het hoort. Ze willen alle paardenmarkten sluiten. Alsof de problemen die ze blijkbaar constateren dan opgelost zijn?

Ga de dialoog aan en probeer het op die manier op te lossen!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:25

Kuggur schreef:

Gek hè, als ze wat reëler zouden zijn zonder die opgeklopte verhalen in de wereld te brengen zouden ze ook anders worden benaderd.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:19

Foetsji schreef:
Jennyj01 schreef:
En dat is nou net een beetje het probleem in paarden land. Paardenmensen laten zich niet zo makkelijk aanspreken. Die vinden iedereen maar piepers. Dat zie je in de topics over aanklacht tegen Adeline en de diskwalificatie van Jur Vrielink al. Het begint een beetje te veranderen. Mensen beginnen een beetje kritisch naar hun eigen hobby te kijken maar er is nog een hele weg te gaan. En op de markten is, ook al gaat het inmiddels beter, nog steeds veel mis.

En als paardenhandel branche moet je je voor dit nieuws eigenlijk de ogen uit je kop schamen. Want het betekend dat je nog steeds een hele slechte reputatie hebt.

En daar zeg je wat! Bedrijfsblindheid. Maar hoe spreek je een sport in totaliteit aan die bestaat uit allemaal eigenheimers ? Hippische sport is geen groepsport. Het laat zich slecht organiseren omdat men niet georganiseerd wil worden. Dus het ligt altijd aan de ander, de zg éne rotte appel. Maar voor je het weet is de hele krat verrot.

Idd als mensen zich bezighouden met paarden in het algemeen, als sport of als hobby, moeten ons de ogen uit de kop schamen dat wij paardenliefhebbers zo te boek staan. Blijven wijzen met het vingertje naar de ander lost niets op.

Goede post!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 01:32

Foetsji schreef:
Jennyj01 schreef:

Van mij hoeven alle moslims zich niet allemaal te verontschuldigen voor de misdaden van IS.

Ik schaam me er zeker niet voor dat ik op mijn paard rijd. Daar is 5000 jaar fokbeleid aan vooraf gegaan om ervoor te zorgen dat ik nu een paard heb wat met me wil werken en die mij kan en wil dragen. Hij redt het niet eens in de natuur... zodra hij een wild zwijn ziet rent hij naar stal.

Ik ben boos op de DB over hun gekleurde beelden die zo geknipte en bewerkt worden dat een buitenstaander mij als paardenliefhebber bij voorbaat al veroordeeld.

Dat geldt niet alleen voor de paardenmarkt maar ook voor de veehouderij. Met beelden uit het buitenland de consument doen geloven dat dit de normaalste zaak in Nederland is... :r misselijkmakend die hele organisatie. Ze bedonderen de boel maar laten ondertussen duizenden dieren wegteren in de oostvaardersplassen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 02:09

Tja, er is waarschijnlijk over beide partijen echt wel wat te zeggen. Ook jullie die enkel de paardenhouders die het niet met de DB eens zijn vind ik schuldig aan wat jullie benoemen: vingertjes wijzen. Je kunt mij vertellen wat je wilt, maar de DB is ook niet helemaal 100% goed en lijken helaas vaak niet verder na te denken dan dat hun neus lang is.

Zo ook paardenmarkten.

Er kan een heleboel nog verbeterd worden, maar dat is in mijn ogen altijd het geval. We zijn immers nooit uitgeleerd. Echter is het echt al een heel stuk verbeterd. De meeste handelaren die ik tegenwoordig zie zijn geen gevoelige softe mannetjes nee, maar ze zijn ook zeker niet zo hard voor hun paarden dat het onder mishandeling valt, want dan word je gewoon regelrecht van de markt af geknikkerd.

Ongezonde paarden komen de markt niet op, gewonde paarden ook niet. Er is water en voedsel ter beschikking, er zijn dierenartsen aanwezig. Op de meeste markten hebben paarden genoeg ruimte voor zichzelf ook. Ik heb helaas wel incidenten gezien waarbij er iets fout ging met een paard (zo laatst een pony die losgebroken was en in de menigte bovenop een merrie sprong, of een paard die zichzelf helemaal in de knoop draait met het touw) maar gelukkig zijn er altijd mensen die op tijd in springen. Is er ruimte voor verbetering? Absoluut!

Maar wat gebeurd er als paardenmarkten afgeschaft worden? Het stopt de handel niet, het stopt de hardheid van sommige handelaren niet, het stopt de verkoop aan de slacht niet. Het grote verschil wat je dan krijgt is dat het achter gesloten deuren gedaan wordt. Zo op een markt is er nog toezicht en kan het verbeterd worden voor het paard.

Maar ja, de grote vraag is wat er gebeurd achter die gesloten deuren als er geen markt is tuurlijk. Ik probeer alleen maar te zeggen dat die paardenmarkten afschaffen het probleem helaas niet gaan verhelpen.

Overigens vind ik het uiteraard niet netjes dat de handelaren zo agressief reageren, mild uitgedrukt, maar ja, als ze echt van de DB zijn, dan kun je je toch ook identificeren lijkt mij? En om eerlijk te zijn, ik doe niets kwaads met mijn paarden, maar ik zou in ieder geval geïrriteerd raken als iemand zomaar mij en mijn paard begint te filmen omdat deze persoon het niet met mij eens is. Dat is alleen een andere situatie, vrees ik.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:26

De paardenmarkt sterft volgens mij een zachte dood. Liep van de zomer over de markt in Voorschoten, daar stonden 30 shetjes, een paar trekpaarden ,twee ezels en een manege kwam met een hus paarden aan om de boel een beetje te vullen.
De handelaren die daar stonden waren een paar oude mannetjes met wandelstokken die voor het volksvermaak een beetje handjeklap stonden te doen. Die pakken de markt aan voor een gezellig dagje er op uit.
Ik zou het ook niet fijn vinden als iemand mij staat te filmen. Als iemand op mij af zou komen en zich voor zou stellen en zeggen dat die voor controle komt van de DB zou ik het een ander verhaal vinden.
Maak gewoon een controle rondje met een politieagent .

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:40

Het is natuurlijk al te gek dat de dierenbescherming dit moet doen. Dit is een taak van politie en justitie en die hebben het jaren laten afweten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:08

In een ander topic is toch ook al eens een bokker bedreigd op de paarden markt?

Meneer Bakker komt hier volgens mij uit Putten en is inderdaad een grote handelaar. (Als het deze persoon is)
Maar hij zegt dus ook dat hij niet elke week te vinden is op de markt.

Er zullen handelaren zijn die best om de welzijn van hun paarden geven.
Maar natuurlijk ook een hoop ellende.

Waarom doen de handelaren daar samen niet wat aan dan?
Het gaat ze allemaal om hun eigen koopwaar.
Hup verkopen lukt het niet Hop op transport naar de slager en niet in Nederland.
Savonds drinken ze thuis zegt meneer Bakker.
Ja als ze weer thuis komen ja ;)

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/dierenb ... haring_web

En als je niks te verbergen hebt op de markt zou ik zeggen film maar.
Tuurlijk snap ik dat ze een hoop kunnen knippen en plakken.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:11

Excuse maar als je niets te verbergen hebt wil nog niet zeggen dat je dus zo maar moet toelaten om gefilmd te worden! Iedereen denkt tegenwoordig maar dat RECHT te hebben. Een ander te pas en te onpas te mogen filmen. Niet dus.

Osfschoon ik geen liefhebber ben van paardenmarkten kan ik me wel vinden in de boosheid van een handelaar die met een camera voor zijn neus geprovoceerd wordt. Zolang er geen ernstige misstanden zijn die vanwege een groter sociaal doel aan de kaak dienen worden gesteld, staat de handelaar volledig in zijn recht om NIET gefilmd te worden.

Wellicht dat de jongere generatie zich dat eens moet realiseren. Men mag niet zomaar iedereen filmen en nog eens op Inet plaatsen. Dat kan je heel duur komen te staan als iemand je voor de rechter sleept. Zoals je ook niet ongefundeerd iemand mag beschuldigen van zaken als dierenmishandeling etc.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:26

Volgende week in het nieuws; politie stopt met alcohol- en drugscontroles.
Wegens aanhouden intimidatie door de drugshandelaars en lokale dronkaards is de politie genoodzaakt om de controles te stoppen omdat het personeel zich niet meer veilig voelt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:41

antje_vip schreef:
Idd, politie erbij. Gewoon samen het rondje doen.
Trouwens ik vind de foto bij het artikel niet een heel fijn beeld, met die paardjes verdrukt tussen de mensen en kraampjes. Hoe blijven die beesten zo kalm? Of zijn ze allemaal gedrogeerd?

Klein beetje Naief, ik denk dat de politie er bij veelal meer aggressie op al leveren.
De foto is een goede weergaven van hoe het is in Hedel. De paarden zijn overhet alegemeen niet gedrogeerd maar murf en doodmoe.

Echt waardeloos dat marktmensen zo met de controles om gaan, die controles zijn er niet voor niets. Er komt vaak een boel rottigheid naar boven. Kom je aan de centen dan komt het rottigste van de mens naar boven, dat is van alle tijden, alle bevolkingsgroepen en overal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:54

Foetsji schreef:
Excuse maar als je niets te verbergen hebt wil nog niet zeggen dat je dus zo maar moet toelaten om gefilmd te worden! Iedereen denkt tegenwoordig maar dat RECHT te hebben. Een ander te pas en te onpas te mogen filmen. Niet dus.

Osfschoon ik geen liefhebber ben van paardenmarkten kan ik me wel vinden in de boosheid van een handelaar die met een camera voor zijn neus geprovoceerd wordt. Zolang er geen ernstige misstanden zijn die vanwege een groter sociaal doel aan de kaak dienen worden gesteld, staat de handelaar volledig in zijn recht om NIET gefilmd te worden.

Wellicht dat de jongere generatie zich dat eens moet realiseren. Men mag niet zomaar iedereen filmen en nog eens op Inet plaatsen. Dat kan je heel duur komen te staan als iemand je voor de rechter sleept. Zoals je ook niet ongefundeerd iemand mag beschuldigen van zaken als dierenmishandeling etc.

Dat is dus niet waar volgens mij. Iedereen mag gefilmd worden, maar je mag gefilmde personen niet herkenbaar in beeld uitzenden als ze dat niet willen, op tv bijvoorbeeld. Je mag ze áltijd filmen en geblurd afspelen.

Als je niks te verbergen hebt dan is er ook geen reden om daar agressief om te worden. Je ben toch zeker op een publieke markt, je wordt daar altijd gezien en gefotografeerd en gefilmd. Als je dat niet wil dan moet je thuis blijven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-09-16 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:54

mrie schreef:
antje_vip schreef:
Idd, politie erbij. Gewoon samen het rondje doen.
Trouwens ik vind de foto bij het artikel niet een heel fijn beeld, met die paardjes verdrukt tussen de mensen en kraampjes. Hoe blijven die beesten zo kalm? Of zijn ze allemaal gedrogeerd?

Klein beetje Naief, ik denk dat de politie er bij veelal meer aggressie op al leveren.
De foto is een goede weergaven van hoe het is in Hedel. De paarden zijn overhet alegemeen niet gedrogeerd maar murf en doodmoe.

Echt waardeloos dat marktmensen zo met de controles om gaan, die controles zijn er niet voor niets. Er komt vaak een boel rottigheid naar boven. Kom je aan de centen dan komt het rottigste van de mens naar boven, dat is van alle tijden, alle bevolkingsgroepen en overal.

Kijk ten eerste zijn het gewoon wat vrijwilligers die nog geen pony van een ezel kunnen onderscheiden dit al met een gekleurd beeld daar naartoe gaan. Ze maken filmpjes/beelden etc. Ik zou mij er überhaupt ook niet prettig bij voelen als iemand mij gaat filmen.

De meeste handelaren komen nu eenmaal niet uit het gooi en hebben geen universitaire opleiding. Ze zijn dus wat norser/boerser/ minder communicatief etc.

Daar komt bij dat de dierenbescherming overigens ook geen flikker te vertellen heeft en dat ze nergens voor bevoegd zijn. Sancties etc zal altijd door andere partijen opgelegd moeten worden. Dan zal de AID al moeten controleren.

Verder loopt er op alle markten al politie, wat normaal is bij grote mensenmassa's en keurt een dierenarts de paarden, water hooi en ruimte is er. Dus wat zijn nu eigenlijk de misstanden die ze constateren?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:15

inochiyo schreef:
Volgende week in het nieuws; politie stopt met alcohol- en drugscontroles.
Wegens aanhouden intimidatie door de drugshandelaars en lokale dronkaards is de politie genoodzaakt om de controles te stoppen omdat het personeel zich niet meer veilig voelt.

Mis de like knop :)

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:47

8nnemiek schreef:
Foetsji schreef:

Dat is dus niet waar volgens mij. Iedereen mag gefilmd worden, maar je mag gefilmde personen niet herkenbaar in beeld uitzenden als ze dat niet willen, op tv bijvoorbeeld. Je mag ze áltijd filmen en geblurd afspelen.

Als je niks te verbergen hebt dan is er ook geen reden om daar agressief om te worden. Je ben toch zeker op een publieke markt, je wordt daar altijd gezien en gefotografeerd en gefilmd. Als je dat niet wil dan moet je thuis blijven.

En die laatste regel is dus totale ONZIN! Als ik naar een voetbal wedstrijd wil gaan ga ik om een wedstrijd te zien. Als ik vervolgens in elkaar getimmerd wordt door hooligens kun je ook niet zeggen Tja dat hoort nu eenmaal bij een voetbal wedstrijd. Als je dat niet wilt moet je maar thuis blijven. En ja je mag mensen filmen maar je mag met het materiaal helemaal niets doen als de persoon van onderwerp dat niet wil. Tenzij het een hoger belang dient. Maar dat is dan weer aan de rechter om te bepalen.

Dat het filmen van personen grootschalig gebeurd wil niet zeggen dat het ook ok is. Men denkt tegenwoordig dat alles zo maar mag omdat slechts weinigen via de rechter hun gelijk gaan halen. Er zijn echter wel degelijk strenge regels aan verbonden! Zeker inzake publiceren. Er worden ook grootschalige winkeldiefstallen gepleegd het feit dat vele er mee weg komen wil nog niet zeggen dat het dus volgens de wet ook mag!

Zou helemaal mooi worden zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:54

Even een stukje van internet gekopieerd:
Citaat:
Hoofdregel is dat filmen en fotograferen op de openbare weg mag, omdat dat valt onder de vrijheid van informatiegaring (onderdeel van de vrije meningsuiting, artikel 10 EVRM). Gebruik je een aangebrachte camera, dan moet je mensen daarvoor waarschuwen voordat ze in beeld zijn. Bij een met de hand vastgehouden camera hoeft dat niet.

Mensen hebben portretrecht. Dat wil zeggen dat als er een “redelijk belang tegen publicatie” is, je het filmpje (of de foto) niet zomaar mag publiceren. Het wil niet zeggen dat ze het filmen of fotograferen zelf al mogen verbieden. Voor gewone mensen op straat lijkt het portretrecht niet zo sterk, hoewel daar de nodige juridische discussie over is.

Zet je zo’n filmpje of foto online, dan kan het zijn dat je de persoon onherkenbaar moet maken, zoals bleek in een rechtszaak over foto’s van flitsende agenten:

Niet alleen kan [appellant] in het kader van het kritisch volgen van het handelen van overheidsinstanties een (journalistiek) belang hebben bij de mogelijkheid op genoemde internetsite verslag te doen van de wijze waarop deze instanties een geval als het onderhavige behandelen. In hoeverre de foto’s aan dat verslag kunnen bijdragen, is een journalistieke beslissing waarin de rechter in beginsel niet dient te treden.

Film je heel intieme situaties, dan kán sprake zijn van een privacyschending. In ieder geval zul je zulke filmpjes niet zomaar kunnen publiceren.

En op je reactie: iedereen komt wel eens op film. Bij evenementen sowieso, dan is de kans groot dat je bij de regionale omroep jezelf terug ziet. Of in het dagblad/internet. Dus wil je nooit op tv verschijnen dan zul je inderdaad gewoon thuis moeten blijven.
Beetje vreemd trouwens om filmen te vergelijken met geweld en diefstal :')

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:09

Misschien het door jezelf aangehaalde artikel toch nog eens aandachtiger doorlezen. Dan zul je zien het het erg weinig verschilt van elkaar.

De vergelijking gaat wat mij betreft niet manco. Iemand filmen die in een positie verkeerd waarin hij/zij niet gefilmd laat staan gepubliceerd wenst te worden is net zo goed geweld aan doen.

Dat men er tegenwoordig van uit gaat dat alles zo maar met de camera mag, zal ik maar gebrek aan informatie noemen. Een verschijnsel van het digitale tijdperk. Of alles ook zo maar mag zouden sommige mensen zich eens wat vaker moeten afvragen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:03

Gelukkig lijken ze angsthazen wél te beschermen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:00

Tekenend voor de dierenhandel-industrie dat zij met geweld en intimidatie weer overal mee weg lijken te komen en de dierenbescherming de boeman wordt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:08

Ik denk dat dierenbescherming dit ook wel over zich zelf af roept. Die gaan namelijk met 1 doel naar de paarden markt en dat is om zo veel mogelijk dingen negatieve in nieuwstaat te brengen.

Geloof me niemand vind fijn om negetief in het nieuws te komen.

Ze hadden het beter van uit en posetief manier kunnen benaderen door voorlichting te geven en adviezen hoe mensen voor kunnen zorgen dat hun paarden nog beter bij kunnen staan en zo beter verkopen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:19

Eh, ik denk dat het probleem toch écht is dat de handelaren slecht met hun paarden omgaan in plaats van dat de dierenbescherming dat in beeld probeert te brengen.

Er ook iets positiefs aan bijdragen vanuit de dierenbescherming is zeker geen slecht idee, maar dat neemt de kern van het probleem niet weg.