Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
(ja ja zit op een vast gaatje dus in de praktijk gaat dat niet op)Picasso schreef:Nee er zou een steward op elk terrein moeten staan die dat controleert; een jurylid zit daar toch om de proeven te beoordelen en kan van een afstandje niet precies bekijken of een neusriem te strak zit. tenzij het overduidelijk is. Ik pleit voor een steward die voor het betreden van het losrijdterrein de optoming controleert en ook naderhand checkt op neusriemen, sporen, bitten etc.
NatasjavE schreef:Hmmm... 18% dus anderhalve vinger. Kijk mijn man heeft dikkere vingers dan ik. Ik zou dus per ongeluk wel eens de neusriem strakker kunnen doen dan mijn man.(ja ja zit op een vast gaatje dus in de praktijk gaat dat niet op)
Ik haal uit dit bericht dus dat 25% het dus goed probeert. Uiteraard is dat nog steeds een treurig percentage.
Maar ik denk dat je ook met voorlichting een stuk verder komt. Vingers niet aan de zijkant meten maar op de neusbrug.
En een meer betrouwbare maat zou ook handig zijn. Want ik denk dat de mensen die 1,5 vinger er tussen hadden echt wel vingers voor ogen hadden.
En weer de controle die er vroeger was door de jury na de proef.
Mariska_87 schreef:Toch bijzonder. . 93% zit niet goed, maar bij iedereen die in dit topic reageerde wel??
(Is geen veroordeling maar een conclusie)
is vele malen groter, dus aan de mensen die wel weten de schone taak om de kudde onwetenden bij te brengen hoe het wel moet. Arashah schreef:Ja het moet zeker weten meer aandacht aan worden besteedt!
Ik kan er niet tegen als de neusriem te strak zit en ook nog scheef, ik moet me op wedstrijden inhouden om niet daaropte reageren.
En wanneer ik een keer erop reageer en het vriendelijk zeg, dan wordt ik boos beledigt. Ik heb toch geen paarden verstand, ik ben dom en kan niets.
Ik wil twee vingers onder de neusriem hebben, een vuist onder de keelriem/keelholte van paard, ik wil een vlakke hand onder de singel hebben en controleer echt alles..
Je wordt tegenwoordig stom aangekeken.. Maar ik weet dat ik het goed doe en ik daarmee mijn paard er niet daardoor kapot maak..
Inderdaad, voor bokt tv is het een goed iets om daar aandacht aan te besteden.
En nog een tip voor bokt tv, ik kan de meeste video's niet bekijken door de muziek.. (deze muziek mag in duitsland niet gehoord worden, misschien andere muziek gebruiken? Het zou fijn zijn als ik ook kijken kan)
No_No schreef:Goh.. Niet echt verrassend!
Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.
ElCid schreef:Het is triest, maar het hele "neusriem" verhaal is inherent aan de belabberde kennis van zaken die het overgrote deel van ruiters, trainers, instructeurs, van paarden hebben.
Blijkbaar zijn de "opleidingen" op dit gebied niet toereikend, veel. zgn, instructeurs hebben zichzelf daartoe benoemd en doen "maar wat", velen propageren het gebruik van diverse hulpteugels, diverse bitten en sporen terwijl ze geen notie hebben wat daar eigenlijk de bedoeling van is.
Kijk maar eens goed naar de gemiddelde ruiter; ijzeren knuisten om de teugels, zwabberende benen maar wel bij iedere pas prikken met de sporen, beenhulpen geven waarbij de ruiter zichzelf soms bijna in de kont prikt......, slechtzittende ruiters die dus alleen maar met bit en sporen rijden omdat ze nog nooit van gewichtshulpen gehoord hebben, paarden die niet aan de teugel ( maar er achter, er voor of in Rollkur getrokken zijn) geen gebruik van achterhand / achterbeen en stijve rug bij het gros van de paarden, "steekgang" ( waarbij de voetzolen van de paarden te zien zijn) is tegenwoordig opeens een uitgestrekte draf......., piaffe waarbij paarden in "handstand"gaan ( en vaak op 1 been staan), galopwissels waarbij de ruiter van links naar rechts in het zadel schuift, etc. etc.
Die neusriemen zijn het topje van de ijsberg, prima dat daar iets aan gedaan wordt, maar ik hoop van daar uit dat o.a. al die strakgetrokken teugels en misbruikte hulpmiddelen en prikbenen van ruiters ook aangepakt worden.
Ook zo'n merkwaardig misverstand is dat sporen er zijn om je paard sneller te laten lopen........., een bit om je paard "onder controle" te houden.........., en het hele assortiment hulpteugels ( dwangmiddelen) onmisbaar is bij het (in) rijden van een paard.
Oftwel, de groep met mensen die wel weet hoe het moet is er zeker en is misschien zelfs groeiende, maar de kudde "ignoramussen"is vele malen groter, dus aan de mensen die wel weten de schone taak om de kudde onwetenden bij te brengen hoe het wel moet.

Just_Sannee schreef:In en in triest.
Ze moeten bij elke wedstrijd controleren. Neusriem te strak = gewoon simpelweg gediskwalificeerd.
Zo moeilijk is dat niet te regelen. 1 of 2 vrijwilligers bij de rijbaan die controle uitvoeren voordat ze de losrijbaan/wedstrijdbaan in gaan.
Ik zou zeggen: bij verlaten van de rijbaan direct checken en als het niet goed is: jury erbij en diskwalificatie. En dan meteen op dat moment ook ff checken op doorsporen, bloed etc. ElCid schreef:Het is triest, maar het hele "neusriem" verhaal is inherent aan de belabberde kennis van zaken die het overgrote deel van ruiters, trainers, instructeurs, van paarden hebben.
Blijkbaar zijn de "opleidingen" op dit gebied niet toereikend, veel. zgn, instructeurs hebben zichzelf daartoe benoemd en doen "maar wat", velen propageren het gebruik van diverse hulpteugels, diverse bitten en sporen terwijl ze geen notie hebben wat daar eigenlijk de bedoeling van is.
Kijk maar eens goed naar de gemiddelde ruiter; ijzeren knuisten om de teugels, zwabberende benen maar wel bij iedere pas prikken met de sporen, beenhulpen geven waarbij de ruiter zichzelf soms bijna in de kont prikt......, slechtzittende ruiters die dus alleen maar met bit en sporen rijden omdat ze nog nooit van gewichtshulpen gehoord hebben, paarden die niet aan de teugel ( maar er achter, er voor of in Rollkur getrokken zijn) geen gebruik van achterhand / achterbeen en stijve rug bij het gros van de paarden, "steekgang" ( waarbij de voetzolen van de paarden te zien zijn) is tegenwoordig opeens een uitgestrekte draf......., piaffe waarbij paarden in "handstand"gaan ( en vaak op 1 been staan), galopwissels waarbij de ruiter van links naar rechts in het zadel schuift, etc. etc.
Die neusriemen zijn het topje van de ijsberg, prima dat daar iets aan gedaan wordt, maar ik hoop van daar uit dat o.a. al die strakgetrokken teugels en misbruikte hulpmiddelen en prikbenen van ruiters ook aangepakt worden.
Ook zo'n merkwaardig misverstand is dat sporen er zijn om je paard sneller te laten lopen........., een bit om je paard "onder controle" te houden.........., en het hele assortiment hulpteugels ( dwangmiddelen) onmisbaar is bij het (in) rijden van een paard.
Oftwel, de groep met mensen die wel weet hoe het moet is er zeker en is misschien zelfs groeiende, maar de kudde "ignoramussen"is vele malen groter, dus aan de mensen die wel weten de schone taak om de kudde onwetenden bij te brengen hoe het wel moet.