Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:47

Wat een naar verhaal, dit had wel heel anders af kunnen lopen. Snap inderdaad niet waarom de machinist claxoneerde, dat brengt paarden juist in paniek. Met een groep van deze leeftijd vindt ik het echter wel raar dat er bijv. niet even wat extra begeleiding is meegelopen of gefietst. Extra hulp bij gevaarlijke oversteken is nooit verkeerd! Zo doen wij dat op onze manege ook.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:50

@Inoterry: Ah zo, dat wist ik niet. Dat verklaard het dan ook. Bedankt voor die info. Je kon het de machinist eigenlijk al niet kwalijk nemen voor de paarden die er vandoor gingen, vanwege schrikreactie etc maar nu al helemaal niet meer. Als je geleerd hebt in nood verplicht te moeten toeteren en je hebt maar die paar seconden om te beslissen, dan toeter je.

NikkiDeKerf schreef:
Geweldig weer, de betweters op bokt :') Er bestaan ook sporen waarbij je, door bijvoorbeeld een bocht in het spoor, níet ziet of er een trein aan komt. Daar zijn die slagbomen voor, jongens. Dat de ruiters de trein hebben zien aankomen en besloten hebben tóch nog over te steken zijn allemaal ongefundeerde (en misselijke, vind ik) vooroordelen die erg vervelend kunnen zijn voor de betrokkenen. Het claxoneren snap ik als reactie van de machinist uit, maar als het werkelijk gesloten bomen zijn, kon de pony toch ook nergens heen..

Precies, dat ze nog net voor de trein zijn overgestoken of allerlei andere dingen die het misschien kunnen zijn geweest is gewoon ongefundeerd. Je weet het niet. Niemand weet dat behalve de aanwezigen. Maar alsnog, ik betwijfel dat de instructeurs zulke risico's zouden nemen met een groep kinderen, alleen om nog even snel over te steken. Het is gewoon een nare samenloop van omstandigheden geweest.

Ze zijn niet helderziend. Je ziet een treun niet altijd aankomen, bochten, bomen, begroting en gebouwen, en als de spoorbomen open zijn en het is groen, steek je gewoon over. Alleen ergens tijdens het oversteken is het mis gegaan. En ipv dan als het waarschuwingsgeluid komt van de spoorbomen er snel afgaan, waar normaal nog tijd voor is, bleef het paard nu van schrik stilstaan door de fietser. Daar kun je niks aan doen.

Het is gewoon erg omgelukkig geweest.

Maar gelukkig wel goed afgelopen.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:55

Gelukkig is hier heel kordaat opgetreden, chapeau! Hier valt niemand iets te verwijten, gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:56

Luniek schreef:
Wat een naar verhaal, dit had wel heel anders af kunnen lopen. Snap inderdaad niet waarom de machinist claxoneerde, dat brengt paarden juist in paniek. Met een groep van deze leeftijd vindt ik het echter wel raar dat er bijv. niet even wat extra begeleiding is meegelopen of gefietst. Extra hulp bij gevaarlijke oversteken is nooit verkeerd! Zo doen wij dat op onze manege ook.

Omdat die machinist er alles wil aan doen om een aanrijding te vermijden! Liever een paard op hol als een dood paard en ruiter zal hij denken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:57

NikkiDeKerf schreef:
Wat een rare reactie, dit is toch duidelijk een rot samenloop van omstandigheden. Als ik het goed begrijp, is bij deze overgang het niet mogelijk om nog weg te komen als de spoorbomen enkel gesloten zijn. Dat ligt toch niet aan hoe de groep overgestoken is, maar aan het type overweg.

Dat is geen rare reactie. Er wordt in het topic aangegeven dat er duidelijk van ver te zien is of er een trein aan komt of niet. Als je het dan voor elkaar krijgt om een ruitertje van 10 tussen de spoorbomen te krijgen, dan doe je iets niet goed en ligt het er wél aan hoe je over wilde steken als groep. Ook al zijn het hele spoorbomen, als je ziet dat er een trein aan komt weet je dat de spoorbomen gaan zakken. Die dingen klappen niet 1 seconde nadat het rode licht begint te knipperen naar beneden. Dus dan zorg je er voor dat alles veilig voor of achter de overweg staat. En zoals ik al schreef, kindjes die zelf niet in staat zijn te reageren en die je toch mee naar buiten wilt nemen, die laat je dan toch even aan de hand over de spoorweg begeleiden? Veiligheid voor alles.
Uiteraard zou het mooi zijn als de overgang aangepast gaat worden. Maar ik denk dat dit niet had hoeven gebeuren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:11

Imre schreef:
Ik zou het fijn vinden als er bij de spoorwegovergangen zo'n aftellicht zou komen als je nu ook bij fietsoversteekplaatsen ziet, zodat je kan zien hoe lang het duurt voordat er een trein aankomt. Dan weet je ook dat je als je met een groep bent en er dus wat langer over doet beter even kan wachten.

Ter aanvulling: ik heb net dit idee via twitter naar @prorail gestuurd met een link naar het artikel dat in dit bericht wordt genoemd erbij.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:11

Ik ken deze overgang. En er gaan (bij wijze van spreken dan ;-)) hordes paarden overheen. Vanuit de manege, maar ook van elders. Soest is nogal een paardendorp. De manege zit redelijk dicht bij de overgang, dus wat extra handjes hulp als er een groep jonge ruiters op stap gaat lijkt me nog niet zo'n heel gek plan eigenlijk, moet uitvoerbaar zijn.
En ik snap het 2-aan-2 oversteken eigenlijk ook niet zo goed? Waarom niet met 4 of 5 paarden naast elkaar, dat past prima en ben je er als groep veel sneller overheen. Een mountainbiker heeft daar ook wat meer respect voor vermoed ik, zal zich er niet zo gauw langs wringen.

Tot slot: de overgang is wel overzichtelijk en er rijden 4 treinen per uur, 2 binnen een minuut of 10 tijd en dan 20 minuten niets. Uitgaande van een normale dienstregeling, maar die wijzigt bij het Soesterboemeltje vrijwel nooit. Het is ook maar een enkel spoor.

De manege zou hier echt wel verantwoordelijkheid voor een veiliger oversteek moeten nemen. Er staan al overgangen op de nominatie om gesloten te worden (al zal dat met deze niet zo snel gebeuren) en dit is voer voor de NS om dat soort maatregelen door te duwen.

Al met al is het belangrijkste dat dit voorval goed is afgelopen. Had echt heel erg ellendig kunnen worden |(

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:14

NikkiDeKerf schreef:
MirandaDvG schreef:
Maar als dit allemaal binnen enkele seconden gebeurde, dan stak de groep wel net op het nippertje over, was dat wel zo slim?

Hoe zie je dat voor je, 'op het nippertje overstoken'? Dat de groep overstak terwijl de bomen al dicht gingen? Dat denk ik namelijk niet, dat lees ik ook nergens uit de tekst. Als je met een groep bent kunnen de bomen natuurlijk dicht gaan terwijl je met de groep net aan het oversteken bent. :)* Je weet ook niet altijd van te voren exact wanneer er een trein langskomt, zeker omdat ze nog al eens vertraagd kunnen zijn of een andere dienstregeling kunnen rijden, bijvoorbeeld.

Je leest in mijn reactie ook niet dat ik schrijf dat ze overstaken terwijl de bomen dicht gingen.

De rest kan ik eigenlijk ook niet serieus op in gaan

Anoniem

Re: Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:21

De vraagtekens suggereren een vraag (evenals het 'hoe' aan het begin van de zin) om duidelijkheid te krijgen over wat je dan bedoelde met je reactie. Maar daar niet serieus op in gaan is inderdaad lekker makkelijk en vriendelijk :') :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:22

Ik weet niet hoe groot de groep was en hoe deze samengesteld was, maar ik vind het toch eigenlijk wel redelijk link om met een kind van 10 jaar te paard een spoorweg over te steken. Dit had heel verkeerd kunnen aflopen (wat dankzij het kordate optreden van de begeleiding is voorkomen) en verdient zeker een evaluatie bij de betreffende manege.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:13

Aan alle voorwaarden blijkbaar voldaan en toch gaat het bijna mis. Manege kan ook gewoon de regels aanpassen en aan de hand er over gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:02

Gelukkig is dit goed afgelopen... maar ik zou me als manege eigenaar toch achter de oren krabben en kijken of het oversteken veiliger kan.

Verder zou een aftellicht inderdaad een uitkomst zijn, ik verbaas me er sowieso al over dat in dit verlichte tijdperk, waarbij zelfs de aankomsttijden van stadsbussen electronisch op een bord vermeld staan, dit niet kan bij een blijkbaar onoverzichtelijke (want geen zicht op aankomende treinen) spoorwegovergang. Ja het kost wat, maar zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan een spoortunnel graven of een beschadigde trein door een spoorongeval. Om over mensenlevens maar niet te spreken... bescherming van mensenlevens mag wel een aftellicht waard zijn, lijkt mij zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:57

Weet niet precies om welke overgang het gaat maar van Den Dolder tot Soest Zuid rijden we 140 en van Zuid tot Soestdijk 40. Is allemaal enkel spoor en een erg bochtig en onoverzichtelijk traject. Het 40 deel is voorzien van diverse volledig gesloten overwegen die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer. Bij smalle overwegen kan je geen halve bomen gebruiken omdat je dan juist gevaarlijke situaties krijgt met mensen die er omheen gaan.

Het gebruiken van de typhoon is sowieso een reflex en verplicht bij een versperring op het spoor. Doe je dat niet en er volgt een dodelijk ongeluk dan kan je dood door schuld of ernstige nalatigheid ten laste worden gelegd.

Zelfs ik als paardenmens was op de typhoon gaan staan. Liever dat paard aan de kletter het spoor op dan verstijfd blijven staan. Ook al staat hij inmiddels aan de rand tussen spoor en boom dan nog is het moeilijk inschatten, want een trein is veel breder dan je zo denkt en ook die treeplankjes komen hard aan. Pas 1,25m buiten de spoorstaaf sta je echt veilig. En dan nog heb je als machnist geen garantie dat ie blijft staan. Hij zal maar net buiten je gezichtsveld alsnog z'n kont draaien. Ik weet zeker dat je daar geen paard van kop tot kont haaks kwijt kan tussen slagboom en trein.

De bellen en lampen zijn in weze al de aankondiging van de trein. Daar bovenop nog een extra aankondiging zal niet haalbaar zijn, omdat de overweg nu al bij de eerste detectie van de trein geactiveerd wordt. Tot die tijd rijdt een trein beveiligingstechnisch in een soort van niemandsland zeg maar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:10

Rare conclusies worden hier getrokken zeg.

Pony verstijfde van een eerder probleem met fietser en deed dat op de overweg. Daarna kwam de trein pas in beeld en de instructrice heeft zodanig accuraat gehandeld dat er niets gebeurd is (nuja op geschrokken en gevallen ruitertjes na)

Lijkt me dus, hoe lullig het ook is voor machinist, wel goed afgehandeld door begeleiding. Dit is nu juist het gevaarlijke van dieren, die hebben een domme eigen wil. (Alhoewel er ook wel aanrijdingen zijn geweest met auto's die uitvielen op overwegen, schijnbaar ook een eigen wil)

arme machinist zal over zijn toeren zijn geweest/nog zijn.

Wel vreemd trouwens dat het gesloten overwegen zijn, Ik dacht dat dat helemaal niet mocht, behalve met radar of hand bediend (zodat niemand opgesloten kan komen te zitten...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:24

Gesloten overwegen mogen op paden die uitsluitend toegangkelijk zijn voor voetvangers en (snor)fietsers. Omdat wordt verwacht dat zij zich voldoende snel uit de voeten kunnen maken desnoods over of onder een boom door. Daarnaast geven halve bomen op die plaatsen juist hele gevaarlijke situaties, omdat die groep weggebruikers sneller geneigd is nog even snel er omheen te gaan.

Gesloten bomen bij overwegen voor gemotoriseerd verkeer mag alleen met beveiliging d.m.v. cameratoezicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:26

Nieuwsredactie schreef:
Ondanks de goede afloop spreekt hij zijn twijfels uit: "Geen idee hoe het werkt, maar het spoor overgaan met een groep van zo'n tien paarden lijkt mij wel riskant. (kuddediereneffect)", Twitterde hij na het incident.

Maar vooral lekker claxonneren, nee hoor, lekker bezig... :n

Snap best dat je schrikt maar kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:29

Danique schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Ondanks de goede afloop spreekt hij zijn twijfels uit: "Geen idee hoe het werkt, maar het spoor overgaan met een groep van zo'n tien paarden lijkt mij wel riskant. (kuddediereneffect)", Twitterde hij na het incident.

Misschien even het hele topic lezen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:30

Heb ik gedaan, wettelijk verplicht en liever een paard op hol etc. maar als dat meisje van het paard was gekletterd had ze helemaal onder die trein gelegen/haar nek kunnen breken/noem maar op en als ze er niet op zit is het paard helemaal niet meer te besturen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:35

Pff dan schrik je je ook naar zeg!
Gelukkig niemand gewond geraakt.

Hier ooit in de buurt 4 paarden los gebroken gingen richting spoor gaat 1 trein overheen de machinist kon niet meer stoppen en werden alle vier geraakt,als ik het me goed herriner, zo erg.. Dan heb je echt wel trauma.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:44

Het paard was zowiezo niet meer te besturen, want het bleef stok stilstaan :7

Dan maar tuuteren in de hoop dat dat iets opleverd ,

Gelukkig is het goed afgelopen, dankzij de snel handelende begeleiding _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:46

Die instructrice haalde het paard toch van het spoor, dan beweegt hij toch :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:47

Danique schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Niet iedereen heeft verstand van paarden. :(:)
Die man heeft met de beste bedoelingen het enige gedaan wat hij op dat moment kon: remmen en claxonneren. Voor de rest stond hij machteloos.

Ik vind dat je erg wijsneuzerig overkomt, ook met je laatste opmerking dat het paard 'dan toch beweegt'.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:48

Danique schreef:

Hoe had je dat voor je gezien? Dat de instructrice had moeten seinen dat de machinist niet moest claxonneren omdat ze het paard wel aan de hand van het spoor kon trekken? Hoe denk je zoiets in een paar tellen klaar te spelen?
Misschien de volgende keer je trollpil in de kast laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:49

Danique schreef:

Ze kon niet van het spoor vanwege de dichte bomen. Ja misschien tussen de spoorstaven weg maar dan zit je nog steeds binnen bereik van de trein.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:13

Ah wat verschrikkelijk moet dat zijn geweest voor de instructrice + meisje en de pony..

Twee maanden geleden heb ik op deze manege een buitenrit gemaakt met een vriendin van mij, waarbij we ook over dat spoor gingen.Met z'n drieën naast elkaar overigens, vind ik persoonlijk ook fijner dan twee aan twee, maar het liefst met meerdere zodat je er echt snel overheen bent. Ik vind rijden over een treinspoor sowieso niet helemaal fijn, maar je hoopt toch niet dat daarbij dit soort situaties ontstaan zeg..